تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820489376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برادر بزرگ خواب


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: برادر بزرگ خوابزندگی پس از مرگ(3)
1
سلسله مباحث (زندگی پس از مرگ) معنی و چگونگی برزخ و تجسم عمل را مورد بررسی قرار می دهد.«برزخ» چیست؟ تعریف برزخ حد و فاصله بین دو چیز را برزخ گویند و از این جهت به فاصله بین مرگ تا روز قیامت نیز برزخ گفته شده است. در قرآن آمده است: « وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ »از لحظه مرگ تا روز برانگیختن، فاصله است. (مومنون/100) این آیه به خوبى معناى برزخ را آشكار مى كند. لفظ «برزخ» در لغت به معناى واسطه و فاصله بین دو چیز است؛ اما در اصطلاح شرعی به معناى عالم قبر (حیات برزخى) استعمال مى شود. از این رو، هنگامى كه پرسیده مى شود: برزخ چیست؟ امام صادق علیه السلام در پاسخ مى فرمایند: «از لحظه مرگ تا وقتى كه از قبر خارج مى شویم».(1) حد و فاصله بین دو چیز را برزخ گویند و از این جهت به فاصله بین مرگ تا روز قیامت نیز برزخ گفته شده است. آراى اندیشمندانحتمى بودن پاداش و كیفر در فاصله میان دنیا و آخرت - كه از آن به عالم برزخ، حیات برزخى، جهان برزخى، زندگى قبر، عالم مثال و تعابیرى از این قبیل یاد مى شود - مورد اتفاق تمام اندیشمندان و فرهیختگان اسلامى است. «علامه حلّى» در «شرح تجرید» چنین مى نگارد: «عذاب قبر، موردِ اجماع تمام مذاهب اسلامى است».(2) اخبار و روایات وارد شده در این باب، به گونه اى صراحت و دلالت دارد كه تمام مذاهب اسلامى، راجع به بودن چنین عالمى سخن گفته اند. * * * * * منشأ ایمانمنشأ ایمان و اعتقاد به «حیات برزخی» آیات، روایات و اخبار متواتر از معصومان علیهم السلام است؛ از این روى، در گفتارهاى آینده به تفصیل در این باره بحث مى كنیم. بنابراین، دیگر نیازى به اثبات چنین عالمى از طریق دلایل عقلى نیست؛ امّا برخى از دانشمندان اسلامى، از نظر عقل نیز دلایلى بر بودن «عالم برزخ» بیان كرده اند. عقل با نقل -در این موضوع- نه تنها منافاتى ندارد؛ بلكه دلایل نقلى را نیز تأیید مى كند. در حدیث نبوى فرمودند: «ما خُلِقْتُم لِلْفَناء بَلْ خُلِقْتُم لِلْبَقاء وَ إنَّما تَنْقلُونَ مِنْ دارٍ اِلى دارٍ» اى انسان! تو براى فنا آفریده نشدى؛ بلكه همواره بقا خواهى داشت و مرگ پایان راهت نیست؛ بلكه با مرگ از خانه اى به خانه اى دیگر كوچ مى كنى.(3) مراد این است كه پس از گسستن حیات از جسم انسان، روح او از عالم ماده فراتر مى رود و به جهانى دیگر سیر مى كند و در آن جهان نیز همواره باقى است و هرگز فانى نمى شود. «روح، پا را از عالم مادیت فراتر مى نهد و پس از مرگ، جسم دنیوى در صورتى كه هیچ نشانى از ماده اعم از جسم، مكان و زمان ندارد؛ وارد عالم تَجرُّد و مجردات مى شود. عالم برتر از عالم ماده (دنیا) را عالم مجردات گویند، جایی که روح از جسم مادی جدا می شود.روح، مانند مرغى كه از فقس بیرون بیاید، بدن را كنار مى گذارد و همانگونه كه پرنده هنگام رهایى از قفس، در عالمى بزرگ تر به پرواز در مى آید؛ روح، پس از اینكه بدن دنیوى را كنار گذاشت، بدنى كامل تر از آن جایگزینش مى شود. ملاصدرا در این زمینه می فرماید که معناى مرگ، فنا نیست؛ بلكه انتقال از حالتى به حالتى و از جهانى به سوى جهانى دیگر است؛ یعنى، اینكه روح، مانند مرغى كه از فقس بیرون بیاید، بدن را كنار مى گذارد و همانگونه كه پرنده هنگام رهایى از قفس، در عالمى بزرگ تر به پرواز در مى آید؛ روح، پس از اینكه بدن دنیوى را كنار گذاشت، بدنى كامل تر از آن جایگزینش مى شود. اگر بخواهیم این بدن را تشریح كنیم آن را به بدن شما در عالم خواب مثال مى زنیم؛ شما در هنگام خواب، بدن مادیتان - كه از عناصر، تشكیل شده - خوابیده است؛ ولى شما (عالم رویا) مى بینى كه وارد باغ شدى و با چشم (مناظر باغ را) مى بینى و با گوش (صداها را) مى شنوى (و با بینى، بوها را مى بویى)؛ چیدن و خوردن میوه از درختان را نیز حس مى كنى. آیا مى توان گفت: این بدن، وجود ندارد؟ مسلماً معدوم نیست؛ زیرا به معدوم محض، نه اشاره حسى مى توان كرد و نه اشاره عقلى. بنابراین، بدن عالم خواب، واقعاً بدن است و آن را به «بدن مثالى» تعبیر مى كنند؛ یعنى، در واقع یك چیزى هست؛ یك واقعیتى هست. شما وقتى كه به خواب مى روى، بدن طبیعى را مى گذارى و با بدن مثالى در عالم مثال و برزخ، سیر مى كنى. مرگ نیز همانند خواب است (با این تفاوت كه) آن، برزخى ناقص و مرگ برزخى كامل تر است. در خواب، علاقه از بدن طبیعى، به طور كلى قطع نشده؛ اما در حال مرگ، علاقه از بدن طبیعى به كلى قطع مى شود»(4) از این رو است كه مى گوییم: «روح، همواره باقى است و هرگز فانى نمى شود». پی نوشت: 1- «بحارالانوار»، ج 6، ص 267. 2- «كشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد»، ص 296. 3- «بحار»، ج 6، ص 249. 4- «درسهایى از نهج البلاغه» درس ششم، ص 59 - 61، دفتر انتشارات اسلامى.                                                                                                                                              ادامه دارد ...منبع:اسدی، على محمد، زندگى و حیات پس از مرگ، با اندکی تغییر و تصرف.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن