واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باران حکمت(27)(تفسیر تمثیلی قرآن)
عوارض رانندگی در جاده تقوا اشاره:درسلسله مباحث تفسیری "باران حکمت"، که به صورت روزانه پیشکش حضورتان می شود، برآنیم تا در هر نوبت، کام جانتان را با یک شاخه نبات از مفاهیم بلند سوره بقره شکربار کنیم. تفسیر آیه شریفه: ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ(البقرة/2)آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است. ظلمات است بترس از خطر گمراهییک جاده هر چه پیچ و خم داشته باشد احتمال گمراهی و بیراهه رفتن در آن بیشتر است و در نتیجه به تابلوها و علائم راهنمایی بیشتری نیاز خواهد بود.حال آیات قرآن کریم همانند علائم راهنمایی است؛ و همچون خضر که موسی را هدایت میکرد، هادی و هدایتگر اهل تقواست.قطع این مرحله بی همرهی خضر مکنظلمات است بترس از خطر گمراهیالبته علائم راهنمایی اگر در کنار جاده و در جایگاه خود نصب شوند مایه هدایت عابرین و رهگذران خواهد بود، و گرنه همین علائم و تابلوها اگر در حاشیه جاده نباشند هدایتی در پی ندارد، درست مثل آنکه تابلوی «حداقل سرعت هشتاد کیلومتر» را در بالای یک تپه یا در نزدیکی یک دره نصب شود.و همینطور است وقتی که تابلوها در کنار جاده باشند، ولی در جای خود قرار نگیرند، در این صورت نیز هادی نبوده و هدایت نمیکنند، درست مثل اینکه تابلوی «حداکثر سرعت سیکیلومتر» را در حاشیه یک اتوبان یا شاهراه بزرگ نصب کنند.حال ماجرای قرآن کریم نیز همین است یعنی هم باید در جای خود به کار رود و هم برای اهل تقوا خوانده شود.و اهل تقوا یا به قول قرآن کریم متقین، کسانی هستند که در جاده در حرکتاند.یادمان باشد جاده شهر نیست بلکه به شهر منتهی میشود.و تقوی شهر فضیلت است و کسی که در جاده آن قدم گذارد به اهل تقوا یا متقی یاد میشود. نشنیدهاید علی علیهالسلام باری از هسته خرما بر مرکب داشت، وقتی پرسیدند چه به همراه داری، فرمود: درختان خرما، چون هستهها را میبرد تا کاشته و سرانجام هر کدام درختی از خرما شوند.از اینرو میگوید:هدی للمتقیناین کتاب اهل تقوا را هدایت میکندو تمام مردم میتوانند در این جاده وارد شده و اهل تقوا باشند.و از همین روست که در جایی دیگر میگوید:هدی للنّاس این کتاب همه مردم را هدایت میکندالبته، کسی که وارد جاده تقوا میشود مثل همه جادهها و شاهراههای مهم باید ورودی و عوارض خود را پرداخت کند، و البته ورودی این جاده به کار انداختن ذرهای عقل و درک و شعور و اندیشه است.تالیف: محمد رضارنجبرتنظیم برای تبیان: الف_شکوری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 528]