تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854094858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عذاب الهی و اختیار انسان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عذاب الهی و اختیار انسان
عذاب الهی و اختیار انسان منبع: مجله پرسمان خداوند به انسان قدرت اختیار و انتخاب داده كه حق یا باطل را انتخاب كند و خود می‏فرماید كه در پذیرش دین اكراه و اجباری نیست; اما از طرفی عذاب اخروی را بر اهل باطل حتمی كرده است . آیا این مساله یعنی عذاب خداوند اختیار انسان را محدود نمی‏كند؟ در پاسخ به این سؤال توجه به چند نكته لازم است: 1 . در هیچ اندیشه و مكتبی، آزادی انسان مطلق نیست و همه متفكران، ادیان الاهی و مكاتب بشری به گونه‏های مختلف بر محدودیت پذیری آزادی‏های انسان مهر تایید زده‏اند . اگر اختلافی نیز در این زمینه مشاهده می‏شود درباره مسائل زیر است: الف) محدوده آزادی چیست؟ ب) چه كسی حق دارد آزادی انسان را محدود كند؟ ج) بر اساس چه معیارهایی می‏توان آزادی را محدود ساخت؟ برای آگاهی بیش‏تر به كتاب نظریه سیاسی اسلام نوشته محمد تقی مصباح یزدی مراجعه شود . 2 . كلماتی مانند «اختیار» ، «اراده‏» ، «آزادی‏» و «انتخاب‏» و همچنین واژه‏های مقابل آن مانند «جبر» ، «الزام‏» ، «اكراه‏» و . . . در معانی و موارد مختلف استعمال می‏شوند كه همه آن‏ها حكم واحد ندارند . بنابراین، در برخورد با این واژه‏ها باید دایره معنا و استعمال را دقیقا مورد توجه قرار داد و از تسری و تعمیم غیر منطقی و بی‏دلیل حكم به دایره دیگر خودداری كرد . برای روشن شدن این مطلب به اختصار به سه حوزه مرتبط با استعمال مفاهیم فوق اشاره می‏شود: الف) حوزه تكوینآزادی و اختیار در حوزه تكوین به معنای آن است كه: اولا، رفتار و كنش‏های انسانی ناشی از جبر ذاتی نیست . ثانیا، برخی از امور را نمی‏توان به صورت جبر تكوینی از بیرون تحمیل كرد و الزام بیرونی پاسخ مطلوب به همراه ندارد . آیه دوم سوره بقره «لا اكراه فی الدین‏» اگر اختصاص به این حوزه نداشته باشد، لااقل به خوبی این مفاد را در پی دارد و می‏فهماند كه حقیقت دین تكوینا اجبارپذیر نیست; یعنی اگر به فرض با زور سرنیزه كسی به سوی دین دعوت شود و به ظاهر آن را بپذیرد، این پذیرش ظاهری با ایمان واقعی و اعتقاد راسخ قلبی فاصله بسیار دارد . بنابراین، «لا اكراه فی الدین‏» در حوزه تكوین به معنای این است كه حقیقت دین تكوینا اجبارپذیر نیست . ب) حوزه تشریع اجتماعیتشریع اجتماعی مجموعه قوانینی است كه چگونگی مناسبات اجتماعی انسان‏ها را مشخص و تنظیم می‏كند . كسی حق ندارد دیگران را با زور و فشار به سوی اسلام دعوت كند . تفاوت این مرحله با مرحله پیشین تفاوت «هست‏» و «باید» است; به عبارت دیگر، در مرحله نخست معنای آیه جنبه اخباری و توصیفی دارد; یعنی خبر از ناكار آمد بودن می‏دهد; ولی در این مرحله معنای آیه انشایی و دستوری است; یعنی از الزام و اجبار اجتماعی منع می‏كند و انسان‏ها را از خواندن اجباری دیگران به سوی دین باز می‏دارد . البته این مساله در اصل دعوت به سوی دین است و با وجود احكام الزام‏آور اجتماعی دیگر برای مسلمانان و غیر مسلمانان در جامعه اسلامی منافات ندارد . ج) حوزه تشریع فردیمراد از دایره تشریع فردی در این جا مجموعه قوانینی است كه خداوند برای آحاد انسان‏ها وضع كرده است . این قوانین غالبا الزام آور و مسؤولیت‏زا است و خداوند افراد را در برابر آن‏ها بازخواست می‏كند; هر چند در مورد آن‏ها كیفر دنیوی و قوانین الزام آور اجتماعی وضع نكرده باشد . عمده‏ترین این مسائل تدین به دین حق است . آیه شریف «لااكراه فی الدین‏» با این حوزه هیچ ارتباطی ندارد و به كلی از آن منصرف است . در مقابل آیه «و من یتبع غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه; هر كسی دینی جز اسلام برگزیند از او پذیرفته نیست‏» و همه آیاتی كه در بردارنده نوعی تكلیف الزامی برای افراد انسان‏ها است، شامل این حوزه می‏شود . بنابراین:1 . آزادی انسان مطلق نیست و محدودیت‏هایی دارد . 2 . نفی اكراه در دین به معنای عدم مسؤولیت انسان در پذیرش دین و راه حق نیست .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن