واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: كتاب گوياي «عقل سرخ» شيخ شهابالدين سهروردي روز گذشته (شنبه، 10 مردادماه) به مناسبت روز بزرگداشت شيخ اشراق در خانهي هنرمندان ايران رونمايي شد. به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر صدوقي سها در اين مراسم دربارهي سهروردي و ايران باستان به ايراد سخن پرداخت و گفت: در زمان دانشجويي ما فراوان ميشنيديم كه سهروردي احياكنندهي معارف ايران باستان است. اما احساس ميكرديم كه اين اظهارنظرها جنبهي سياسي دارد و جنبهي علمي آن چندان قوي نيست و اين مسأله بدبينيمان را تشديد ميكرد؛ اما بعدها به سهروردي علاقهمند شدم و به طور دقيق به مطالعه و بررسي موضوع پرداختم و سرانجام دريافتم كه در ايران باستان، فلسفه و عرفان وجود داشته و سهروردي احياكنندهي فلسفه و عرفان ايران باستان است. اين سهرورديپژوه در ادامه تصريح كرد: سهروردي در سال 549 هجري قمري به دنيا ميآيد و اما اينكه او چگونه توانسته پس از پنج قرن از ورود اسلام به ايران، به معارف ايران باستان دست يابد؟ درواقع، سهروردي به احتمال زياد به يكي از دو طريقي كه بيان ميكنم، توانسته است به معارف ايران باستان دست يابد؛ در زمان سهروردي، شهري به نام «شيز» بوده است كه اين شهر در بين زنجان و مراغه واقع شده و ميدانيم كه سهروردي مدتي را در مراغه به تحصيل علم پرداخته و جايي حمدالله مستوفي - مورخ قرن هشتم - آورده كه زبان اهالي مراغه و زنجان پهلوي بوده است. درواقع، احتمال فراوان هست كه سهروردي هنگام رفتن به مراغه، به شهر شيز نيز رفته باشد؛ شهري كه امروز به تكاب معروف است و آتشكدهي معروف آذرگشسب هم در آنجاست. اين شهر شيز از مراكز عمدهي معارف زرتشتي بوده است و علمايي هم در آن مكان اقامت داشتند. برميآيد كه سهروردي از رهگذر تحصيل در نزد علماي زرتشتي در شهر شيز توانسته باشد به معارف مربوط به ايران باستان دست پيدا كند. او همچنين خاطرنشان كرد: راه دوم را كه بر آن يقين بيشتري است، انتقال معارف ايران باستان از طريق غزالي و ابوعلي فارمدي به سهروردي است. كتاب «مشكاتالانوار» غزالي كه تفسير سورهي نور است، به شدت در نظام فلسفي سهروردي مؤثر واقع شده است. درواقع، سهروردي متأثر از غزالي است و از سويي بر اساس مستندات برجامانده، سهروردي با دو واسطه، شاگرد امام محمد غزالي است. از سويي، ميدانيم كه غزالي نيز پير و مرادي داشته كه از متصوفين خراساني بوده است و بسياري معتقدند كه تصوف خراساني ادامهي تصوف ايران باستان است كه ميتوان با دلايل فراوان اين ادعا را توضيح داد؛ بنابراين يقين بايد دانست كه معارف ايران باستان از اين راه به سهروردي منتقل شده است. صدوقي سها در بخشي از سخنانش به ارائهي توضيحاتي دربارهي وجود فلسفه و عرفان در ايران باستان پرداخت و در اين زمينه به آثاري از ابوريحان بيروني و نظامي گنجوي نيز استناد و تأكيد كرد كه بدون شك در ايران باستان به اعتبار اينكه رياضي، موسيقي و اينگونه علوم وجود داشته، فلسفه و عرفان هم بوده است؛ زيرا هر جا كه رياضي باشد، در ادامه ردي از حضور فلسفه را خواهيد ديد. در مراسم رونمايي از كتاب گوياي «عقل سرخ» شيخ شهابالدين سهروردي كه از سوي انتشارات ماهريز منتشر شده است، محمدرضا اصغري و روزبه مهر - از عوامل اجراي كتاب «عقل سرخ» به شكل گويا - نيز به ارائهي توضيحاتي در اينباره پرداختند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2657]