واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: t=15746">هنری کارتيه برسون عکاس بزرگ فرانسوی درگذشت Babak Sateli 15 مرداد 1383, 01:10 هنری کارتيه برسان از بنيانگذاران فن عکاسی خبری بود هنری کارتيه برسون، يکی از مهمترين عکاسان جهان، در سن 95 سالگی در گذشته است. به گفته دوستانش او روز دوشنبه در جنوب فرانسه درگذشت. هنری کارتيه برسون (Henry Cartier-Bresson) به خاطر تهيه عکس های بديع خيابانی که سنت های روز را در هم می شکست به شهرت رسيد. آثار او که يکی از پيشتازان حرفه عکاسی خبری تلقی می شد اکنون در موزه های سراسر جهان نمايش داده می شود. کارتيه برسون در سال 1908 در شهر شانتلوپ در نزديکی پاريس متولد شد و پيش از روی آوردن به عکاسی در دهه 1930 به مطالعه هنر پرداخت. او عکاسی را که در آن زمان يک کار تفننی و جانبی به حساب می آمد به حرفه ای جدی بدل کرد. او همچنين عبارت "لحظه تعيين کننده" را در عکاسی ضرب کرد، که منظور از آن لحظه ای برای گرفتن عکس بود که می تواند آن را به تصويری ماندگار بدل کند. او اين لحظه تعيين کننده را "درک آنی اهميت يک رويداد و همچنين تشخيص ترکيب دقيق صورت هايی که به آن جلوه بيانی خاصی می بخشند در تنها کسری از يک ثانيه" تعريف می کرد. او پيش از علاقه مند شدن به عکاسی، دانشجوی هنر سورئاليستی بود. در سال 1931 او به آفريقا رفت و يک سال را به عنوان شکارچی در آنجا گذراند. عکاس خبری او پس از بازگشت به پاريس با دوربين "رينج فايندر" ليکا (Leica rangefinder) که نخستين دوربين 35 ميليمتری بود فن عکاسی خيابانی را دگرگون کرد. او در سراسر اروپا کار کرد اما در سال 1940 پس از اشغال فرانسه توسط نازی ها زندانی شد، اما سه سال بعد از زندان گريخت و شاهد آزادسازی پاريس بود. کارتيه برسون در سال 1947 با همکاری روبرت کاپا و ديويد سيمور، دو عکاس خبری ممتاز، آژانس مگنوم را راه اندازی کرد. اين آژانس به خاطر عکس های موثر و چشمگير در زمينه های خبری به شهرت رسيد. کارتيه برسون با عکس هايش پيروزی مائو تسه تانگ در چين و مرگ مهاتما گاندی، رهبر صلح طلب هند را ثبت کرد. او از مشاهيری چون هنری ماتيس نيز عکس گرفته است. منبع خبر : سايت BBC Persian آدرس خبر : Marzban 15 مرداد 1383, 08:24آقاي ساطلي متشكرم واقعا عالي بود من كه خيلي استفاده بردم. بااين وضغ كه داريم پيش مي ريم انجمن داره به اون چيزي استحقاقش هست مي رسه. به اميد مشاهده دوباره حركات اينچنيني از جانب شما و ساير دوستان عزيز نزدیک شدن انجمن به اهدافش () باز هم مي گم متشكرم Babak Sateli 15 مرداد 1383, 16:17قربانت مرزبان جان من هم امیدوارم بیشتر به این هدف نزدیک شویم. saman_sweden 15 مرداد 1383, 16:47در اضافه كنم کارتيه برسون علاوه برعكاسي يك نقاش بسيار زبر دستي هم بود و در اصل علاقه و عشق او نقاشي خيلي بيشتر از اپني است ما فكر مي كنيم اما مسايل جامعه و وجود جنگ جهاني يكي از علل اصلي بود كه عكاسي روي آورد و همانطور كه بابك جان اشاره كرده اند ثبت حوادث تاريحي از افتحارات کارتيه برسون است روحش شاد Babak Sateli 15 مرداد 1383, 16:53سامان جان ممنونم چقدر جالب. یک نفری که نقاش باشه میتونه با استفاده از قدرت تخیل خودش که در نقاشی داره ، بهترین زاویه های عکاسی رو انتخاب کنه به نظر من. البته جدا از تکنیک عکاسی ، فکر کنم این قدرت ، یعنی دید و تخیل نقاش بودن میتونه خیلی به کمک عکاس بیاد. مطلب جالبی بود. ممنونم davoodvajdi 16 مرداد 1383, 14:20(( ماتماشاگران منفعل دنیایی هستیم که در حال حرکت دائمی است. در واقع ، تنهالحظات افرینندگی ما همان کسر از ثانیه است که طی آن ، مسدودگر دوربین را بکار می اندازیم)) این گفته برسون به واقع رسالت عکاس را نسبت به خود و پیرامون خود به واضح توضیح داده کامل وگزیده درکش با خودتون اما دنیا امده برای عکاسی . در 1908 درخانواده ای ثروتمند که صاحب کارخانهء نخ بودند به دنیا امد در 1920زیر نظریک نقاش کوبییست تحصیل کرد بعد به فیلم سازی روی اورد و مستند جنگ های اسپانیا رو ساخت و در سال 1930 به طور جدی وبا علاقه فراوان به سمت عکاسی کشیده شد ودر اواخر دهه چهل به شهرت جهانی رسید و در سال 1952 کتاب لحظه قطعی(The Decisive Moment) را منتشر كرد كه بر شهرتش پيش از پيش افزود برسون عكاسي را امتداداحساس خود مي داند و عكس را وسيله اي براي شكار ان كه در برابر چشمان او رخ ميدهد ، مي شمارد . دوربين ايدال (من) یا او لایکا است دوربين كوچكي كه به او توانايي مي بخشد تا واقعيت در حال تغيير را براحتي ضبط كند.برسون يكي از پيشگامان فتوژورناليسم است معتقد است كه گزارشهاي مصور او ، خواه به سفارش فلان مجله باشد و خواه به خواست وانتخاب خود او نظرات وي را درباره ء وقايع مهم روزگار ما بيان ميكند او شيفته مردم و رفتار و كردار انان است گزارشهايي از رويدادهاي تاريخي تهيه ميكند كه تاكيدشان بر خود رويداد نيست بلكه بر رفتارهاي آدمهاي دور و بر ان رويداد هاست همانند تصوير زير كه جايزه جهاني World press photo برای او به ارمغان اورد اما در موردنظریه لحظه قطعی به گفته ء خود او این لحظه اوج معجزه آسای روانی ، انگاه که کمپوزسیون و احساس و معنی یک صحنه بر هم منطبق می شود و حیات ابدی به ان می بخشند و اما برسون در یک مصاحبه در مورد نظریه خود اینگونه ذکر کرده فکر کردن باید قبل و بعد از عکس گرفتن باشه و نه ضمن ان . موفقیت عکاس به میزان فرهنگ عمومی شخص ، به نظام ارزشی شخص و به روشن اندیشی و چالاکی شخص بستگی بستگی داره . بیش از هر چیز ، از تدابیر مصنوعی که خلاق زندگی است باید ترسید و برسون زمانی که لایکا راکشف کرد دیگر از ان جدا نشد و انرا امتداد چشمش قرار داد تا به کشف جهان پیرامون خود برود تمام روز در خیابانها پرسه میزد تا زندگی را شکار کند می خواست زندگی را در جریان زندگی ضبط کند هیجان شدیدی در وجودش نمودار شده بود بیش از هر چیز ارزو داشت در محدوده یک عکس واحد کنش موقعیتی را که در برابر چشمانش نمودار میشد ثبت کند لحظه قطعی برابر بود با کسری از ثانیه فقط کسری از ثانیه که عکاس در حساس ترین لحظه تصمیم خود را برای ثبت حقیقت میگیرد در این عکس به خوبی بیانگر نظریه برسون است نام عکس میدان اوروپ 1932 شخص چالاک در حال پریدن از محلی اب گرفته است و تشابه حرکت او با تصویری که در اعلان تبلیغاتی پسزمینه عکس به چشم می خوره حالتی طنز امیز راپدید اورده است اما خود برسون در این زمینه گفته من از روانشناختی عکس لذت میبرم و در این عکس نشان دادم که این مرد تنها نومیدانه سعی دارد با تمامی قوا از روی اب بپرد با نگاه به این عکس باید پی به عشقی که عکاس به هدفش داره برد زیرا امکان ندارد برسون گذری از محل رد شده باشه و مرد اتفاقی پریده باشه اونجور که من شنیدم برسون برای گرفتن این عکس نزدیک 2 ساعت درمحل کادر مورد نظرش نشسته تا موفق به گرفتن این عکس شده به گفته برسون مردم انقدر که بیش از حد حد لزوم به تکنیک فکر میکنند به قدر کافی درباره دیدن نمیاندیشند کافی است عکاس با دوربینش اخت باشد و این دوربین مناسب کاری باشد که عکاس در نظر داردو دوربین کارش فقط ان است که تصمیم چشم را به سادگی بر روی فیلم ثبت کند در پایان باید اضافه کنم که برسون تنها عکاس مشهور خهان است که در زمان پهلوی به ایران سفر کردن ومجموعه تصاویری را ار قشون رضا خان تهیه کردن البته اگر تو سایت مگنوم بگردید حتما پیدا میکنید ادرس سایت مگنوم () روحش شاد بر گرفته از کتاب عکاسان وعکاسی ترجمه بهمن جلالی ناشر سروش Marzban 16 مرداد 1383, 15:01من لذت مي برم وقتي كه ميام تو اين انجمن و مي بينم كه ايتقدر فعال شده.كاشكي همينطور بمونه مرسي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 880]