تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835275448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دعوت به اتحاد ملي و انسجام اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دعوت به اتحاد ملي و انسجام اسلامي
دعوت به اتحاد ملي و انسجام اسلامي نويسنده: حجت الاسلام و المسلمين محمدهادي رضايي ( ولا تلمزوا انفسکم) : «يکديگر را مورد طعن و عيب جوئي قرار ندهيد.» (الحجرات - آيه 11)معناي دقيق تر اين آيه با توجه به تعبير « انفسکم» اين است که اهل ايمان به منزله نفس واحد هستند و اگر مومني از مومن ديگر عيب جوئي کند، در حقيقت از خود عيب جوئي کرده و موجبات تضعيف و شکست خود را فراهم نموده است. در سوره ي مبارکه ي « همزه» کساني را که اين فرمان الهي را رعايت نمي کنند مورد تهديد و هشدار شديد قرار داده و در آغاز اين سوره مي فرمايد: « ويل لکل همزه لمزه »( واي بر عيب جويان استهزاء کننده) آنهائيکه با زبان تيز و بدون ملاحظه خود و يا با انجام حرکات خاص و منفي، افراد را از پيش رو يا در پشت سر مورد عيب جوئي قرار داده و آنها را مورد طعن و تهمت قرار مي دهند. کلمه « ويل » به معناي تهديد و هشدار شديد نسبت به عيب جويان است، اصولا اسلام تعبيرات سخني در برابر افرادي که داراي ويژگي ها و صفاتي هستند که موجب هتک حيثيت و اهانت و تحقير ديگران مي شود، دارد که درباره ي هيچ گناهي ديده نمي شود. در روايات ما نيز تعابير عجيبي در اين خصوص وارد شده است، در بعضي از روايات از عيب جويان به عنوان ( عقرب ) که کارش نيش زدن و زهر ريختن است، ياد شده؛ با اين تفاوت که نيش عقرب از سر دشمني و ستيز با ديگران نيست، ولي نيش آنها با توجه و آگاهانه از راه کينه و نفرت نسبت به ديگران است. در حديثي که از رسول خدا ( صلي الله عليه و آله وسلم) وارد شده، آمده است : « رأيت ليله الاسراء قوما يقطع اللحم من جنوبهم ثم يلقمونه و يقال کلوا ما کنتم تأکلون من لحم اخيکم، فقلت يا جبرئيل من هولاء؟ فقال : الهمازون من أمتک اللمازون ( بحار جلد 6 صفحه 239) ( من در شب معراج گروهي را از اهل دوزخ ديدم که ماموران الهي گوشت از پهلويشان جدا مي کردند و به آنها مي خوراندند، از جبرئيل پرسيدم اينها کيانند؟ گفت: اينها عيب جويان از امت تو هستند ) .در روايتي ديگر که هم از پيامبر اعظم ( صلي الله عليه و آله و سلم) و هم از حضرت صادق ( عليه السلام) که آن جناب از جد بزرگوارشان حضرت امير، علي ( عليه السلام) نقل کرده اند از عيب جويان و عيب سازان به عنوان شريرترين اهل اسلام ياد شده است . آن حضرت فرمود: « ان خيارکم الذين اذا نظر اليهم ذکر الله و شراکم المشائون بالنميمه المفرقون بين الا حبه المبتغون للبراء المعايب ( کافي جلد 2 صفحه 225) بهترين شما کساني هستند که ديدنشان انسان را به ياد خدا مي اندازد و بدترين شما کساني هستند که عليه مومنين سخن چيني مي کنند و بين برادران مومن اختلاف و جدايي ايجاد مي کنند و سعي مي کنند براي ديگران عيب سازي نمايند و عليه او به کار گيرند. حضرت امير، علي عليه السلام در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر نخعي مي فرمايد:« و ليکن ابعد رعيتک منک و اشناهم عندک اطلبهم لمعائب الناس فان في الناس عيوبا الوالي احق من سترها فلا تکشفن عما غاب عنک منها ... » ( از رعيت و ملت، آنان که عيب جو ترند از خود دور کن ( و به افراد عيب جو نزديک مشو) زيرا مردم عيوبي دارند که رهبر امت در پنهان داشتن آن از همه سزاوارتر است. پس مبادا آنچه بر تو پنهان است آشکار گرداني، که داوري در آنچه بر تو پنهان است با خدا است، پس چندان که مي تواني زشتي ها را بپوشان، تا آن را که دوست داري بر رعيت پوشيده ماند، خدا بر تو بپوشاند.) دين مبين اسلام به پيروان خود دستور اکيد داده است قبل از پرداختن به عيوب ديگران به شناسايي عيوب خود و عيب زدايي خويش بپردازند و تا عيبي در خودشان باقي است از اشکالات ديگران اغماض و چشم پوشي نمايند، و کساني را که اين روش را در زندگي سرمشق خود قرار دهند بعنوان با فضيلت ترين مردم در پيشگاه خداوند متعال معرفي فرموده است . از علي عليه السلم نقل شده آن حضرت مي فرمايد: « افضل الناس من شغلته معايبه عن عيوب الناس » ( غرر الحکم ص 234) ( با فضيلت ترين مردم کسي است که اهتمام به اصلاح عيوب خود را از پرداختن به عيوب ديگران باز دارد).در روايتي که اکثر محدثين و علما بزرگ ما رضوان الله تعالي عليهم اجمعين نقل کرده اند مانند شيخ کليني در اصول کافي و شيخ صدوق در کتاب خصال مرحوم حراني در تحف العقول و ... از حضرت ابي جعفر باقر آل محمد سلام الله عليهم اجمعين که آن جناب از رسول خدا ( صلي الله عليه و آله) روايت کردند که فرمود: « ثلاث خصال من کن فيه أو واحده منهن کان في ظل عرش الله يوم لا ظل الا ظله ، رجل اعطي الناس من نفسه ما هو سائلهم، و رجل لم يقدم رجلا و لم يؤخر رجلا حتي يعلم ان ذلک لله رضا، و رجل لم يعب اخاه المسلم بعيب حتي ينفي ذلک العيب عن نفسه فانه لا ينفي منها عيبا الا بداله عيب و کفي بالمرء شغلا بنفسه عن الناس ( الکافي جلد 2 صفحه 147 الخصال جلد 1 صفحه 81) ( سه خصلت است که اگر همه آنها يا يکي از آنها در کسي باشد در روزي که سايه اي جز سايه رحمت خداي متعال نيست در ظل عرش او قرار گيرد، کسي که به مردم چيزي بدهد که خودش از آنها انتظار دارد، کسي که معيارش در همه امور رضاي خداي متعال است، و کسي که از برادر مسلمانش عيبي نمي گيرد مگر وقتي که عيب را از خود دور کند زيرا هر عيبي که او از خود برطرف کند عيب ديگري آشکار مي گردد، و براي مومن همين بس که بجاي عيب جويي از مردم به اصلاح خويش بپردازد . )در روايات ما آمده است که : عيب جويي از گناهاني است که اگر انسان صالحي به آن مبتلا گرديد، حسنات او را تباه مي کند و اگر انسان گناهکار و آلوده اي آن را ترک کرد، خداي متعال به خاطر پرهيز از بيان عيب ديگران گناهان او را مي آمرزد . ( امالي طوسي صفحه 44) و يا اينکه نزديک ترين راه به کفر اين است که انسان با مومني ارتباط برقرار کند و عيوب او را به خاطربسپارد تا روزي عليه او به کار گيرد و آبروي او را بريزد. ( کافي جلد 2 ، صفحه 355).
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن