تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820707776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوشيزه سان شاين کوچولو


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دوشيزه سان شاين کوچولو
دوشيزه سان شاين
دوشيزه سان شاين کوچولو (جاناتان ديتن و والري فريس، 2005) با لحني سرخوشانه درباره افسردگي به دلايلي که هم شخصي و سليقه يي است و هم به دلزدگي از تکرار در فيلم هاي مدعي روشنفکري برمي گردد، اساساً از تاکيد و تمرکز فيلم بر «افسردگي» و آدم هاي درب و داغان، به شدت رويگردان شده ام (مثلاً از خيلي فيلم هاي جيم جارموش يا از فيلم سطحي گمشده در ترجمه). اما با اين وجود، اين آمادگي را دارم که فيلمي با همين مضمون و حال و هوا، با ساختار يا مسير داستاني بديع و سنجيده اش، محکم بزند توي گوشم و از پيش فرضي که در ذهن داشتم، منصرفم کند.گاه اين اتفاق با چيدن اجزا و آدم هاي خاص و برخوردهاي بين آنها به شکلي که پيشتر مشابه اش را نديده ايم، روي مي دهد (مثل فيلم مايوس ولي درخشان هواشناس ساخته گور وربينسکي) و گاه با انتخاب ساختاري آگاهانه يي که لحن سرخوش و شنگولي را براي روايت داستان زندگي چند آدم درب و داغان به کار مي گيرد (مثل فيلم موثر وقتي مردي به جنگل مي افتد ساخته مارک اسلينگر که در جشنواره برلين 2007، به شدت مورد بي توجهي کج فهمانه ناقدان و داوران قرار گرفت).فيلمنامه نويس فيلم، مايکل آرنت که در نخستين تجربه اش، اسکار فيلمنامه تاليفي را به دست آورد، بيش از هر ويژگي ديگر، در کار و انتخاب هايش «هوش» به خرج داده و به گمانم يکي از رويکردهاي اهداي جايزه فيلمنامه تاليفي مي تواند همين پوئن دادن به ميزان و جلوه هاي هوشمندي نويسنده باشد به نظرم فيلم خوش فکر دوشيزه سان شاين کوچولو هر دو اين ويژگي ها را دارد. هم خود آدم ها و برخوردهايشان به قدر کافي جالب و خاص و درگير کننده اند (از پسر نوجواني که با عشق به نيچه و مدرسه خلباني، روزه سکوت مي گيرد و با فهميدن اينکه کوررنگي دارد و نمي تواند خلبان شود، با فرياد «کثافت، کثافت،»، روزه اش را مي شکند تا پدري که از اين تئوريسين هاي «موفقيت در 9 گام» است ولي خودش خانواده يي فروپاشيده و کاري در آستانه ورشکستگي دارد،) و هم لحن بسيار سرخوشي را براي بازگويي داستان دردسرها و ويراني هاي همين جمع افسردگان حسرت زده انتخاب کرده است.از بين عناصري که پديده ظاهراً مبهم ولي بسيار مهم «لحن» را در فيلم ها مي سازند، تقريباً تمام شان در اين فيلم به اين هدف چيده شده اند که برخلاف اتفاقات و شخصيت ها و شرايط غم انگيزشان، لحن روايت را حتي به نوع خاصي از کمدي موقعيت نزديک کنند؛ موسيقي متن، به شدت از جدي گرفتن غم هاي آدم ها فاصله مي گيرد و با مسير و «عزم» سفر، به شکلي گاه شوخ و شنگ و گاه حتي پرشور و سرشار از انگيزه، همراهي مي کند. دکوپاژ و حرکات سريع دوربين سيال فيلم، مانع از مکث روي موقعيت هر آدم افسرده داستان مي شود و باز اين تحرک و پويايي، وقتي در سبک بصري فيلم (به خصوص در بخش عمده ماجرا که مسير سفر است) به کار مي رود، بر مضمون زوال و شکست، چيره مي شود.دادن اسکار بازيگر مرد مکمل به آلن آرکين براي نقش جذاب و طنازانه پدربزرگ، در شرايطي که اين شخصيت در حوالي دقيقه 45 فيلم از دنيا مي رود، تصميم جسورانه يي بوده که البته به نظر مي رسد بيشتر بابت کم توجهي هميشگي آکادمي به بازي هاي خوب آرکين و براي جبران مافات، در فهرست برگزيدگان اسکار آن سال جاي گرفته باشد.حتي بازي ها و طراحي فيلم هم از کار با رنگ هاي تند و پرشمار تا آن ديوارکوب قدي که فقط صورت و سبيل نيچه را دربر مي گيرد تا بازي بازيگران (به ويژه پل دانو به نقش دواين پسر نوجوان خانواده و استيو کارل به نقش دايي تازه خودکشي کرده که قبلاً هم در فيلم مجرد 40ساله، بازي درخشاني از او ديده بوديم)، همه چيز لحن سرخوش را به داستان ويراني اضافه مي کند تا ترکيب بديعي شکل بگيرد.اما نکته اساسي اين است که تمام اينها را زن و شوهر سازنده فيلم، به عنوان عناصر صرف مرحله کارگرداني، به آن نيفزوده اند و خود فيلمنامه با نگرش و شوخي پردازي و موقعيت هاي جدي خاصي که خلق کرده، اين ساختار و لحن متعاقب آن را طلب مي کند. فيلمنامه نويس فيلم، مايکل آرنت که در نخستين تجربه اش، اسکار فيلمنامه تاليفي را به دست آورد، بيش از هر ويژگي ديگر، در کار و انتخاب هايش «هوش» به خرج داده و به گمانم يکي از رويکردهاي اهداي جايزه فيلمنامه تاليفي مي تواند همين پوئن دادن به ميزان و جلوه هاي هوشمندي نويسنده باشد ضمن اينکه دادن اسکار بازيگر مرد مکمل به آلن آرکين براي نقش جذاب و طنازانه پدربزرگ، در شرايطي که اين شخصيت در حوالي دقيقه 45 فيلم از دنيا مي رود، تصميم جسورانه يي بوده که البته به نظر مي رسد بيشتر بابت کم توجهي هميشگي آکادمي به بازي هاي خوب آرکين و براي جبران مافات، در فهرست برگزيدگان اسکار آن سال جاي گرفته باشد.منبع : اعتماد تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن