واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:
نگاهي به تله فيلم معنا گراي «حبيب» داريوش ياري در زمينه فيلم كوتاه كارگرداني نام آشنا است و سالهاست كه در انجمن سينماي جوان ايران به عنوان مدرس به آموزش فيلمسازي و فيلمنامهنويسي مشغول است. از فيلمهاي بلند وي ميتوان به فيلم دخيل محصول سال 1380 اشاره كرد كه فرصت نمايش خيلي محدودي داشت.اما تله فيلم حبيب بيشك به عنوان سكوي پرتاب ياري در كارنامه هنرياش محسوب خواهد شد. حبيب نهتنها مسوولان سازمان صدا و سيما را راضي و خرسند كرد و به عنوان يك اثر ديني قابل قبول خودش را مطرح كرد، بلكه بين مردم نيز شناخته شده و مورد استقبال قرار گرفت. تلهفيلمها معمولا به دليل مناسبتي بودن و از طرفي فراوان بودنشان كمتر در ذهن مردم ميمانند. اما حبيب قطعا در ذهن مخاطبانش باقي مانده، به طوري كه مسوولان پخش را راضي كرده تا چندين بار در طول سال جاري روي آنتن برود. حسن اسلاميمهر، رئيس مركز سيمافيلم در همين خصوص ميگويد: برخي از تلهفيلمها مثل حبيب يك اثرمرجع هستند كه ظرفيت تماشاي آن براي چندين بار هم وجود دارد و ملالآور و تكراري نيست. از اين رو تلهفيلمهاي قرآني ما ميتواند به مخاطب يك ميلياردي جهان اسلام بينديشد. حبيب به موضوعي ديني پرداخته است و نگاهي سينمايي و دور از نصيحتگويي و شعارزدگي دارد. متاسفانه در كشور ما در خصوص فيلم معناگرا، فرهنگي و ديني نگاههاي غيركارشناسي فراواني وجود دارد و ديده شده كه هر فيلمي كه دست به نصيحتگويي يا پيچيدگيهايي غيرقابل فهم و منزويانه بزند و به دور از ساختاري درست و جذاب باشد را معناگرا ميخوانيم. در صورتي كه تلهفيلم حبيب نشان داد كه اتفاقا يك فيلم ديني و معناگرا بايد جذاب و سينمايي باشد. بايد بيننده را تا آخر فيلم خسته نكند. حسن اسلاميمهر در ادامه صحبتهايش به نكته درستي اشاره ميكند: ما بايد به عمق استراتژيك خود در حوزه فرهنگ توجه بيشتري داشته باشيم و به تاثيرگذاري بر مخاطبان مسلمان فكر كنيم. قصههاي قرآني اين قابليت را داشته و به ما امكان ميدهد عمق استراتژي خود را گستردهتر كنيم. «حبيب» هم از جمله فيلمهايي است كه تاثيرات فرامنطقهاي خواهد داشت. ضمن اينكه زمان نمايش آن هم در ميزان اين تاثيرگذاري موثر است. ما ميتوانستيم اين فيلم را براي جشنواره فجر نگه داريم و تا آن زمان پخش نكنيم چه بسا در اين جشنواره هم ميتوانست جوايزي را هم به خود اختصاص دهد. حسي كه اين فيلم به مخاطب ميدهد قابل اعتناست. برخي فيلمها انعكاساتي در مردم و مخاطبان دارد كه به تزكيه و پاكي دروني سازندگان اثر برميگردد. در خلاصه داستان آمده است كه جوان فقيري (با بازي حميد فرخنژاد) براي رسيدن به جايگاه مناسبتري به كار قاچاق روي ميآورد. اما بر خلاف تصورش به زندان ميافتد و به اعدام محكوم ميشود. در آنجا از طريقي ميفهمد كه قانوني وجود دارد ، اگر كسي موفق به حفظ قرآن كريم شود، ميتوانند از اعدامش صرف نظر كنند و با همين نيت او شروع به يادگيري قرآن ميكند. اما معناي عميق در قرآن او را به سمت معارفي ميكشاند كه خيليها را شگفتزده ميكند . حضور حميد فرخنژاد كه اكنون به عنوان يكي از بازيگران مطرح سينماي ايران است در اين فيلم يك برگ برنده براي ياري محسوب ميشود. فرخنژاد نه تنها بازي براي تلويزيون را دستكم نميگيرد كه حتي از بسياري از بازيهاي سينمايياش نيز بيشتر وقت و وسواس ميگذارد. سكانس فوت مادر و قرآنخواني وي بالاي سر او يكي از تاثيرگذارترين بخشهاي بازيگري او و فيلم محسوب ميشود وكمتر كسي است كه بتواند با اين قدرت اين صحنه را اجرا و بازي كند. فرخ نژاد طوري قرآن را در حال گريه تلاوت ميكند كه گويي بر ترجمه و تفسيرآيات قرائت شده توسط خودش نيز كاملا تسلط دارد و ميداند چگونه قدرت بازيگرياش را در كنار تسلط به ترجمه در خدمت رساندن پيام سكانس همراه كند . تلهفيلم حبيب در 18 جلسه تصويربرداري شد كه 80 درصد آن در زندان و 20 درصد آن در خارج از زندان بود. به همين دليل در كنار موضوع ديني و اجتماعي اثر، حبيب را ميتوان يك تلهفيلم در ژانر زندان نيز دانست. چرا كه بخش اعظمي از مولفههاي موجود يا حداقل نيمي از مولفههاي موجود اين ژانر را با خود دارد و اتفاقا از آنها به خوبي استفاده كرده است. يك زنداني محكوم به مرگ، زنداني پر از دوست و دشمن، رئيس زنداني كه سايه به سايه در جستجوي لايههاي عميق زندانيها و بخصوص شخصيت اصلي است. خانوادهاي كه از بيرون از زندان دغدغهاي را براي شخصيت اصلي ايجاد ميكنند و نگرانيها و نياز او را براي خروج از زندان بيشتر ميكنند و امثالهم. از اين جهت تلهفيلم حبيب را ميتوان يك اثر فرامنطقهاي دانست كه زبان وسيعتري داشته و با زبان بينالمللي سينما قابليت پخش در خيلي از كشورهاي ديگر را نيز دارد. تدوين فيلم بر عهده محمود يارمحمدلو بوده و موسيقي اثر را نيز فردين خلعتبري ساخته است. مهدي شيرزاد نگارش فيلمنامه را بر عهده داشته و بهروز مفيد نيز در سمت تهيهكنندگي در اين مجموعه همكاري داشته است. ضمن اينكه حضور دكتر اميد روحاني، منتقد صاحب نام كشور در نقش رئيس زندان نيز از نكات قابل توجه اين تله فيلم است. به هر حال ورود اينگونه فيلمهايي كه معارف عميق قرآني را به همراه دارند و خيلي شبيه فيلمها و آثار شعاري گذشته نيستند جاي بسي خوشحالي دارد. پخش مجدد اين تله فيلم را پيش از برگزاري همايش راهكارهاي برگردان مفاهيم معنوي به فيلمنامه كه قرار است بهمن سال جاري برگزار شود به فال نيك ميگيريم و اميدواريم در اين راستا قدمهاي جديتر و منظمتري برداشته شود. حسين گودرزي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]