تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829158929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهنم؛ سرای دائم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جهنم؛ سرای دائمبحث جنجالی انجمن معارف
بهشت و جهنم
لازمه عدل الهی این است که هیچ عملی بدون پاداش و جزا رها نشود. لذا خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم به ذکر پاداش و جزای اعمال بندگان می پردازد، از جمله در بخشی از قرآن کریم تصریح شده است که:نتیجه اعمال گروهــی از انســـان ها خلود در آتش است، مانند کفـــار، منافــقان، کسانی که کردار زشت آنها را احاطه کرده است، رباخواران، مشرکان. با توجه به این موضوع و با توجه به برخی مقدمات، سوالی به ذهن مخاطب خطور می کند:مقدمه 1- خداوند انسان و جن را آفرید تا او را به یگانگی بپرستند و متخلق به اخلاق الهی شوند و به برترین مراتب معنوی نائل گردند. مقدمه 2- خداوند عالم مطلق است و از سرگذشت انسان ها آگاه است.مقدمه 3-  گناهکاران دو دسته اند: گروهی که جزای گناهان آنها مدتی عذاب است که بعد از جهنم خارج می شوند و به بهشت وارد می شوند و گروهی که تا ابد باید در آتش بسوزند، به گونه ای که به فرموده قرآن کریم هیزم جهنم خواهند شد و هرگز شایسته خروج از آتش نمی شوند و پی در پی عذاب می شوند.نتیجه (سوال): خداوند عالم چرا انسان هایی را که هرگز به هدف خلقت نائل نمی شوند، آفرید؟
شیطان، جهنم
در پاسخ این سوال پاسخ هایی بیان شده است که برخی بحث برانگیز است:1- خداوند به دلیل آنکه فیاض و دارای رحمت واسعه الهی است، به همه بندگان اختیار و زمان داده تا راه بهتری را برگزینند.2- حظّ و بهره انسان از خلقت دو گونه است: موقتی (دنیوی)، ابدی (اخروی) این گروه با اختیار خود حظّ دنیوی و زودگذر را بر اخروی ترجیح دادند.3- هیچ کس از ابتدا هیزم جهنم خلق نشده است و به تعبیر قرآن کریم همه انسان ها با فطری پاک خلق می شوند، ولی برخی با اختیار خود و علم کامل و عناد با حق راه نادرست را برمی گزینند و به این مرحله می رسند که دیگر راه بازگشتی نیست. 4- برخی به پاسخ های شهید مطهری در مورد علت خلقت شرور استناد می کنند، از جمله آنکه بعضی چیزها از نظر ما شر است، در حالی وجود آنها به نوعی خیر به همراه دارد یا اینکه لازمه علم الهی دخل و تصرف در سرنوشت موجودات نیست.5- به گمان برخی دیگر خلود در آتش از نظر ما عذاب است، ولی از  نگاه کسی که از جنس آتش است این عذاب تلقی نمی شود. 6- از نظر برخی شاید این انسان خالد در جهنم اعمال خیری هم در پرونده خود داشته که در راستای هدف خلقت موثر بوده است مانند فرزند صالح.
شیطان، جهنم
و بسیاری پاسخ های دیگر. به نظر می رسد با ادامه بحث سوالات بیشتری مطرح شده است. مثلاً:در ارتباط با پاسخ 1- موجودی که از حظّ حقیقی بی بهره مانده، عدم خلق او با رحمت الهی سازگارتر نبود؟در ارتباط با پاسخ 2- حتی اگر خالد در آتش حظّ دنیوی برده باشد، باز هم شکست خورده است. چون متاع ناچیز دنیا در مقابل آخرت پشیزی بیش نیست.در ارتباط با پاسخ 3- خداوند به این سرنوشت عالم بود، چرا خلق کرد؟در ارتباط با  پاسخ 4- اگر بپذیریم خیر و شر نسبی است، خلقت این شخص برای خود او چه فایده ای دارد؟در ارتباط با پاسخ 5- براساس آیات کریمه قرآن، انسان ها مدام می سوزند و احیا می شوند و می سوزند، پس هم سنخ آتش نمی شوند.در ارتباط با پاسخ 6- یعنی انسان های جهنمی قربانی و مقدمه برای اتفاقات دیگرند. پس خودشان چه؟همراهان همیشگی انجمن معارف، این بحث شنیدنی و پرطرفدار همچنان بین کاربران ادامه دارد و علی رغم پاسخ های خوبی که با دیدگاه های مختلف ثبت شده است، اما همچنان شبهه باقی است. از شما دعوت می کنیم تا با شرکت در بحث جنجالی "جهنم سرای دائم" گامی در جهت ثبات عقیده خود و دوستانتان بردارید. این سوال به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مباحث اساسی مثل عدل الهی، هدف خلقت و ... مربوط است.  منتظر حضور موثر همه تبیانی ها در این تاپیک هستیم. بخش امور کاربران سایت تبیاننا گفته هایی از یک سفر انجمن دانلود برگزار می کند تابستانی متفاوت در انجمن ها صدرا؛ مدیر انجمن معارف از خود می گوید 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن