تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829563103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهنم تا ابد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جهنم تا ابد؟
جهنم
حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که: چرا خداوند گناهکاران را تا ابد در آتش جهنم می‏سوزاند در حالی که آنها در دنیا در نهایت 100 سال گناه کرده‏اند؟شیعه معتقد است، ماندن ابدی در جهنم فقط برای کفار، مشرکان و منکران خداست. مسلمان و مومن، اگر چه مرتکب گناهان کبیره شده باشد، در جهنم نمی‏ماند بلکه پس از چشیدن عذاب، سرانجام نجات پیدا می‏کند و اهل بهشت می‏شود. همان گونه که در قرآن کریم به آن تصریح شده است: «ان الله لا یغفران یشرک به ویغفر ما دون ذلک لمن یشاء» (نساء، 48) «خداوند [هرگز] شرک را نمی‏بخشد و کمتر از آن را برای هر کس بخواهد [و شایسته بداند] می‏بخشد». همچنین در روایات به نقل از امام صادق (علیه‏السلام) آمده که «خداوند کسی را در آتش به طور جاودانی نگه نمی‏دارد، مگر اینکه کافر و منکر حق و گمراه و مشرک باشد» یا امام رضا (علیه‏السلام) فرموده‏‏اند: «خدا مومنی را که وعده بهشت داده، وارد آتش نمی‏کند. کافری را که وعده دوزخ داده، از آتش بیرون نمی‏آورد، ولی گنهکاران اهل توحید وارد آتش می‏شوند و از آن خارج می‏شوند و مورد شفاعت قرار می‏گیرند».اما درباره این بخش سوال که کفار چگونه مثلا 100سال عمر می‏کنند اما تا ابد در جهنم می‏سوزند، باید گفت که مجازات و کیفرها همیشه سه گونه‏اند؛ مجازات قراردادی، مجازاتی که با عمل رابطه تکوینی یا علت و معلولی دارند و آخری، مجازاتی که تجسم و عینیت یافتن جرم و گناه هستند.بنا به شهادت بسیاری از آیات و روایات، پاداش‏ها و کیفرهای روز رستاخیز، نتیجه اجتناب‏ناپذیر اعمال و کردارهای دنیوی است و این نتایج- خواه ناخواه- دامنگیر انسان‏ها می‏شود. همان‏طور که اعمال بشر در جهان، لوازم اجتناب‏ناپذیر دارد و از آن جدا نمی‏شود؛ مثلاً کسی که با ندانم کاری چشم خود را از دست داده ناگزیر تا پایان عمر، باید رنج آن را تحمل  کند. از طرفی کارهای نیک و بد ما دارای آثار و لوازمی هستند که در روز واپسین آشکار می‏شوند. نتیجه بعضی از آنها هم می‏تواند ابدی و دائمی باشد. بنابراین قسمت مهمی از پاداش ها و کیفرها، زاییده اعمال خود گناهکار است و اثر مستقیم کردارهای او.دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که پاداش‏ها و کیفرهای روز قیامت، ضامن اجرای دستورهای آسمانی است. خداوند با وعده‏های قطعی و تخلف‏‏ناپذیر خود، بندگانش را به کارهای نیک دعوت کرده و با این روش آنان را از اعمال زشت باز می‏دارد. این وعده‏ها در صورتی می‏توانند نقش تشویقی و تهدیدی داشته باشند که صددرصد قطعی و تخلف‏ناپذیر باشند. و گرنه دلیلی ندارد که یک نفر زیر بار سنگین‏ وظایف و واجبات و اعمال نیک برود یا از بسیاری هوس‏های سرکش چشم بپوشد. در حالی که می‏توانست از ایمان خود دست بکشد به این خیال که اگر قیامتی هم بود، عذاب آن مقطعی است! پاداش‏ها و کیفرهای الهی در صورتی می‏توانند ضامن اجرای احکام و دستورهای آسمانی باشند که به صورت یک وعده قطعی و تخلف‏ناپذیر در آیند.برگرفته از آیه، ضمیمه همشهری جوانمنابع: بحارالانوار (علامه مجلسی)، داراحیاء التراث العربی، مجموعه آثار (جلد یک)، اقتباس از منشور جاوید.تنظیم برای تبیان: شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن