واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: خانواده سبز-گرايش برخي جوانان به مد هاي غربي، آن هم از روي ظاهربيني و غفلت از معاني برخي مدل هاي مورد استفاده درمو و پوشاک، نشان دهنده فکر نکردن اين جوانان در مورد فلسفه ظهور چنين مد هايي است که عمدتا سرمايه داران يهود و آمريکايي از آن حمايت مي کنند تا جوانان را در غفلت و سطحي نگري نگه دارند. هر قدم که درخيابان هاي شهر برمي داري پديده هاي جديدتري به چشمانت مي خورد و فکرمي کني که از خوابي چند ساله بيدار شدي و مثل اصحاب کهف با اين جامعه فاصله زيادي داري. اين روزها برخي از جوانان جامعه که بخش بزرگي از جمعيت کشور را تشکيل مي دهند بدون توجه به عوامل دخيل، اقدام به پيروي از مد هاي غربي کرده و برخي از آن ها حتي بي خبر از فلسفه بوجود آمدن اين مدها تنها به لحاظ ظاهربيني از آن استفاده مي کنند. براي مثال مي توان استفاده از لباس هايي که نماد شيطان پرستي برروي آن ها نقش بسته و يا آرايش موهاي خود به مدل هايي که مخصوص هم جنس بازان غربي است و جوانان ما تنها صورت زيباي آن مدل را در نظرمي گيرند بدون اينکه به هجمه اين بي فرهنگي توجه داشته باشند را مطرح کرد . شيطان پرستي پديده اي است که در قرن 19 در انگلستان تاسيس شد و سرمايه داران يهود و آمريکايي از آن حمايت مي کنند، استفاده از مواد مخدر و انجام مراسم مبتذل جنسي، کار روزانه شيطان پرستان است. رپ(Rap )و هوي متال( Heavymetal ) نيز طرفداران زيادي بين نوجوانان پيدا کرده است. رپ از اصلي ترين سبک هاي موسيقي است که در آن از رکيک ترين الفاظ استفاده مي شود و شنونده را به پرخاشگري، خشونت، وحشت، بي نظمي، مرگ، درد، سرعت و وهم دعوت مي کند. جواناني که از اين گروه ها تقليد مي کنند لباس و مدهاي خود را به شکل افراد اين گروه ها در مي آورند. به گفته خود اين جوانان بعضي ازمدل هاي مو عبارتند از: تن تني، ميکروبي، تيفوسي، تاج خروسي، دم اردکي، آناناسي، فشن (Fasion) و سيخ تو پيريز! مصطفي 20 سال دارد و دانشجوي رشته اقتصاد است. او در مورد مد مو مي گويد: "الان موي کوتاه مده اول حجم مو رو کم مي کنن که وقتي مو ميره بالا خودش سيخ مي ايسته يه خورده هم جلوش رو ميدن پائين روي پيشوني". وي اضافه مي کند: "سال گذشته مو را بلند مي گذاشتن و کلاً به حالت سيخ رو به بالا در مي آوردن. افرادي که الان اينجورين زياد روي مد نيستن". مصطفي در مورد هزينه هفتگي که براي آرايش مو پرداخت مي کند مي گويد: "بستگي داره که تو يک هفته چند بار بيرون برم يا چند بار با دوستان جنس مخالف قرار داشته باشم يا چند بار مهموني و پارتي برم. ولي به طور متوسط الان که دانشگاه مي رم و زياد وقت ندارم دو تا سه بار در هفته مي رم آرايشگاه ، تابستون هم که بيشتر پارتي مي رم و با آنها قرار مي زارم چهار تا پنج بار در هفته. هر بار فقط براي حالت دادن و اتو کشيدن و چسب زدن پنج هزار تومن هزينه مي کنم. براي کوتاه کردن هم هشت تا 9 هزار تومن که روي هم 14 تا 15 هزار تومن ميشه. البته در طول ماه دو تا سه بار کوتاه مي کنم". اين جوان براي درست کردن ابرو که شامل برداشتن زير و بالاي ابرو و کشيدن خط ابرو است دو تا سه هزار تومان پرداخت مي کند. او در خصوص مدل مو مي گويد: "آرايشگاه ها ژورنال هايي دارن و مدل هاشون رو از ماهواره در مي آرن ولي من هر مدلي که بهم بياد مي زنم". مصطفي در خصوص رفتار والدين خود مي گويد: "توي خونه سعي مي کنم که منو اينطوري نبينن. مثلاً سعي مي کنم طوري ابرو بردارم که معلوم نشه. اگه هم معلوم بشه زياد حساسيت نشون نمي دن ولي به مو حساس هستن، وقتي مي خوام برم خونه موهام رو مي شورم که معلوم نشه". او در خصوص انگيزه اش از اين کار و ميزان بها دادن به امور ديگر (مثلاً درس خواندن) مي گويد:"وقتي مي رم تو خيابون ومي بينم که اکثر جوونها اين شکلي هستن و طالب بيشتري دارم و اينطوري مي پسندن، خب منم موهام رو اينطوري مي زنم. ولي درس رو يه جوري پاس مي کنم ديگه...". آرش يکي ديگر از جوانان تهراني که 20 سال دارد و در رشته صنايع غذايي تحصيل مي کند در مقايسه با مصطفي کمتر به آرايشگاه مراجعه مي کند. او در ماه چهار بار مراجعه مي کند و هر بار 15 هزار تومان براي آرايش موهاي خود مي پردازد ولي با اين حار هر دفعه که بخواهد به مهماني برود مجبور است به آرايشگاه هم سري بزند. آرش در خصوص مدل مو مي گويد: "خود آرايشگرها ژورنال دارن و ژورنال ها هم طوري هستند که همون افرادي که توي ماهواره هستند توي ژورنال هم عکسشون هست. حتي تو ژورنال ها عکس آدم هاي معروفي مثل ديويد بکام هم هست. ما هم مدل انتخابي رو نشون مي ديم و آرايشگر هم طبق همون مدل موها رو مي زنن". از آرش در خصوص زير ابرو برداشتن مي پرسم. او مي گويد: "زير ابرو و روي ابرو بر مي دارم. خط ابروهم مي کشم". وقتي مي پرسم که چرا اين طور مي گردي؟ مي گويد:"من موسيقي رپ و متاليکا رو دوست دارم. اونا تيپاشون اينجوريه، منم دوست دارم مثل اونا باشم. هم لباس هام و هم وضع ظاهريم مثل اونا مي خوام باشه". دکتر سعيد اسلامي جامعه شناس است و در اين باره مي گويد: انجام اين کار براي جوانان با انگيزه هاي متفاوتي مي تواند باشد. يعني مي تواند فردي باشد و يا اجتماعي و فرهنگي. وي مي افزايد: اين پديده منحصر به کشور خاصي نيست بلکه در سراسر دنيا چه در شرق و چه در غرب گسترش پيدا کرده است. اسلامي در خصوص آسيب هاي اين رفتار مي گويد: آسيب ها بستگي به نوع تهديد دارد. اگر اين پديده هدايت شده باشد مي تواند آسيب زا باشد در غير اين صورت تنها مي تواند آسيب هاي فردي داشته باشد و آسيب اجتماعي چنداني نخواهد داشت. وي در خصوص آسيب هاي اجتماعي گفت: آسيب هاي اجتماعي که اين پديده مي تواند داشته باشد اين است که اين کار به صورت زنجير وار ادامه پيدا مي کند و نوجوانان ديگرازاين افراد تقليد مي کنند. به همين صورت نسل به نسل ادامه مي يابد و در دوره هاي مختلف اين کار ادامه مي يابد و محوريت پيدا مي کند و به جاي اين که الگوي مناسبي براي جوانان و نوجوانان داشته باشيم اين رفتار براي آنها الگو مي شود. اسلامي در ادامه مي گويد: مسئله بعدي براي خود فرد است و آن انرژي و هزينه مالي است که اين افراد براي مدل مو و لباس صرف مي کنند. اين رفتار در بين اقشار مختلف مردم وجود دارد و نوجوانان که از وضعيت مالي مناسبي برخوردار نيستند دچار ناهنجاري مالي مي شوند و براي پاسخ به اين ناهنجاري به دنبال دزدي و... مي روند. از طرفي از سوي جامعه و نگاه مردم ترد شده و دچار گوشه گيري مي شوند که در نتيجه افراد انزوا طلب شده و در نهايت اجتماع پذيري اين افراد دچار مشکل مي شود. دکتر اقليما نيز در اين باره مي گويد: بايد از اين افراد پرسيد که اين آرايش و هزينه کردن ها چه سودي دارد وآيا با فکر کردن دست به اين کار مي زنند يا نه؟ او ادامه داد:اگر دليل آن ها اين بود که همه اين کار را انجام مي دهند پس ما هم انجام مي دهيم نتيجه بي فکري و تقليد است و خانواده ها مسئول هستند زيرا که آن ها را راهنمايي نکرده اند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]