واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تبانی عربستان علیه ما؟
کشورهای غربی در تعیین ضرب الاجلی غیر رسمی، از مقامات ایرانی درخواست کردند فعالیتهای هسته ای را به حالت تعلیق درآورده، و با تمکین نسبت به قطعنامه های پیشین شورای امنیت، بر سر میز مذاکره بنشیند، همچنین محموله هسته ای غنی شده در حد 3ونیم درصد در داخل را به خارج از ایران منتقل کند تا در آنجا به میزان 20 درصد غنی شده و برای راکتور تهران آماده گردد. این درخواست در ابتدا با تهدید ایران مبنی بر آغاز غنی سازی 20 درصدی مواجه شد و نهایتا نیز دکتر احمدی نژاد رسما با اعلام رسمی آغاز غنی سازی 20 درصد بازی پیچیده ای را آغاز کرد.به دنبال این اقدام ایران، دولت آمریکا که در صدد تصویب قطعنامه تحریمی چهارم بر علیه ایران بود، تحرکات دیپلماتیک خود را شدت بخشید. از همان ابتدای طرح مساله تحریم، روسیه و چین ساز مخالفت را کوک کردند. اگرچه آمریکا با اعطای برخی امتیازات مانند برچیدن سپر دفاع موشکی، روسیه را برای اعمال تحریم تاحدودی همراه ساخته اما هنوز قطعی نیست که روسیه چه موضعی را در نهایت در پیش بگیرد.همراه کردن چین سخت تر و دشوارتر می نماید. چین از دو سو با تحریم ایران مخالف است، یکی نیاز چین به نفت ایران و دومی جمعیت 70 میلیونی ایران که بازار بسیار خوبی برای کالاهای چینی است. سفر دوره ای هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به عربستان و قطر برای رفع نگرانی چین در مورد نخست صورت گرفت: راضی کردن عربستان برای ارائه تضمین تامین نفت به چین در صورت تحریم ایران یا بالارفتن قیمت نفت.موضع مبهم سعودی ها:
سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان، با پاسخی دوپهلو و مبهم، سفر کلینتون به ریاض را در هاله ای از ابهام قرار داد. رسانه های داخلی همچون خبرگزاری فارس بر این بخش از سخنان وزیر خارجه عربستان تاکید کردند که گفته بود: پكن نیازی به تشویق از جانب دولت ریاض در خصوص چگونگی رویارویی با ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد." و نیز تاكید سعود الفیصل بر این كه عربستان سعودی از حل صلحآمیز موضوع هستهای ایران حمایت میكند. از مجموع این گفته ها نتیجه گرفته می شود که کلینتون با دست خالی از ریاض رفته و نتوانسته عربستان را برای تامین نفت چین راضی نگه دارد. حتی در صورت تامین نفت، هنوز چین به مشوقهای بیشتری برای همراهی با آمریکا نیازمند است.اما در دیگر سو رسانه های خارجی مانند بی بی سی بر بخشهای دیگری از سخنان وزیر خارجه عربستان تاکید کرده و نتیجه کاملا متفاوتی گرفته اند. به گزارش بی بی سی، وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه موثر بودن تحریم های بیشتر شورای امنیت علیه ایران را زیر سوال برده و خواستار راه حلی "فوری" برای مقابله با برنامه های اتمی ایران شد. او در کنفرانس مشترک با هیلاری کلینتون گفت: "بلندپروازی های اتمی ایران تهدیدی علیه منطقه است که به جای تحریم های بیشتر اقدام سریعتری می طلبد." او افزود: "تحریم ها راه حلی دراز مدت هستند. اما ما این مسئله را کوتاه مدت می انگاریم. به جای راه حلی تدریجی به راه حلی فوری نیاز داریم." و نتیجه گرفته که هیلاری با دستانی پر عربستان را ترک کرده است. بر اساس این تفسیر، مخالفت عربستان با تحریم نه از باب عدم همراهی با آمریکا که از باب تشویق آمریکا به اتخاذ موضع تندتر و شدیدتر بوده است! البته تلاش برای کسب امتیاز از آمریکا را نیز نباید نادیده انگاشت.آزمون قرآن مداری سعودی ها
از گفتگوهای مفصل و چهارساعته وزیر خارجه آمریکا و پادشاه عربستان نیز خبر موثقی در دست نمی باشد. درهرصورت مقامات سعودی ناچار خواهند بود تا موضع مبهم خود را شفاف کنند و سیاست خود را در قبال دستاوردهای هسته ای ملت ایران روشن سازند. اینکه آیا عربستان این دستاوردها را متعلق به جهان اسلام خواهد دانست که به رشد و تعالی دانش های نوین در میان مسلمانان منجر خواهد شد و یا اینکه با آمریکا و اسراییل برای تحریم ملت ایران همراه خواهند شد؟اگر عربستان به واقع خود را دولتی مسلمان و پایبند به آموزه های اسلامی می داند، آیات قرآن که همچون کتاب قانونی جاودان، دستورالعملهای همیشگی برای مسلمانان ارائه داده، در این مورد نیز تکلیف و رویه مسلمانان را مشخص ساخته است:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَاى كسانى كه ایمان آوردهاید، یهود و نصارا را یاوران و دوستان خود مگیرید، آنها دوستان و یاوران یكدیگرند، و هر كس از شما آنها را دوست و یاور خود گیرد از آنها خواهد بود (و ستمكار است و) بىتردید خداوند گروه ستمكاران را هدایت نمىكند.به بیان سعدی در گلستان:"هرکه با دشمنان صلح می کند، سر آزار دوستان دارد." تکرار تاریخ وهابیت
متاسفانه در تاریخ وهابیت، تکرار آنچه که در آیه فوق نهی شده دیده می شود. قدرت گرفتن وهابیت در عربستان به پیوندی باز می گردد که میان محمد بن عبدالوهاب و سعود صورت گرفت و به مرور و به خصوص بعد از جنگ جهانی اول و با حمایت انگلیسی ها، فرزندان سعود که تنها بر نجد سلطه داشتند بر عربستان امروزی حاکم شدند. در سال 1919 میلادی پس از پایان جنگ جهانی اول، انگلیسیها نجد را کشوری مستقل اعلام کردند، و عبدالعزیز را که به نام جدش ابن سعود خوانده میشد، پادشاه نجد خواندند، و سالانه مبلغی در حدود چهل هزار لیره انگلیسی برای وی مقرری منظور داشتند. این مقرری از سال 1917 تا 1923 به مدت شش سال ادامه داشت. به دستور عبدالعزیزبنسعود، وهابیها به حجاز یورش بردند و طائف را محاصره کردند. آنها به زور وارد طائف شدند و مردم را از زن و مرد و کودک از دم شمشیر گذراندند. رقم کشته شدگان که در میان آنها علما و صلحا کم نبودند، نزدیک به دو هزار نفر گفته می شود. به این ترتیب عبدالعزیز آلسعود پادشاه نجد و حجاز شد. عبدالعزیز پس از سلطه و بر اساس فتوای مفتیان وهابی، بار دیگر قبهی ابن عباس و دیگر قبور طائف و قبور عبدالمطلب و ابوطالب و حضرت خدیجه همسر پیغمبرص و زادگاه حضرت زهراس و هر گونه شعار اسلامی مکه را که بر سرپا بود ویران کرد.وهابیت به عنوان مذهب رسمی عربستان، بر نگاهی ناصحیح به شیعه شکل یافته است. وهابیون افراطی به جنگ با دیگر فرقهها و مذاهب اسلامی معتقد هستند و مدعی اند یا باید به آیین وهابیت در آیند، یا جزیه دهند، از این رو دیگر مسلمانان –بخصوص شیعه- را به کفر متهم نموده، اموال و نوامیس آنان را حلال می دانند. از نظر آنان هر کس مرتکب گناه کبیره شود، کافر است. بر اساس تعالیم اسلامی، کسی که به وحدانیت خداوند و رسالت حضرت ختمی مرتبت پیامبر اکرم (ص) شهادت دهد مسلمان است و به مصداق آیه" رحماء بینهم اشدا علی الکفار"، مسلمانان بایستی نسبت به یکدیگر مهربان و نسبت به کفار و دشمنان سختگیر و شدید باشند، اما وهابیون با نگاهی افراطی چه در پیشینه تاریخی خود و چه امروزه دست یاری به سوی دشمنان اسلام دراز کرده و با آنان و بر علیه مسلمانان تبانی کرده اند. حادثه کشتار حجاج ایرانی توسط عوامل ملک فهد تنها یکی از این حوادث بوده است.در خلال چندماه آینده پاسخ این پرسش آشکار خواهد شد: آیا عربستان دست دشمنان اسلام را برای تحت فشار قرار دادن یکی از کشورهای اسلامی خواهد فشرد؟حمید نساجگروه جامعه و سیاست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]