تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833332876
از واقعیت تا واقع گرایی(2)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: از واقع گرایی تاواقعیت (2)بخش اول ، بخش دوم:(5)
و لذا، در این واقعگراییی جدید، محتمل بودن قضایا اصلاً مطرح نیست. داستان بلندنویسان دیگر به تفصیلاتی که آوردنش «خواننده را به فکر میاندازد که قضایا واقعیست» توجهی ندارند، چه روی صحنههای دنیا و چه در ادبیات، چیزهایی که توجه او را به خود جلب میکنند ـ و پس از تناسخهای متعدد در اثرش منعکس میشوند ـ احتمالاً، بالعکس، جزییات کوچکی هستند که مجازی به نظر میرسند.از سنگی که تنها و بدون آن که کسی علتش را بداند، در وسط جاده افتاده بود، تا اطوار ناشیانه و ناتمام یک رهگذر، که به نظر میرسد نه وظیفهای دارد و نه منظوری خاص. تکههای اشیاء، یا اشیایی بیرون از مد خاصیتشان، لحظات مجرد، کلمات خارج از متن، یا، حتی ملغم چند مکالمه، همهی چیزهایی که تاحدی مجازی و مصنوعی به نظر میآیند، همهی چیزهایی که غیرطبیعی به نظر میآیند، اینها در نظر داستان بلندنویس واقعیترین چیزهایند.آیا اکنون موضوع بحث ما آن چیزیست که مردم آن را هنر «لغو» مینامند؟ قطعاً نه. زیرا، به هرحال، عاملی کاملاً منطقی و معمولی ناگهان به طریقی غیرقابل اشتباه توجه ما را به خود جلب میکند ـ حضوری بیعلت، نیازی بیدلیل. فقط هست، و این تنها چیزیست که مطرح میباشد. اما در اینجا برای نویسده خطری پیش میآید: با امکان وجود هنر لغو، خطر ماوراءالطبیعه بازمیگردد. بیمعنایی، بیعلتی و بیمحتوا بودن به وضعی مقاومتناپذیر دنیاهای دیگر و ماوراءالطبیعه را به خود جذب میکند.در این مورد خاص بداقبالیی کافکا نمونهی خوبیست. این نویسندهی واقعگرا (به معنای جدید کلمه که در تلاش برای تعریف آن هستیم: خالق دنیایی مادی، با حضور شهودیی ذهن) همان کسیست که دوستداران و مفسران او نوشتههایش را لبریز از معانی ـ معانیی «عمیق» ـ کردهاند. او، در نظر مردم، به سرعت و بیشتر از هر چیز بدل به آدمی شد متظاهر به توصیف این دنیا، حال آنکه منظور اصلیش نمایاندن وجود یک «پس از این» میباشد. به این ترتیب او مشکلات نقشهبردار (مجازیی) سمجش را در میان ساکنین یک دهکده توصیف میکند، اما داستان بلند او به عقیدهی آنان هیچ نکتهی جالبی ندارد بجز اینکه ما را وادارد دربارهی زندگیی دور و نزدیک یک قلعهی اسرارآمیز خیالپردازی کنیم. وقتی او ادارهها، پلهکانها و راهروهایی را که ژوزف ک ... در آنها در طلب عدالت است به ما نشان میدهد، به عقیدهی آنان غرضش فقط وعظ کردن مفهوم فقهیی «عدالت» الهی برای ماست. و دیگر آثار نیز به همین ترتیب.
بنابراین،آنان عقیده دارند که داستانهای کافکا فقط و فقط تمثیلی هستند. بنابر این عقیده، نه تنها خواستار توضیح داستانهای او میباشند (چنان توضیحی که داستانها را ملخص و خالی از هرگونه محتوا بنماید)، بلکه این معنا کائنات ملموس داستانهای او را نیز به کلی ویران میکند. به عقیدهی آنان ادبیات، به هرحال، همواره و به طرزی اصولی، از حرف زدن دربارهی چیزی دیگر تشکیل مییابد. به عقیدهی آنان دنیایی وجود دارد که حاضر است و دنیایی دیگر وجود دارد که واقعیست؛ اولی تنها دنیای قابل مشاهده است، دومی مهمترین دنیاست. نقش داستان بلندنویس به عقیدهی آنان این است که دلالی کند: از او انتظار دارند که در توصیف متقلبانهاش از چیزهای آشکار ـ اما کاملاً مجازی ـ دنیای «حقیقی» را که در پس آنها پنهان شده بود مضمور دارد.اما، برعکس، وقتی کافکا را بدون تعصب بخوانیم، تنها چیزی که مجابکننده به نظر میرسد واقعیت مطلق موصوفهای اوست. بدون شک دنیای آشکار داستانهای بلند کافکا، برای خود او، دنیایی حقیقیست، و آنچه که ورای این دنیا ملموس است (اگر چیزی وجود داشته باشد) در قیاس با دنیای دیدنیی اشیاء، اعمال، کلمات و غیره به نظر بیاهمیت میآید. وهم انگیزیی کارهای کافکا به سبب وضوح فوقالعادهی آنهاست، و نه به علت دودلی یا ابهام. بدون شک هیچ چیزی خیالآمیزتر از دقت در بیان نیست. ممکن است که پلکانهای کافکا واقعاً به جایی دیگر منتهی شوند، اما آن پلکانها وجود دارند، آنها را میشود دید، پله به پله، و حتی میشود جزییات نردههایشان را مشاهده کرد. ممکنست که دیوارهای خاکستری او واقعاً نقاب چیزی باشند، ولی مخیلهی خواننده در پای دیوارها ـ گچهای ترک خوردهشان و مارمولکهایشان ـ از رفتار میماند. حتی مطلوب قهرمان داستان مقابل سرسختیی قهرمان در تعقیب آن، سفرهایش و حرکاتش ـ تنها چیزهایی که کافکا ما را به آنها آگاه میسازد، تنها چیزهای واقعی ـ ناپدید میشود. در سرتاسر اثر، روابط انسان با دنیا نه تنها تمثیلی نیست، بلکه مستقیم و بیواسطه است. (6)آنچه که دربارهی معنای عمیق ورای طبیعی و عرفانی گفته شد دربارهی معانیی سیاسی، اجتماعی و اخلاقی نیز صادق است. اگر هدف توضیح مبانی و اصولیست که از قبل معلوم نبودهاند، کاریست خلاف مهمترین خصیصهی ادبیات. اما اگر داستانهای بلند از آن قبیلند که در تشکیل دنیای آینده سهیم میباشند، عاقلانهترین (همچنین که صادقانهترین و زیرکانهترین) کار آن است که این نوشتهها را تا زمان فرا رسیدن دنیای آینده کنار بگذاریم. تجربهی ناموفق پیروان کافکا در عرض بیست سال گذشته نشان داده است که تقلید مکرر از محتوای ورای طبیعیی کتابهای او کاری عبث میباشد زیرا جهان کافکایی زادهی واقعگراییی استاد بود، و پیروان کافکا این نکته را کاملاً فراموش کردهاند.
بنابراین، آنچه در کافکا باقی میماند معنای بیواسطهی چیزهاست (و این معنای بیواسطه مبین منظور و مسدود نفوذ معانیی دیگر میباشد و دائم در معرض شک قرار دارد)، یعنی، آنچه در متن داستان است اهمیت دارد و معانیی بیرون از متن و ابر معنیها بیارزشند. از این پس همهی طلب و تلاش خلاقهی ما مصروف این معنا خواهد شد. ترس اینکه تعقیب معنای ساده باعث خواهد شد که «طرح» (Plot) مجال خودنمایی یابد، و بزودی حتی بر داستان مستعلا شود وارد نیست (ماوراءالطبیعه دوستار خلاء است، و مثل دود در دودکش در آن مستغرق میشود)؛ زیرا در درون معنای ساده و بیواسطه ما به لغو خواهیم رسید، که، بنابر تعریف، «معنای معدوم» است، اما در حقیقت از طریق تقطیع ماوراءالطبیعه ما را به «استعلا»ی جدیدی میرساند. و این تقطیع معنا به این ترتیب موجد تمامیت جدیدی میگردد، که به همان اندازهی استعلای طرح خطرناک و بیفایده است. باز، در درون، چیزی جز صدای کلمات باقی نمیماند. (7)اما سطوح جدید معنای کلام که فوقاً به آنها اشاره شد از هم متمایزند. و احتمال دارد که واقعگراییی نو برخی از وجوه فرضیی این تمایز را از بین ببرد. زندگیی امروز، و علم امروز، بسیاری از تمایزات قبول شدهی منطقیی قرن پیش را هموار کرده است. با توجه به اینکه هدف داستان بلند، مثل هنرهای دیگر، پیشبینیی روشنفکریی آینده است و نه دنبالهروی از روش فکریی کنونی، طبیعیست که داستان بلند نو به متلاشی کردن برخی از متمایزهای مشهور بپردازد: شکل ـ محتوی، عینیت ـ ذهنیت، ساختن ـ تخریب، خاطره ـ حال، تخیل ـ واقعیت، و غیره.از اطراف مرتب میگویند، از راست افراطی تا چپ افراطی، که این هنر جدید مریض، منتزل، غیرانسانی و شوم است. اما سلامتی که بخاطر آن داستان بلند نو محکوم میشود سلامت احتضار است. ما همیشه در مقایسه با چیزهایی که به گذشته تعلق دارد منتزل هستیم: سیمان فشرده در مقایسه با سنگ «...»، پروست در مقایسه با بالزاک. و تلاش برای ساختن یک زندگیی جدید را نمیتوان به آسانی غیرانسانی قلمداد کرد؛ زندگی وقتی شوم به نظر میرسد که ذهن تماشاگر آنقدر به خاطرات رنگهای خوش قدیم آن مشغول باشد که نتواند زیباییهای جدیدی را که باعث تنویر زندگیاش شدهاند دریابد. آنچه که هنر امروز به خواننده و بیننده ارائه میدهد راهی برای زندگی کردن در دنیای امروز و شرکت در خلقت مدام دنیای فرد است. برای نیل به این مقصود، داستان بلند نو از خواننده انتظار دارد که از قدرت ادبیات سلب اعتماد نکند، و خواننده از داستان بلندنویس متوقع است که از خلق ادبیات شرم نکند.
از وقتی که مقاله نوشتن دربارهی «داستان بلند نو» معمول شده عقیدهای سخت فرسوده دربارهی آن رواج یافته است و آن اینکه داستان بلند نو «رسم روز» است و گذر است. به محض اینکه دربارهی این عقیده در فکر فرو میروید، آنرا دوچندان مسخره مییابید. حتی اگر یک طریق نویسندگی را «رسم روز» بخوانید (و محققاً هر فکر جدید مقلدینی پیدا میکند که به محض دریافت جهت باد شروع به استنساخ راههای تازه میکنند بدون اینکه الزام شکل خاص و یا حتی خاصیت آن را بفهمند، و البته، هرگز درک نمیکنند که استفاده از آن شکل ملزم انضباط خاصیست)، داستان بلند نو آن چنان «رسم»یست که خصیصهی اصلیش اعتقاد پیروان آن به از بین رفتن مستمر «رسم»های تازه بلافاصله بعد از ایجاد آنهاست، برای امکان دادن به خلقت مستمر «رسم»های بعدی و اعتقاد به گذراییی شکل داستان بلند دقیقاً همان چیزیست که داستان بلند نو میگوید.احکامی از قبیل گذراییی «رسم» به عقل آمدن یاغیها، بازگشت به سنتهای سالم و ترهات دیگر تلاشیست محتضر و بیامید برای اثبات آن حرف قدیم که «هیچوقت هیچچیز عوض نمیشود» و اینکه «زیر آسمان آبی هیچ چیز تازه وجود ندارد»؛ حال آنکه حقیقت اینست که همه چیز دائماً در تغییر است و همیشه چیزهای تازه وجود دارد. منتقدین رسمی حتی سعی میکنند به مردم بقبولانند که این شکل جدید بالاخره در «داستان بلند ابدی» جذب خواهد شد، و همهی حاصلش آن خواهد بود که جزییات شکل بالزاکی را در تفصیلات شخصیت، طرح تاریخی، یا مسألهی استعلای انسانی تکمیل کند.ممکن است که روزی اینطور بشود، و حتی خیلی زود. اما هر وقتی داستان بلند «برای چیزی مورد استفاده قرار بگیرد»، و فرق نمیکند که آن چیز تجزیهی روانی، داستان بلند کاتولیک، یا واقعگراییی اجتماعی باشد، وقت آن است که مخترعین داستان بلند نو به فکر بیافتند که احتیاج به داستان بلند نوتری هست، داستان بلندی که هیچکس از مقصود آن خبر ندارد ـ الا اینکه در خدمت ادبیات خواهد بود.*پی نوشت:* متن كامل دو مقاله: “Is Your Novel Realy Necessary? (از “X، نوامبر 1959) و “From Realism to Reality (از “The London Magazine، میی 1965 ـ مترجم: Barbara Wright).نوشتهی Alain Robbe-Grillet / برگردان: مهر تنظیم:بخش ادبیات تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 548]
صفحات پیشنهادی
از واقعیت تا واقع گرایی(2)
از واقعیت تا واقع گرایی(2)-از واقع گرایی تاواقعیت (2)بخش اول ، بخش دوم:(5)و لذا، در این واقعگراییی جدید، محتمل بودن قضایا اصلاً مطرح نیست. داستان بلندنویسان ...
از واقعیت تا واقع گرایی(2)-از واقع گرایی تاواقعیت (2)بخش اول ، بخش دوم:(5)و لذا، در این واقعگراییی جدید، محتمل بودن قضایا اصلاً مطرح نیست. داستان بلندنویسان ...
داستان يا واقعيت
داستان يا واقعيت-داستانهايي كه نوجوانان نوشتهاند و يادداشت جعفر توزندهجاني، مسئول ... از واقعیت تا واقع گرایی(2)-از واقع گرایی تاواقعیت (2)بخش اول ، بخش دوم:(5)و ...
داستان يا واقعيت-داستانهايي كه نوجوانان نوشتهاند و يادداشت جعفر توزندهجاني، مسئول ... از واقعیت تا واقع گرایی(2)-از واقع گرایی تاواقعیت (2)بخش اول ، بخش دوم:(5)و ...
واقع گرایی در رسانه ملی
واقع گرایی در رسانه ملی-واقع گرایی در رسانه ی ملّی! ... کانال های متعدّد رادیویی و تلویزیونی خود تا چه اندازه کامیاب و موفق به نمایش چهره ی واقعی جامعه بوده ... ساده جامعه» نیست که بسیار فراتر از آن است.2- نباید واقع گرایی را با واقع پذیری مشابه دانست.
واقع گرایی در رسانه ملی-واقع گرایی در رسانه ی ملّی! ... کانال های متعدّد رادیویی و تلویزیونی خود تا چه اندازه کامیاب و موفق به نمایش چهره ی واقعی جامعه بوده ... ساده جامعه» نیست که بسیار فراتر از آن است.2- نباید واقع گرایی را با واقع پذیری مشابه دانست.
واقع گرايي Realism
واقع گرايي Realism-از ریشه لاتین بهمعنای واقعیت گرفته شده است. ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... [2] واقعگرایی را میتوان از دو منظر فلسفه و جامعهشناسی تعریف نمود. رئالیسم در حوزه فلسفه ...
واقع گرايي Realism-از ریشه لاتین بهمعنای واقعیت گرفته شده است. ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... [2] واقعگرایی را میتوان از دو منظر فلسفه و جامعهشناسی تعریف نمود. رئالیسم در حوزه فلسفه ...
ایالات متحده و واقعگرایی جدید(2)
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... ایالات متحده و واقعگرایی جدید(2) نويسنده: بیل ریچاردسون یک سیاست خارجی ... تهدیدات واقعی»ضروری تر از همه، ما باید بر روی تهدیدات امنیتی واقعی عراق که کانون ...
vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... ایالات متحده و واقعگرایی جدید(2) نويسنده: بیل ریچاردسون یک سیاست خارجی ... تهدیدات واقعی»ضروری تر از همه، ما باید بر روی تهدیدات امنیتی واقعی عراق که کانون ...
دلیل حقیقت گرا و واقع گرا بودن دین اسلام
دلیل حقیقت گرا و واقع گرا بودن دین اسلام-اسلام دین حقیقت گرا و واقع گرا است. ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... مسلمان واقعی، چه مرد و چه زن، به حکم روح حقیقت جویی خود حکمت و حقیقت را هر کجا و نزد هر کس یافت اقتباس میکند و فرا میگیرد ، در ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 2] ...
دلیل حقیقت گرا و واقع گرا بودن دین اسلام-اسلام دین حقیقت گرا و واقع گرا است. ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... مسلمان واقعی، چه مرد و چه زن، به حکم روح حقیقت جویی خود حکمت و حقیقت را هر کجا و نزد هر کس یافت اقتباس میکند و فرا میگیرد ، در ... [تعداد بازديد از اين مطلب: 2] ...
جلوه های ساختن گرایی در برنامه های درسی2
جلوه های ساختن گرایی در برنامه های درسی2-جلوه های ساختن گرایی در برنامه های ... بنابراین، از یادگیرنده خواسته می شود تا از طریق تعا. ... تأکید بر مشخص کردن زمینه هایی که مهارت های کسب شده در آن ها کاربرد معنادار خواهد داشت.2. .... ساختمان 10 طبقهد) بیشتر از فاصله ی ما تا ماه در واقع دانش آموز نمی تواند 50 بار تا زدن کاغذ را تصور کند، ...
جلوه های ساختن گرایی در برنامه های درسی2-جلوه های ساختن گرایی در برنامه های ... بنابراین، از یادگیرنده خواسته می شود تا از طریق تعا. ... تأکید بر مشخص کردن زمینه هایی که مهارت های کسب شده در آن ها کاربرد معنادار خواهد داشت.2. .... ساختمان 10 طبقهد) بیشتر از فاصله ی ما تا ماه در واقع دانش آموز نمی تواند 50 بار تا زدن کاغذ را تصور کند، ...
ادعای ارضی علیه ایران نکنید تا ادعای متقابل نشنوید
ادعای ارضی علیه ایران نکنید تا ادعای متقابل نشنوید-ادعای ارضی علیه ایران ... به سه گونه سخن گفت: 1- نفی تاریخ این، یک واقعیت تاریخی است که روزگاری جزیره ... 2- تصدیق تاریخ و نفی وضع موجود در نگاهی دیگر، می توان تاریخ را پذیرفت و ... بدیهی است که چنین دیدگاهی نمی تواند با اصل واقع گرایی در قرن 21 مطابقت داشته باشد.
ادعای ارضی علیه ایران نکنید تا ادعای متقابل نشنوید-ادعای ارضی علیه ایران ... به سه گونه سخن گفت: 1- نفی تاریخ این، یک واقعیت تاریخی است که روزگاری جزیره ... 2- تصدیق تاریخ و نفی وضع موجود در نگاهی دیگر، می توان تاریخ را پذیرفت و ... بدیهی است که چنین دیدگاهی نمی تواند با اصل واقع گرایی در قرن 21 مطابقت داشته باشد.
پلورالیزم و کثرتگرایی
در جهانشناسی بعضی عقیده دارند که واقعیت و حقیقت نامحدود است و عقل و فکر و ..... و گاهی میفرماید: «فاین تذهبون» (2) به کجا میروید یعنی غیر از این راه، راهی وجود ... ولی باید تلاش کرد تا فضا روشن شود و در روشنایی واقع را آنطور که ستیافت .
در جهانشناسی بعضی عقیده دارند که واقعیت و حقیقت نامحدود است و عقل و فکر و ..... و گاهی میفرماید: «فاین تذهبون» (2) به کجا میروید یعنی غیر از این راه، راهی وجود ... ولی باید تلاش کرد تا فضا روشن شود و در روشنایی واقع را آنطور که ستیافت .
علم گرایی
این مقاله، سعی دارد تا تاریچه ای کوتاه از سرنوشت علم تجربی گرایی بشر و نیز وجوه ... 2. تأکید بر روش مشاهده و آزمایش. بنابراین، در صورتی که اولاً متعلق معرفت، اموری ... ولی در واقع این انقلاب، انسان را از مقامی که با غرور به آن چنگ زده بود و خود را مرکز .... براساس تجربه به دست آورد؛ زیرا تجربه تنها معیار کشف حقیقت و واقعیت است.
این مقاله، سعی دارد تا تاریچه ای کوتاه از سرنوشت علم تجربی گرایی بشر و نیز وجوه ... 2. تأکید بر روش مشاهده و آزمایش. بنابراین، در صورتی که اولاً متعلق معرفت، اموری ... ولی در واقع این انقلاب، انسان را از مقامی که با غرور به آن چنگ زده بود و خود را مرکز .... براساس تجربه به دست آورد؛ زیرا تجربه تنها معیار کشف حقیقت و واقعیت است.
-
گوناگون
پربازدیدترینها