واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
برنامه ریزی بعد چهارم زندگی - بخش نخست منبع:مجله پرسمان بخش نخست بعد چهارم زندگی به زعم برخی همان باورها1 و آرمانها و یا تصورات درونی است كه به خاطر ویژگی خاص آدمی و ذهن پویاو فعال انسان، دارای قدرتی شگرف تأثیرپذیری و تأثیرگذاری است. در این نوشتار قصد داریم به روشهای بهرهگیری از این بعد و تقویت آن اشاره كنیم:1.بعد چهارم زندگی دنیای شگفتیها است و اغلب افرادی كه بر زمانه خویش فائق آمده و توانستهاند از فقربه غنا، از بیدانشی به دانشوری، از گمنامی به شهرت و از عامی بودن به عالم شدن قدم بگذارند، مدیون تقویت این بعد بودهاند تا آنجایی كه بعضی از آن به جرقه ذهنی یا تحول و حتی واژههایی همچون دگرگونی، انقلاب روحی، حركت، جوشش، و...یادكردهاند. 2.به نظر میرسد با یك سری تأملات و تلقینها میتوان این بعد را با برنامهای كارآمد تقویت نمود و آثار مثبت آن را در زندگی به نظاره نشست.3.اسكاول شاین2 از نخستین كسانی است كه از این بعد سخن گفته و اهمیت و ضرورت آن را بیان نموده است و تا آنجا پیش رفته است كه آن را ضروری زندگی انسان پیشرو و پیشتاز میداند.4. شاین مینویسد: هرگز از كمبود و تنگدستی سخن نگویید؛ زیرا كمبود و نقص، قاعده زندگی بشر است و به یاد داشته باشید كه سخنان شما بر شما حكم خواهد راند. وانگهی به هر چه توجه كنید، با آن یكی میشوید.پس اگر مدام متوجه شكستها و همچنین مصائب باشید، با شكستها و مصائب یكی میشوید.5.پس چه باید كرد؟باید این عادت را در خود پرورش دهید كه در بعد چهارم كه در حقیقت همان دنیای شگفتیها است، زندگی كنید.6.بعد چهارم كجاست؟بعد چهارم آنجاست كه به دیده باطن معروف است؛ از این رو برای برنامهریزی مثبت این بعد، آنجا به دیده باطن خود بیاموزید تا از خلال شكست، موفقیت را ببینید و از خلال بیماری، سلامت و از خلال تنگدستی، فراوانی را. اگر چنین كنید، تمام توانمندی جهان و زمینی كه روی آن راه میروید، به شما بخشیده خواهد شد.7.فراموش نكنیم این همان حالتی است كه در تعابیر مراحل ایمان، به مرحله یقین و باور به تغییر، به جهت اتصال به معبود لایزال مطرح میشود. و آدمی به جایی میرسد كه اصطلاحاً به هر آن چه كه میخواهد بگوید كه بشو، میشود؛ چون در این وادی گناه وجود ندارد و خواسته مادون و حقیر راه ندارد و آدمی با روح جهان هستی به یگانگی میرسد و چون او كه به همه چیز اشراف دارد، تو را نیز به آن جایگاه میرساند؛ همانطور كه در حدیث قدسی میفرماید: «انی أقول للشیء كن فیكون فاجعلك تقول للشیء كن فیكون». 8. شاین در خصوص دوری از افكار منفی و تحقیر شكست و امید واثق به موفقیت و درجه خلوص و باور به موفقیت، جمله زیبایی دارد و مینویسد: انسانی كه به موفقیت میرسد، دیدگان خود را به موفقیت دوخته است3 وبه عكس، انسانی كه دائماً شكست، عقبگرد، كمبود، تنگدستی، تحقیر و ناتوانی را پیش رو میبیند، كسی نیست؛ جز آنكه در زوایا و اعماق ذهن خود جز افكار منفی و انتظار شكست و مصیبت چیزی دیگر را نپرورانده است.9.برای انسانهای موفق نیز شكست و توقف روی میدهد؛ اما آنان وقتی شكست میخورند، بیدرنگ به موفقیت دیگری میاندیشند و شكست را جزئی از زندگی قلمداد میكنند و بیدرنگ راه موفقیت خود را مسدود نمیكنند؛ زیرا واقعاً به این حقیقت (و قول شاگتی گواین4) باور دارند كه «تو همانی كه میاندیشی». زیرا زندگی كردن در گذشته و ناله و مویه از بداقبالیها، پیرامون موفقیتهای آدمی حصاری بلند میكشد و با اشغال ذهنی و بایكوت بعد چهارم و توقف و ركود، نیروی خود را هدر میدهید و مدام به بنبست میرسید.10.اوشو میگوید: سعی كن شادباشی تا دیگر حسود نباشی. سعی كن شاد باشی تا دیگر جاهطلب نباشی؛ ولی به حد اعلای رشد برسی. سعی كن شاد باشی و از پیرامون لذت ببری و در شكستها محاصره نباشی. غرق در گذشته تلخ یا شكستهای زودگذر، جهنم است و احساس شكست و بیهودگی، فقط در جهنم تاب میآورد.11.بعد چهارم كجاست؟بعد اول را بعد جسم میدانند؛ كالبدی كه خداوند تفصیل آن را در قرآن كریم از طین تا نطفه، علقه، مُضغه و سپس كالبد آدمی مطرح میسازد. بعد دوم را روح مینامند كه خداوند كریم در قرآن مجید میفرماید: «و نفخت فیه من روحی؛ و از روح خود در او دمیدم». بعد سوم را زمان میدانند كه بر جسم و روح انسان سیطره دارد و آدمی در فضای زمان و مكان سیر میكند و حركت و تغییر و تحول را در قالب آن رقم میزند. بعد چهارم را روان مینامند. روان شامل باورها، تصورات، عقاید، احساسات، درون، باطن و دنیای شگفتی ماست. در این بعد آدمی تمامیت خویش را میسازد.12.در بعد چهارم كاترین پاندر معقتد است كه چون این بعد جولانگاه اندیشه است، پس بگذارید اندیشه و سپس گفتارتان غرق در توانگری باشد. همیشه منتظر موفقیت و توانگری باشید و مدام به یاد خود بیاورید كه اندیشهها و كلام و آرزوهای پراكنده و كاهلانه، ثمراتی پراكنده و كاهلانه و آكنده از تنگدستی به یاد میآورد.13.در نتیجه باید به تصحیح یا مهندسی مجدّد تصاویر ذهنی دست یازیم. تصاویر ذهنی توانگر خویش را باید بر تارك ستاره غنای كامیابی متمركز كنید و همان جا حركت فرازین را شروع كنید؛ خواهید دید كه تمام موفقیتها، تمامیت دنیا، تمام اوجها و فتح آسمانها در دستان شماست.14.روان شناسان از این حالت، تعبیر به چرخه میكنند و آدمی را در دو چرخه تعریف میكنند؛ یعنی كسی كه بعد چهارم زندگی خود را غنی كرده است، در چرخه مثبت به سر میبرد. این چرخه این گونه است.موفق میشوم چون میدانم زیرا میتوانم پس نتیجه میگیرم.15.بعضی نیز در چرخه منفی به سر میبرند. اینان كسانی هستند كه افكار خود را پیشاپیش بر شكست متمركز ساختهاند و در مرحله بیارادگی یا پشتكردن به بعد چهارم زندگی به سر میبرند كه چرخه بعد چهارم آنها این گونه است.هیچگاه نتیجه نمیگیرم موفق نمیشوم چون نمیتوانم من نمیدانم. 16.یكی از عوامل مهمی كه آدمی را به چرخه مثبت و موفقیت نزدیك میكند، بخشایش است. بخشایش به معنی دست برداشتن و رهاكردن است. بخشیدن خودمان و دیگران و تعلقات خویش، ما را از گذشته رها میكند و دستور این است كه نگذارید گذشته، شما را عقب نگه دارد. تقریباً بخشایش، پاسخ به همه مسائل است. همواره خود را به خاطر حتی اشتباهی كه كردهاید، سرزنش نكنید و افسوس نخورید؛ خود را ببخشید و از گذشته خارج شوید.517.كامیابی و موفقیت، انسان را شاد، امیدوار و خوشبین میكند و ناكامی و شكست، انسان را كسل، ناامید و بدبین میكند. افراد بدبین، با نظری مشكوك به نتایج هرگونه پیشنهاد و رأی و عقیده مینگرند. خوب، دقیق و عمیق دیدن و بدون پیشداوری نگریستن، شرط نگاه مثبت است.18.ناپلئون هیل مینویسد: زندگی هلنكلر، بسیار زیبا و عبرتانگیز است. او دختری بود كه چند روز پس از تولد، ناشنوا، نابینا و لال شد. به رغم این همه مصیبت و بدبیاری، او در تاریخ علم و توانگران نام خود را در جمع اشخاص شهیر جای داد. هلنكلر ثابت كرد كه اگر كسی خود را شكستخورده نپندارد، در شمار شكستخوردگان قرار نمیگیرد.619.نگاهی به تاریخ نامآوران به ما نمونههای زیادی را نشان میدهد. بتهون ناشنوا بود و میلتون، نابینا بود؛ اما نام این اشخاص تا زمانی كه دنیا باقی است، بر زبانها باقی خواهد ماند؛ زیرا آنها در ذهن خود روءیایی دیدند و آن را جامه حقیقت پوشاندند و در هنر، صنعت، ادبیات و فلسفه پیشرو شدند.20.موریس مترلینگ مینویسد:ما نباید منتظر باشیم تا دنیا قوانین و نظامات و مناظر و آثار خود را برای خوشنودی ما تغییر بدهد؛ بلكه این ما هستیم كه باید تغییر كنیم و اگر روزی از محیط كنونی خارج شدیم، حتماً آن را طور دیگر خواهیم دید.721.دو شرط موفقیت در بعد چهارم عبارتند از:1. اشتیاق و امید. 2. تدریج و تأمّل.اگر ما انگیزه انجام كاری را در خود زنده سازیم و سپس قدم به قدم و با صبر و حوصله آن را تعقیب كنیم، كام یابی از آن ما خواهد بود.22.شرط دیگر بصیرت در عمل است. باید توجه داشته باشیم كه زندگی هدیه گرانبهایی است كه در آن تكتك اعمال ما مورد بررسی قرار میگیرند و هر عمل ما، هم تأثیر میگذارد و هم تحت تأثیر قرار میگیرد. زندگی، مجموعهای از چالشها و فرصتهاست و در این میان، كسانی در آن به موفقیت میرسند و سعادت را تجربه میكنند كه با چشمان باز عمل میكنند. 23.نه فكر مثبت:مروّجان اندیشه مثبتگرایی و مدعیان تأثیر بعد چهارم، از نه فكر مثبت صحبت میكنند كه دانستن آنها ارزشمند است.1. سعی كنید با تكرار كلمات امید بخش و دلگرم كننده، روحیه خود را از هر لحاظ قویتر سازید.2. در پی هدفتان باشید و فكر تأیید از جانب دیگران را از خود دور كنید.3. از شكست هراسی به دل راه ندهید؛ زیرا شكست، آغاز پیروزی است.4. امید و ایمان راباور داشته باشید و به كارهایتان محوریّت دهید.5. دائماً به بعد چهارم یا روان خویش تلقین كنید كه من میتوانم راه حل هر مشكلی را پیدا كنم و از چرخه مثبت بهره ببرید.6. از میان هدفهایتان آن را برگزینید كه امید بیشتر به موفقیتش دارید.7. برای رفع هر مشكل به مغزتان رجوع كنید و با تحلیل مثبت به آن بپردازید.8. علاقه و دوری از تضاد، از عوامل نیل به موفقیت است.9. از كارها و مسائل كوچك بپرهیزید و ایدههای بزرگ را در نظر بگیرید.ادامه دارد...
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]