تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816601098
نگاهي به جايگاه و تاريخچه تعزيه سوگواري نمايشي
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهي به جايگاه و تاريخچه تعزيه سوگواري نمايشي نويسنده:هامون قابچي كربلا تنها يك مكان نيست. كربلا به واسطه عاشوراي حسين است كه كربلا مي شود و باز به خاطر وي است كه فرهنگ تعزيت عاشورايي ادامه پيدا مي كند. بي گمان از ريشه دارترين مناسك مذهبي و فرهنگي ما، دهه اول محرم است.پديده اي كه مردم نه در آن سرما و گرما مي شناسند و نه مصايب و سختي. پديده اي كه از دل جامعه بيرون مي آيد و بي هيچ برنامه ريزي حكومتي سالهاست كه باشكوه اجرا مي شود به گونه اي كه ديگر عاشورا بخشي از فرهنگ ديرينه ماست.ذهن خلاق ايراني هر دم بازآفريني خلاقانه اي دارد. تعزيه دليلي بر اين مدعاست، سوگواري نمايشي كه در نوع خود بي بديل و داراي ويژگي هاي درخشاني است. كمااينكه فاصله گذاري كه از تكنيك هاي نوين نمايشي بوده، از بسياري گذشته در تعزيه رواج داشته است. بيان اغراق آميز و يكسره نمايشي كه از ذهن بكر و بدوي و بدون الهام گرفتن از منبعي خاص بوده از ويژگي هاي اين نوع خاص نمايشي است. تلفيق موسيقي و حركات موزون لحظات احساسي تعويض پرده ها همه و همه دنيايي است بيكران كه درك آن در هر دوره خود زمان مي طلبد.شبيه گرداني يا شبيه خواني يا تعزيه نمايشي بوده است در اصل برپايه قصه ها و روايات مربوط به زندگي و مصائب خاندان پيامبر اسلام و خصوصا وقايع و فجايعي كه در محرم سال 61 هجري در كربلا براي حسين(ع) و خاندانش پيش آمد.ولي بزودي گسترش يافت و همه جنبه هاي داستاني و تفنني فرهنگ مردم را شامل شد.در تاريخ ابن كثيرشامي آورده است كه معزالدوله احمدبن بويه در بغداد در دهه اول محرم امر كرد. تمامي بازارهاي بغداد را بسته، سياه عزا پوشيدند و به تعزيه سيدالشهدا پرداختند. بعد از آن هر ساله تا انقراض دولت ديالمه شيعيان در ده روز اول محرم در جميع بلاد رسم تعزيه به جاي مي آوردند و در بغداد تا اوايل دولت سلجوقي برقرار بود. (جلد سوم كمبريچ صفحات 31 و 30 از Brown اين 2 يادداشت يكي به فارسي و ديگري به آلماني از رابينيو گرفته شده است).اما نمي توان به ضرس قاطع اعلام كرد كه از همين زمان نمايشي شدن آن آغاز شده است بلكه در طي هفت قرن پس از دسته هاي عزاداري و سينه زدن و كوبيدن سنج و نشانه ها و نوحه سرايي ها وشايد در آخرين نيم قرن دوره صفويه، تعزيه تحول نهايي خود را طي كرد و به آن شكلي كه مي شناسيم درآمد.تاورنيه يك سياح اروپايي در سفرنامه خود با ترجمه ابوتراب نوري يكي از مراحل تحول را در يادداشت هايش نشان داده است. او در محرم 1046 خورشيدي در حضور شاه صفي دوم در اصفهان شاهد مراسمي بود كه پنج ساعت پيش از ظهر شروع و تا ظهر طول كشيد. «در بعضي از آن عماري ها طفل هايي شبيه نعش خوابيده بودند و آنهايي كه دور عماري را احاطه كرده بودند گريه و نوحه و زاري مي كردند. اين اطفال شبيه دو طفل امام حسين هستند كه بعد از شهادت امام، خليفه بغداد، يزيد آنها را گرفت و به شهادت رسانيد.به دليل حرمت ها اين دسته ها را فقط مردان مي گردانيدند و زنان به هيچ روي در آنها جايي نداشتند، نقش هاي زنان را جوانان تازه سال و نازك صدا بازي مي كردند.اما در نوشته ويليام فرانكلين اين نمايش را در يكي از مراحل نهايي اش مي بينيم. وي در كتاب مشاهدات سفر از بنگال به ايران در فصل« از بنگال به شيراز »كه در محرم 1166 يعني در عهد زنديه ديده است مي آورد: يكي از جالب ترين نمايش هاي اين سوگواري عروسي قاسم جوان پسر امام حسن(ع) است با دختر عمويش كه دختر امام حسين(ع) باشد. اين عروسي هيچ گاه تحقق نيافت چون قاسم در يكي از نبردهاي كنار فرات در هفتم محرم شهيد شد. پسر جواني نقش عروس را با همه تزئينات يك عروس بازي مي كند. اين عروس همراه زن هاي خانواده اش است و با لحني اندوهبار شعري راجع به پايان غم انگيز شوهرش كه توسط كفار نابود شده مي خواند. نمي توان دقايق جداشدن آنها را فراموش كرد، وقتي كه شوهر نامزد جوانش را ترك مي كند تا به جنگ برود با او لطيف ترين وداع ها را مي كند و جامه سوگواري به او مي دهد و دختر هم جامه را به روي شانه هاي خود مي اندازد.درنتيجه در اواخر سلطنت زنديه تعزيه شكل خود را پيداكرده و كمي بعد در ابتداي دوره قاجاريه تعزيه به دليل حمايت شاهان و نيز طبقه جديد مرفه بازرگان و سياسي دامنه دارتر شد. اين پشتيباني تنها يك حمايت خالص از نمايش نبود، بلكه وسيله اي براي به دست آوردن وجاهت ملي بود. زيرا بسياري هم در اثر تفسيرهاي مخالف علما، از حمايت تعزيه روي گرداندند و به ساختمان مسجد و محراب پرداختند.بي گمان استناد به سفرنامه هاي سياحان خارجي كه فارغ از تفكرات قومي هستند سند بسيار خوبي است براي پي بردن به روند تعزيه، در سفرنامه دروويل ترجمه جواد محبي در 1200 شمسي وي مي گويد: در تهران شاهد تعزيه اي بودم كه مهمترين مرحله نمايش آن روز دهم محرم بر صحنه مي آيد. در اين روز يكي از درباريان كه ايفاي نقش حسين بن علي به وي محول شده است. با سواراني به تعداد همراهان حسين به هنگام عزيمت به كوفه، به ميدان مي آيد. ناگهان عبيد زياد در راس چندين سرباز سر مي رسد، اما امام حسين(ع) از تسليم و بيعت سر باز مي زند و با وجود همراهان معدود خويش با شجاعت و شهامت به جنگ ادامه مي دهد. من از ديدن اين صحنه جاندار كه چيزي از واقعيت كم نداشت به حيرت افتادم. حيرتم وقتي بيشتر شد كه ديدم پس از پايان نمايش از آن 4 هزار تن كه بدون رعايت نظم و احتياط به جان هم افتاده بودند حتي يك تن نيز زخمي نشده است. تعزيه در حين جستجوي شكل نهايي خود فراوان از مايه و سبك نقالي كمك گرفت. جالب است كه هنوز هم مي توان دو روش مشخص نقالي را در تعزيه تشخيص داد. بيان غمناك آوازي در دستگاههاي معين موسيقي ايراني كه مظلوم خوانها به كار مي برند بازمانده نقالي حماسي است. اما اين تعزيه ها در تكايا به ادامه كار خود پرداخت. مانند تكيه دولت، تكيه ولي خان سرچشمه، عزت الدوله، نوروزخان، رضا قليخان، سرتخت، اسمعيل بزاز، چهل تن، سيد ناصرالدين، حياط شاهي و غيره كه در حدود سه هزار نفر جا داشت. تعزيه تنها نشان دهنده يك قصه مذهبي ساده نيست، محور اصلي اين نمايش ها ماجراي تسليم و زندگي در برابر پايداري و نابودي است. جنگ خير و شر يا حق و ناحق و ايستادگي به خاطر اعتقاد به عدالت آسماني مطرح است، و قهرمانان نمايش نابودي را بر زندگي در زير سلطه غاصبان و جابران ترجيح مي دهند. مهمترين ويژگي تعزيه همان طور كه گفته شد فاصله گذاري و آگاهي شخصيت هاي قصه از سرنوشتشان است. آگاه بودن اشقيا نسبت به شقي بودن خود و معصوم بودن خاندان پيامبر. واقعه را تماشاچي از قبل مي داند و نويسنده نحوه وقوع را توصيف مي كند. اديبانه نبودن شعر و استفاده از كلمات كوچه و بازار و نزديكي به بيان محاوره همه و همه تعزيه را نمايشي با خصيصه هاي خاص خود مي كند.
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]
صفحات پیشنهادی
نگاهي به جايگاه و تاريخچه تعزيه سوگواري نمايشي
نگاهي به جايگاه و تاريخچه تعزيه سوگواري نمايشي-نگاهي به جايگاه و تاريخچه تعزيه سوگواري نمايشي نويسنده:هامون قابچي كربلا تنها يك مكان نيست. كربلا به واسطه ...
نگاهي به جايگاه و تاريخچه تعزيه سوگواري نمايشي-نگاهي به جايگاه و تاريخچه تعزيه سوگواري نمايشي نويسنده:هامون قابچي كربلا تنها يك مكان نيست. كربلا به واسطه ...
تعزيه ، ميراث معنوي ايرانيان
تعزيه ، ميراث معنوي ايرانيان تعزيه در لغت به معني سوگواري و برپاي داشتن يادبود عزيزان از دست رفته است ولي در اصطلاح به گونه اي از نمايش مذهبي منظوم گفته مي شود كه در ... ابزارهاي پيام رساني واقعه كربلا از ديرباز در استان مركزي جايگاه ويژه اي داشته و ... در واقع تاريخچه پيدايش تعزيه به صورت دقيق پيدا نيست برخي با باور به ...
تعزيه ، ميراث معنوي ايرانيان تعزيه در لغت به معني سوگواري و برپاي داشتن يادبود عزيزان از دست رفته است ولي در اصطلاح به گونه اي از نمايش مذهبي منظوم گفته مي شود كه در ... ابزارهاي پيام رساني واقعه كربلا از ديرباز در استان مركزي جايگاه ويژه اي داشته و ... در واقع تاريخچه پيدايش تعزيه به صورت دقيق پيدا نيست برخي با باور به ...
نمايشهاي فاطمي غريب است
بازشناسي چهرهها و تاريخ اسلام سيروس همتي كه اين روزها نمايشنامه او با عنوان «باغ من پاييز است» در ... وقتي در صحنه نمايش، همان رويكردي را پيشه ميكنيم كه در مجالس سوگواري به كار ميبنديم، انتظار ... داوود فتحعليبيگي، از اعضاي انجمن تعزيه هم از جايگاه رفيع حضرت فاطمه(س) در اين نمايش سنتي ... نگاهی به اشعار حضرت فاطمه زهرا (س) ...
بازشناسي چهرهها و تاريخ اسلام سيروس همتي كه اين روزها نمايشنامه او با عنوان «باغ من پاييز است» در ... وقتي در صحنه نمايش، همان رويكردي را پيشه ميكنيم كه در مجالس سوگواري به كار ميبنديم، انتظار ... داوود فتحعليبيگي، از اعضاي انجمن تعزيه هم از جايگاه رفيع حضرت فاطمه(س) در اين نمايش سنتي ... نگاهی به اشعار حضرت فاطمه زهرا (س) ...
تفکر شیعی و جایگاه زن در نقاشی ایران معاصر
هنرهای تجسمی گروه عمده ای از آثار هنری را تشکیل می دهند که به لحاظ قدمت و کمیت و. ... پیش از پیدایش یا ثبت موسیقی ، شعر ، نمایش و رشته های نوین هنری به وجود آمده ... این گروه از هنرها در طول تاریخ ، ضمن برخورداری از جنبه های کاربردی و پیوستگی با ..... در دیوارنگاره های امام زاده زید اصفهان صحنه هایی از تعزیه امام حسین علیه السلام به ...
هنرهای تجسمی گروه عمده ای از آثار هنری را تشکیل می دهند که به لحاظ قدمت و کمیت و. ... پیش از پیدایش یا ثبت موسیقی ، شعر ، نمایش و رشته های نوین هنری به وجود آمده ... این گروه از هنرها در طول تاریخ ، ضمن برخورداری از جنبه های کاربردی و پیوستگی با ..... در دیوارنگاره های امام زاده زید اصفهان صحنه هایی از تعزیه امام حسین علیه السلام به ...
فرهنگ عاشورا، آسیبها و تحریفها(1)
اگر نگاهی به ادبیات منثور و منظوم عاشورا در دورههای مختلف بیفکنیم، خواهیم دید که تا حدود ... (1) از این دست میتوان در سدههای نخست تاریخ شیعه، ادبیات حماسی و انقلابی شاعران حماسه ... و دارد و بخش قابل توجهی از ادبیات عاشورا را تشکیل میدهد و در اشعار، تعزیهها، منبرها و. ..... 30-ارزیابی سوگواری نمایشی، صص 217ـ 221، با تلخیص.
اگر نگاهی به ادبیات منثور و منظوم عاشورا در دورههای مختلف بیفکنیم، خواهیم دید که تا حدود ... (1) از این دست میتوان در سدههای نخست تاریخ شیعه، ادبیات حماسی و انقلابی شاعران حماسه ... و دارد و بخش قابل توجهی از ادبیات عاشورا را تشکیل میدهد و در اشعار، تعزیهها، منبرها و. ..... 30-ارزیابی سوگواری نمایشی، صص 217ـ 221، با تلخیص.
آسيبشناسي عزاداريها به قلم خبرنگاران آذربايجان شرقيسوگواري - واضح
6 ژانويه 2009 – آسيبشناسي عزاداريها به قلم خبرنگاران آذربايجان شرقيسوگواري سطحي ... است و هيچ موضوعي در تاريخ بشر از اين پيشينه قدسي برخوردار نيست. ... را به علت اين اهميت سوق ميدهد كه قيام امام حسين(ع) و سوگواري به آن حضرت داراي دو پيام است. .... در قالب برنامههاي نمايشي، تعزيه خواني، شبيهخواني، نمايشگاه عكس و خط و ...
6 ژانويه 2009 – آسيبشناسي عزاداريها به قلم خبرنگاران آذربايجان شرقيسوگواري سطحي ... است و هيچ موضوعي در تاريخ بشر از اين پيشينه قدسي برخوردار نيست. ... را به علت اين اهميت سوق ميدهد كه قيام امام حسين(ع) و سوگواري به آن حضرت داراي دو پيام است. .... در قالب برنامههاي نمايشي، تعزيه خواني، شبيهخواني، نمايشگاه عكس و خط و ...
استقبال اتریشیها از «فرزندان پیامبر»
استقبال اتریشیها از «فرزندان پیامبر»نمایش فیلم «فرزندان پیامبر» (با مضمون ... به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فیلم فرزندان پیامبر به زبان ... مردم، پرده خوانی و تعزیه از مضامینی است كه در این فیلم به آن پرداخته شده است. ... دیدن ابراز احساسات و گریههای مردم و همچنین نحوه عزاداری و جایگاه محرم در بین مردم ...
استقبال اتریشیها از «فرزندان پیامبر»نمایش فیلم «فرزندان پیامبر» (با مضمون ... به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فیلم فرزندان پیامبر به زبان ... مردم، پرده خوانی و تعزیه از مضامینی است كه در این فیلم به آن پرداخته شده است. ... دیدن ابراز احساسات و گریههای مردم و همچنین نحوه عزاداری و جایگاه محرم در بین مردم ...
نكاهي به كاركردها واسيبهاي محرم از ديد كارشناسان ديني; مداحان بي ...
26 دسامبر 2008 – نكاهي به كاركردها واسيبهاي محرم از ديد كارشناسان ديني; مداحان بي ... سوگواري در فقدان يك عزيز، هم يك امر طبيعي و عاطفي است و نشانه فعال بودن ... دشمن براي ضربه زدن به ايران اسلامي و مكتب شيعه مراسم عاشوراي حسيني و جايگاه ... حجت الاسلام سيد رضا اكرمي حادثه عاشورا را يك حادثه استثنايي در تاريخ بشريت خواند و ...
26 دسامبر 2008 – نكاهي به كاركردها واسيبهاي محرم از ديد كارشناسان ديني; مداحان بي ... سوگواري در فقدان يك عزيز، هم يك امر طبيعي و عاطفي است و نشانه فعال بودن ... دشمن براي ضربه زدن به ايران اسلامي و مكتب شيعه مراسم عاشوراي حسيني و جايگاه ... حجت الاسلام سيد رضا اكرمي حادثه عاشورا را يك حادثه استثنايي در تاريخ بشريت خواند و ...
شهر و مناسک دینی
به عنوان اولین سؤال و در مقام یک مردمشناس متخصص شهر، بفرمائید. ... چه کمکی میتواند به شناخت مناسک آیینی در شهر و خصوصا مناسک سوگواری حسینی کند؟ ... هنرهای نمایشی با تعزیه، افتاد و به آفرینش آثار هنری و نمایشی بسیار ارزشمند و از آن مهمتر ... نگاهی به تقویم روزهای تعطیل به مثابه نماد قدرت در کنترل اصل محوری جامعه انسانی ...
به عنوان اولین سؤال و در مقام یک مردمشناس متخصص شهر، بفرمائید. ... چه کمکی میتواند به شناخت مناسک آیینی در شهر و خصوصا مناسک سوگواری حسینی کند؟ ... هنرهای نمایشی با تعزیه، افتاد و به آفرینش آثار هنری و نمایشی بسیار ارزشمند و از آن مهمتر ... نگاهی به تقویم روزهای تعطیل به مثابه نماد قدرت در کنترل اصل محوری جامعه انسانی ...
استعمار و استبداد و هجوم به فرهنگ عفاف و حجاب
استعمار و استبداد و هجوم به فرهنگ عفاف و حجاب-استعمار و استبداد و هجوم به فرهنگ ... مستندی از این سفر به طور نامحدود در سینماهای تهران و شهرستانها به نمایش در آمد. .... و تعزیهداری ترتیب میداد، وقتی به قدرت رسید با مجالس سوگواری مخالفت كرد و .... در چنین مكانی حضور یابید و اگر مسلمان نمیباشید حق ندارید در این جایگاه بیایید.
استعمار و استبداد و هجوم به فرهنگ عفاف و حجاب-استعمار و استبداد و هجوم به فرهنگ ... مستندی از این سفر به طور نامحدود در سینماهای تهران و شهرستانها به نمایش در آمد. .... و تعزیهداری ترتیب میداد، وقتی به قدرت رسید با مجالس سوگواری مخالفت كرد و .... در چنین مكانی حضور یابید و اگر مسلمان نمیباشید حق ندارید در این جایگاه بیایید.
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها