تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806875634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دندان علاقه ات به دنیا رو بکش!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: درسایه سار وحی(2)
مرگ
آرزومندان مرگ قرآن كریم می فرماید: وَلَنْ یَتَمَنَّونَهُ اَبَداً بِما قَدَّمَتْ اَیْدِیْهِِم ( بقره/92)پاره ای از انسانها هرگز تمنای«آخرت»نخواهند كرد؛ بخاطر«اقداماتی»كه در سابق داشته اند!سخنی كه آیه می گوید یك قسمتش این است كه تمنای مرگ جزء سرشت انسان است؛ اگر«كار» انسان درست باشد .و وحشت از آخرت جزء سرنوشت انسان است؛ اگر كار انسان خراب باشد . و از این آیه چنین فهمیده می شود كه انسان به طور طبیعی به سوی«تمنای مرگ»پیش می رود، اگر درست ساخته بشود . یعنی«مرگ»چیزی نیست كه ذاتاً«وحشتناك»باشد؛ «عمل»انسان است كه كار را وحشتناك می كند . مرگ مثل«جوانی» است؛ مرگ یك كاری عادی و معمولی است ؛ جزءمراحل«دگردیسی»و دگرگونیهای تكاملی انسان است ؛ جزء سیر انسان است،جزء مراحلی است كه انسان در سیر به آن می رسد. چگونه طفل پس از مدتی دندان بیرون می آورد! ودندان بیرون آوردن جزء طبیعت انسان است، و چطور بچه وقتی هم كه در رحم مادر باشد جوانه های دندان در فك او وجود دارد، و بعد همان جوانه ها سبز می شود و بالا می آید !دل كندن از دنیا نیز در وجود انسان حضور دارد، همانند حضور داشتن جوانه های دندان در فك ! اگر انسان درست تغذیه كند ظاهر خواهد شد .همینطور است انسان اگر در جهت معنوی درست تغذیه كند، یعنی این جوانه های بریدن علاقه از دنیا در او سبز خواهد شد . فرض كن تو در یك دامی هستی و بندی در دست و پای خود داری، و برای اینكه این بندها پاره شود تنها وسیله تو همین دندانهای توست، شما تا زمانی كه دندان بیرون نیاورده ای این بند ها بر دست و پای خود خواهی داشت،چون چاقوی شما دندانهای شماست، و آن هم اكنون نداری !آری،«آرزوها»بند هایی هستند به دست و پای ما؛ و« معرفت»، دندانی است كه این آرزوها را قطع می كند و می جود، اما این در صورتی است كه دندان معرفت انسان بایست سبز شود، بایست قدرت برش پیدا كند؛ وقتی انسان غذای روحی مصرف می كند، دندان معرفتش سبز می شود و رشد می كند. معرفت انسان اگر روییده شود مثل دندانی است كه سبز شده باشد، می تواند آرزو ها را یكی پس از دیگری پاره كند . انسان، اینگونه است كه وقتی«نماز»می خواند، نماز برای او همانند شیری است كه به بچه می دهند .
دندان
مادر كه در دهان بچه دندان نمی گذارد، بلكه به بچه شیر می دهد، و شیر غذائیت دارد، و آرام آرام تبدیل به دندان می شود .«نماز» این قدرت را به انسان می دهد كه یواش یواش دندان قطع امید از دنیا در او روییده شود، و همت پیدا كند و دنیا را از بین ببرد . و«روزه»نیز همین توان را به انسان می دهد، همینطور«امر به معروف»و«نهی از منكر»برای انسان غذائیت دارند .عمل صالح برای انسان غذائیت دارد .غذائیتش این است كه دندان قطع علاقه به دنیا را به انسان می دهد . هر چه انسان بیشتر و صحیح تر از عبادت تغذیه كند قدرت برش او نسبت به علایق بیشتر خواهد شد .اما هر چه كه عمل معصیت و حرام انجام داده باشد توان برش او كمتر خواهد شد .ندیدی گاهی دندان انسان پس از مدتی می افتد و می شكند و سیاه می كند !همینطور گاهی آن دندانی كه بتواند با آن آرزوها را از بین ببرد می پوسد . یعنی، «همت» انسان می پوسد،«اراده» انسان می پوسد، و دیگر نمی تواند از دنیا دل بكند و در همین علاقه به دنیا می ماند . این«دعا»ها همه برای آن است كه دندان انسان تیز بشود تا بتواند«علاقه»ها را ببرد .«توبه»و«استغفار»یكی از چیزهایی است كه انسان را برای رفتن به عالم آخرت آماده می كند .یعنی انسان یك بدهی هایی نسبت به خدای تعالی دارد كه به خاطر همان بدهی ها روی آن را ندارد تا در محضر او حاضر شود، لذا می گوید خدایا ! مرا حلال كن تا بتوانم در محضر تو حضور یابم .پیوند به: فوت و فن عشق بازی با خدا(پیش درآمد در سایه سار وحی)نماز را به دلتان لحیم کنید! (درسایه سار وحی(2)تالیف: استاد حایری شیرازی تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه - شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 571]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن