تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815544404
قبله ی اهل بلا
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نام مقدس حسین در نخستین دورههای ادبیات عرفانی قسمت دوم از مقاله ی :نام نمادین حسین در ادبیات عرفانیمقدمه را بخوانید .
در نخستین آثار عرفانی به زبان فارسی و به ویژه در اشعار این دوره، نام مقدّسامام حسین(ع) به عنوان سمبل فنای فی الله مطرح شده است. ابوالحسن علی ابنعثمان جلابی هجویری صاحب كتاب گران قدر «كشف المحجوب» در بیان احوال اولیایالهی امام حسین(ع) را این گونه توصیف میكند: «ابو عبدالله الحسین بن علی ابن ابی طالب رضی الله عنهما از محققان اولیا بود وقبله اهل بلا و قتیل دشت كربلا و اهل این قصه بر درستی حال وی متّفقند، كی تا حقظاهر بود مر حق را متابع بود، چون حق مفقود شود شمشیر بر كشید و تا جان عزیز فدایشهادت خدای عزوجل نكرد، نیارمید. "همان گونه كه مشاهده میشود، هجویری شهادت و فنای فی الله را از خصوصیاتبارز امام حسین(ع) میشمارد و این برداشت در شعر شاعر و عارف بزرگ قرن پنجمحكیم ابوالمجد مجدود آدم سنایی، غزنوی نیز راه مییابد. سنایی یكی از بزرگ ترینشاعران پارسی گوی است كه برای نخستین بار مفاهیم عرفانی را وارد شعر فارسی كرد.وی در شعری در مدح رسول اكرم(ص) میسراید: بارگاه او دو در دارد كه مردان در روند یك اندر كوفه یابی و دگر در كربلا سنایی، معتقد است كه راه دین راهی سخت و طاقت فرساست و انسان به حكمآن كه در الست به «الست بربكم» «بلی» گفت باید تن به سختیهای كرب و بلا سپارد وچون حسین(ع) خون از گلویش او جاری گردد: خرمی چون باشد اندر راه دین كز بهر حق خون روان گشتست از حلق حسین در كربلا از برای یك بلا كاندر ازل گفتست جان تا ابد اندر دهد مرد بلی تن در بلا تاثیر نمادین نام امام حسین(ع) در همان دورههای اول شعر عرفانی در این شعرحكیم سنایی بسیار زیبا نمود مییابد: دین، حسین توست. آز و آرزو ،خوك و سگست تشنه این را میكشی و آن هر دو را میپروری بر یزید و شمر ملعون چون همی لعنت كنی چون حسین خویش را شمر و یزید دیگری در این شعر، شاعر آز و آرزو را كه چون خوك و سگ نجس هستند، به شمر و یزیدتشبیه میكند كه انسان علی رغم آن كه آنها را لعنت میكند آنها را پرورش میدهد و ازدیگر سوی، دینش را كه مانند حسین است تشنه سر میبرد. به دیگر سخن «سنایی»حماسه عاشورا را برای انسان چون جهاد اكبری میداند كه انسان هر روز و هر لحظه با آنروبهرو است. هر لحظه انسان بستة دامی نو است و هر لحظه در حالی كه شمر و یزیدظاهری را لعن میكند در باطن در حال پرورش دادن آنهاست. این مفهوم در شعر جلال الدین محمد بلخی نیز نمود یافته است. مولوی در«دیوان كبیر» خود به حادثة عاشورا اشاره مینماید و از آن بهرهای عارفانه میجوید: ز سوز شوق دل من همی زند علا كه بوك در رسدش از جناب وصل صلا دل است همچون حسین و فراق همچو یزید شهید گشته دو صد ره به دشت كرب و بلا شهید گشته به ظاهر حیات گشته به غیب اسیر در نظر خصم و خسروی به علا در این بیتها، حكایت دل هجران كشیده به امام حسین تشبیه شده و فراق، چونیزید راه را بر دل بسته است. اما اگر چه فراق دل را به شهادت میرساند، اما ثمرة اینشهادت كه به ظاهر نیستی است، حیات جاویدان است كه در غیب رخ مینماید. به دیگرسخن، لازمة حیات طیبه شهادت است و تا دل چون حسین در بیابان كرب و بلا شهیدنشود و دست از هر آنچه مادیت است، نكشد به وصال و بقای راستین نمیرسد. اینشهادت ظاهری معادل با حیات جاوید است: (و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون) اسارت در ملك عشق آزادی است و رهایی از هر چه تعلق است و شهادت پروازیعاشقانه، تا لقاء الله است: كجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت كربلایی كجایید ای سبك روحان عاشق پرندهتر ز مرغان هوایی كجایید ای شهان آسمانی بدانسته فلك را ره گشایی بزرگانی چون فرید الدین عطار نیشابوری و شیخ مصلح الدین سعدی نیز به نامامام حسین(ع) اشارت داشتهاند، او را مدح گفتهاند: ای گوهر كان فضل و دریای علوموز رای تو در درج گردون منظوم بر هفت فلك ندید و بر هشت بهشتنه چرخ چو تو پیش رود معصوم اما به هر روی تا این دوره معنای نمادین كربلا و امام حسین(ع) عمدتا در مفهومرها كردن امیال نفسانی و شهادت برای قرب به حق به كار میرفته است. در اواخر ایندوره كم كم رابطه عشق و كربلا نمود مییابد. رابطه نمادین عشق و حسین در اشعار سدههای میانی (قرن هشتم تایازدهم) سیف فرغانی، یكی دیگر از شاعران عارف است كه قصیدهای بسیار زیبا دربارةواقعه كربلا دارد: ای قوم در این عزا بگرییدبر كشته كربلا بگریید... سیف در پایان قصیدة «گریستم بر امام حسین» را چون ابر رحمتی میداند كهگناهان را از صفحه دل پاك میكند: اشك از پی چیست تا بریزید چشم از پی چیست تا بگریید تا شسته شود كدورت دل یكدم ز سر صفا بگریید نسیان گنه صواب نبود كردید بسی خطا بگریید وز بهر نزول غیث رحمت چون ابر گه دعا بگریید باران نیز یكی از واژههای نمادین عرفانی است كه در این جا با اشك ریختن برایامام حسین(ع) پیوند خورده است. نورالدین عبدالرحمن جامی، یكی از شاعران و عارفان بلند مقام سدة نهم هجریاست كه در عرفان نظری، پایهای بلند دارد. او حسین(ع) را الگوی عاشقان میداند ومعتقد است هر عاشقی را فرض عین است كه به دیدار مرقد او بشتابد تا راه و رسم عاشقیرا از وی بیاموزد: كردم ز دیده پای سوی مشهد حسینهست این سفر به مذهب عشاق فرض عین از این دوره به بعد اندك اندك نام امام حسین(ع) با عشق گره خورد و شاعرانعشق راستین را در حادثة پر شكوه عاشورا تصویر كردند. محتشم كاشانی، شاعر بزرگقرن دهم هجری مرثیه سرایی دربارة امام حسین(ع) را به اوج خود رسانید، تا آنجا كهاشعارش زیب تكیه و مساجد شده است. محتشم در بخشی از تركیب بند مشهور خودرابطة عشق و امام حسین را به آغاز خلقت پیوند میزند: بر خوان غم چو عالمیان را صلا زدنداول صلا به سلسلهی انبیا زدند نوبت به اولیا چون رسید آسمان تپیدز آن ضربتی كه بر سر شیر خدا زدند پس آتشی ز اخگر الماس ریزههاافروختند و در حسن مجتبی زدند و آنگه سرادقی كه فلك را نبودكندند از مدینه و در كربلا زدند... در اشعار این دوره، واژههایی چون: بزم الست، سلطان عشق، قالو بلی، و... بسیار بهچشم میخورد، اما نگاهی كاملاً عارفانه و عاشقانه به حادثة كربلا را باید در اشعار «عمانسامانی» جست و جو كرد. در مقاله بعد اختصاصا در باره عرفان عاشورا در نگاه عمان سامانی سخن می گوییم.نویسنده : محمد اختری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1002]
صفحات پیشنهادی
قبله ی اهل بلا
قبله ی اهل بلا-نام مقدس حسین در نخستین دورههای ادبیات عرفانی قسمت دوم از مقاله ی :نام نمادین حسین در ادبیات عرفانیمقدمه را بخوانید .در نخستین آثار عرفانی به زبان ...
قبله ی اهل بلا-نام مقدس حسین در نخستین دورههای ادبیات عرفانی قسمت دوم از مقاله ی :نام نمادین حسین در ادبیات عرفانیمقدمه را بخوانید .در نخستین آثار عرفانی به زبان ...
سلام بر امام كاظم علیه السلام
امام مظلوم و مسموم، زجر دیده ی زندان جفا، رداپوش محنت درراه خدا، جرعه نوش جام بلا و به عشق مولا مبتلا.- سلام بر تو و برحرم تو در کاظمین، که قبله ی اهل ولاست و کعبه ی ...
امام مظلوم و مسموم، زجر دیده ی زندان جفا، رداپوش محنت درراه خدا، جرعه نوش جام بلا و به عشق مولا مبتلا.- سلام بر تو و برحرم تو در کاظمین، که قبله ی اهل ولاست و کعبه ی ...
دل نو شته هایی در ولادت امام کاظم(علیه السلام)
امام مظلوم و مسموم، زجر دیده ی زندان جفا، رداپوش محنت درراه خدا، جرعه نوش جام بلا و به عشق مولا مبتلا. سلام بر تو و برحرم تو در کاظمین، که قبله ی اهل ولاست و کعبه ی عشق ...
امام مظلوم و مسموم، زجر دیده ی زندان جفا، رداپوش محنت درراه خدا، جرعه نوش جام بلا و به عشق مولا مبتلا. سلام بر تو و برحرم تو در کاظمین، که قبله ی اهل ولاست و کعبه ی عشق ...
اثبات وجود نازنین حضرت رقیه (س) (1)
... و مرقد شریفش هم اکنون در کشور سوریه و در شهر دمشق قبله ی اهل عشق و محبت است. .... ی علما و محصلین نجف اشرف است به حقیر فرمود:جد امّی بلا واسطه من جناب آقا سیّد ...
... و مرقد شریفش هم اکنون در کشور سوریه و در شهر دمشق قبله ی اهل عشق و محبت است. .... ی علما و محصلین نجف اشرف است به حقیر فرمود:جد امّی بلا واسطه من جناب آقا سیّد ...
خطبه بدون نقطه و خطبه بدون الف حضرت علی : داروخانه ی معنوی ...
خطبه بدون نقطه و خطبه بدون الف حضرت علی : داروخانه ی معنوی ، ارتباط با خدا. «الحمد لله اهل الحمد و ماواه،و له اوکد الحمد و احلاه،و اسعد الحمد و اسراه،و اطهر الحمد و اسماه،و ..... هم اکنون می بینی رویش پوشانده، دست و پایش کشیده، رو به قبله اش کشیده اند و برهنه اش ...
خطبه بدون نقطه و خطبه بدون الف حضرت علی : داروخانه ی معنوی ، ارتباط با خدا. «الحمد لله اهل الحمد و ماواه،و له اوکد الحمد و احلاه،و اسعد الحمد و اسراه،و اطهر الحمد و اسماه،و ..... هم اکنون می بینی رویش پوشانده، دست و پایش کشیده، رو به قبله اش کشیده اند و برهنه اش ...
نسیمی
و همچنین به خاطر اشعار ی که در ستایش اهل بیت بود،اهل تسنن نیز با وی به .... در جهان تا بود از قبله و محراب و نشان قبله ی جان نبود جز رخ جانانه مرا صاحب تاج و نگینم چو ... مو به مو آن پریشانی،گرفتار بلا داند که چیست عشق خوبان در دلم گنجی است ز اندازه ...
و همچنین به خاطر اشعار ی که در ستایش اهل بیت بود،اهل تسنن نیز با وی به .... در جهان تا بود از قبله و محراب و نشان قبله ی جان نبود جز رخ جانانه مرا صاحب تاج و نگینم چو ... مو به مو آن پریشانی،گرفتار بلا داند که چیست عشق خوبان در دلم گنجی است ز اندازه ...
خانه ی فقاهت و پرهیزکاری
خانه ی فقاهت و پرهیزکاری نويسنده: غلامرضا گلیزواره آفتاب فقاهتشیخ مرتضی ... یافت(1) و سید جمالالدین اسدآبادی که بیدارگر تعالیم قبله بود و در رگهای جوامع .... خویش فراهم کرده و در بین اهالی دزفول به انسانی صادق و باایمان و اهل علم مشهور بود و او ...
خانه ی فقاهت و پرهیزکاری نويسنده: غلامرضا گلیزواره آفتاب فقاهتشیخ مرتضی ... یافت(1) و سید جمالالدین اسدآبادی که بیدارگر تعالیم قبله بود و در رگهای جوامع .... خویش فراهم کرده و در بین اهالی دزفول به انسانی صادق و باایمان و اهل علم مشهور بود و او ...
سيمای نماز در آيينه ی شعر خواجه حافظ شيرازی
سيمای نماز در آيينه ی شعر خواجه حافظ شيرازی-سيمای نماز در آيينه ی شعر خواجه حافظ ... محلی است که امام جماعت در آن برای اقامه¬ی نماز قرار می¬گيرد و نشان قبله است. ... درد در اصطلاح عرفانی بلا و مصيبتی است که از دوری حق ناشی میشود و خذلان محض است. ... نماز درخم آن ابروان محرابی کسی کند که به خون جگر طهارت کرد[9]در سخنان اهل ذوق، ...
سيمای نماز در آيينه ی شعر خواجه حافظ شيرازی-سيمای نماز در آيينه ی شعر خواجه حافظ ... محلی است که امام جماعت در آن برای اقامه¬ی نماز قرار می¬گيرد و نشان قبله است. ... درد در اصطلاح عرفانی بلا و مصيبتی است که از دوری حق ناشی میشود و خذلان محض است. ... نماز درخم آن ابروان محرابی کسی کند که به خون جگر طهارت کرد[9]در سخنان اهل ذوق، ...
عرفان اسلامی (24) معرفت ریشه ی محبت
عرفان اسلامی (24) معرفت ریشه ی محبت-عرفان اسلامی (24) معرفت ریشه ی محبت ... شما از راه قرآن و آثار اهل بيت (عليهم السلام) عنايتش را به نيكوكاران ; كرم و لطف و محبّتش .... و چه بسيار بارهاى سنگينى از بلا كه از دوشم برداشتى و از چه لغزش هائى مرا مصون ... مى كنند :روضه روح من رضاى تو باد *** قبله گاه در سراى تو بادسرمه ديده جهان بينم ...
عرفان اسلامی (24) معرفت ریشه ی محبت-عرفان اسلامی (24) معرفت ریشه ی محبت ... شما از راه قرآن و آثار اهل بيت (عليهم السلام) عنايتش را به نيكوكاران ; كرم و لطف و محبّتش .... و چه بسيار بارهاى سنگينى از بلا كه از دوشم برداشتى و از چه لغزش هائى مرا مصون ... مى كنند :روضه روح من رضاى تو باد *** قبله گاه در سراى تو بادسرمه ديده جهان بينم ...
راز سنگ ساعت مسجد امام (شاه عباسی) اصفهان
راز این سنگ تنها در نحوه ی تابش آفتاب نیست، بلکه در نحوه ی پوشاندن سایه توسط ... به طرف جنوب غربی «قبله» توجیه گردیده اند و همین چرخش (به اندازه ی 45 درجه) موجب .... اما معمایی را برای اهل حساب و هندسه مطرح ساخته است که تا به امروز به صورت راز ...
راز این سنگ تنها در نحوه ی تابش آفتاب نیست، بلکه در نحوه ی پوشاندن سایه توسط ... به طرف جنوب غربی «قبله» توجیه گردیده اند و همین چرخش (به اندازه ی 45 درجه) موجب .... اما معمایی را برای اهل حساب و هندسه مطرح ساخته است که تا به امروز به صورت راز ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها