تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819118417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلام من شيطان هستم


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: همشهری-سال‌هاي نه چندان دور هر وقت ماه مبارك‌رمضان شروع مي‌شد، به تعطيل شدن برنامه‌هاي معمول و پخش جنگ‌هاي مذهبي و سخنراني‌ها و در نهايت ديدن چند فيلم و تعدادي تله تئاتر مذهبي عادت كرده بوديم.مي‌دانستيم قرار نيست در اين روزها خيلي اتفاقاتي در تلويزيون بيفتد اما چند سالي است كه در اين ايام براي برنامه‌سازان بستر مناسبي فراهم شده است به طوري كه شايد از يك سال قبل هم مديران شبكه‌ها در فكر تهيه و توليد سريال‌هاي ماه رمضاني مي‌افتند. به هر حال سريال‌هاي ماه رمضاني طبق يك قانون نانوشته يا ملهم از احاديث و روايات مذهبي‌اند يا در نوع خود قرار است اخلاقيات را ترويج كنند تا هم ضرورت مناسبت خود را توجيه كنند و هم دست به روشنگري و پندآموزي زده باشند. اما آنچه كه در اين مدت چند ساله از سابقه نه چندان طولاني سريال‌هاي مناسبتي دستگيرمان شده اين است كه كم‌كم خط و ربط خاصي در سريال‌ها به نام مفاهيم متافيزيك و ماورايي هم ديده مي‌شود. اتفاقي كه با سريال «كمكم كن» و جسارت قاسم جعفري شروع شد و اكنون سيروس مقدم با «اغما» آن را دنبال مي‌كند. حجت‌الاسلام سيدعلي احمدي كارشناس امورمذهبي تلويزيون كه خود تهيه‌كنندگي چند برنامه مذهبي را برعهده داشته با پخش سريال‌ها با اين مضامين ماورايي خيلي موافق نيست چرا كه ترويج اين سريال‌ها را ترويج خرافه‌پرستي و به اشتباه انداختن ديگران مي‌داند. او مي‌گويد: « اشكال ما اين است كه مي‌خواهيم به سينماي غرب كه ماوراء را به شكلي گيشه‌اي و جذاب به تصوير مي‌كشد نزديك شويم در حالي كه ما با اين كار آموزه‌هاي ديني‌مان را فدا مي‌كنيم و حتي باعث انحراف مي‌شويم.» او با اشاره به سريال «اغما» مي‌گويد: در آموزه‌هاي ديني انسان در گرو اعمالش است و اگر عمل ناهنجاري انجام دهد و پرده‌هاي عصمت را بدرد شيطاني مي‌شود. اما اين بدان معني نيست كه شيطان مي‌تواند در قالب يك انسان ديگر بر او ظاهر شود و حتي باعث انحراف او شود. اگر قصد ما روشنگري و هدايت انسان‌هاست نبايد دين را تحريف كرد. در هيچ كجاي دين اشاره نشده است كه اگر كسي به عدل خداوند شك كرد و ايمانش متزلزل شد شيطان به او نزديك مي‌شود و باعث گمراهي بيشتر او مي‌شود. در حالي كه در اين سريال مي‌بينيم كه وقتي دكتر پژوهان به وجود خدا و عدل او شك مي‌كند، شيطان مسيري را براي او فراهم مي‌كند كه او را به پرتگاه بكشاند. بارها ديده‌ايم گاه كه شك مقدمه‌اي براي يقين است و حتي اگر در هر مسئله ديني، حتي به‌وجود خدا هم شك كنيم و بعد از مطالعه به يقين برسيم هدايت شده‌ايم.» اما در اين ميان حجت‌الاسلام جوادگلي مشاور مذهبي سريال حرف‌هاي ديگري دارد. او كه از ابتداي پيش توليد سريال اغما در جريان كار بوده و در مراحل بازنويسي و بازخواني سريال و حتي پشت صحنه آن حاضر شده است در اين‌باره مي‌گويد:«اصل كل سريال اغما اصل شيطان‌شناسي است. چون ما در آموزه‌هاي ديني بحثي را داريم كه چگونه شيطان وجودمان را بشناسيم و چگونه با آن مقابله و مبارزه كنيم. قصه ما اين بود كه اين شيطان را معرفي كنيم و بگوييم شيطان چطور وارد زندگي يك فرد مومن مي‌شود و چگونه در كمين ما نشسته است و هر چقدر هم قدرتمند باشد مي‌توان آن را شكست داد.» ايشان درباره سنديت ديني قصه اغما به اين موضوع اشاره مي‌كند كه:« در روايات هم داريم كه شيطان مي‌تواند از يك شكل و شمايل انساني استفاده كند و انسا‌ن‌ها را منحرف كند. دكتر پژوهان هم فقط به عدل خدا شك نكرد، او دچار كفران نعمت و ناسپاسي شد و ترديدش از جنس نتيجه گرفتن بود همين مسئله سبب شد كه دچار شيطان وجودش شود. بارها خوانده‌ايم كه شيطان در قالب انساني مومن وارد زندگي ما مي‌شود و ضربه مي‌زند به آدم‌هاي اطرافش . اين قصه‌ها و روايات در همه جا نقل شده است.» مشاور مذهبي سريال اغمال در ادامه درباره تأثيرات روحي و رواني سريال روي مخاطبان خصوصا كودكان و نوجوانان مي‌گويد:«به هر حال بهتر است ما آموزه‌هاي ديني را به شكل جذاب نمايش دهيم. فكر نمي‌كنم ترسي در سريال نهفته باشد. اگر هم ترس باشد بايد ترس از شيطان باشد كه البته ديدن آن براي نوجوانان مفيد هم هست تا متوجه شيطان اطرافشان باشند.» اما جمال شورجه كارگردان سينما و تلويزيون در اين‌باره نظر ديگري دارد. او مي‌گويد:«فضاي كنوني فضاي سختي براي جوانان و نوجوانان است . در حالي كه در رسانه‌هاي مختلف مرتب به جوانان درباره گروه‌هاي شيطان پرست هشدار مي‌دهند و جوانان ما در مرز و اتهام چنين اتفاقاتي هستند. ترويج چنين مسائلي اگر بار آموزشي هم داشته باشد از بار انحرافي‌اش و شبهه انگيزي‌اش نمي‌كاهد و نگاه سالم را از جامعه مي‌گيرد. ما مدام در روزنامه‌ها نسبت به گروه‌هاي شيطان‌پرست با هشدار روبه‌رو هستيم و مرتب به ما آگاهي داده مي‌شود ولي يكدفعه با سريالي كه قالب مذهبي دارد و مي‌خواهد مثلا بحث خداشناسي را ترويج كند روبه‌رو مي‌شويم كه از طرف ديگر دچار بحران است و به جوانان ضربه مي‌زند.» شورجه كه اعتقاد دارد تلويزيون هميشه بايد برنامه‌هايش رويكرد مذهبي و ديني داشته باشد و متأسف است از اينكه مسئولان رسانه‌ها فكر مي‌كنند فقط در ايام ماه مبارك رمضان سريال ديني و مذهبي بايد ساخته شود درباره سريال‌هاي مناسبتي‌اي كه روي آنتن تلويزيون است مي‌گويد:« امسال باتوجه به محتواي كارها سعي شده نگاه مثبتي در زمينه ديني به سريال‌ها شود ولي انگار كه به لحاظ شكلي امسال هم از اين طرف پشت بام افتاده‌اند. يعني شخصيت‌هاي مثبت را به لحاظ تيپي آدم‌هاي منفي نشان مي‌دهيم و شخصيت‌هاي منفي را به شكل مثبت نمايش مي‌دهيم. به طوري كه در همه سريال‌ها اين اتفاق افتاده است. مثلا در «يك وجب خاك» شخصيت آقاي افشاري كه مردي خيرخواه و متدين است طوري تصوير شده كه او بي‌دست و پاترين، شل‌ترين و بي‌تدبيرترين آدم سريال است و صرفا به خاطر خلوصي كه دارد بايد خانواد‌ه‌اش از دست او در عذاب باشند. انگار كه صداقت و صميميت در اين سريال با تيزهوشي و هوشياري منافات دارد و برش‌دار بودن و حواس جمع بودن با صادق بودن در تضاد است. همين اتفاق را در سريال اغما مي‌بينيم. از آن اول قرار نيست دكتر طه پژوهان آدم بسيار مذهبي‌اي باشد و يا به قولي خيلي متدين باشد اما وقتي او را با محاسن نشان مي‌دهيم يعني او نشانه‌هاي يك فرد مؤمن را در مقابل بقيه همكارانش كه محاسن ندارند، دارد. آن وقت شيطان را با اسمي معنوي و ظاهري بسيجي‌وار و رفتارهاي مؤمنانه به تصوير مي‌كشيم كه بگوييم شيطان مي‌تواند در قالب آدم‌هاي متدين باعث انحراف ديگران شود. در واقع قرار است در اغما دكتر پژوهان تحت تاثير حرف‌ها و رفتارهاي الياس قرار گيرد خب چه دليلي است او را اين‌قدر ظاهرالصلاح نشان دهيم و مدام از تقواي او بگوييم.» شورجه در ادامه به سريال ميوه ممنوعه هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «داستان شيخ صنعان و دختر ترسا مي‌تواند دست‌مايه سريال‌ها شود اما وقتي اينها را به مسائل امروز جامعه برمي‌گردانيم واقعاً فكر مي‌كنيد چند درصد از حاج‌آقاها و مردان جامعه ما مبتلا به اين قضيه هستند. واقعاً نشان دادن لغزش پيرمرد نماز خوان و متديني كه به لحاظ مشكلات عاطفي و خانوادگي‌اش دچار اين لغزش شده است چقدر مي‌تواند در بالا بردن معنويت در جامعه كمك كند.اين اتفاقات باعث مي‌شود كه نگاه سالم از جامعه گرفته شود و بسياري از جوانان و نوجوانان و حتي كودكان ما نسبت به انسان‌هاي مؤمن و حداقل كساني كه ظاهري ديني دارند بدبين شوند. شورجه درباره انتخاب قالب ماوراء و متافيزيك براي رساندن پيام ديني و مذهبي به مخاطب اعتقاد ديگري هم دارد او مي‌گويد: «ممكن است اين قالب‌ها براي مخاطب جذاب باشد چون تا به حال به شكل تصويري با آنها روبرو نشده است اما به نظر من اينها قالب‌هايي نيستند كه بتوان جامعه را با آن واكسينه كرد و آدم‌ها را از گناه پرهيز داد. به نظر من براي نشان دادن خير و شر و عاقبت آدم‌ها مي‌شود از قالب‌هاي واقعي استفاده كرد. مصداق اين نصيحت حضرت امام(ره) به همسر حاج احمد خميني(ره) كه در پاسخ ايشان مبني بر رسيدن به خدا و عرفان مي‌گويد: «دخترم تو نمازت را بخوان، با همسايه‌ات درست رفتار كن، دروغ نگو و در كارت صادق باش، اينها مقدمه عرفان كامل است...»‌به نظر من اگر به آدم‌ها ياد بدهيم كه همين واجبات روزمره‌شان را رعايت كنند كلي راه‌هاي هدايت را برايشان گشوده‌ايم.» با اين حال بسياري از منتقدين و كارشناسان رسانه كه تاريخچه ساخت سريال‌هاي مذهبي و مناسبتي را به محرم سال 80 كه با عيد نوروز در تلاقي بود و ساخت سريال «شب دهم» اثر حسن فتحي مربوط مي‌دانند، معتقدند كه مي‌شود محتواي مذهبي و ديني را در قالبي زيبا و جذاب و به شكل دراماتيك نمايش داد. وحيد سعيدي روزنامه‌نگار در اين باره معتقد است كه تا سال‌ها قبل كه سريال‌هاي مناسبتي وجود نداشت مردم در ماه رمضان از طريق وعاظ و برنامه‌هاي توليدي در تلويزيون سرگرم مي‌شدند. يا برنامه‌هايي كه راجع به ويژگي‌هاي ماه مبارك رمضان بود بيشترين آنتن را به خود اختصاص داده بود اما سريال «گمگشته» در ماه رمضان سال 80 اين وسوسه را به جان كارگردانان انداخت كه مي‌شود در اين ايام سريال هم ساخت كه بعدها شكل تكامل يافته‌تر اين سريال ها با وجهه ديني و مذهبي‌اش در «كمكم كن» و «او يك فرشته بود» روي آنتن رفت. از آن پس موجي در تلويزيون راه پيدا كرد كه با توجه به تاثيرپذيري مخاطب و پرهيز از شعارزدگي و گفتن مسائل همه فهم وارد مسائل ماورايي شويم كه هم در نوع خودش جذاب است و هم دست‌ كارگردان را در روايت و دراماتيزه كردن قصه باز مي‌كند.» او ادامه مي‌دهد كه بايد به اين گونه سريال‌ها فرصت دهيم چرا كه هنوز سريال‌هاي ماورايي نوپا هستند و باوجود تجربيات موفقي كه تا به حال داشته‌اند و هم بار مفهومي داستان را حفظ كرده‌اند و هم داستاني دراماتيك را روي آنتن برده‌اند باز هم جاي كار دارند. به نظر او ديدن سريال‌هايي چون اغماء وميوه ممنوعه به مراتب بهتر از ديدن سريالي چون «بوي خوش زندگي» در ماه رمضان سال گذشته است كه به طور مستقيم و شعاري سعي داشت مخاطب را كودكي فرض كند كه هيچ نمي‌داند و قرار است آموزه‌هاي اخلاقي و ديني مانند انفاق، راستگويي و... به او يادآوري شود. با اين حال او هم معتقد است كه چون اين ‌گونه سريال‌ها هم در مرحله نگارش، هم در مرحله كارگرداني و ساخت دچار تعجيل مي‌شوند مسلماً ضعف‌هاي زيادي دارند كه اگر زمان بيشتري در اختيارشان بود كار پخته‌تر و بهتر مي‌بود.» با اين حال مهدي فخيم‌زاده كارگردان سريال‌هاي مذهبي‌اي چون «ولايت عشق» و «تنهاترين سردار» با ورود به اين حيطه‌ها موافق است. او معتقد است كه شيطان يا ماوراء چيزي نيست كه ما از خودمان دربياوريم و به شكل سينمايي يا تلويزيوني نشان دهيم. او كه نمايش شيطان را در تلويزيون كاري در خور توجه مي‌داند مي‌گويد: «نبايد فكر كنيم كه رسانه نبايد وارد چنين حيطه‌هايي شود. اتفاقاً بايد دست‌ كارگردانان را باز گذاشت و اجازه داد در اين عرصه آزمون و خطا كنند. اين اتفاق سبب مي‌شود كه بحث‌هاي زيادي در رابطه با نمايش و به تصوير درآوردن شيطان يا فرشته در رسانه بوجود بيايد و همين بحث‌ها ما را به سمت راه و شكل درست‌ترش مي‌كشاند. تا وقتي كه درباره موضوعي حرف نزده باشيم نمي‌توانيم درست‌ترين شكل‌اش را به تصوير بكشيم.» او درباره حضور كارشناس در اين نوع سريال هم معتقد است كه حضور يك كارشناس خبره براي جلوگيري از اشتباهات فاحش ديني لازم است. چرا كه كارگردان بيشتر به شكل دراماتيك سريال توجه دارد و يك مشاور هم بايد مواظب محتواي سريال از جهت انطباق با مسائل ديني ما باشد. فخيم‌زاده به طور شخصي در مورد اغماء مي‌گويد: «با توجه به اينكه چند قسمت از اين سريال را ديده‌ام از تجربياتي كه در تصويربرداري و پلان‌هايي كه كارگردان به صورت فاعل ناشناخته (يك چشم سوم كه مراقب دكتر پژوهان است) گرفته است خوشم آمده است و اينكه تا چند قسمت مخاطب را در يك تعليق نگه داشته بود تا هنوز از وجود شيطان سردرنياورد هم راضي بودم.» اما نادر طالب‌زاده كه هم‌اكنون فيلم سينمايي «بشارت منجي» (درباره حضرت مسيح(ع)) را روي پرده‌هاي سينما دارد درباره اغما نظر ديگري دارد، او اين سريال را نوعي ترويج اوهام مي‌داند و با اشاره به اينكه صدمات آن بيشتر از منافع‌اش است مي‌گويد: «انگار كه در تلويزيون ويروسي وارد شده كه مردم را نسبت به ماوراء روشن‌تر كنند. البته موج اين جريان از «او يك فرشته بود» شروع شده است و تا الان هم به شكل تحسين شده‌اي روي آنتن مي‌رود اما نبايد معنوي‌ترين ساعات بعد از افطار را به اين مسائل اختصاص داد. چرا كه ورود به اين حيطه‌ها كارشناس خبره مي‌خواهد و بايد هم مشاورين سريال و هم نويسندگان و كارگردان آن به موضوع كاملاً اشراف داشته باشند تا مبادا انحرافي بوجود بيايد. آيا واقعا كساني كه شيطان را به مردم نمايش مي‌دهند خود مطالعات كافي در زمينه ماورا‌ء و شيطان‌شناسي كرده‌اند؟» حجت الاسلام محمدعلي علوي نيز درباره ترس كودكان و نوجوانان از اين سريال نظر خاصي دارد و مي‌گويد ترس بچه‌ها چيز مذموم و بدي نيست. به شرطي كه اين ترس كنترل شده باشد. اگر براي بچه‌هايي كه متوجه حضور شيطان در سريال هستند كاملا توضيح داده شود كه چه اتفاقي در سريال مي‌افتد و قرار است چه شود آن وقت همين كنجكاوي گاهي سبب هوشياري و حتي مطالعات بيشتر آنها در اين زمينه مي‌شود. بسياري از شاگردان من كه الان درباره روح و عالم ماوراء تحقيق مي‌كنند كساني بودند كه در نوجواني علاقه زيادي به فيلم‌هاي تخيلي و عالم ماوراء داشتند و همين‌ها برايشان انگيزه شده بود. وي كه نزديك 35سال است كه درباره مسائل ماورائي مطالعه مي‌كند داستان اغماء را چيزي دور از ذهن نمي‌داند و مي‌گويد: «اساس داستان درست است چرا كه اين امكان وجود دارد كه شيطان به شكل يك انسان به تجسم درآيد و يا در او نفوذ كند و او را مسخ كند.» با اين حال ايشان اين نكته را هم متذكر مي‌شود كه شيطان از طايفه جن است و اين شخصيت وجود دارد و بارها ديده شده كه از راههاي مختلف بندگان را گمراه مي‌كند و تمثل و تجسم در قالب يك فرد ديگر هم از شيوه‌هاي نفوذ اوست. با اين حال وي اعتقاد دارد كه در اين گونه سريال‌ها نقش مشاور خيلي مهمتر است. نبايد به صرف اينكه كارشناسي علوم حوزه را خوانده و رسانه را مي‌شناسد كار كارشناسي سريال‌هاي اين‌چنيني را ساده گرفت. بلكه در اين امور حتما بايد از مشاوره افرادي كه سال‌ها با مسائل ماوراء و جن و روح سر كار دارند هم كمك گرفت چرا كه افراد متبحر در علوم ماورايي مي‌توانند نكات تازه‌تر و ژرف‌تري را براي نويسنده و كارگردان باز كنند. به همين دليل حضور چند كارشناس مي تواند به سريال امتياز بيشتري ببخشد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 471]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن