واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > دوستی، مهران - رادیو جان سلام! وقتی میخواهم درباره عظمت شاهکاریی به نام لب و دندان برایت نامهای بنویسم در این اندیشهام که خدای عزیز و مهربان در طراحی و مهندسی آکوستیک اقیانوس دهان چه کرده است! و این چه راز بزرگی است که دیواری استخوانی از جنس صدف بر پایههای گوشتی و محکم لثه، کار تولید صدا را به شکل مطلوب انجام میدهد؟! اگر این سَد شیری رنگ نبود، پاروی زبان با دیواره گوشتی لثه برخورد میکرد و صدا از حالت نرمال و طبیعی خارج میشد و آدمی دیگر نمیتوانست سخنانش را زیبا و دلنشین بیان کند. این سَد استخوانی واقعا در دهان ما چه ها که نمیکند. به راستی فرم و حالت لبهای بالا و پایین چه نقشی در تولید صدای استاندارد دارند؟ مهندسی دهان دقیقا بر پایه آکوستیک بودن صدا طراحی شده است. یعنی صدای تولید شدهای که به وسیله هوا از تارهای صوتی حنجره عبور کرده و وارد فضای گنبدی گونه دهان شده خام و خالی از جذابیت است، این صدای خام به وسیله پاروی زبان به چپ و راست، بالا و پایین پرتاب میشود و پس از برخورد با دندانها، پالایش میشود و خَش و سوت آن از بین میرود و بالاخره با حرکت لبهای بالا و پایین، با سرعت و لحنهای مختلف به گوش دیگران می رسد. در این جا دندانها نقش موانع آکوستیکی استودیوهای صدابرداری را ایفا میکنند. در استودیوهای حرفهای با نصب دیوارههای مشبک آکوستیک از هرز رفتن صدا جلوگیری و با نصب بالشتکهای کوچک و بزرگ در دیوارههای کناری استودیوها، حجم صدا و میزان زیر و بم بودن آن را کنترل میکنند. البته این روزها پیشرفتهای عجیب و غریبی در میزهای صدا به وجود آمده است که با تکنولوژیهای دیجیتالی، همه این امکانات را با فشار چند دکمه در اختیار صدابردار قرار میدهد که در حقیقت به وسیله چند نرم افزار، همان فضای آکوستیک استودیویی را در میز، طراحی کردهاند و به صورت مجازی، صداهایی با لحنهای گوناگون؛ ضبط و پخش میکنند. اما در دهان شکل دندانها، ضخامت و پهنای لثهها، نوع حالت صورت و لبها در تولید و شنیدن صدای زیبا نقشی حیرت انگیز دارند. رادیو جان!نسبت دندانهای سالم و بی فاصله با تولید صدای خوب و یکدست، نسبتی واقعی و علمی است. کوچک ترین منفذ نفوذ هوا از طریق فاصله ایجاد شده بین دندانها سبب میشود صدای گوینده و مجری با کیفیتی مطلوب به گوش نرسد و صدای شنیده شده از طریق میکروفن که از حساسیت بالایی برخوردار است این عدم مطلوبیت را صدچندان کند و در نهایت، کیفیت صدا روز به روز ضعیف و سپس تا جایی که دیگر قابلیت اجرا و بیان کلمات و جملات را نداشته باشد پیش رود. رادیوجان!دندانها، صدا را تصفیه صوتی میکنند و صدا در برخورد با آن ها به سقف دهان برمیگردد و حروف و واژه ها به وسیله زبان و جریان هوا، چرخ میخورند و سپس شسته رفته به بیرون پرتاب میشوند.در این جا لب ها نقش بالهای افقی و عمودی هواپیما را بازی میکنند. حرکت لبهای بالا و پایین، همگام با تندی و کندی صورت میگیرد و انحنای قوس آنها هر چه زاویه بیشتری پیدا کند، صدا لحن بهتری به خود میگیرد و به نسبت هر چه درجه این زاویه کمتر باشد، گوینده برای یافتن لحن مناسب، دچار مشکل بیشتری خواهد بود و به همین دلیل است که در دروس فن بیان، بیان هر کلمه باید به شکل بازی و شکلک در صورت و حالت لبها تمرین شود. رادیوجان!یادم هست برایت نوشتم که حروف و کلمات دارای راز بسیار بزرگی هستند و این راز تا زمانی که در صورت دیده نشود بر ملا نخواهد شد. در فن بیان، بار و وزن حروف و کلمات؛ مشخص و کم کم مختصات پنهان آنها در صورت و دهان عرضه میشود. در نتیجه اگر کسی به عنوان مجری یا گوینده نتواند این راز را کشف کند در این حرفه جایگاه دراز مدتی پیدا نخواهد کرد. یادتان باشد که ردیف بودن دندانها و خالی نبودن لثهها در تولید صدای خوب و مطلوب، بسیار مهم است. دندان پزشکان هنرمندی که بر زیبایی دندانها تحقیق و پژوهش میکنند به این نکته واقفند که کوچک ترین زاویه در هر یک از دندان ها باعث تغییر صدا میشود. به همین دلیل مجریان، گویندگان و بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون باید هر 6 ماه یک بار به دندان پزشکانی که آشنا به علم آکوستیک دهانند مراجعه کرده و به صورت دقیق مورد معاینات دهانی قرار گیرند. بارها دیدهام که دندان پزشکم که کار زیبایی و ایمپلنت دندانها را انجام میدهد، با متههایی خراشهایی در پشت دندانها ایجاد میکند و کیفیت صدا را مورد آزمایش قرار میدهد و این کار را تا آن جا که به نتیجه مطلوب و صدای گوش نواز دست یابد ادامه میدهد و این یعنی همان استودیوی آکوستیکی که با گذاشتن موانع بالشتکی در در و دیوار، صدا را کنترل و زیر و بم میکنیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]