تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828725655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چشم برزخى و چشم بصيرت چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
چشم برزخى و چشم بصيرت چيست؟
چشم برزخى و چشم بصيرت چيست؟ در كارهاى مختلف زندگى و حالات معنوى، نخست بايد به يك اصل كلى توجه كرد و آن «تعديل انتظارات» است؛ به طورى كه «آرمانى» فكر كنيم و «واقعى» عمل كنيم. اگر انتظارمان از خودمان زياد باشد و به آن مقدار مطلوب دست نيابيم، گرفتار سرخوردگى و عذاب وجدان مى‏شويم.نكته دوم حائز اهميت، اصل صعود پلكانى و دور تصاعدى است و هيچ گاه نبايد انتظار طى مراحل عالى را در مدت زمانى كوتاه داشته باشيم.چشم برزخى‏نزد اهل حكمت و عرفان، عالم برزخ، عالمى فراتر از عالم دنياست و به هر مقدار كه ما از دل‏بستگى و وابستگى به ماديات دنيا دور شويم، به عالم مافوق آن، بيشتر دسترسى مى‏يابيم. بنابر آن‏چه از روايات به دست مى‏آيد، اگر انسان سالك، علاوه بر انجام واجبات و ترك محرمات، به نوافل و رعايت تقوا بيش از حد معمول، موفق شود، بيش از آن‏چه ديگران از جهت معنوى به دست مى‏آورند، به دست خواهد آورد كه از آن، به چشم برزخى تعبير مى‏شود و چنين كسى، «حقايق» را فراتر از «وقايع»، درك مى‏كند.از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏وآله نقل شده كه خداوند فرمود: «اظهار دوستى نكرد؛ بنده من به چيزى دوست داشتنى‏تر از آن‏چه واجب كردم بر او و او با نوافل به سوى محبت من مى‏آيد؛ تا اين‏كه من نيز او را دوست بدارم. پس هنگامى كه او را دوست بدارم، شنوايى او مى‏باشم؛ آن گاه كه مى‏شنود و بينايى او مى‏باشم؛ آن گاه كه مى‏بيند و زبان او مى‏باشم؛ آن گاه كه سخن مى‏گويد و دست او مى‏باشم؛ آن گاه كه ضربه مى‏زند و پاى او مى‏باشم؛ آن گاه كه راه رود و هنگامى كه به درگاه من دعا كند، اجابت مى‏كنم و اگر از من درخواست كند، به او مى‏دهم».1خداوند، راز خلقت انسان را در هنگام خلق آدم عليه‏السلام، براى ملائكه بيان كرد؛ «انى جاعل فى الارض خليفه». فرشتگان مى‏دانستند كه اين موجود زمينى، فساد و خون‏ريزى خواهد داشت؛ ولى سجده آنها در برابر آدم عليه‏السلام، نشان داد كه در پشت اين فساد احتمالى و ظاهرى، رازى بزرگ نهفته است و آن، مقام عبوديت انسان در مقابل خداوند مى‏باشد.از اين رو، از همان ابتداى خلقت، دو نيروى ظاهرى و باطنى در درون انسان، صف‏آرايى كرده، سعى كردند تا قلب انسان را تسخير كنند و براى اين منظور، شيطان و نفس اماره، در مقابل پيامبران الهى و عقل قرار گرفتند. حال اگر اين انسان، در مقابل خداوند متعال، خاضع و خاشع شده و به معرفت و بصيرت برسد و تنها خدا را پرستش كند، بر فرشتگان (كه كارى جز خير و نور نمى‏توانند انجام دهند)، برترى دارد.معرفت و بصيرت در منابع روايى ما، از اهميت بسيار زيادى برخوردار است و يك ساعت تفكر در آفريده‏هاى خداوند، آينده جهان و فرجام انسان، مى‏تواند فكر آدمى را تصحيح كرده، او را به راه راست رهنمون سازد و از هفتاد سال عبادت، برتر خواهد بود. اين معرفت، همان «چشم دل» است كه در سؤال به آن اشاره شده است؛ يعنى شخص با چشم حقيقت‏بين، به طبيعت و اطراف خود نگاه مى‏كند؛ نعمتى كه در درون همه انسان‏ها به وديعت گذارده شده و تنها غفلت و توجه به جنبه‏هاى خاكى و طبيعى، چشم باطنى را ضعيف و كم سو ساخته است و تنها با اعتقاد راسخ و عمل صالح است كه چشم حقيقت‏بين، فعال و احياء مى‏شود. در رواياتى از حضرت على عليه‏السلام، از معرفت و بصيرت، به عنوان «نور قلب»، «غايت فضايل»، «اصل هر خير» و «گنج عظيم فناناپذير»، ياد شده است.2از ديدگاه امام على عليه‏السلام، «كم‏سخنى و گزيده‏گويى»، «ملازمت با حق»، «استقامت در دين»، «همنشينى با نيكان»، «عمل صالح»،«مدارا با مردم»، «صدق و دوستى»، «ادب ورزيدن»، «عفت ورزيدن»، «عفو و گذشت كردن از مردم»، «تجاهل نسبت به خطاهاى مردم»، «زهد ورزيدن در دنيا»، «موقع سكوت ذكر گفتن»، «اخلاص در عمل داشتن» و «جدال نكردن»، از نشانه‏هاى عقل و بصيرت شمرده شده‏اند.3 در قرآن مجيد، چنين آمده است: «هر كس تقوا پيشه كند، خداوند به او فرقان (قدرت تشخيص بين حق و باطل) عطا مى‏كند». اين فرقان كه همان چشم دل و چشم حقيقت‏بين است، مؤمن را از مهلكه‏هاى گوناگون نجات داده، به سوى رستگارى رهنمون مى‏كند.نقطه آغازين چشم باطن‏بين، از همين مرحله مى‏باشد؛ به طورى كه با رعايت تقوا، آدمى بر اعضاى بدن خود مسلط مى‏شود؛ تا آن‏جا كه طورى بر غضب خود مسلط مى‏شود كه بدون اراده، خشم او شعله‏ور نمى‏شود و دست و پاى او به ديگران آسيب نمى‏رساند و طورى بر خواسته‏هاى نفسانى خود مسلط مى‏شود كه بدون خواست او، شهوتش برافروخته نمى‏شود و حريم ديگران را نمى‏شكند و آن‏چنان بر چشم خود مسلط مى‏شود كه از هرگونه خيانت، دورى مى‏كند و حتى گوش او به كنترل در مى‏آيد و هر صدايى را نمى‏شنود.پس از مسلط شدن شخص بر اعضاى بدنش، روح او، قدرت بيشترى پيدا مى‏كند و بر تصورات و خيالات ذهنى خويش نيز حاكم مى‏شود؛ به طورى كه اراده او متمركز مى‏شود و بدون اراده، تصورات مختلف، به ذهن او نمى‏آيد.انسان سالك، با رعايت تقواى بيشتر، رفته رفته بر ديگر انسان‏ها نيز مسلط مى‏شود؛ به طورى كه با نگاه او، اطرافيان تحت تأثير قرار مى‏گيرند و مبهوت او مى‏شوند كه از آن به «ابهت شخصيت» تعبير مى‏شود و سخن شخص سالك به گونه‏اى در مخاطب تأثير مى‏كند كه سراسر وجود مخاطب را فرا مى‏گيرد و از آن، به «نفوذ كلام» تعبير مى‏شود.در مرحله قوى‏تر، قدرت روح به حدى مى‏رسد كه باطن شخص مقابل را تشخيص مى‏دهد كه از آن به چشم برزخى و نگاه باطن‏بين، تعبير مى‏شود. شخص سالك، همان طور كه مى‏تواند تصرف تكوينى در افراد انسانى داشته باشد، مى‏تواند بر اجسام طبيعى هم تأثيرگذار باشد؛ مثلاً مى‏تواند حركت آب جارى را متوقف كند.چشم دل، بر اثر عادت و انس به طبيعت و عالم ملكى، كم سو شده، توان ديدن حقايق را ندارد و تنها راه چاره، روشن نمودن آن از طريق اطاعت خداوند (انجام واجبات و ترك محرمات) مى‏باشد و اين كار، به تدريج به دست مى‏آيد؛ چنانكه كند شدنش نيز به تدريج و در طول زمان متمادى بوده است. از طرف ديگر، حقايق زندگى نيز همان حقايق هستى و خلقت است كه براى كشف آن حقايق، پيامبران الهى مبعوث شده، عقل ما را به آن راهنمايى مى‏كنند، يكى از اين حقايق، فانى بودن حيات دنيوى و كوتاه بودن مدت آن و دل نبستن بدان است كه هر شخص عاقلى با اندك تأمل و دقتى آن را تأييد و تصديق مى‏نمايد. شخص عاقل، اين دنياى كوتاه مدت را بسان كشتزارى مى‏داند كه بايد محصول مورد نياز را در آن كاشته، تا پس از كمال، آن را در دنياى ديگر برداشت كند. چنين شخصى، در سايه فرقان و بصيرت معنوى، آن ديدگاه و برداشت عرفى از زندگى و هدف‏هاى آن را از ذهن خود دور ساخته، خود را به خاطر افكار و عقايد بى‏پايه، در وادى هلاكت نمى‏اندازد؛ زيرا تمام عمرش را - كه از مدت دقيق آن هم بى‏اطلاع است - براى رسيدن به آن هدف بلند، كوتاه مى‏داند. او از تمام لحظات عمرش، براى ذخيره ثواب و بالا بردن درجاتش در بهشت، تلاش مى‏كند. براى آگاهى بيشتر، به كتاب انسان كامل، نوشته شهيد مطهرى مراجعه كنيد.پی نوشت:1. ر.ك: احمد بن محمد بن خالد البرقى، المحاسن، ج 1، ص 291؛ كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 352.2. عبدالواحد آمدى، غررالحكم و درر الكلم، ص 41 - 42 و 52 - 55.3. همان.
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 565]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن