تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813270006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهترین عیدی روزه دار از خدا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بهترين عيدي روزه دار از خدا
هشدار آيت‌الله العظمي مظاهري دشمن مرحله سوم تهاجم خود را به تشيع آغاز کرده است
گفتاري از آيت الله العظمي مظاهريبسم الله الرحمن الرحيم قال ربّ اشرح لي صدري و يسّر لي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قوليماه مبارک رمضان يک نعمت بزرگ از طرف خداوند متعال است. در اين ماه مبارک ما مهمان خداوند و ذات باري تعالي ميزبان ما است. اگر در اين ماه توجه داشته باشيم، چنانچه نعمت ديگري جز تقوا نصيب و روزي ما نشود، بس است که بگوييم ماه مبارک رمضان نعمت بزرگي است. قرآن کريم به خوبي دلالت دارد که روزه و ماه مبارک رمضان براي تقوا وضع شده است.«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون» [1]خداوند دوست دارد متقي بشوي، لذا به تو مي گويد روزه بگير و اين کلمه تقوا خيلي ارزش دارد، خير دنيا و آخرت دارد، يک زندگي منهاي غم و غصه، منهاي دلهره، منهاي اضطراب خاطر به انسان مي دهد، اگر به راستي متقي باشد.« أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» [2]اولياي خدا از گذشته غم و غصه ندارند، از آينده نيز ترس و اضطراب خاطر و واهمه ندارند. قرآن مجيد مي فرمايد: امنيت دل متعلق به کسي است که متقي باشد.«أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب»[3]گره هاي زندگي انسان باتقوا از راه بي گمان باز مي شود.« وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا؛ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِب» [4] زندگي آدم متقي پايدار است، ريشه دار است، مغز دار است. «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ في‏ نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ»[5]کسي که تقوا پيشه کند، از يک زندگي ريشه دار، محکم، مستحکم، منهاي غم و غصه، منهاي ذلت، منهاي خواري همراه با عاقبت به خيري برخوردار مي شود. اما زندگي انسان غير متقي بي ريشه و همراه با پوچي خواهد بود. مثل ساختماني که لب دره سيل زده بنا شده باشد. هنگام طوفان به اعماق دره سقوط مي کند.با توجه و قانون مراقبه در روزهاي اول ماه مبارک رمضان روزه بگيرد و کم کم در روزهاي دهه آخر، روزه اخلاقي و عرفاني بگيرد. شب هاي قدر ماه رمضان تمام بشود، عيدي بگيرد خود خدا را، دائم التوجه شود. اين دوام توجه بسيار اهميت دارد. کسي که دوام توجه دارد، خواب است اما باز هم خواب خدا مي بينيد. خواب روحانيت مي بيند، خواب معنويت مي بيند. بيدار است، خدا را مي بيند.زندگي ظالم؛ کسي که به نفس خود يا به خدا يا به مردم ظلم مي کند؛ ممکن است زرق و برق هم داشته باشد، ولي وقتي طوفان آمد او را به ته جهنم پرتاب مي کند. اگر براي تقوا آيه اي نداشتيم جز همين آيه، بس بود که بفهميم که تقوا يعني ترس از خدا، اهميت به واجبات، اهميت به مستحبات و اجتناب از گناه، خيلي اهميت دارد. اگر کسي واقعاً تقوا داشته باشد، کارهاي او اصلاح مي شود. به تجربه اثبات شده است که وعده خداوند تحقق مي يابد و روزي انسان متقي از راه بي گمان «من حيث لا يحتسب» توسط خود خداوند به دست او مي رسد. و بالاخره هدف از روزه پيدا شدن تقوي است. اين ساده نيست، خيلي ارزش دارد. اگر يک آدم متقي را با يک آدم غير متقي مقايسه کنيد مي ببيند آنکه متقي است چقد در دنيا نعمت دارد که آن نا متقي ندارد و اگر هيچ نباشد جز اينکه انسان متقي به درد چه کنم چه کنم مبتلا نيست، ارزش فوق العاده دارد. ولي انسان بي تقوا به درد چه کنم چه کنم مبتلا است. اين کلمه اي که دويست مرتبه تقريباً در قرآن بر آن سفارش شده است. البته اين نعمت اول است و اگر کسي بتواند در ماه مبارک رمضان روح خدا ترسي را در عمق جان خود حکمفرما و پس از ماه رمضان متقي باشد، آن ملکه تقوا را پيدا کند، ارزش والاتري دارد.يکي از فوائد تقوا اين است که شيطان جرأت ندارد نزديک انسان متقي شود. «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»[6]قرآن کريم مي فرمايد: يقين بدان، شک نکن، حتماً چنين است که شيطان بر آدم متقي سلطنت ندارد «إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ» شيطان بر آدم گناهکار، فاسق و فاجر يعني انسان بي تقوا سلطنت دارد.خصوصاً در زمان حاضر که زمان شبهه شده است، بيش از هر زمان ديگري نياز به تقوا حس مي شود. ماهواره، اينترنت و ساير وسائل ارتباط جمعي براي جوانها ايجاد شبهه مي کنند و اگر جوان متقي نباشد، او را با خود مي برند. کافي است جوان يک فيلم غير اخلاقي ببيند، يا در اينترنت و ماهواره به شبهات ضد ديني گوش دهد، دين او در مخاطره واقع مي شود. لذا همه بايد پناه به خدا ببرند و تقوا پيشه کنند.بايد ماه مبارک رمضان تمام بشود عيدي بگيريد از خدا نه تقوا را، عيدي بگيريد از خدا خود خدا را، چنانچه مي فرمايد: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي به»[7] يعني روزه مال من است، تشبه به من است و پاداش آن هم خود من هستم. نگوييد نمي‌شود، مي شود انسان روز عيد فطر عيدي بگيرد از خدا خود خدا را و ديگر هيچ چيزي، هيچ کسي در دل او نباشد جز خداي تبارک و تعالي. مقام انقطاع عن الناس و انقطاع الي الله براي او پيدا بشود. اين حساب دنيا و ما فيها نيست، بايد بگوييم قيمت آن از بهشت هم بالاتر است و مي شود در اين ماه مبارک رمضان با توجهات، با رابطه ها، با توسل ها، با روزه گرفتن واقعي انسان به چنين مقامي دست يابد. ممکن است هم اول روزه فقهي باشد، کم کم روزه اخلاقي باشد، اما آن آخر کار به روزه عرفاني تبديل شود. براي همه اين توجه خيلي کار مي کند. انسان وارد ماه رمضان شود و توجه داشته باشد به اينکه مهمان خدا هستم و از خداوند غذاي روحي، يعني تقوا مي خواهم. قصد دارم برسم به آن جا که لااقل در نماز توجه و حضور قلب داشته باشم. بيابم خدا را نظير آدم تشنه که مي يابد تشنگي را و با اين نيّت وارد بشود. با توجه و قانون مراقبه در روزهاي اول ماه مبارک رمضان روزه بگيرد و کم کم در روزهاي دهه آخر، روزه اخلاقي و عرفاني بگيرد. شب هاي قدر ماه رمضان تمام بشود، عيدي بگيرد خود خدا را، دائم التوجه شود. اين دوام توجه بسيار اهميت دارد. کسي که دوام توجه دارد، خواب است اما باز هم خواب خدا مي بينيد. خواب روحانيت مي بيند، خواب معنويت مي بيند. بيدار است، خدا را مي بيند.در همين اوضاعي که داريم و فساد اخلاقي فراوان است، انسان مي تواند چشم و گوش و زبانش روزه باشد. مشکل است اما محال که نيست. من از همه يک تقاضا دارم و آن اينکه اين سياست بازي ها که در همه خانه ها پيدا شده، يک کاري بکنيد در ماه مبارک رمضان ديگر نباشد چه کسي خوب است و چه کسي بد است و چه کسي برد و چه کسي باخت و چه کسي چه گفت و چه مي گويد و اينها همه در اين يک ماه کنار برود. بگذاريد يک ماه خداوند بيايد در زندگي، يک ماه انس با قرآن و دعاي افتتاح و دعاي ابو حمزه ثمالي در زندگي حاکم باشد. افرادي هستند که در دو سه روز يک مرتبه ختم قرآن دارند. خواندن قرآن بهترين جايگزين براي تلويزيون و حرف هاي سياسي است که امروزه وارد همه خانه ها شده است که لااقل حرف هاي بيهوده است. اگر غيبت و تهمت نباشد. روزه دار دو نوع کلام بايد داشته باشد يکي کلام نازل يعني خواندن قرآن و يکي کلام صاعد يعني دعا و راز و نياز با خدا. مداومت بر خواندن دعا موجب مي شود که انسان در وقت دعا خواندن حس کند دارد با خدا حرف مي زند و خدا هم توجه به او دارد. در دهه آخر ماه رمضان قرآن بخواند و ببيند که خدا با زبان او دارد با او حرف مي زند. قرآن کريم در سه موضوع تأکيد منحصر به فرد دارد. يک تاکيد مربوط به خودسازي و تهذيب نفس است. در سوره الشمس بعد از يازده قسم و چندين تأکيد مي فرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها ؛ وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها»[8]تاکيد ديگر راجع به دعا است که مي فرمايد: «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُون»[9]اين سياست بازي ها که در همه خانه ها پيدا شده، يک کاري بکنيد در ماه مبارک رمضان ديگر نباشد چه کسي خوب است و چه کسي بد است و چه کسي برد و چه کسي باخت و چه کسي چه گفت و چه مي گويد و اينها همه در اين يک ماه کنار برود. بگذاريد يک ماه خداوند بيايد در زندگي، يک ماه انس با قرآن و دعاي افتتاح و دعاي ابو حمزه ثمالي در زندگي حاکم باشد. در اين آيه ضمير متکلم نه مرتبه تکرار شده است. و نهايتاً مي فرمايد: رشد شما در دعا و راز و نياز با خداوند متعال است. تاکيد سوم هم در مورد خواندن قرآن کريم است که مي فرمايد: «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضى‏ وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ آخَرُونَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْه»[10] يعني تا مي تواني قرآن بخوان اين غير از تدبّر در قرآن است. اين غير تفسير قرآن و تبيين قرآن است. خواندن قرآن روشي است که همه بزرگان دارند. بعد قرآن مي فرمايد: خدا مي‌داند که تو گاهي مريضي، مرضت هم سخت است، حال خواندن قرآن نداري باز «فأقروا ما تيسر من القرآن» خدا مي‌داند گاهي خيلي مشغله داري، کار دنيا داري، باز هم تا مي‌شود قرآن بخوان. خدا مي داند گاهي در خط مقدّم جبهه هستي، باز هم «فأقروا ما تيسّر منه»در ماه مبارک رمضان به اين سه موضوع مورد تأکيد قرآن کريم بايد عمل شود. هم مسأله خودسازي هم مسأله خواندن قرآن هم مسأله دعا و راز و نياز با خداوند تبارک و تعالي، به جاي اين حرف هاي بيهوده که بين مردم رايج است بياييد تعهد بکنيد از خانواده خود تقاضا بکنيد، التماس بکنيد که لااقل در اين ماه حرفهاي بيهوده در خانه نباشد. اين حرف‌ها لااقل بيهوده است؛ يعني اگر غيبت نباشد که هست، اگر تهمت نباشد که در بسياري از موارد هست، اگر شايعه پراکني نباشد که هست، لااقل لغو است، بيهوده است و لااقل دل را مي‌ميراند. از چيزهايي که دل را مي‌ميراند و حال عبادت و رابطه با خداوند را از انسان مي‌گيرد کارهاي بيهوده و حرف‌هاي بيهوده است.منبع: تابناکتنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه_شکوري





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن