تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804078397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن‌ در جامعه‌1


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
زن‌ در جامعه‌1
زن‌ در جامعه‌1 منبع:www.wsiri.org در اين‌ مبحث‌ لازم‌ مي‌دانيم‌ به‌ چگونگي‌ حضور زن‌ در اجتماع‌ و نقش‌ وي‌ درپيشبرد اهداف‌ جوامع‌ بشري‌ بنگريم‌ ولي‌ قبل‌ از ورود به‌ بحث‌ لازم‌ است‌ نكاتي‌ چندرا در اين‌ زمينه‌ مشخص‌ و روشن‌ كنيم‌:اولاً لازمه‌ حضور انسان‌ در اجتماع‌، آگاهي‌ و شناخت‌ از خود و جامعه‌ مي‌باشدزيرا تجارب‌ حاصله‌ از يك‌ سلسله‌ تماسهاي‌ اجتماعي‌ بدان‌ اندازه‌ نيست‌ كه‌ بتوانداصول‌ و حركات‌ اجتماعي‌ را به‌ انسان‌ بفهماند پس‌ بعلت‌ محروم‌ بودن‌ از انديشه‌ وآگاهي‌، در فرد حالت‌ جزم‌ گرائي‌ بوجود مي‌آيد و نهايتاً صاحب‌ قضاوتهاي‌ محدودو جزئي‌ و بي‌ ريشه‌اي‌ مي‌شود اما اگر فرد، هم‌ اهل‌ مطالعه‌ باشد، و هم‌ حاضر دراجتماع‌، با حضور خودش‌ جهت‌ و هدف‌ را براي‌ خويش‌ مشخص‌ كرده‌ و ديگران‌ راآگاهانه‌ به‌ حركت‌ واميدارد. ثانياً، ضرورت‌ پيگيري‌ حركتهاي‌ اجتماع‌، كه‌ اين‌ضرورت‌ براي‌ زنان‌ كه‌ نقش‌ حساستري‌ در جامعه‌ دارند بيشتر احساس‌ مي‌شود.ثالثاً، بمنظور كسب‌ موفقيت‌ در اجتماع‌، انسان‌ بايد با قلبي‌ صاف‌ دلي‌ سوخت‌ و به‌اصطلاح‌ درد آشنا، وارد اين‌ ميدان‌ شود. چرا كه‌ دل‌ سوخته‌، بر مغز حكومت‌ مي‌كندو فكر را براي‌ انديشيدن‌ عميق‌ بكار مي‌گيرد. دردهاي‌ قبل‌ عامل‌ و ريشه‌هاي‌حركتهاي‌ بعدي‌ شده‌ و باعث‌ تحول‌ و زنده‌ بودن‌ يك‌ جامعه‌ مي‌گردد چرا كه‌ دردانسان‌ را بيدار و زنده‌ و هوشيار نگه‌ مي‌دارد. و از آنجا كه‌ زنان‌ داراي‌ روحي‌ لطيف‌ وحساس‌ هستند و در واقع‌ درد را بيشتر احساس‌ مي‌كنند، حضورشان‌ در جامعه‌امري‌ ضروري‌ و لازم‌ است‌. البته‌ زنان‌ در جاعمه‌ ما سه‌ مرحله‌ را طي‌ نموده‌اند: 1 -زماني‌ زن‌ را ضعيفه‌اي‌ بيش‌ نمي‌پنداشته‌اند. چرا كه‌ بهيچ‌ وجه‌ كار جدي‌ و مهمي‌ دراو ديده‌ نمي‌شد. در جامعه‌ نيز حضور نداشت‌ و در اصل‌ تمام‌ توان‌ و قدرت‌ را از اوسلب‌ كرده‌ بودند و چنان‌ به‌ او كم‌ توجهي‌ مي‌شد كه‌ حتي‌ حق‌ دخالت‌ در امور زندگي‌خود را نداشت‌ تا چه‌ رسد به‌ اجتماع‌. زيرا مردان‌ را عقيده‌ بر اين‌ بود كه‌ اگر صداي‌ زن‌را مرد نامحرم‌ بشنود بر شوي‌ خود حرام‌ خواهدشد!2 - در روزگاري‌ پس‌ از آن‌ بالاخص‌ در نظام‌ گذشته‌ شاهنشاهي‌، در اين‌ سرزمين‌زن‌ را عنصري‌ لطيف‌ و فريبا دانسته‌ كه‌ كارش‌ تقليد از غرب‌ بود و تنوع‌ آفريني‌، و پركردن‌ اوقات‌ زندگي‌، و شهوتراني‌ و ... و اگر او را در اجتماع‌ بخدمت‌ گماشته‌ بودند نه‌براي‌ رشد و سعادت‌ خود و جامعه‌اش‌ كه‌ براي‌ سودجوئي‌، هرزه‌ گي‌ و بهره‌ كشي‌چه‌ در صنعت‌ (بعنوان‌ نيروي‌ كار ارزان‌) و چه‌ در ادارات‌ (بعنوان‌ عامل‌ بازدارنده‌جهت‌ حركتهاي‌ سازنده‌). و طبيعي‌ است‌ كه‌ وقتي‌ افكار زنان‌ جامعه‌ غرق‌ در زيبائي‌ظاهر و خون‌ نمائي‌ و جلوه‌ گري‌ شود ديگر فرصتي‌ براي‌ تعالي‌ و سعادت‌ و رشدباقي‌ نخواهدماند. در دسته‌ اول‌ به‌ زن‌ گفته‌ شده‌ بود صحبت‌ نكن‌، خاموش‌ باش‌ و به‌اين‌ طريق‌ استثمارش‌ كرده‌ بودند. و به‌ دسته‌ دوم‌ گفته‌ بودند حرف‌ بزن‌ اما با غرض‌ وخودنمائي‌ و عشوه‌ گري‌ و در واقع‌ هر دو دسته‌ نقشي‌ جز ايجاد انحراف‌ و عدم‌ رشددر جامعه‌ مسئوليت‌ ديگري‌ نداشتند.3 - دسته‌ سوم‌ زنان‌، بعد از انقلاب‌ بودند، زناني‌ كه‌ حركت‌ آفرين‌ بودند خودمتحول‌ شدند و ديگران‌ را متحول‌ كردند. يعني‌ هم‌ در ميدان‌ مبارزه‌ و تلاش‌ حضورداشتند و هم‌ در ميدان‌ صبر و شكيبائي‌ و تحمل‌ مشكلات‌ ناشي‌ از مبارزه‌. در واقع‌اين‌ زنان‌ بودند كه‌ با حضور خود در صحنه‌هاي‌ مختلف‌ زمينه‌ مبارزه‌ مردان‌ را فراهم‌نموده‌ و كانون‌ مبارزه‌ را گرم‌ كردند. و در اثبات‌ مقاومتهاي‌ عمومي‌ جامعه‌ نقش‌ فوق‌العاده‌ حساسي‌ داشتند. پس‌ اثر مثبت‌ و حركت‌ آفرين‌ زنان‌ را در جامعه‌ انقلابي‌خودمان‌ به‌ راحتي‌ مي‌توانيم‌ لمس‌ كنيم‌. انقلابي‌ كه‌ بزرگترين‌ عامل‌ پيروزيش‌ نه‌سلاح‌ بود و نه‌ سياست‌ بازي‌ بلكه‌ صيرورت‌ انساني‌ بود كه‌ ابتدا در زنان‌ جامعه‌ بوجودآمد و ديگران‌ را نيز بحركت‌ درآورد. و اين‌ زنان‌ انقلابي‌ بودند كه‌ ثابت‌ كردند در هرميداني‌ با جرأت‌تر از هر كسي‌ مي‌توانند مسؤوليتهاي‌ خطير را بعهده‌ بگيرند و آن‌ رابه‌ بهترين‌ شكل‌ انجام‌ دهند. در اين‌ زمينه‌ امام‌ بزرگوارمان‌ (ره‌) چنين‌ مي‌فرمايند: «من‌از شجاعتهاي‌ زنان‌ احساس‌ غرور مي‌كنم‌».بنابراين‌ فكر نكنيم‌ كه‌ اگر حيات‌ زن‌ حيات‌ احساسي‌ است‌ به‌ او لطمه‌اي‌ واردمي‌شود و اگر حيات‌ مرد حيات‌ تعقلي‌ است‌ او نيروي‌ برتر است‌. چنين‌ چيزي‌ نيست‌زيرا بهمان‌ اندازه‌ كه‌ جامعه‌ به‌ عقل‌ نياز دارد به‌ رأفت‌ و رحمت‌ و احساس‌ و عاطفه‌نيز نياز دارد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن