تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831238903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزهای ملال‌آور یک محکوم به مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روزهاي ملال‌آور يک محکوم به مرگ
خانه روشن
 فيلم سينمايي "خانه روشن" به کارگرداني وحيد موسائيان پس از چهار سال در گروه فرهنگي روي پرده رفته است. به گزارش خبرنگار مهر، وحيد موسائيان پس از سال‌ها فعاليت در سينماي مستند و ساخت فيلم کوتاه به سينماي حرفه‌اي آمد، "آرزوهاي زمين" اولين فيلم اين کارگردان گرايش و نوع نگاه او به سينما را نشان مي‌داد، موسائيان در يان سال‌ها با وجود مشکلاتي که براي نمايش عمومي فيلم‌هايش به وجود آمده همچنان سعي کرده به سينمايي که به آن وابسته است تعلق خاطرش را حفظ کند و در مسيري حرکت کند که با "آرزوهاي زمين" فيلمي تلخ و تراژيک درباره عشق و ارزش‌هاي فنا شده زندگي سنتي شروع کرده بود.* پايان سه ‌گانه"خانه روشن" پايان سه گانه‌اي درباره تنهايي انسان معاصر و دلبستگي‌ها و سرگشتگي‌هاي او است، موسائيان فيلم را نقطه پاياني بر "تنهايي باد" و "خاموشي دريا" مي‌داند. داستان فيلم درباره ارتباط عاطفي سهراب (کاوه کاويان) و "ارغوان (ليلا زارع) است. دختر درگير يک بيماري روحي است و خود را در اتاقي تاريک محبوس کرده، سهراب تلاش مي‌کند او را با دنياي بيرون از اتاق پيوند بدهد."خانه روشن" پايان سه گانه‌اي درباره تنهايي انسان معاصر و دلبستگي‌ها و سرگشتگي‌هاي او است، موسائيان فيلم را نقطه پاياني بر "تنهايي باد" و "خاموشي دريا" مي‌داند. داستان فيلم درباره ارتباط عاطفي سهراب (کاوه کاويان) و "ارغوان (ليلا زارع) است.برخلاف فيلم‌هاي "تنهايي باد" و "خاموشي دريا" که بخش عمده‌اي از سکانس‌هايشان در فضاهاي خارجي مي‌گذشت بخش قابل توجهي از اين فيلم در شهر و در اتاقي ساده و تارکي مي‌گذرد، دوربين فيلمساز براي روايت درد و رنج آدم‌هاي فيلم و تنهايي شخصيت‌ها کمتر از چهارچوب خانه بيرون مي‌رود، دوربين در نماهاي خارجي هم معمولا ثابت است و کمتر تحرک دارد، اين فضاسازي کمک کرده ريتم يکنواخت و فضاي سرد و بيروحي که کارگردان در نظر داشته و نشان دهنده زندگي همراه با ملال شخصيت‌ها است، شکل بگيرد.وجه تشابه اين سه‌گانه تصوير تلخي است که از تنهايي‌هاي انسان معاصر ارائه مي‌دهند، انسان آرمانخواهي که در اطرافش جز سردي و سکون نمي‌بيند و چاره‌اي جز پذيرفتن تنهايي ندارد، جالب است که تلاش‌هاي عاشقانه سهراب براي رهايي ارغوان نتيجه نمي‌دهد و دختر جوان ترجيح مي‌دهد براي رها شدن از رنج‌هايش زندگي در دنيايي ديگر را ادامه دهد.* بازيگران وحيد موسائيان در فيلم‌هايش ترجيح مي‌دهد از بازيگر غيرحرفه‌اي يا کمتر شناخته شده استفاده کند، در "خانه روشن" نقش‌هاي اصلي را ليلا زارع و کاوه کاويان بازي مي‌کنند که چهار سال قبل چهره‌هايي کمتر شناخته شده بوده‌اند، زارع که پيش از اين فيلم براي بازي در فيلم سينمايي "ما همه خوبيم" به کارگرداني بيژن ميرباقري سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن را دريافت کرده بود در دوين تجربه بازيگري‌اش حضوري قابل قبول در اين فيلم دارد.نقش او در اين فيلم دشواري‌هاي خاصي داشته، محدود بودن حرکت‌ها، ديده نشده چهره بازيگر و اتکا بر صدا در بازي از ويژگي‌هاي بازي زارع است. او به خوبي توانسته اين آزمون را پشت سربگذارد. در دو سوم از فيلم چهره زارع در تاريکي اتاق مخفي است و او به عنوان بازيگر امکان استفاده از ميميکش را نداشته و در بازي به صدا متکي بوده است.محدوديت در حرکت هم بازي زارع را تحت تاثير قرار نداده و او توانسته بر مخاطب فيلم تاثير بگذارد، گزينه اول بازي در اين نقش گلشيفته فراهاني بوده که به دليل همزمان شدن توليد اين فيلم و "به نام پدر" ابراهيم حاتمي‌کيا نتوانست در "خانه روشن" مقابل دوربين برود.وجه تشابه اين سه‌گانه تصوير تلخي است که از تنهايي‌هاي انسان معاصر ارائه مي‌دهند، انسان آرمانخواهي که در اطرافش جز سردي و سکون نمي‌بيند و چاره‌اي جز پذيرفتن تنهايي ندارد، جالب است که تلاش‌هاي عاشقانه سهراب براي رهايي ارغوان نتيجه نمي‌دهد و دختر جوان ترجيح مي‌دهد براي رها شدن از رنج‌هايش زندگي در دنيايي ديگر را ادامه دهد.اما فيلم يک نابازيگر پيرمرد دارد که در يکي از سکانس‌ها مقابل دوربين رفته و شيريني و طنز خاصي به فيلم داده است، تصويري که پيرمرد از دنياي اطراف سهراب و ارغوان مي‌سازد و حرف‌هايي که به آن‌ها مي‌زند تصويري از باورهايي است که يک نسل قبل به زندگي، عشق و خوشبختي داشته‌اند. باورهايي که نسل امروز از آنها فاصله دارد يا حقيقت آن را باور نمي‌کند.* اکران پس از چهار سال"خانه روشن" پس از چهار سال ناگهان روي پرده رفته، در شرايطي که يکي ديگر از فيلم‌هاي موسائيان "سرزمين گمشده" که مستندي تحسين شده با موضوعي جذاب و متفاوت است، هم در گروه اکران فرهنگي به نمايش عمومي درآمده است. فيلم داستاني درباره روابط انساني دارد که کهنه نمي‌شود، اما شايد فيلم در مقابل آثار سينماي عامه پسند که قرار است بخش عظيمي از مخاطبان اين سينما را سرگرم کند نتواند مخاطب انبوه داشته باشد.فيلمنامه "خانه روشن" را مهران کاشاني فيلمنامه نويس فيلم‌هاي "به همين سادگي" و "آواز گنجشک‌ها" نوشته که در سينماي فرهنگي چهره‌اي شناخته شده است. فيلم براي علاقمندان سينماي فرهنگي مي‌تواند دوست داشتني باشد، هر چند تلخ و تراژيک است، اما به دليل تصويري که از جامعه امروز و دغدغه‌هاي آدم‌هايش مي‌دهد نسبت به ديگر فيلم‌هاي موسائيان قدرت بيشتري براي جذب مخاطب دارد. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن