تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797604795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خلاقیت چیست ؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خلاقیت چیست ؟
خلاقیت چیست ؟ بيان تعريفي جامع از خلاقيت كار سختي است و صاحبنظران تعاريف مختلفي ارائه كرده اند شايد ساده ترين تعريفي كه بتوان از خلاقيت داشت عبارت است از : " خلاقيت عبارت است از اينكه فردي فكري نو و متفاوت ارائه دهد .""استيفن رابينز " خلاقيت را به معناي توانايي تركيب انديشه ها و نظرات در يك روش منحصر به فرد با ايجاد پيوستگي بين آنان بيان مي كند ." گيلفورد " دانشمند آمريكايي خلاقيت را با تفكر واگرا ( دست يافتن به رهيافت هاي جديد براي مسائل ) در مقابل تفكر همگرا ( دست يافتن به پاسخ ) مترادف دانسته است. افرادي كه تفكر واگرا دارند در فكر و عمل خود با ديگران تفاوت دارند و از عرف و عادت دور شده و روش هاي خلاق و جديد را به كار مي برند . برعكس كساني كه از اين خصوصيت برخوردار نيستند تفكر همگرا دارند و در فكر و عمل خود از عرف و عادت پيروي مي كنند . ويژگي هاي فرد خلاق مهم ترين ويژگيهاي يك افراد خلاق به شرح زير است :انگيزه بالايي براي پيشرفت دارند آنها كنجكاو و جستجوگرند در انجام كارها داراي پشتكار و انضباط هستند انگيزه فراواني براي كسب دانسته ها و تجربيات جديد دارند شوق فراوان براي زندگي كردن دارند زيباپسند بوده و علاقمند به آثار هنري هستند مي توانند بر روي ديگران بسيار تاثير گذار باشند داراي قوه تخيل (فعال ) بالايي هستند ميل به استقلال دارند و از اينكه همرنگ جامعه باشند مي پرهيزند و در مواردي كه دستورهايي بر خلاف ميل و يا اعتقادات خود دريافت كنند به سرپيچي از آنها تمايل نشان مي دهند در زندگي كمتر جزيي نگر هستند پيچيدگي در امور را بر سادگي ترجيح مي دهند روحيه اي طنزگونه دارند و از شوخ طبعي برخوردارند تمايل به انجام كارهايي دارند كه با ريسك توام است افراد خلاق كارها را به خاطر لذت و رضايت بخشي انجام مي دهند و كمتر تحت تاثير عوامل بيروني نظير شهرت ، پول و يا تاييد ديگران كار مي كنند گرايش به سادگي و ايجاد نظم دارند در انجام تصميم گيرها انعطاف پذيرند مسائل پيچيده را به مسائل ساده ترجيح مي دهند آنها تمايل دارند كه احساسات و هيجانات خود را صريح بيان كنند.افراد خلاق از هوشي بالاتر از حد متوسط برخوردارند به موضوعاتي توجه مي كنند كه ديگران به آن توجه نداشته اند در مواردی آنها براي يك مسئله مي توانند چندين راه حل داشته باشنداگرچه تمامي عوامل فوق در يك فرد خلاق ممكن است وجود نداشته باشد اما مي توان بيان داشت اين ويژگيها ممكن است در افراد خلاق بيشتر ديده شود.به طور كلي خلاقيت فرايندي است كه طي زمان ادامه داشته و ابتكار، انطباق‌پذيري و تحقق از خصوصيات بارز آن به شمار مي‌آيند و مي‌تواند جوابگويي براي مشكلات باشد. برخي از محققان اصولي براي مشخص شدن مرزهاي خلاقيت تعريف نموده‌اند: اول اينكه خلاقيت متضمن پاسخ يا مفهومي نو باشد يا آنكه احتمال وقوع آن بسيار كم باشد. اما بايد توجه داشت كه نو بودن و اصالت با آنكه شرط لازم خلاقيت است اما كافي نيست. زماني يك پاسخ را مي‌توان بخشي از يك فرايند خلاقيت به شمار آورد كه تا اندازه‌اي با واقعيت مطابقت داشته يا اصولاً واقعي باشد. دوم خلاقيت بايد گره‌اي را بگشايد يا با وضعيتي تناسب داشته و يا مقصود معيني را برآورد. سوم، خلاقيت واقعي مشروط به دوام آن بينش ابتكاري، ارزيابي و تفسير و رشد آن باشد. در جمله‌اي كوتاه مي‌توان اينگونه بيان كرد «خيلي‌ها ايده‌هاي خوب دارند اما عده كمي آنها را عملي مي‌كنند». همچنين يكي از عواملي كه معمولاً با خلاقيت مربوط مي‌دانند موضوع هوش است.يك مبناي طبقه‌بندي، نوع فرايند و يا نحوه عملكرد خاصي است كه انجام مي‌گيرد. اين نوع طبقه‌بندي شامل 5 گروه اصلي از توانشهاي هوشي مي‌باشد كه عبارتند از عوامل : شناخت حافظه تفكر همگرا تفكر واگرا و ارزشيابي.شناخت، كشف و يا كشف دوباره و بازشناسي است. حافظه عبارت از حفظ آن چيزي است كه درك شده است. در تفكر واگرا ما در جهات متفاوت تفكر مي‌كنيم، گاهي به تفحص مي‌پردازيم و گاهي در جستجوي تنوع هستيم در حالي كه در تفكر همگرا اطلاعات به يك جواب درست و يا به بهترين جواب شناخته شده و قراردادي منتج مي‌گردد. واضح است كه يكي از توانشهاي تفكر واگرا گوناگوني پاسخهايي است كه توليد مي‌شود. اين نوع توليد تماماً زاده اطلاعات ارايه شده نيست. در اينجاست كه مبحث انعطاف‌پذيري در تفكر پيش مي‌آيد كه از مباحث اصلي خلاقيت به شمار مي‌آيد.با اين حال در بررسي افراد خلاق اين نتيجه به دست آمده است كه اگر چه داشتن حد معيني از هوش لازم است ولي شرط كافي نيست و لزوماً افراد با هوش خلاق نبوده‌اند در حالي كه افراد با هوش متوسط مي‌توانند افراد خلاق برجسته‌اي باشند. در واقع امور خلاقيت شايد بيشتر اكتسابي باشد تا فطري و مي‌توان با آموزشهايي اين توانايي را در خود افزايش داد.حس دروني تفكر، انسان را قادر مي‌سازد شرايطي را كه وجود خارجي ندارند، ‌در درون ذهن شبيه‌سازي نمايد و‌ به وي اين امكان را مي‌دهد تا در امكانات يكسان با سايرين براي خود فرصتهاي بهتري بيافريند. در واقع امور خلاقيت شايد بيشتر اكتسابي باشد تا فطري و مي‌توان با آموزشهايي اين توانايي را در خود افزايش داد. مجموعه عواملي كه باعث تشديد و ترغيب فرد به نوآوري مي‌گردند به عوامل تشديدكننده تعبير مي‌گردند كه خود به دو بخش كلي انگيزه‌ها و ابزارها تقسيم مي‌شوند كه در اينجا توضيح داده مي‌شوند.1-6 انگيزه‌هاانگيزه‌هاي ترغيب كننده به نوآوري، مي‌توانند به خصوصيات و زندگي خصوصي افراد مربوط باشد و يا اينكه به اجتماع محل سكونت فرد بستگي داشته باشد كه ما در اينجا دلايل بروز هر يك را بررسي مي‌كنيم.6-1-1- انگيزه‌هاي بيرونيبه همه انگيزه‌هايي كه از جامعه به فرد القاء مي‌گردند گفته مي‌شود كه خود بر اثر موارد زير ناشي مي‌گردند:بحران‌هاي جامعه: مي‌دانيم سرچشمه خلاقيت نياز است. اغلب مواقع اگر نيازي در زندگي بشر مشاهده نشود، الزامي به خلاقيت وجود نخواهد داشت. نيازهاي بشر معمولاً به طور يكنواخت بروز مي‌يابند مگر در شرايطي استثنايي مانند بحران‌هاي مختلف از جمله بحرانهاي طبيعي چون سيل و زلزله و آتشفشان و طوفان و همچنين بلايايي كه خود انسان مسب آنهاست كه بارزترين آنها جنگ است. نوع و دليل بروز يك بحران در اينجا مد نظر نيست و آنچه حائز اهميت است هجوم سيل عظيمي از نيازها پس از وقوع بحران است كه مي‌تواند در جامعه سبب يك انقلاب فكري در نزد افراد گوناگون گرديده و به شكل نوآوري و خلاقيت بروز نمايد. سطح توقعات جامعه: جامعه‌اي كه در آن سير صعودي پيشرفت حاكم باشد، هر روز از طرف تك تك اعضاي خود شاهد خلاقيت و نوآوري است. در اين جامعه نوآوري به قشر متفكر و انديشمند محدود نگرديده و همه مردم را شامل مي‌شود بطوريكه حتي تبهكاران نيز در اين جامعه هر روز به فكر خلق روشي نو در روند كاري خود مي‌باشند.6-1-2- انگيزه‌هاي درونيانگيزه‌هايي كه از درون شخص، منشاء مي‌گيرند را انگيزه‌هاي دروني مي‌نامند كه شامل موارد زير مي‌باشند: اسعتداد ذاتي فرد: اين امر حتي بدون وجود هر گونه محرك خارجي ممكن است آگاهانه يا ناآگاهانه صورت گيرد و با داشتن هوشي متوسط و آموختن راه‌هاي افزايش تفكر خلاق، كاملاً قابل دسترسي براي همه نيازهاي زندگي مي‌باشد. نيازهاي دروني: گاهي اوقات افراد در خود نيرويي احساس مي‌كنند كه همواره آنان را وا مي‌دارد كه در جهت كمك به ديگران و ارتقاي سطح زندگي در جامعه، دست به نوآوري بزنند. اين افراد از هر جنس و سن و شغلي مي‌توانند باشند. به عنوان مثال خانمي در آمريكا كه از آگهي هاي تجاري تلويزيون ناراضي بود آنها را مطابق با ذوق خود مجدداً مي‌نوشت. بحران‌هاي شخصي‌: بحران‌هاي شخصي نيز مانند بحران‌هاي جامعه، مي‌توانند محرك بسيار قوي در امر نوآوري براي شخص باشنددامنه‌ي خلاقيت انسان به عرصه‌ي «حيات مادى» محدود نمي‌‏شود، بلكه در عرصه غيرمادى نيز دستاوردهايى شگفت‌‏انگيز داشته است. انسان با آگاهى از خصلت اجتماعى خويش، انديشه‌ي «سازمان» را آفريد و جريان بازآفرينى شكل و فلسفه‌ي وجودى و روح حاكم بر اين پديده مهم ـ سازمان ـ را به گونه‏‌اى هدايت كرد كه بتواند پاسخ‏گوى پيچيدگى روزافزون امور و مسائل باشد. بدين‏‌ترتيب، همگام با ساير تحولات محيط مادى زندگى، انسان روند سلطه‌ي روزافزون سازمان را بر حيات فردى و اجتماعي‌‏اش تا آن‌جا پيش برده است كه خود به «انسان سازمانى» تبديل شده است؛ انسانى كه بخش مهم زندگي‌‏اش در سازمان‏‌ها جريان دارد: از خانواده و مسجد و كليسا و معبد تا سازمان‏‌هايى كه در آن‏‌ها كار مي‌‏كند و سازمان‏‌هايى كه در آن‏‌ها اوقات فراغتش را سپرى مي‌‏كند و... مي‌‏توان ادعا كرد كه تقريباً همه‌ي مسائل زندگى انسان امروز ـ از تولد تا مرگ ـ توسط سازمان‏‌ها و در آن‏‌ها حل‌وفصل مي‌‏شوند. انسان امروزين بدون سازمان‏‌ها قادر به ادامه‌ي حيات نيست؛ به‌ويژه سازمان‌‏هايى كه نيازهاى اختراع مهم ديگرش يعنى اقتصاد را تأمين مي‌‏كنند. سازمان‏دهي زندگى انسان در عرصه‌ي مادى بدون انديشه‌‏ها و سازوكارهاى اقتصادى امكان‌‏پذير نبوده و نيست. امروزه، سازمان‏‌هاى اقتصادى ـ كه نماد آن بنگاه اقتصادى است ـ سرنوشت انسان را رقم مي‌‏زنند. طنز قضيه در اين است كه همين واقعيت ـ اسارت در چنبره‌ي سازمان‏‌ها به‌ويژه سازمان‏‌هاى اقتصادى ـ به مهم‏ترين معضل انسان امروز تبديل شده است. انسان به كمك توانايى خلاقيت خويش هر بار براى حل مسئله‌اي يا بهبود نقيصه‌ي، چيزى را خلق كرده كه در آغاز راهگشا بوده ولى چندى بعد خود به معضل تبديل شده است. البته، شكى نيست كه جريان پرتوان و بي‌‏وقفه‌ي خلاقيت انسان همواره در كار است و اجازه نمي‌دهد كه به‏‌رغم حضور معضلات جدى، يأس بر انسان حاكم شود. به يارى همين خلاقيت است كه انسان خواهد توانست براى مسائلى كه امروزه چون گره كور مي‌نمايند، راه‌‏حل بيابد. پس از معرفی خلاقیت و عوامل تشدید آن در اینجا به عوامل بازدارنده خلاقیت اشاره می شود که عبارتند از : تلاشهاي قبل از بلوغ براي حذف خيالبافي محدوديتهاي بازدارنده قوه تدبير و كنجكاوي كودكان تكيه بيش از حد به نقش جنسيت؛ تفكر خلاق مستلزم حساسيتي بيش از حد (خصوصيتي كاملاً زنانه) و وابستگي به غير و اتكاي به خود (خصلتي كاملاً مردانه) است. از همين رو يك پسر بسيار خلاق نسبت به ساير همجنسان همسال خود بيشتر داراي صفات زنانه به نظر مي‌رسد. تاكيد زياد بر پيشگيري (نحوه پاسخگويي كودكان به مسايلي كه مستلزم چاره‌انديشي فرد هنگام قرار گرفتن در وضعيتي بن‌بست است نشان مي‌دهد كه تأكيد بر پيشگيري قوه تصور بسياري از كودكان را از رشد باز داشته است). القاي ترس و كمرويي تاكيد بر مهارتهاي كلامي.خطري كه استعداد خلاق فرد را تهديد مي‌كند، قضاوت يا ارزيابي تجربه فرد نيست بلكه پيشداوري است كه به تبع آن تجارب بسياري در حوزه دريافت را نمي‌يابند. خطري كه آموزشهاي معمول چه در خانه و چه در مراكز آموزشي در بردارند اين است كه نظرات نو و احتمال وقوع اعمال جديد خيلي زود و بيش از اندازه مورد انتقاد قرار مي‌گيرند .در اینجا به تکنیکهای بروز خلاقیت اشاره می گردد :الف- آموزش مستقيم ب - فهرست كردن ويژگيها ج - روشهاي گروهي الف ) آموزش مستقيم در اين تكنيك خلاقيت را مي توان با آموختن راههاي خلاق شدن و پرهيز از كاربرد رهيافتهايي كه در حل مشكلات معمول است زياد كرد. اين روش كه بنام آموزش مستقيم معروف است بر اين پايه فرضي قرار دارد كه چون افراد بيشتر تمايل دارند كه در حل مشكلات از راه حل هاي رايج استفاده كنند اين امر آنها را از بكارگيري توانمنديها و ظرفيتهاي واقعي شان باز مي دارد بنابراين روش آموزش مستقيم كه در جستجوي راه حل هاي بديع و نو است زمينه مساعدي براي رشد انديشه هاي خلاق فراهم مي سازد. ب) فهرست كردن ويژگيهادر اين روش تصميم گيرنده ابتدا ويژگي اصلي مربوط به راه حل هاي مرسوم را پيدا كرده و سپس هريك از ويژگيهاي اصلي را جدا جدا بررسي مي كند. و آنگاه تا جايي كه ممكن است نسبت به تغيير هر كدام از آنها همت مي گمارد و در راستاي همين تغيير هر طرحي دارد ولو آنكه خنده دار نيز باشد، بدون چشم پوشي فهرست مي كند. و وقتي كه فهرست جامعي تهيه كرد و اشكالات را مشخص نمود گزينه هاي مؤثر و سودمند را انتخاب و بقيه را حذف مي كند و... ج ) روشهاي گروهي بيشترين تلاش در زمينه پرورش و بروز خلاقيت را مي توان در حوزه كارهاي گروهي مشاهده كرد. يكي از تكنيكهاي متداول در ايجاد خلاقيت، برگزاري جلسات خلاقيت زاست كه به جلسات طوفان فكري شهرت دارد. اين جلسات، غير رسمي و كاملا آزاد است كه پيشنهاد ها و راه حل هاي همكاران درباره يك موضوع خاص ماننده نحوه برگزاري نمايشگاه، انتخاب شعار تبليغاتي،رفع يك مشكل به وجود آمده و... جمع آوري مي كنند. در برگزاري جلسات توفان فكري بر ويژگيهاي زير تأكيد مي شود:1- پيشنهادها زياد و متنوع هستند و در تقابل افكار پيشنهادهاي جالبي يافت مي شود. 2- افراد شركت كننده در جلسه از پيشنهادها و راه حلهاي ظاهرا غير ممكن اجتناب نمي كنند. 3- در اين جلسات افراد مختلف با گرايش ها و تخصص هاي مختلف حضور مي يابند .4- جلسات طوفان فكري خارج از موقعيت هاي اداري تشكيل شده و حتي از نظر محل برگزاري هم متفاوتند . نتايج و تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد خلاقيت زماني در ميان اجتماعي از انسانها متجلي مي شود كه آنها از مرحله همدلي با يكديگر گذر كرده اند . در اين مرحله انسان ها به سرنوشت يكديگر حساس بوده و در جهت رشد يكديگر مي كوشند و هر كسي خود را پل پيروزي ديگري قرار مي دهد و در نهايت سبب مي شود جرياني از علم و دانش وتجربيات ميان آنها جاري شود كه همين، زمينه ساز نوآوري و خلاقيت خواهد شد . براستي كه هيچكس قادر نيست به دنياي علم و دانش انسانها نفوذ كرده و آنها را وادار كند كه انديشه هاي خود را به ديگران منتقل كند و تنها زماني اين واقعيت رخ مي دهد كه يك احساس خوب و مثبت در بين انسانها نسبت به يكديگر پديد آيد. به همين خاطر، يكي از عوامل مؤثر در بروز خلاقيت در يك جامعه، زمينه سازي و بسترسازي در بين انسانها جهت ايجاد فرهنگي است كه در آن همگان در تلاش براي رشد ديگري هستند زيرا خلاقيت نه ژنتيكي است و نه مربوط به نژادي خاص بلكه اكتسابي است و زمينه اش در نهاد همه انسانها وجود دارد كه نياز به آموزش، زمينه سازي و فرهنگ سازي دارد. عوامل و راه هاي مؤثر خلاقيت در روابط عمومي ايجاد خلاقيت در روابط عمومي علاوه بر فرهنگ سازي كه در بالا ذكر شد، بستگي به سه فاكتور اساسي و مهم دارد كه عبارتند از :الف) نيروي انساني ب) محيط سازماني ج) مديريت الف ) نيروي انساني منبع گرانبهاي يك مجموعه يا سازمان كه نقش اساسي در تحقق اهداف و سياستهاي كلي آن دارد نيروي انساني است لذا براي اينكه بتوانيم از نيروي انساني براي نهادينه كردن خلاقيت به نحو احسن استفاده كنيم بايد به دو عامل اساسي توجه كرد:عامل اول) استفاده از نيروهاي كار آمددر روابط عمومي بايد كساني مشغول بكار شوند كه علاوه بر اينكه تحصيل كرده اين رشته باشند از ويژگيها و خصوصيات يك فرد خلاق برخوردار باشند. از جمله : 1- برخورداري از سلامت روحي و رواني :افراد خلاق افرادي هستند كه از سلامت رواني برخوردار هستند اين افراد قادرند فكر و انديشه و حرف هاي تازه را پشت سرهم مطرح كنند بدون اينكه دچار ركود شوند. بهره مندي از ذهني سالم، باز و گشوده اين امكان را براي قوه خلاقه فراهم مي كند تا از آنچه مي خواهد، تصوير روشني بيافريند و بالاخره عملي منشأ موفقيت و پيروزي است كه در وراي آن انديشه اي سالم نهفته باشد. همانگونه كه ورزش، عضلات را قوي تر و سالم تر مي كند، تفكر و مطالعه كتابهاي خوب و مفيد و نگارش تجارب، افكار و منش ها نيز باعث تقويت و سالم تر شدن روان و ذهن مي گردد و نهايتا موجب باروري و شكوفايي خلاقيت مي شود. 2- انعطاف پذيري: توانايي كنار گذاشتن چارچوب هاي ذهني گذشته و توانايي ديدن انديشه هاي جديد و بررسي افكار نو و پذيرش مناسبت ترين و كارآمدترين باورها انعطاف پذيري است. هراندازه خلاقيت و نوآوري بيشتر باشد به همان اندازه انعطاف پذيري بيشتر شده و وقت كمتري به حراست و دفاع از افكار غلط گذشته صرف خواهد شد. 3- ابتكار: يعني به پشتوانه انديشه سالم، ذهني پويا و منعطف در هر زمان بتوان پيشنهاد تازه اي را ارائه داد. 4- ترجيح دادن پيچيدگي نسبت به سادگي:برخلاف افراد عادي كه همواره در جستجوي راهكارهاي بي دغدغه و آسان بوده و راههاي پيموده شده را مي پيمايند، افراد خلاق، پيچيدگي را انتخاب كرده و به دنبال يافتن راه حل آسان و ساده براي آنها هستند. 5- استقلال رأي و داوري : افراد خلاق مطيع بي چون و چراي مسئول بالاتر و افراد با نفوذ خود نبوده و داراي نظرات و پيشنهادات متفاوت از ديگران هستند. 6- تمركز نيروي ذهن بر بالاترين هدف: اين افراد هميشه و در هر شرايطي ذهن و نيروي خود را بر روي يك موضوع ويژه متمركز كرده و به دنبال دستيابي به هدفي والا و بلند مرتبه هستند . عامل دوم) كار آمد سازي كاركنان براي اينكه بتوانيم در بين كاركنان موجود خلاقيت ايجاد كنيم تا از آنها به نحو احسن استفاده شود بايد به ويژگيهاي ذيل توجه كرد: 1- بهره وري كاركنان با انگيزش آنان ارتباط كاملا مستقيمي دارد به عبارت ديگر، در گير شدن با كار و چنگ انداختن بر مشكلات، نيازمند پشتوانه انگيزشي است .2- بروز انديشه و رفتار ابتكاري در كاركنان با پرورش حس مفيد بودن و احترام به شخصيت كاري آنان افزايش مي يابد. مشاركت در حركات سازنده سازماني و توليد، احترام به انديشه وتلاش آنان، قدرداني از اقدامات مثبت و شكوفا سازي استعدادهاي آنان همواره از خواسته هاي كاركنان خلاق مي باشد.ب) محيط سازمانيسياستها و تلاشهاي ابتكاري كاركنان زماني مي تواند به مرحله عمل واجرا در آيد كه سازمان مطبوع آنها بتواند با داشتن ويژگيها و خصوصيات ذيل، محيط و بستري مناسب را فراهم كند. برخي از اين ويژگيها و خصوصيات را مي توان اين گونه برشمرد:.1- رقابت كامل و فشرده : در يك محيط كاري در صورتي خلاقيت ايجاد مي شود كه تك تك افراد رقابت مثبت و سازنده داشته باشند.2- فرهنگ خوب و پويا :برپايه يك فرهنگ خوب و پويا اتلاف وقت مفهومي ندارد. بديهي است در چنين بستري بحث رقابت و خلاقيت، بهتر شكل مي گيرد. 3- دسترسي به مديران: كاركنان به راحتي بتوانند افكار و نظرات خود را مستقيم و بدون واسطه به گوش مدير برسانند و پيشنهادهاي خود را ارائه نمايند.4- احترام به افراد: كاركنان به اين باور دست يابند كه مي توانند همگام با نيازهاي سازمان رشد كنند. درسازمان خلاق كار بصورت گروهي انجام مي شود و گروههاي كيفيت نيز نقش مؤثري در جهش آنها دارند . 5- ارائه خدمات عمومي: هدف نهايي توجه به نياز جامعه و جلب رضايت آحاد مردم است.6- امنيت شغلي، روابط دائمي و بلند مدت كاركنان از ديگر ويژگيهاي آن است. 7- مديران، عامل تغيير و تحول را با خشنودي پذيرفته و در برابر آن مقاومت نمي كنند طبيعي است در چنين محيطي، ضرورت ندارد كه مدير وقت زيادي از خود را براي چگونگي با تغييرات اختصاص دهد زيرا همه به اين باور رسيده اند كه تغيير يك ارزش است.در محيط يا سازمان فقير از حيث خلاقيت، تمايل به ريسك، بروز فكر انتقادي و ميل به تغيير، كاهش قابل توجهي مي يابد و علت پديد آمدن چنين حالتي را بايد عمدتا در رفتارهاي كليشه اي و مملو از محدوديتها ، ارزيابيهاي ناكام كننده، روح محافظه كاري،‌ مقررات دست و پا گير، نا امني شغلي، ابهام در هدف و بي توجهي به افراد خلاق بايد جستجو كرد.ج- مديريت نقش مديريت در مجموعه هايي مثل روابط عمومي كه خلاقيت و نوآوري از ضروريات و عامل اصلي آن به شمار مي رود، بسيار مهم و حساس است. زيرا مديريت مي تواند توانايي و استعداد خلاقيت و نوآوري را در افراد ايجاد، ترويج و تشويق كند و يا رفتار و عملكرد او مي تواند مانع اين امر حياتي شود.هنر مدير خلاق عبارت است از: استفاده از خلاقيت ديگران و پيدا كردن ذهن هاي خلاق. مدير بايد فضايي بيافريند كه خودش بتواند خلاق باشد و افراد سازمان را هم نيز براي خلاقيت تحريك كند . و اين فضا فضايي است كه از كار روزمره به دور است و اقتضاء مي كند تا هر كسي مشكلش را خودش حل كند. نتيجه گيري اگر بخواهید داراي نقش محوري در فرايند تصميم گيري باشید بايد همگام با پيشرفت هاي علم و تكنولوژي زمينه و بستري مناسب را جهت ارتقاء توانمنديها و فعاليتهاي خود فراهم كنید. اين بستر و زمينه خلاقيت است كه نياز به كار دسته جمعي ، هم دلي ، آموزش ، تشويق ، تغيير نوع نگرش و... دارد. منابع:1- پيرخايفي، علي رضا، خلاقيت ، مديريت و كار آفريني www.magiran.com2- تبريزي،جعفرصادق، خلاقيت و نوآوري و مديريت (1) و (2) www.tbsmed.ac.ir3- محمدي ناهيد، خلاقيت در مديريت www.fekreno.org4- ميرزا آقايي، حميد، خلاقيت نياز امروزه www.fekreno.org 5- آيا خلاقيت را مي توان آموزش داد www.smeir.ir 6- افراد خلاق چه ويژگيهايي دارند www.fekreno.org7- تكنيك خلاقيت، شش كلاه تفكر www.fekreno.org8- توفان فكري ، www.fekreno.org9- خلاقيت را چگونه رشد دهيم www.vastvisionteam.blogsky.com 10-خلاقيت در روابط عمومي www.mazin.eprsoft.com11-منظور از خلاقیت چیست ؟ www.gigapars.com12-خلاقیت و نوآوری www.mgtsolution.com
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5726]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن