تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829229995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه نشینی زنان مسلمان


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: برخی اسلام را محکوم به خانه نشینی زنان کرده اند. و آیات قرآن کریم را دلیلی بر این می دانند که زن مسلمان باید خانه نشین باشد .در حالی که تاریخ صدر اسلام و نگاهی به تفاسیر مشخص می کند می توان زن مسلمان بود و خانه نشین نشد. زنان عرب قبل از ظهور اسلام دارای پوشش و حجاب شایسته نبودند و با آشکار کردن زینت‏ها و نمایش برخی از اندام خویش در جامعه حاضر می‏شدند. این وضع درزمان اسلام نیز ادامه داشت و آیات و دستورهای الهی به تدریج در شرایط و موقعیت‏های مناسب نازل و بر مردم ابلاغ می‏شد، تا اینکه زمینه‏ نزول آیات وجوب حجاب و حرمت خودنمایی در جامعه و مجالس عمومی آماده شد و آیات آن به مردم، به ویژه زنان ابلاغ شد. زن نباید برای خودنمایی و نمایش جاذبه‏های زنانه در میان مردم که عامل تضعیف و سقوط ارزش‏های الهی و انسانی است حاضر شود اما به دلیل اهمیت موضوع که بی‏توجهی به آن باعث فساد اخلاقی فردی و اجتماعی و تباهی ارزش‏های راستین انسانی و الهی و جایگزین شدن ضد اررش‏ها و حتی تلقی ارزش از آنها می‏گردد، پروردگار عالم مجدداً آن را با لحن توبیخ‏آمیز وهشدار دهند‏ه‏ای مورد تاکید قرار می‏دهد، اما به دلیل موقعیت خاص و خطیر زنان پیامبراکرم صلی‏الله علیه واله وسلم خطاب را متوجه آنان می‏فرماید؛ ولی در واقع همه زنان مخاطب آیه هستند و به اصطلاح یک تیر و دو نشان است، چنان‏که می‏فرماید: حجاب وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ (احزاب33)؛ در خانه‏های خود قرار بگیرید و همانند دوران جاهلیت نخستین- که زنان به منظور خودنمایی از منزل خارج می‏شدند- در میان مردم ظاهر نشوید. منظور از (وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ ) این نیست که زن به طور کلی در خانه بنشیند، بلکه این است که زن نباید برای خودنمایی و نمایش جاذبه‏های زنانه در میان مردم که عامل تضعیف و سقوط ارزش‏های الهی و انسانی است حاضر شود، به قول استاد شهید آیت‏الله مطهری رحمه‏الله: تاریخ اسلام به صراحت گواه است که پیامبر اکرم صلی‏الله علیه واله وسلم زنان خود را به سفر می‏بردند و آنان را از بیرون شدن از خانه منع نمی‏فرمود. مقصود از این دستور آن است که زن به منظور خودنمایی از خانه بیرون نشود و مخصوصاً در مورد زنان پیغمبر اکرم صلی‏الله علیه واله وسلم این وظیفه سنگین‏تر و موکدتر است. چنان‏که سیره حضرت زهرا علیها‏سلام نیز این بود که به هنگام نیاز و ضرورت، در جامعه حضور شرعی، صحیح و عفیفانه داشتند، نه حضور با پایین آمدن ارزش و شخصیت زن، از بین رفتن عفاف و پایمال شدن ارزش‏ها و حریم‏ها. حضرت زینب علیهاسلام نیز که در دامن مطهر آن بانوی بزرگ اسلام و مادر نمونه پرورش و تربیت یافته بود با حضور عفیفانه و حفظ ارزش‏ها در کربلا و... درخشید و سازنده حادثه عاشورا و حافظ اهداف بزرگ قیام حسینی گشت و به جوامع، بیداری و هوشیاری و حیات معنوی بخشید و خواهد بخشید. «تبرّج» به معنای ظاهر شدن در میان مردم است. برج ساختمان‏های بلند نیز از همین ماده است، زیرا همیشه در برابر دیدگان مردم ظاهر است. خود آرایی و خودنمایی و بدحجابی زنان، عمل جاهلانه‏ای است که زنان عصر جاهلیت قدیم به آن مبتلا بودند و زنان مسلمان نباید زیر بار چنین ننگی بروند مقصود از جاهلیت نخستین (الجاهلیة الاولی)- چنان‏که تفاسیر می‏گویند- جاهلیت قبل از بعثت رسول گرامی اسلام صلی‏الله علیه واله وسلم بوده که در آن عصر وضعیت پوشش زنان، عفیفانه و خداپسندانه نبوده است، در حالی که موضوع عفاف و حجاب زنان، حکم و فرمان مشترک فطرت تمام انسان‏ها و شریعت تمام ادیان الهی می‏باشد. گل بنابراین طبق این آیه، خود آرایی و خودنمایی و بدحجابی زنان، عمل جاهلانه‏ای است که زنان عصر جاهلیت قدیم به آن مبتلا بودند و زنان مسلمان نباید زیر بار چنین ننگی بروند. ضمن اینکه تعبیر به جاهلیت نخستین نشان می‏دهد که جاهلیت دیگری همانند جاهلیت قبل از اسلام در پیش است و این در حقیقت یکی از پیش گویی‏های قرآن کریم است، که کاملاً با عصر ما منطبق می‏باشد و بلکه جاهلیت این عصر به اصطلاح متمدن به مراتب شدیدتر و بدتر و حتی به صورت مدرن است که مظاهر وحشتناک آن در دنیای غرب و کشورهای متمدن مادی‏گرا مشهود می‏باشد. متاسفانه جوامع اسلامی و جامعه اسلامی ایران نیز تا حدودی تحت تاثیر فرهنگ مبتذل غرب قرار گرفته و بعضی از زنان و مردان مسلمان با فراموشی فرهنگ غنی اسلام و مخالفت با فرمان پروردگار عالم درباره وجوب حجاب عفیفانه و غیرت مردانه، پیرو فرهنگ بیگانه شده‏اند و ننگ جاهلیت مدرن را به جان خریدند . بخش خانواده ایرانی تبیان




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن