تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804588154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سايه‌ی شوم بهائيت در دوره پهلوی( + اسناد )


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: گسترش فعاليت بهائی‌ها و نفوذ آنان در دستگاه‌ها و ادارات دولتی سبب شد كه مردم شهرهای مختلف با ارسال نامه‌ها و تلگراف‌ها، مقامات دولتی و علمای تهران و شهرستان‌ها را از اين وضع آگاه سازند و شكايات خود را به گوش آنان برسانند....        بهائیت در دوره پهلوى‏ در ایران از جایگاه ویژه‏اى برخوردار بود. رضاخان با بهائیت داراى روابطى حسنه بود و بر همین اساس اسداللّه‏ صنیعى را ـ كه از بهائیان طراز اول بود ـ به عنوان آجودان مخصوص محمدرضا برگزید. صنیعی در سال 1307 دانشکده افسری را به پایان برد. در این زمان به عنوان آجودان ولیعهد وارد دربار شد.به گزارش خبرنگار بولتن، وی تا درجه سپهبدی ارتقا یافت و پست ها و مقامات حساس زیادی را در اختیار گرفت. صنیعی از چهره های اثرگذار در حکومت پهلوی بود و در مقام مقایسه نقشی همسنگ ایادی داشت. حسین فردوست در خصوص روابط رضا شاه با بهائیان و نیز نقش و جایگاه اسد الله صنیعی در رژیم پهلوی می نویسد: «اصولا رضاخان با بهائیان روابط حسنه داشت تا جایی که اسد الله صنیعی راكه یک بهائی طراز اول بود آجودان مخصوص محمد رضا کرد. صنیعی بعد ها بسیار متنفذ شد ودر زمان علم و حسنعلی منصور و بخصوص هویدا به وزارت خواروبار رسید.»در دورانى كه محمدرضا دانشكده افسرى را طى مى‏كرد، از طرف رضاخان به عنوان بازرس كل ارتش تعیین شد و این صنیعى بود كه در تمام مسایل بازرسى و حتى زندگى خصوصى وى مشاركت داشت. میزان نفوذ صنیعى به حدى است كه در زمان علم و حسنعلى منصور و به خصوص هویدا به وزارت جنگ و كشاورزى رسید. هر چند شخص هویدا، بهایى‏زاده افندى پرست ـ بنابر نفوذ دكتر ایادى ـ پزشك بهایى مخصوص شاه ـ به نخست وزیرى رسید ولى در دولت هویدا بود كه كار بهایی ‏ها دیگر تمام بود و مقامات عالى مملكت توسط آنها به راحتى اشغال مى‏شد.اصولاً سیاست محمدرضا پهلوى بر این بود كه مشاغل مهم و خاص در دست بهائیان باشد چرا كه آنان را براى حكومت خود مضر نمى‏دانست و مى‏گفت: «افراد بهایى در مشاغل مهم و حساس مفیدند، چون علیه او توطئه نمى‏كنند.»بهائیانى كه به مقام‏هاى حساس می رسیدند از موقعیت خود براى ثروتمند شدن جامعه بهائیت استفاده مى‏كردند و به ‏طور كلى در دوران محمدرضا و نفوذ دكتر ایادى در دربار، بهائیت در ایران توسعه عجیبى یافت و بهائى‏هاى ایران بسیار ترقى كردند و ثروتمند شدند. ایران بعد از كشور آمریكا بیشترین تعداد بهائى را داشت كه در همه سطوح و شئونات مملكتى داراى نفوذ گسترده و بلامنازع بودند. یكى از این افراد، حبیب ثابت پاسال مى‏باشد.بی شک برجسته ترین شخصیت بهائی در ساختار حکومت پهلوی امیر عباس هویدا است. شخصی که سیزده سال بالاترین مقام اجرایی کشور را در دست داشت و صاحب رکورد طول مدت نخست وزیری در ایران است. با اینکه اسناد فراوانی در خصوص بهائی بودن هویدا وجود دارد وی در ظاهر هیچ گاه به اعتقادات واقعی خود اعتراف نکرد و خود را مسلمان و شیعه قلمداد می نمود. اما این تظاهر در واقع دستوری بود که از سوی جامعه بهائیت صادر و در واقع ضامن انجام مأموریت هویدا بود. چرا که انتخاب هویدا به نخست وزیری به عنوان کسی که به بهائیت اشتهار داشت موجب اعتراضات مردم را فراهم می آورد لذا هویدا مجبور بود با تظاهر به مسلمانی مأموریت خود را انجام دهد. برای اثبات بهایی‌گری امیر عباس هویدا، نیازمند این نیستیم تا حضور او در محافل بهاییان را دلیل آوریم ـ هر چند برای این هم سند داریم ـ چرا كه او خود به یكی از سران بهاییت و تأثیرگذاران این فرقه سیاسی تبدیل شد و مأموریت‌های محوله خویش را به خوبی و با موفقیت پی گرفت. برای اثبات بهاییت هویدا، همین بس كه از روزی كه با حسنعلی منصور ارتباط برقرار كرد، در تشكیلات او بهاییان را برتری داد و پس از آن كه كابینه او را تحویل گرفت، پس از چندی وزرای بهایی را جانشین برخی از دیگر وزرا كرد و مهم‌ترین وزارتخانه كشور؛ یعنی آموزش و پرورش را در اختیار فرخ‌رو پارسا  قرار داد تا آیین بهاییت را در مدارس رسوخ دهد. وی در دوران تصدی خود بر وزارت آموزش و پرورش به رواج شدید فساد و بی بند و باری پافشاری نموده و با همکاری ساواک مدارس اسلامی را تحت فشار قرار داده دختران محجبه را مجبور به کشف حجاب می نمود. از دیگر اقدامات فرخ رو پارسا در جهت اسلام زدایی انجام تغییراتی در محتوای متون آموزشی مدارس بود که از این طریق به اسلام زدایی و تبلیغ و ترویج عقاید بهائیان اقدام نمود. حمایت مقامات عالى كشور شاهنشاهى از بهائیت بر هیچ كس پوشیده نیست. در این فرصت یكى از اسناد كمك مالى به حبیب ثابت پاسال نیز كه همزمان با اعتراض  محفل روحانى بهائیان به او پرداخت شده، به عنوان مشتى از خروار آورده شده است. براى تعریف جایگاه حبیب ثابت پاسال در نزد هویدا و فرقه ضاله بهائیت، به نقل یك سند از كتاب خاطرات فردوست بسنده مى‏گردد:این سند، نامه مورخه 12/6/1343 یكى از سران جامعه بهائیت به نام قاسم اشراقى است كه به مناسبت تصادف هویدا در جاده شمال و شكسته شدن پاى او، براى فرهنگ مهر ارسال و در آن تأسف خود را از این حادثه ابراز داشته است:جناب آقاى دكتر فرهنگ مهر معاون محترم وزارت دارایىبه مناسبت پیشامدى كه براى جناب آقاى هویدا وزیر محترم دارایى رخ داده خواهشمند است   مراتب تأثر و تأسف اینجانب و برادرانم را به عموم هم مسلكان و بخصوص جناب آقاى ثابت پاسال مدیر محترم تلویزیون ایران كه بزرگترین خدمتگزار فرقه ما هستند ابلاغ فرمائید.احترامات فائقه را تقدیم مى‏داردقاسم اشراقى                و اینك متن اسناد:سند اول :تاریخ : 10/3/44ساحت مقدس محفل روحانى ملى بهائیان ایران شیداله اركانهعطف به مرقومه محترمه نمره 1/2532/ خ مورخه اول شهرالعلا 122 كه منضم به رقیمه شریفه مورخه 16 شهر الجلال 122 مقام رفیع البنیان بیت‏العدل اعظم الهى بود بعد از اظهار امتنان و تشكر خالصانه از الطاف مبذوله درباه این عبد خاطر خطیر آن امناى الهى را مستحضر مى‏دارد:غرض اصلى و هدف اساسى بنده از تأسیس تلویزیون ایران گذشته از فراهم نمودن موجبات اشتغال براى جمعى از یاران آن بود كه اولاً به نام یك فرد وطن دوست بهایى خدمتى از لحاظ فرهنگى و اجتماعى نسبت به كشور مقدس ایران انجام گیرد و ثانیا متدرجا امكاناتى براى نشر افكار روحانى و معارف و حكم الهى و رفع تعصبات واهى به وجود آید و خوشبختانه در این منظور اساسى تا حد قابل توجهى موفقیت به دست آمده است.هنگام تصویب قانون تأسیس تلویزیون ایران ضمن مواد مختلفه ماده‏اى مورد تصویب مجلس شوراى ملى قرار گرفت مبنى بر اینكه تلویزیون ایران از لحاظ فنى تابع مقررات وزارت پست و تلگراف و از لحاظ تنظیم برنامه‏ها تابع دستورات اداره كل انتشارات و تبلیغات است.براساس همین ماده مصوبه اولیاء دولت گذشته از اخبار ایران و جهان كه همه روزه توسط خبرگزارى پارس تنظیم مى‏شود گاه گاه اجراى بعضى از برنامه‏هاى مصاحبه را به وسیله وزارت اطلاعات كه سابقا اداره كل انتشارات و تبلیغات نامیده مى‏شد در برنامه‏ها منظور مى‏كنند و تلویزیون ایران از نظر مقررات مملكتى مجبور به اجراى برنامه‏هاى مزبور مى‏باشد. این قبیل برنامه‏ها حداكثر بیش از پنج درصد كل برنامه‏هاى تلویزیون ایران نیست و بقیه برنامه‏ها بوسیله یك شوراى داخلى مركب از مدیران برنامه‏هاى تلویزیون ایران تهیه و تنظیم و به مرحله اجرا گذاشته مى‏شود. این برنامه‏ها شامل قسمتهاى اخلاقى ـ اجتماعى ـ فرهنگى ـ تاریخى ـ تعلیم و تربیت، علوم و مسائلى از این قبیل است.توصیه‏ هاى این بنده نیز در منظور نمودن مباحث اخلاقى و معنوى و عدم مداخله در امور سیاسى و مراحلى كه بر خلاف اصول مصالح عالیه امر است توسط همین شورا جامه عمل مى‏پوشد و در برنامه‏ها منظور مى‏شود. خوشبختانه آن قسمت از برنامه‏ها كه حائز جنبه‏هاى مزبور نیست و به وسیله دستگاههاى دولتى تنظیم و براى اجرا به تلویزیون داده مى‏شود كاملاً مشخص است و همه بینندگان تلویزیون وقوف و اطلاع كامل دارند كه برنامه‏هاى مزبور جنبه مملكتى و دولتى دارد. با عرض مراتب بالا تصور مى‏كنم موضوع بر آن امناى الهى كاملاً روشن و مصرح است و اطمینان مى‏دهم كه هیچ گاه موجباتى پیش نخواهد آمد كه مصالح عالیه امراله ملحوظ نظر این بنده و متصدیان امر قرار نگیرد.با تقدیم تحیاتبعرض ریاست تیمسار ساواك رسید ـ تاریخ 17/4حبیب ثابت          سند دوم :تاریخ : 13/6/44شماره : 103/300موضوع : حبیب ثابت پاسالپرویز گرجى یكى از اعضاى هیأت تحریریه مجله تهران مصور از قول مهندس والا نماینده مجلس شوراى ملى اظهار داشته كه على رغم نظر مقامات روحانى كه با حبیب ثابت پاسال مسئول تلویزیون ایران دشمنى شدید دارند و او را عامل اصلى تقویت بهائیان در ایران مى‏شناسند طبق نظر مقامات عالى كشور قرار شده مبلغ یك میلیون تومان از طرف شركت ملى نفت به نام اجراى برنامه‏هاى آموزشى از تلویزیون به حبیب ثابت پاسال پرداخت شود تا نامبرده بتواند با تقویت تشكیلات خود قدرت بیشترى در مقابل روحانیون بدست آورد.[پى‏نوشت ساواك :] پرداخت وجه مذكور به حبیب ثابت مورد تأیید است ولى به منظور تقویت وى داده نمى‏شود بلكه براى ادامه برنامه‏هاى آموزشى از تلویزیون در اختیار وزارت آموزش و پرورش گذارده شده است بنابراین اقدامى ندارد.بایگانى شودتهامى 16/4 گسترش فعالیت بهائی‌ها و نفوذ آنان در دستگاه‌ها و ادارات دولتی سبب شد كه مردم شهرهای مختلف با ارسال نامه‌ها و تلگراف‌ها، مقامات دولتی و علمای تهران و شهرستان‌ها را از این وضع آگاه سازند و شكایات خود را به گوش آنان برسانند.مرحوم فلسفی، واعظ شهیر، در انتقاد از شاه از اینكه یك بهائی به نام «ایادی» را به عنوان طبیب مخصوص خود انتخاب كرده بود، در مسجد شاه با صراحت گفت: «اعلیحضرت! مملكت این همه طبیب مسلمان دارد. مردم ناراحت هستند از اینكه یك بهائی طبیب مخصوص شماست. او را عوض كنید». ولی شاه او را تغییر نداد و حتی از حرف‌های آقای فلسفی ناراحت شد، و گفت: « اینها چه كار به طبیب من دارند؟»همین طبیب بهائی، با نفوذترین فرد دربار و به تدریج با نفوذترین فرد كشور شد و برای خود در حدود 80 شغل ایجاد كرد و حتی دادن بسیاری از مقامات و درجات به دست وی صورت می‌گرفت. ایادی در دوران نخست‌وزیری هویدا تا توانست وزیر بهائی وارد كابینه كرد و این وزرا بدون اجازه‌ی وی هیچ كاری نمی‌كردند. به نحوی می‌توان گفت كه سلطان واقعی ایران یك بهائی بود. در زمان وی بهائی‌ها مشاغل مهمی داشتند و در ایران بهائی بیكار وجود نداشت و جمعیت آنها در ایران در زمان ایادی به سه برابر رسید.حسین فردوست می‌گوید: «من كه در دربار بودم  نمی‌دانستم كه آیا شاه بر ایران سلطنت می‌كند یا ایادی؟ او بهائی‌ها را در همه جا گمارده و بر مردم مسلط كرده بود». بسیاری از بهائی‌ها در [شناسنامه‌شان] در مقابل مذهب می‌نوشتند «مسلمان»؛ در حالی كه بهائی بودند. در واقع ایادی مهم‌ترین مهره‌ی بیگانه و جاسوس انگلیس و سپس آمریكا بود.نفوذ عناصر بهایی در دستگاه حکومت در عصر پهلوی دوم بسیار زیاد شد. محمد‌رضا شاه که علاوه بر فقدان اصالت خانوادگی از جسارت پدر هم بهره‌‌ای نداشت در میان اطرافیان خود، بهاییان را بیش از همه شایسته‌ی اعتماد می‌دانست. از آن پس نقش عناصر بهایی در حکومت از حالت غیر‌علنی عصر رضاشاه خارج گردیده و بسیاری از مناصب و شغل‌های مهم وحساس در اختیار آنها قرار گرفت. به خصوص که با شدت عمل رضاشاه در سیاست اسلام‌زدایی، روحانیت تا اندازه‌‌ی زیادی قدرت خود را از دست داده بودند و بسیاری از اختیارات علما در حیطه‌ی دستگاه قضایی و تعلیم و تربیت، اینک به دولت منتقل شده بود.از جمله‌ مهره‌های بهایی که پس از سرکوب قیام 15 خرداد در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و هنری کشور حضور پیدا کردند، می‌توان به افرادی همچون هژبر یزدانی سرمایه‌دار، ثابت پاسال رییس رادیو تلویزیون، فرخ‌رو پارسا وزیر آموزش و پرورش، دکتر شاهقلی وزیر بهداری، تیمسار ایادی و پرویز ثابتی معاون ساواک، اشاره کرد. حبیب الله ثابت مشهور به پاسال از دیگر چهره های معروف بهائیان بود که تلاش های خودرا در زمینه اقتصادی و تجاری به کار گرفته و از این طریق حمایت مالی از بهائیان می نمود. در عین حال وی تلاش می کرد که با استفاده از ثروت کلان خود در عرصه سیاسی نیز نقش آفرینی کند. پاسال که کار خود از تعمیر دوچرخه آغاز کرده بود بزودی در عرصه تجارت با استفاده از بند و بست ها و روابط پشت پرده سر آمد شده و تبدیل به یکی از ثروتمند ترین مردان ایران شد. از جمله فعالیت های وی در عرصه اقتصادی تأسیس شرکت های زمزم و پپسی بود که عواید آن در اختیار بهائیان و صهیونیست ها قرار می گرفت. حبیب الله ثابت عضو محفل روحانی ملی بهائیان ایران و یکی از سرمایه داران مرتبط با صهیونیسم بین الملل بود که با استفاده از ثروتش در سیاست وارد شده به عنوان مثال در انتخابات مجالس سنا و شورای ملی دخالت نموده تلاش می کرد کاندیدا های بهائی یا هوادار بهائیان به مجلس راه یابند.از دیگر چهره های بهائی که در سیستم حکومتی پهلوی صاحب نفوذ بودند می توان از پرویز ثابتی نام برد، ثابتی که از پدر و مادری بهائی متولد شده بود تلاش های خود را در سازمان های امنیتی و اطلاعاتی و به طور مشخص ساواک به کار گرفت. وی که ابتدا شغل معلمی داشت پس از اخذ درجة لیسانی در علوم قضائی وارد ساواک شد، دیری نگذشت که از کارمندی جزء به ریاست اداره سوم ساواک ارتقا یافت و بر سیستم امنیتی و اطلاعاتی کشور مسلط گردید، از این طریق تبدیل به یکی از پر نفوذترین شخصیت های سیاسی ـ امنیتی کشور گردید. ثابتی که به شدت طرفدار شیوه سرکوب انقلابیون بود بعد از انقلاب نیز در حالی که به خارج از کشور گریخته بود تلاش های خود را در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی به کار گرفت و پول های کلانی را صرف این هدف شوم خود نمود.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 520]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن