تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816444461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به مفهوم « وطن » در شعر مشروطه


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فارس-در اين مقاله نگارنده كوشيده است تا علاوه بر بررسي مفهوم وطن در آثار نظم فارسي در زمانهاي گذشته تحولات آن را در عصر مشروطه مورد توجه قرار دهد و طرز نگرش و تلقي گويندگان بزرگ اين دوره چون ملك‌الشعراي بهار، اديب‌الممالك فراهاني، عارف قزويني، سيد اشرف الدين نسيم شمال و ... را به اهل ذوق و ادب ارائه نمايد. انقلاب مشروطه كه بزرگترين حادثه سياسي و اجتماعي ايران بعد از حمله مغول تا عصر حاضر بود منشأ تحولات بزرگ در زبان و فرهنگ ايران گرديد كه يكي از آنها تحول در معناي بسياري از واژه‌هاست « آزادي، وطن، قانون، مجلس، استبداد، منورالفكر، نماينده، نامزد، وكيل » و بسياري ديگر واژگاني هستند كه در اين دوره و اندكي پيش از آن دستخوش دگرگوني گرديدند. در اين زمان « آزادي » مترادف با « دموكراسي » به كار مي رفت در حالي كه از قرنها پيش از آن به معناي « نقيض بندگي و شكرگزاري » بود و به كسي كه اسير و دربند و غلام ديگري نبود « آزاد » مي‌گفتند. همچنان كه كلمه « ملت » تا آن روز به معناي « دين و شريعت » به كار گرفته مي شد. چنانكه در قرآن كريم « مله ابراهيم » به معناي « دين ابراهيم (ع) » به كار رفته است. اما از آنجا كه مردم مسلمان قدرت ملت (دين) را در مقابل « دولت » قرار مي دادند مجازاً معناي توده مسلمان و نيروي مردمي از آن مستفاد شد و كم كم « ملت » به جاي « مردم » و « ملي » به جاي مردمي يا غيردولتي به كار گرفته شد. « وطن » نيز يكي ديگر از اين واژه‌هاست. اين كلمه كه در لغتنامه به « جاي باشش و جاي اقامت » معني شده است در ادوار مختلف تاريخ بشر مفهوم يكسان نداشته و به تناسب هيئت حاكمه و در سرزمينهاي مختلف معناي آن متغير بوده است. نخستين بنيانگذار انديشه هاي قومي و وطني، ماكياول « سياستمدار و فيلسوف قرن پانزده و شانزده ميلادي» است كه انديشه‌هاي خود را در اين باب در كتاب شهريار به رشته تحرير درآورده است. در ايران مقارن با انقلاب مشروطه و اندكي پيش از آن انديشه‌هاي ملي و وطني به شكل جديد و اروپايي آن در آثار ميرزا فتحعلي آخوندزاده، حاج زين العابدين مراغه اي و عبدالرحيم طالبوف پديدار شد. در گذشته تاريخ ايران گاه مردم يك شهر يا روستا - بر اساس پيوستگي منافع مشترك - در برابر شهر يا روستايي ديگر احساس نوعي مقابله داشته اند. « وطن » به معناي محدود آن يعني شهر يا ولايتي كه زادگاه و مأواي انسان است در آثار نظم فارسي بسيار مورد نظر شاعران و نويسندگان ايراني بوده است. خاقاني شرواني از زادگاه خود به نيكي ياد مي‌كند و در برابر كساني كه شروان را به شر (= بدي) منسوب كرده اند به دفاع برمي خيزد. سعدي پس از سالها سير و سفر عاقبت « تولاي مردان اين پاك بوم » (شيراز) را از مصر و شام برمي انگيزد تا به ديار خويش بازگردد. حافظ دلبسته شيراز و آب ركني و باد خوش نسيم آن بوده و آن را « خال رخ هفت كشور » مي شمرده است. صائب اصفهاني (تبريزي) نيز اگرچه دلش « شكوه از وطن » داشته اما در هندوستان نيز به ياد « شكر خنده صبح وطن » بوده و « خوش آن روزي كه منزل در سواد اصفهان سازم » را به جلوه اي از « الحنين الي الوطان » خويش كرده است. اما مفهوم « وطن » را به معني تمامي ايران بايد نخست در شاهنامه فردوسي جست و جو كرد. سراسر شاهنامه حكايت اتحاد و يكدلي ايرانيان در برابر اقوام مهاجم شرقي به نام تركان (تورانيان) است و در جاي جاي آن عشق به ايرانشهر و « شهر ايران» موج مي‌زند. مقارن با حمله مغول به ايران گرايشهاي قومي و مردمي به نام « وطن اسلامي » در برابر « كفار » متبلور شد كه از اين نوع گرايشها بعضي از شاهان صفوي و قاجار نيز در برابر دشمنان ايران بهره جسته اند. مراد از وطن اسلامي كه همه مسلمانان در آن زندگي مي‌كنند و مركز آن شهرهاي مقدس مكه و مدينه بوده و بر هر مسلماني واجب است كه آن را حفظ و از آن و ساكنانش در برابر دشمنان جانبداري كند و در اين راستا حديث « حب الوطن من الايمان » مشهور است هر چند ديگر گرايشها نيز بدين حديث استناد كرده اند. در برداشتها و آموزه هاي صوفيانه نيز برداشت ديگري از وطن هست « كاين وطن جايي است كاورا نام نيست » و « اين وطن مصر و عراق و شام نيست» نه شهر و سرزمين معيني و نه حتي « وطن اسلامي » با همه گستردگي آن بلكه « وطن عرفاني » باغ بهشت و درگاه الهي است كه انسان جدا شده از آن مرغ گلشن رضوان است و در قفس جسم چند روزي گرفتار شده و تعلق به اين خاك ندارد و سرانجام بدان ديار باز خواهد گشت. در اين مقاله نگارنده كوشيده است تا علاوه بر بررسي مفهوم وطن در آثار نظم فارسي در زمانهاي گذشته تحولات آن را در عصر مشروطه مورد توجه قرار دهد و طرز نگرش و تلقي گويندگان بزرگ اين دوره چون ملك‌الشعراي بهار، اديب‌الممالك فراهاني، عارف قزويني، سيد اشرف الدين نسيم شمال و ... را به اهل ذوق و ادب ارائه نمايد. والسلام نويسنده:دكتر منصور ميرزانيا منبع:




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن