واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تهیه کننده "آل" در نشست نقد و بررسی این فیلم عنوان کرد،"آل" یک تریلر روانی است و عناصر و المان های ژانر وحشت در سینمای روانی وجود دارد اما تریلر روانی متعلق به ژانر وحشت نیست. به گزارش خبرنگار مهر، نشسست خبری فیلم سینمایی "آل" با حضورعلی معلم، بهرام بهرامیان، مصطفی زمانی، آنا نعمتی،هنگامه حمیدزاده بازیگران فیلم. بهرام عظیمی و امیرپوریا نویسندگان فیلمنامه، فرشاد محمدی مدیر فیلمبرداری، مهرنوش شاه حسینی طراح صحنه و لباس و... شب گذشته در موزه سینما برگزار شد. در ابتدای این نشست علی معلم تهیه کننده فیلم سینمایی "آل" عنوان کرد: ایده فیلم "آل" از یک فیلمنامه کوتاه شکل گرفت. زمانی که بهرام عظیمی فیلمنامه را به قصد ساخت یک فیلم 30-40 دقیقه ای برای من آورد بعد از خواندن آن فکر کردم، فیلمنامه قابلیت آن را دارد که در قالب یک فیلم بلند ساخته شود از این رو بهرام عظیمی بازنویسی فیلمنامه را آغاز کرد. وی افزود:برای باور پذیر شدن داستان تصمیم گرفتیم، فیلمبرداری فیلم را در ارمنستان انجام دهیم و با مرحوم امیر قویدل که قرار بود کارگردانی اثر را بر عهده گیرد برای انتخاب لوکیشن به این کشور سفر کردیم و به دلیل معماری وگویش زبانی خاصی که آنجا داشت، به عنوان لوکیشن اصلی انتخاب شد. این تهیه کننده سینما در ادامه گفت: برای ساخت فیلم سینمایی"آل" به دنبال کارگردانی بودم که با زبان تصویر آشنا باشد و این امر مصادف با پخش مجموعه "ساعت شنی" از تلویزیون شد چندین قسمت از این مجموعه را دیدم و ویژگی های خاص ساختاری این فیلم باعث شد از بهرام بهرامیان برای کارگردانی این اثر دعوت به همکاری کنیم. وی ادامه داد :فیلم سینمایی "آل" یک تریلر روانی است وعناصر و المان های ژانر وحشت در سینمای روانی وجود دارد اما تریلر روانی متعلق به ژانر وحشت نیست. در ادامه این نشست بهرام بهرامیان کارگردان این فیلم عنوان کرد:عده ای بر اساس غرض ورزی های شخصی از ابتدای تولید این اثر برای شلیک به علی معلم و امیر پوریا تفنگ در جیب خود گذاشتند و بدون توجه به ساختار و داشته های فیلم از متن آن ایرادات فراوانی گرفتند . وی افزود: آنها معتقد بودند "آل" دلهره ای برای مخاطب بوجود نمی آورد و این فیلم از المان های ژانر وحشت بهره نبرده است. متاسفانه منتقدان حتی در حد مردم عادی نکات متنی و ساختاری این فیلم را مد نظر قرار ندادند و متوجه نشدند که این فیلم از ابتدا و با تیتراژ آغازین تکلیف نو و قالب خود را مشخص کرده است. بهرامیان ادامه داد: بازی یک بازیگر در دو قالب قهرمان و ضد قهرمان در دو نیمه ابتدایی و پایانی فیلم، پایان مبهم واگذاری نتیجه در باره موضوع مطرح شده در فیلم به مخاطب، ویژگی های فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، موسیقی و صدای این فیلم نکات قابل توجه "آل" است که به ناحق از دید منتقدان و داوران بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر پنهان ماند. وی خاطر نشان کرد:همچنین حرکات تند و چرخشی دوربین، حفظ اتمسفر کلی کار در ارائه رنگ ها و تصاویر تا پایان فیلم و فیلمبرداری تمامی سکانس های شب فیلم در روز همه نشان دهنده خلاقیت فرشاد محمدی است و متاسفانه نمی دانیم در جشنواره فیلم فجرچه اتفاقی افتاد که کار قابل تحسین وی در زمینه نور و فیلمبرداری "آل" دیده نشد. بهرامیان افزود: بازی متفاوت بازیگران این فیلم ازجمله مصطفی زمانی، آنا نعمتی، همایون ارشادی و هنگامه حمیدزاده همچنین طراحی صحنه و لباس که با با دقت بسیار درترکیب رنگ لباس ها و صحنه بر اساس محتوای فیلم صورت گرفته بود بر کیفیت این اثر افزود و متاسفانه هیچ یک از این زحمات به دید منتقدان و داوران جشنواره فیلم فجر نیامد. درادامه این نشست مصطفی زمانی بازیگر این فیلم گفت: پس از بازی در نقش یوسف در مجموعه یوسف پیامبر(ع) مسلما در نقشی منفی ظاهر نمی شدم و به دنبال بازی در نقشی بودم که علاوه بر اینکه از المان های هنری بهره برده است، معصومیت یکی از ویژگی های آن کارکتر باشد. بهرامیان را نمی شناختم و تنها چند قسمت از مجموعه " ساعت شنی" را دیده بودم. خوشبختانه پس از خواندن فیلمنامه و صحبت با معلم و بهرامیان متوجه شدم به بازیگر به عنوان یک کالا نمی نگرند ، این امر برایم بسیار ارزشمند بود و همکاری در این کار را پذیرفتم. همچنین آنا نعمتی و هنگامه حمیدزاده دیگر بازیگران این فیلم در جملاتی کوتاه درباره نقش خود صحبت کردند و عنوان داشتند همکاری با معلم و بهرامیان را تجربه ای منحصربفرد در کارنامه هنریشان می دانند. بهرام عظیمی در ادامه این نشست نویسنده فیلمنامه "آل" گفت :برای نگارش فیلمنامه " آل" تحقیقات بسیاری انجام دادیم و با توجه به شرایط و ممیزی های موجود در عرصه سینمای ایران ازگنجاندن بسیاری از عناصری که بر جذابیت این اثر می افزود خودداری کردیم. درادامه امیر پوریا دیگر نویسنده این فیلم نامه افزود : ترس و خنده در تمام فیلمهای ژانر وحشت در دنیا وجود دارد و این امر نوعی فرافکنی است که از سمت مخاطب رخ می دهد. این فیلم یک تریلر روانی است و آل خود سینا است و دشمن ذهنی که خود او بوجود آورده است.همچنین کابوس های متعدد کاراکتر سینا در این فیلم نشان دهنده فضای ذهنی حاکم بر شخصیت وی است. فرشاد محمدی فیلمبردار "آل" از مرحوم نعمت حقیقی یاد کرد و ادامه داد: قرار بود زنده یاد نعمت حقیقی پس از 10 سال مدیریت فیلمبرداری این اثر را بر عهده گیرد و من شاگرد او باشم که متاسفانه بیماری این عزیز فرصت همکاری با او را از ما گرفت. وی درباره فیلمبرداریاین فیلم افزود: "آل" یک اثر تر سناک نیست و تنها فلسفه ترس را بررسی می کند. "آل" نتیجه تلاشی گروهی است و در بخش فیلمبرداری این اثر تصاویر ذهنی که بهرامیان برایم توصیف می کرد بسیار به من کمک کرد و در اینجا لازم می دانم از وی، علی معلم و گروه فیلمبرداری که شرایط طاقت فرسایی را برای خلق این اثر تحمل کردند، تشکر کنم. در پایان نیز مهرنوش شاه حسینی طراح لباس، رضا حاجی درویشی، طراح صحنه و رحمت عبدالله زاده مدیر تولید این اثر ضمن ابراز خرسند از همکاری با علی معلم و بهرام بهرمیان درسخنانی کوتاه به تشریح فعالیت خود در این پروژه پرداختند وفیلم سینمایی "آل" ساعت 21 برای علاقه مندان و حاضران به نمایش در آمد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]