تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803890913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عزت اجتماعی در کلام امام حسین(علیه السلام‎)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عزت اجتماعی در کلام امام حسین(علیه‎السلام)
محرم
در اندیشه دینی انسان نمی‏تواند نسبت به جامعه و تحولات آن بی‏تفاوت باشد؛ زیرا این تحولات گذشته از تأثیر آن در زندگی اجتماعی انسان به طور غیرمستقیم در زندگی فردی انسان هم تأثیر می‏گذارد. بر این اساس عزت اجتماعی مسلمانان سبب عزت فردی آنان نیز می‏گردد، همان طور كه ذلت اجتماعی آنان به ذلت فردی ایشان می‏انجامد. زندگی اجتماعی انسان از محیط خانواده آغاز می‏شود و تا سطح بین‏المللی قابل گسترش می‏باشد. الف- صداقت روابط انسان با دیگران چه گفتاری و چه رفتاری می‏تواند صادقانه یا غیرصادقانه باشد، ولی یك زندگی اجتماعی در صورتی سالم خواهد بود كه روابط افراد آن بر اساس صداقت استوار باشد. دروغگویی گذشته از گناه بودن و تأثیر منفی كه در روحیات و زندگی دنیوی و اخروی شخص دروغگو دارد، زندگی اجتماعی دیگران را نیز تحت تأثیر قرار می‏دهد و منافع جامعه و افراد را تهدید كرده، امنیت اجتماعی را به خطر می‏اندازد. امام حسین(علیه‏السلام) در گفتاری صداقت را عزت می‏داند و می‏فرماید: «الصدق عزّ والكذب عجز»(1)؛ صداقت عزت است و دروغگویی ناتوانی و شكست. ب- اصلاح اجتماعیاصلاح انحرافات اجتماعی موجب عزت اجتماعی می‏گردد و باید مورد توجه همه باشد، زیرا سلامت هر جامعه‏ای همانند یك موجود زنده از سوی اموری مورد تهدید قرار گیرد و اگر این پدیده‏ها اصلاح نشوند رفته‏رفته فساد طوری دامنگیر جامعه می‏شود كه اصلاح كردن آن جز با یك انقلاب همگانی امكان‏پذیر نیست. در عصر امام حسین(علیه‏السلام) فساد سیاسی به حدی رسیده بود كه با اقدام فردی قابل اصلاح نبود و به یك حركت و قیام عمومی نیازمند بود، چنان كه امام هدف از قیام خود را چنین بیان می‏كند:«انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی و شیعة ابی علی بن ابی‏طالب»(2)؛ تنها برای تقاضای اصلاح در بین امت جدم و شیعیان پدرم علی بن ابی طالب(علیه‏السلام) قیام كرده‏ام.در اندیشه دینی انسان نمی‏تواند نسبت به جامعه و تحولات آن بی‏تفاوت باشد؛ زیرا این تحولات گذشته از تأثیر آن در زندگی اجتماعی انسان به طور غیرمستقیم در زندگی فردی انسان هم تأثیر می‏گذارد.ج- رفع نیاز نیازمندانیكی از شاخصه‏های عزت در نگاه امام حسین(علیه‏السلام) این است كه امكانات جامعه در اختیار همه باشد. امام حسین(علیه‏السلام) در خطبه‏ای كه به خطبه امر به معروف و نهی از منكر شهرت یافته و مخاطب آن حضرت در آن خطبه بیشتر شخصیت‎های اجتماعی و دانشمندان می‏باشند حضرت آنان را مورد سرزنش قرار داده است، در بخشی از آن خطبه می‏فرماید:«نابینایان، ناشنوایان و از كار افتادگان در همه شهرها بدون سرپرست شده‏اند، كسی به آنان رحم نمی‏كند و مورد توجه قرار نمی‏دهد و شما نیز به اندازه‏ای كه مسئولیت دارید عمل نمی‏كنید و از آنان كه كاری می‏كنند نیز حمایت نمی‏كنید و با سازش كردن با ستمگران و مسامحه امنیت خود را تأمین كرده‏اید، در حالی كه همه اینها وظایفی است كه خداوند به آنها دستور داده كه به صورت فردی و جمعی به آن عمل كنید و شما از آن غافلید.»(3) 
نوحه، محرم، رقیه
د- نظارت همگانیهر كاری برای به ثمر رسیدن نیازمند به نظارت می‏باشد؛ چه از درون و چه از بیرون. در جامعه به دلیل گستردگی و پراكندگی نمی‏توان به نظارت از درون اكتفا كرد؛ زیرا عده‏ای نمی‏خواهند به حق خود قانع باشند و به قوانین تن دهند؛ از این رو نظارت از بیرون بایسته است. همچنین با توجه به دو نكته‏ای كه گفته شد نمی‏توان این نظارت را وظیفه عده‏ای خاص دانست، بلكه باید همگانی باشد و این نظارت همگانی همان «امر به معروف و نهی از منكر» می‏باشد كه در اسلام به آن دستور داده شده است. امام حسین علیه‏السلام نیز یكی از شاخص‎های عزت اجتماعی را اجرای امر به معروف و نهی از منكر می‏داند. به این كلام توجه كنید:«خداوند امر به معروف و نهی از منكر را به عنوان یك واجب آغاز كرد؛ زیرا می‏دانست كه اگر امر به معروف و نهی از منكر در جامعه صورت پذیرد و نهادینه شود، همه واجبات اجتماعی اعم از دستورات آسان و دشوار نهادینه می‏شود؛ زیرا امر به معروف و نهی از منكر، تبلیغ و دعوت به اسلام، بازگرداندن حقوق پایمال شده، مبارزه با ستمگران، تقسیم امكانات عمومی و دولتی، گرفتن مالیات‎ها از صاحبان آن و مصرف كردن در موارد آن را شامل می‏شود.»(4) ه- اجرای حدودهمچنین اگر در جامعه‏ای حدود الهی اجرا نگردد یا كیفر تنها درباره ضعیفان اجرا شود و قدرتمندان به شیوه‏های مختلف برای خود مصونیت ایجاد كنند، در این صورت اعتماد مردم به دستگاه قضایی و اجرایی سلب شده همه تلاش می‏كنند با وابستگی به مراكز قدرت برای خود حاشیه امنیتی ایجاد كنند. جامعه‏ای كه ضعیفان نتوانند حق خود را بستانند جامعه‏ای ذلیل است نه عزیز. جامعه‏ای در نگاه امام حسین (علیه‏السلام) عزیز است كه اوّلاً حدود الهی در آن اجرا شود و ثانیا نسبت به همه اجرا شود نه آنكه حاكمان به دلخواه خود عمل كنند و مردم نیز در برابر قانون‏شكنی حاكمان بی‏تفاوت باشند. به كلام امام حسین(علیه‏السلام) در این باره توجه كنید:«ای مردم! رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏و‏آله) فرموده است: كسی كه ببیند زمامدار ستمگری را كه محرمات الهی را حلال می‏شمارد و پیمان خدا را می‏شكند و با سنت رسول خدا(صلی‏الله‏علیه‏و‏آله) مخالفت می‏ورزد و رفتارش با بندگان خداوند بر اساس ظلم و گناه می‏باشد و برای تغییر روش چنین زمامدار ستمگری با گفتار یا رفتار اقدام نكند، شایسته است كه خداوند او را به همان جایی ببرد كه آن ستمگر را می‏برد.آگاه باشید كارگزاران حكومت (بنی‏امیه) پیروی از شیطان را سرلوحه كار خود قرار داده‏اند و پیروی كردن از احكام خداوند را ترك كرده‏اند، فساد را در جامعه علنی كرده رواج می‏دهند و حدود و مقررات دین را اجرا نمی‏كنند، امكانات عمومی را به خود اختصاص داده، حرام خداوند را حلال و حلال خدا را حرام نموده‏اند و من از هر كس شایسته‏ترم كه وضع موجود را تغییر دهم.»(5) "سید محمد مرتضوی"گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی 1- نهج‏الشهادة، ص 377.2- مقتل خوارزمی، ج 2، ص 188/ نهج الشهادة، ص 269.3- تحف العقول، ص 242.4- تحف العقول، ص 241/ نهج‏الشهادة، ص 118.5- تاریخ طبری، ج 4، ص 304. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 483]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن