تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805798806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتی نقش سردبیر، تهیه‌کننده و دیگر اهالی رادیو مشخص نیست!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > دوستی، مهران  - تعداد زیادی سردبیر به همراه عوامل متعدد غیر اجرایی در برنامه های رادیویی حضور دارند که نقش شان درست و خوب تعریف نشده است و این در حالی است که تهیه کنندگان در این سیستم فقط وظیفه چینش موسیقی! دارند رادیوجان سلام! به طور کلی می‌توان گفت در بیشتر برنامه های شنیداری شبکه های رادیویی مشابهت‌هایی وجود دارد و اشکالات رسانه ای برنامه‌های صبحگاهی در برنامه‌های عصرگاهی و یا شبانگاهی نیز تکرار می‌شود. البته نباید تنها به قاضی رفت و باید به تیم‌های هماهنگ و حرفه‌ای که برنامه های جذاب و شنیدنی ارائه می‌دهند و تعدادشان نیز کم نیست اشاره کرد. گرچه متاسفانه فضای کلی و تم و تمپوی این نوع برنامه ها در رادیو گم و مهجور است و میدان به دست آنهایی‌ست که اشکالات اساسی شان را در نامه پیش برایت نوشتم. در این نامه می خواهم به یک اشکال بزرگ در سخت افزار تولید و اجرای این ژانر از برنامه ها بپردازم. در یک کار گروهی رسانه ای علاوه بر حضور همیشگی و پیوسته علم و تکنولوژی به عنوان همراه و یار انسان عوامل دیگری نیز حضور دارند که این عوامل باید از همان تکنولوژی جهت رسیدن به اهداف و اجرای یک برنامه، استفاده درست و بهینه کنند. پیشرفت لحظه به لحظه علم دیجیتال در عصر حاضر باعث کم رنگ شدن فعالیت افراد و عواملی مانند سردبیر، تهیه کننده، صدابردار، هماهنگی ارتباطات و... که حضورشان در یک برنامه الزامی بوده، شده است. با دادن برنامه به کامپیوتر و زمان بندی های مشخص، یک میز صدای دیجیتال؛ نقش سردبیر، ارتباطات هماهنگی و تهیه کننده را ایفا می‌کند و در نوع پیشرفته تر حتی عمل تولید صدای انسان را نیز انجام می دهد، صدایی که انگار از دهان یک گوینده بیرون آمده است. در این جا یک میزصدای دیجیتال کار همه این افراد را بدون هیچگونه اتلاف وقت و انرژی به ثمر می رساند اما نبود حس و آنِ رادیویی باعث می شود که این نوع برنامه ها جذابیت های لازم را نداشته و در درازمدت مخاطب از آن ها دوری ورزد. البته این را نیز باید گفت که تکنولوژی دیجیتال در زمان و هزینه، بسیار به کمک برنامه سازان آمده و از نظر سخت افزاری یار و مددکارشان بوده ولیکن طبیعی است که مانند هر پدیده دیگری در جهان معایب و محاسنی را داراست که بایستی با شناخت فلسفه وجودی و پدیداری، خوب درکشان کنیم و به شکل مطلوب و مفیدی از آنها استفاده نماییم. مشکل امروز ما افراط و تفریط حاکم بر بعضی برنامه ها و برنامه سازان است. به شکل ساده و خودمانی باید بگویم در بعضی مواقع برای یک برنامه نیم ساعته رادیویی، 5 تا 8 نفر نیروی انسانی درگیرند که هر یک در موقعیت و جایگاه دیگری می توانند حضور مناسب تر و بجایی داشته باشند و خود را نشان دهند اما در این نوع برنامه ها که متاسفانه تعدادشان نیز روزبه روز بیشتر می شود شاهد افرادی هستیم که از نظر سخت افزاری تولید نه تنها کارایی ندارند بلکه در بسیاری از موارد به عنوان موانع و سدهایی عمل می کنند که جلوی روانی و سلامت کار را نیز می گیرند. جز در بعضی کشورهای توسعه نیافته و پرجمعیت جهان که تجربه و تاریخ رسانه های شنیداری و دیداری شان کم و کوتاه است در کجای دنیا و کدام رسانه تحت عنوان رادیو سراغ داری که برای تولید و یا اجرای زنده یک برنامه رادیویی 6-5 نفر نیروی انسانی جوان درگیر شوند و در پایان نیز بهره وری و نتیجه لازم برای رسیدن به هدف محقق نشود؟! در واقع در شکل برنامه سازی های رادیویی، تعاریف خشکی صورت گرفته که اگر از این قوانین سرپیچی شود مثل این می ماند که زمین و زمان به هم دوخته و همه چیز نابود شده است. در واقع حضور فیزیکی نیروهایی که در جهت تسهیل اجرای یک برنامه نقش عمده ای ندارند باعث فشل شدن بسیاری از برنامه ها شده است. تصور عده ای بر این است که نیروهای سخت افزری در حال کسب تجربه اند و این تجربه اندوزی به نفع آینده رسانه ای به نام رادیوست. در حالی که باید بگویم رادیو جای اندوختن تجربه نیست و جایگاه حرفه ای آن همیشه باید رعایت شود. این نیروها باید در جای دیگری خود را نشان دهند و آنگاه که به پختگی و کمال رسیدند کارشان در رادیو شنیده شود نه این که همه این تجربیات در حین اجرای یک برنامه کسب و بارها و بارها تکرار شود و در نهایت نتیجه ای نیز به دست نیاید و آن ها نیز پس از صرف هزینه های کلان و دور کردن مخاطب از رادیو جایگاه خویش را ترک و دوباره روز از نو روزی از نو! آیا جبران همه این خسارت ها و هزینه های گزاف امکان پذیر است؟ بهره وری رسانه ای و اعتماد مخاطب که سال ها جلب آن به طول انجامیده است بی هیچ تاثیرگذاری مثبت  و به آسانی هدر می رود. رادیوجان! در بسیاری از برنامه های رادیو از فردی تحت عنوان سردبیر نام برده می شود که از لحاظ محتوایی، مسئول کلی برنامه است و در کنار او شخص دیگری به نام تهیه کننده وجود دارد که طبق یک اصل مهم و اساسی در ساختار برنامه ها مسئولیت مستقیم همه چیز بر دوش اوست. فضای کلی برنامه، چینش موسیقی و... به وسیله تهیه کننده شکل می گیرد. نگاه دوسویه تهیه کننده و سردبیر در بسیاری از مواقع سبب می شود به جای همکاری و دید مشترک برای تولید و اجرای یک متن، شاهد درگیری و جر و بحث در فضای استودیوها باشیم. گرچه این تفاوت نگاه در بسیاری از موارد باعث بهتر شدن برنامه می شود اما در بیشتر مواقع تهیه کننده احساسی غیر از این دارد و دلیل عمده این احساس آن است که نقش سردبیر در رسانه رادیو دقیق تعریف نشده است! آیا سردبیر نقش نظارتی و کنترل محتوایی یک برنامه را به عهده دارد؟ آیا سردبیر نماینده مستقیم مدیر رسانه برای هدایت و مدیریت یک برنامه است؟ آیا در سیستمی با بهره وری بالا؛ یک تهیه کننده که در چارت سازمانی تعریف مشخصی برای او صورت گرفته است نمی تواند کار سردبیر را بهتر و با کیفیت مطلوب تری اجرا کند؟ رادیوجان! تعداد زیادی سردبیر به همراه عوامل متعدد غیر اجرایی در برنامه های رادیویی حضور دارند که نقش شان درست و خوب تعریف نشده است و این در حالی است که تهیه کنندگان در این سیستم فقط وظیفه چینش موسیقی! دارند و از نظر محتوایی نمی توانند در اجرای یک برنامه اثرگذار باشند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 561]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن