محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826032059
نابغه دهر؛شيخ بهايي
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نابغه دهر، شیخ بهایی
شیخ بهاء الدین محمد عاملى«شیخ بهائى» (متولد953-متوفى 1030 یا 1031 ه.ق) «شیخ بهاءالدین محمد عاملى، معروف به «شیخ بهایى»، اهل جبل عامل است. در كودكى همراه پدرش شیخ حسین بن عبد الصمد كه از شاگردان شهیدثانى بوده به ایران آمد. شیخ بهایى از این رو كه به كشورهاى مختلف مسافرت كرده و محضر اساتید متعدد در رشتههاى مختلف را درك كرده، و به علاوه داراى استعداد و ذوقى سرشار بوده است، مردى جامع بوده و تالیفات متنوعى دارد. هم ادیب بوده و هم شاعر و هم فیلسوف و هم ریاضیدان و هم فقیه و هم مفسر. ازطب نیز بىبهره نبوده است. اولین كسى است كه یك دوره فقه غیر استدلالى به صورت رساله عملیه به زبان فارسى نوشت. آن كتاب همان است كه به نام «جامع عباسى» معروف است. شیخ بهایى چون فقه رشته اختصاصى و تخصصىاش نبوده، از فقهاء طراز اول به شمار نمىرود، ولى شاگردان زیادى تربیت كرده است. ملا صدراى شیرازى و ملا محمدتقى مجلسى اول (پدر مجلسى دوم، صاحب كتاب بحارالانوار) فاضل جواد صاحب آیات الاحكام از شاگردان اویند. منصب شیخ الاسلامى ایران پس از محقق كركى به شیخ على منشار پدر زن شیخ بهایى رسید و پس از او به شیخ بهایى رسید. همسر شیخ بهایى كه دختر شیخ على منشار بوده است، زن فاضله و فقیهه بوده است. شیخ بهایى در سال953 به دنیا آمده و در سال 1030 یا 1031 درگذشته است. شیخ بهایى ضمنا مردى جهانگرد بوده، و به مصر، شام، حجاز، عراق، فلسطین، آذربایجان، و هرات مسافرت كرده است. (1) در آسمان علم و فقاهت، گاهى ستارگانى طلوع كردهاند كه غیر از فروغ شعر و نویسندگى، داراى پرتو نبوغ و مواهب فطرى دیگرى هم بودهاند. یكى از همین نوابغ، بدون شك شیخ بهاء الدین عاملى، معروف به «شیخ بهایى» است. شیخ بهایى نه تنها در فقه و حكمت و ریاضیات و لغت و حدیث دست داشته است، بلكه او واجد كمالات و حایز علوم معقول و منقول بوده است. هنوز داستانهاى حیرتآورى كه از شگفتیهاى علمى اوست، در افواه مردم جریان دارد و حقا مىتوان گفت شیخ بهایى نه تنها عالم كم نظیرى است، بلكه در نوع خود شخصى بىمانند است. اطلاعات وسیعى كه شیخ بهایى در رشتههاى مختلف داشته، به شهرت وى كمك بسیارى كرده است و تنها طبقه خواص و اهل مطالعه نیستند كه او را مىشناسند، بلكه توده مردم هم با اسم او آشنایى كامل دارند. شیخ بهایی با تواضع و فروتنى خاصى، به این حقیقت اعتراف دارد، آنجا كه مىگوید: «من در مباحثه و جدل، بر هر ذوفنونى چیره شدم، ولى هرگز نتوانستم با كسى كه در یك فن استاد بود، حریف شوم.» ولادتبهاء الدین محمد بن عز الدین حسین بن عبد الصمد بن شمس الدین محمد بن على بن حسین بن محمد بن صالح حارثى همدانى عاملى جبعى، معروف به «شیخ بهایى»، حكیم و فقیه و عارف و منجم و ریاضیدان و شاعر و ادیب و مورخ بزرگ، درسال 953 ه.ق در بعلبك از توابع جبل عامل در یك خاندان علم و دانش كه تبار و نسب خود را به «حارث همدانى» یكى از یاران مخلص على(علیه السلام) مىرسانند، پا به عرصه حیات نهاد. پدر عالیقدر او، عالم بزرگوار، شیخ حسین فرزند عبدالصمد حارثى (متوفى 984 ه.ق)، یكى از شاگردان مبرز فقیه نامدار شیعه، مرحوم شهیدثانى (مستشهد 966 ه.ق) است. او كه خود صاحب نظر بوده و كتبى در فقه و اصول و علوم متداول عصر خود داشته است، پس از شهادت شهید ثانى، در ایام جوانى، در اثر سختگیریها و كارشكنیهایى كه در امور شیعه در جبل عامل پیش آمده بود، به ایران منتقل گردید. كودك نو پا نیز همراه پدر بود. در عهد حكومت صفویه كه حركت سیاسى با تز «دفاع از اهل بیت(علیهم السلام) و دوستى و مودت آل عصمت(علیهم السلام) » شروع شده بود، به حكومت صفوى پیوست و با خاندان بزرگ منشار كه عنوان «شیخ الاسلامى» حكومت را داشت، وصلت نمود.شیخ بهایى در اثر ذكاوت و استعداد فطرى كه داشت، با بهرهگیرى از پدر و محیط علمى و فضیلتى اصفهان توانست در علوم و دانشهاى متداول عصر تبحرى به دست آورد، تا آنجا كه برخى در توصیف او گفتهاند: «علامه جهان بشر و مجدد دین در قرن حادى عشر» كه ریاست مذهب و ملت به او منتهى گردید، در علوم و فنون اسلامى فنى وجود نداشته باشد كه او را در آن بهرهاى نباشد.
منزلت علمى و قلمى شیخفقیه ربانى و عارف صمدانى، شیخ بهاء الدین محمد عاملى، یكى از بزرگان و مفاخر و نوابغ اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجرى مىباشد كه در جامعیت و تنوع علوم و دانش، كمتر نظیرى مىتوان بر او پیدا نمود. او یكى از جامعترین افراد روزگار خویش در وسعت معلومات و تنوع اطلاعات بوده است، از این نظر برجستگى مشخصى در میان فقهاء و دانشمندان كسب كرده است، و اگر او را نادرهاى از نوادر و نابغهاى از نوابغ نامیده باشیم، راه مبالغه نپیمودهایم. و خود با تواضع و فروتنى خاصى، به این حقیقت اعتراف دارد، آنجا كه مىگوید: «من در مباحثه و جدل، بر هر ذوفنونى چیره شدم، ولى هرگز نتوانستم با كسى كه در یك فن استاد بود، حریف شوم.» (با این جمله به حقیقتى اشاره دارد كه استعداد طبیعى و ذاتى انسان، توان و قابلیت فراگیرى یك سنخ مطلب خاصى را دارد، هر انسانى نمىتواند در تمام فنون موفقیت و پیشرفت داشته باشد، بسیار بجاست كه مربیان و پیش كسوتان ذوق فرد را دریابند و او را به مسیر مورد علاقهاش هدایت كنند.) شیخ بهایى در زمینههاى مختلف اطلاعات و آگاهى دارد و همین آگاهى و وسعت معلومات، نوعى جاذبیت به آثار او بخشیده است كه از میان انبوه آثار گذشتگان، كتابها و تالیفات او را به صورت كتاب روز و مورد علاقه درآورده است. شیخ بهایى در زمینههاى مختلف اطلاعات و آگاهى دارد و همین آگاهى و وسعت معلومات، نوعى جاذبیت به آثار او بخشیده است كه از میان انبوه آثار گذشتگان، كتابها و تالیفات او را به صورت كتاب روز و مورد علاقه درآورده است. فی المثل در كتاب «اربعین» كه یك كتاب حدیثى و فقهى است، از مسائل ریاضى و هیات نیز استفاده كرده است، و مسائل آنها را به صورت روشن و ملموس در اختیار خواننده قرار داده است. عصر زندگى شیخ بهاییاو در نیمه اول قرن یازدهم هجرى، و در ربع اول قرن هفدهم میلادى زندگى مىكرد، قرنى كه براى مورخین داراى اهمیت و اعتبار ویژهاى است. قرن هفدهم میلادى، قرن پیشرفت و رنسانس علمى در اروپا نام گرفته است، از طرفى در این زمان زمامداران نامدارى حاكمیت داشتهاند، مانند «سلیمان قانونى» در عثمانى كه قلمرو حكومت عثمانى را تا قلب اتریش گسترانده بود، یا شاه عباس صفوى اول در ایران، یا سلطان مغول محمد شاه اكبر در هندوستان، و در اروپا نیز ملكه الیزابت اول در انگلستان، و لوئى چهاردهم در فرانسه حكومت داشتند. همه این زمامداران، بر خلاف اسلاف و اقران خود، عموما معروف به علم دوستى و دانش طلبى بودهاند و در روزگار این حكومتها، دانشمندان و هنرمندان نامى در سراسر جهان پا به عرصه حیات نهادند، فی المثل در انگلستان «فرانسیس بیكن» صاحب مكتب تجربى (1561-1626 م 968-1035(ه.ق) كه از میراث غنى فرهنگ اسلامى بهرهها برده است. «شكسپیر» شاعر نامدار(1564-1616 م 971-1021 ه.ق)، و در فرانسه «رنه دكارت» (1592- 1655 م 1000- 1065 ه.ق)، شاعر و نمایشنامه نویس، «كورلى» (1604-1686 م1013-1099 ه.ق) و «مولر» (وفات 1622 م 1031) (همان سال وفات شیخبهایى)، و در آلمان، فلكىدان معروف، «كپلر»، و در ایتالیا «گالیله» (1564-1642 م971-1052 ه.ق) رشد و نما یافتهاند. به موازات همین آگاهیهاى عمومى و جهانى، در دنیاى اسلامى نیز نویسندگان و فلاسفه نامدارى مانند ملاصدرا(متوفى 1050 ه.ق) میرداماد(متوفى 1041 ه.ق) و شیخ بهایى (م 1030 یا 1031) پا به عرصه حیات علمى نهادهاند، كه در مورد شخصیت اخیر گفتهاند او قبل از «نیوتن» دانشمند انگلیسى، به قوه جاذبه زمین توجه داشته و در مورد سقوط آزاد اجسام بر حسب جاذبه خورشید، ثوابت، سیارات و اقمار بحث و گفتگو نموده است. اساتید شیخشیخ بزرگوار ما به كشورهاى مختلفى مسافرت كرده و محضر اساتید متعددى را در رشتههاى گوناگون درك كرده است و چون داراى ذوق سرشار و استعداد وافى و جامع بوده، موفق به آفرینش تالیفات متنوع و گوناگونى شده است. او هم ادیب بوده و هم شاعر، فیلسوف و هم ریاضیدان و منجم و مهندس، و هم فقیه اصولى و هم مفسر، و از طب و پزشكى بىبهره نبوده است.چنانكه گذشت، او از محضر بزرگان و دانشمندان متعددى كسب علم نموده است. بنا به قول صاحب «تاریخ عالم آراى عباسى»، تفسیر و حدیث و ادبیات عرب را از پدر، حكمت و كلام و بعضى علوم معقول را از ملا عبدالله مدرس یزدى، صاحب حاشیه ملا عبدالله، و ریاضیات را از ملا على مذهب و ملا افضل قاضى مدرس و ملامحمد باقر بن زین العابدین یزدى، صاحب كتاب مطالع الانوار، و طب را از حكیم عمادالدین محمود، و به قول صاحب روضات الجنات، صحیح بخارى را نزد محمد بن عبداللطیف مقدسى آموخته است. وقتی شیخ بهایی رحلت كرد، شاه عباس در ییلاق بود و اعیان شهر جنازه او را برداشتند و ازدحام مردم به اندازهاى بود كه در میدان نقش جهان جا نبود كه جنازه او را حركت دهند. در مسجد جامع عتیق به آب چاه غسل دادند و علماء بر او نماز گزاردند و در بقعهاى منسوب به امام زین العابدین(علیه السلام) كه مدفن دو امامزاده است، گذاشتند و از آنجا به مشهد بردند و به وصیت خود او در پائین پا، در جایى كه هنگام توقف در مشهد در آنجا درس مىگفت، به خاكش سپردند. شاگردان شیخ بهاییبراى پى بردن به مقام علمى و میزان دانش شیخ، كافى است بدانیم كه متجاوز از چهل تن از دانشمندان و بزرگان قرن یازدهم هجرى قمرى از وى علم آموخته و بهره بردهاند و بعضى از آنان، اشخاص زیر هستند:1- صدرالدین محمد ابراهیم شیرازى، معروف به ملاصدرا، فیلسوف معروف.2- ملا محمد محسن بن مرتضى بن محمود، معروف به فیض كاشانى، صاحب تفسیر صافى.3- ملا عزالدین فراهانى مشهور به علینقى كمرهاى، شاعر معروف قرن یازدهم .4- ملا محمدباقر بن محمد مؤمن خراسانى، معروف به محقق شیخ الاسلام. 5- شیخ جواد بغدادى، مشهور به فاضل جواد، صاحب شرح خلاصة الحساب و زبدة فی الاصول.6- ملا محمدتقى بن مقصود على مجلسى، صاحب روضة المتقین(م 1070) .7- سید عزالدین حسینى كركى عاملى، مشهور به مجتهد مفتى اصفهانى.
سخنى در تاریخ وفات شیخدر مورد تاریخ وفات شیخ بهایى اقوال گوناگونی وجود دارد، صاحب «تاریخ عالم آراى عباسى» كه از مآخذ مورد اعتماد است، مىگوید كه در شب چهارم شوال سال1030 ه.ق بیمار شد و هفت روز رنجور بود، تا این كه در شب 11 شوال درگذشت، و چون وى رحلت كرد، شاه عباس در ییلاق بود و اعیان شهر جنازه او را برداشتند و ازدحام مردم به اندازهاى بود كه در میدان نقش جهان جا نبود كه جنازه او را حركت دهند. در مسجد جامع عتیق به آب چاه غسل دادند و علماء بر او نماز گزاردند و در بقعهاى منسوب به امام زین العابدین(علیه السلام) كه مدفن دو امامزاده است، گذاشتند و از آنجا به مشهد بردند و به وصیت خود او در پائین پا، در جایى كه هنگام توقف در مشهد در آنجا درس مىگفت، به خاكش سپردند. صاحب روضات الجنات مىگوید كه چون شیخ درگذشت، پنجاه هزار نفر بر جنازه وى نماز گزاردند و در تاریخ فوت وى گفتهاند: «بى سر و پا گشت و شرع و افسر فضل اوفتاد.» مقصود از «بىسر و پا گشت شرع» این است كه شین و عین از آغاز و آخر شرع مىافتد، و «راء» مىماند كه 200 باشد، و «افسر فضل اوفتاد»، یعنى «فاء» از آغاز آن ساقط مىشود و «ضاء» كه 800 و «لام» كه 30 باشد مىماند و روى هم رفته،1030مىشود. صاحب كتاب تنبیهات مىگوید كه سال یك هزار و سى هجرى، مریخ در عقرب راجع شد، و شیخ پس از یك هفته مریضى به رحمت ایزدى پیوست.اعتماد الدوله میرزا ابو طالب در تاریخ رحلت وى گفته است: رفت چون شیخ از این دار فناى گشت ایوان جنانش ماواى دوستى جست ز من تاریخش گفتمش «شیخ بهاء الدین واى» كه از جمله آخر بدون همزه «بهاء»، عدد 1030 به دست مىآید.صاحب مطلع الشمس مىگوید كه در چهارم شوال سال 1030 هجرى شمسى مریض گشت و در سهشنبه دوازدهم رحلت نمود و جسد شریفش به مشهد نقل شد. صاحب امل الآمل در مورد تاریخ وفات شیخ گوید كه از مشایخ خود شنیدم كه در سال 1030 هجرى قمرى درگذشت. ولى صاحب قصص العلماء تاریخ درگذشت وى را سال 1031 هجرى قمرى ذكر كرده است.صاحب سلافة العصر، تاریخ وفات شیخ را دوازده روز مانده از شوال سال 1031 هجرى قمرى نوشته است، و در كتاب دیگر خویش موسوم به حدائق الندیه فی شرح الفوائد الصمدیه در دوازدهم شوال سال 1030 هجرى قمرى ذكر كرده است و ممكن است در چاپ كتاب اول تحریفى شده باشد.به طور كلى آنچه از این اقوال برمىآید، وفات شیخ در دوازدهم شوال سال1030 یا 1031 هجرى قمرى اتفاق افتاده است و چون صاحب تاریخ عالم آراى عباسى كه نظرش معتبرتر از دیگران است، و همچنین كتاب تنبیهات كه تالیف خود را چند ماه بعد از آن واقعه نوشته است، سال 1030 را ذكر كردهاند، از این رو گفته كسانى كه وفات شیخ را در این سال نوشتهاند، صحیحتر به نظر مىرسد.در این صورت وفات شیخ در دوازدهم ماه شوال سال 1030 ه.ق در شهر اصفهان روى داده است. (2) پىنوشتها: 1- آشنایى با علوم اسلامى، ص 305. 2- در شناخت شخصیت آن بزرگوار، منابع زیر مىتوانند راهگشا باشند: آتشكده آذر، ص 170/ اعیان الشیعه، ج 44، ص216/ امل الآمل، ج 1، ص 155/ تاریخ عالم آراى عباسى، ج 2، ص967/ تذكره نصر آبادى، ص 150/ تنقیح المقال، ج3، ص107/ جامع الرواة، ج 2، ص 100/ حدیقة الاخراج، ص 81/ خزانة الخیال و خلاصة الاثر، ج3، ص 440/ دائرة المعارف بستانى، ج 11، ص 463/ الذریعه، ج 2، ص29/ ریاض العارفین، ص 58/ ریحانة الادب، ج3، ص 301 تا 320/ سفینة البحار ص113/ سلافة العصر، ص289/ طرائق الحقائق، ج 1، ص137/ الغدیر، ج 11، ص 224/ الفوائد الرضویه، ص 2 تا 5/ الكنى و الالقاب، ج 2، ص 100/ لؤلؤة البحرین، ص16/ مجمعالفصحاء، ص 8- 2/ المستدرك، ج3، ص417/ نجوم السماء، ص 28/ نزهة الجلیس، ج 1، ص377/ نقد الرجال، ص303/ هدیة الاحباب، ص109/ مجله الثقافة الاسلامیه چاپ دمشق، شماره مخصوص سال 1407/ روضات الجنات، ج7، صفحات 56- 84/ پیشگفتار ترجمه اربعین، چاپ دفتر نشر نوید اسلام، و دیگر كتب تراجم و رجال. منبع:فقهاى نامدار شیعه، عقیقى بخشایشى، ص 211 .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]
صفحات پیشنهادی
نابغه دهر؛شيخ بهايي
نابغه دهر؛شيخ بهايي-نابغه دهر، شیخ بهاییشیخ بهاء الدین محمد عاملى«شیخ بهائى» (متولد953-متوفى 1030 یا 1031 ه.ق) «شیخ بهاءالدین محمد عاملى، معروف به «شیخ ...
نابغه دهر؛شيخ بهايي-نابغه دهر، شیخ بهاییشیخ بهاء الدین محمد عاملى«شیخ بهائى» (متولد953-متوفى 1030 یا 1031 ه.ق) «شیخ بهاءالدین محمد عاملى، معروف به «شیخ ...
انتشار يادنامه شيخ بهايي در سايت تبيان
12 ا کتبر 2008 – به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، اين ويژهنامه از بخشهاي نابغه دهر؛ شيخ بهايي، تاليفات و آثار علمي شيخ بهايي، سيري در آثار علمي شيخ ...
12 ا کتبر 2008 – به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، اين ويژهنامه از بخشهاي نابغه دهر؛ شيخ بهايي، تاليفات و آثار علمي شيخ بهايي، سيري در آثار علمي شيخ ...
شیخ بهایی عاملی
شیخ بهایی عاملی-شیخ بهایی عاملیشیخ الاسلام بهاءالدین محمد بن حسین بن عبد الصمد ... باز می گشت عهده دار کارهای وی شد تا منصب شیخ الاسلامی یافت و پس از چندی به زیارت .... بهاء الدین عاملیمشهور به شیخ بهایی , دانشور نابغه اسلام در قرن دهم علی ع ...
شیخ بهایی عاملی-شیخ بهایی عاملیشیخ الاسلام بهاءالدین محمد بن حسین بن عبد الصمد ... باز می گشت عهده دار کارهای وی شد تا منصب شیخ الاسلامی یافت و پس از چندی به زیارت .... بهاء الدین عاملیمشهور به شیخ بهایی , دانشور نابغه اسلام در قرن دهم علی ع ...
زندگی سیاسی شیخ بهایی
زندگی سیاسی شیخ بهایی نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی پیشگفتار ... عصر صفوی است و سالیان متمادی عهدهدار مهمترین منصب سیاسی مذهبی (شیخ الاسلام) در ..... و عالم بزرگ و باتقوا و نابغه شیعی مثل شیخ بهایی که از مفاخر علمی ما استبا او همکار ...
زندگی سیاسی شیخ بهایی نویسنده : ابوالفضل سلطان محمدی پیشگفتار ... عصر صفوی است و سالیان متمادی عهدهدار مهمترین منصب سیاسی مذهبی (شیخ الاسلام) در ..... و عالم بزرگ و باتقوا و نابغه شیعی مثل شیخ بهایی که از مفاخر علمی ما استبا او همکار ...
شیخ بهاء الدین محمد عاملی
شیخ بهایی از این رو که به کشورهای مختلف مسافرتکرده و محضر اساتید متعدد در ... است،و اگر او را نادرهای از نوادر و نابغهای از نوابغ نامیده باشیم،راه مبالغه نپیمودهایم. .... رحلت وی گفته است:رفت چون شیخ از این دار فنای گشت ایوان جنانش ماوای دوستی ...
شیخ بهایی از این رو که به کشورهای مختلف مسافرتکرده و محضر اساتید متعدد در ... است،و اگر او را نادرهای از نوادر و نابغهای از نوابغ نامیده باشیم،راه مبالغه نپیمودهایم. .... رحلت وی گفته است:رفت چون شیخ از این دار فنای گشت ایوان جنانش ماوای دوستی ...
نابغه ای کند ذهن
نابغه یا کند ذهن؟ ... مادرش «پائولین» نیز زنى خانه دار بود كه گاهى ویولن تدریس مى كرد. ... به بهانه ی روز پزشک ملاصدرای شیرازی عارفی فرزانه شیخ بهایی کودکی از ...
نابغه یا کند ذهن؟ ... مادرش «پائولین» نیز زنى خانه دار بود كه گاهى ویولن تدریس مى كرد. ... به بهانه ی روز پزشک ملاصدرای شیرازی عارفی فرزانه شیخ بهایی کودکی از ...
روز بزرگداشت شیخ صدوق
روز بزرگداشت شیخ صدوق-روز بزرگداشت شیخ صدوقمحمد بن علی بن بابویه قمی ... حیات گفت، و حسین بن روح نوبختی به عنوان نائب سوم امام زمان(عج) عهده دار وساطت بین ... نابغه بزرگ و فقیه سنت شکن مشهور محمد بن ادریس حلی، متوفی سال 598 در کتاب .... دبير علمي نخستين همايش بزرگداشت شيخ بهايي ادامه داد: شيخ مفيد از خانواده ...
روز بزرگداشت شیخ صدوق-روز بزرگداشت شیخ صدوقمحمد بن علی بن بابویه قمی ... حیات گفت، و حسین بن روح نوبختی به عنوان نائب سوم امام زمان(عج) عهده دار وساطت بین ... نابغه بزرگ و فقیه سنت شکن مشهور محمد بن ادریس حلی، متوفی سال 598 در کتاب .... دبير علمي نخستين همايش بزرگداشت شيخ بهايي ادامه داد: شيخ مفيد از خانواده ...
شیخ محمد تقی شوشتری علامه بزرگی ازدیار شوشتر
شیخ محمد تقی شوشتری علامه بزرگی ازدیار شوشتر-شیخ محمد تقی شوشتری از آن هنگام که ... و گذشته درخشان خود را که روزی به ((دار المؤ منین )) شهرت داشت دوباره بازیافت چنان که هر دانشمندی که ... چنین بود که نابغه ای به خواست خویش رسید و پرواز تا بر دوست را آغاز کرد و ای بار نیز ... شرح و جیزه شیخ بهایی (نخستین نوشته ایشان ) 2.
شیخ محمد تقی شوشتری علامه بزرگی ازدیار شوشتر-شیخ محمد تقی شوشتری از آن هنگام که ... و گذشته درخشان خود را که روزی به ((دار المؤ منین )) شهرت داشت دوباره بازیافت چنان که هر دانشمندی که ... چنین بود که نابغه ای به خواست خویش رسید و پرواز تا بر دوست را آغاز کرد و ای بار نیز ... شرح و جیزه شیخ بهایی (نخستین نوشته ایشان ) 2.
علامه شوشتری
آن سال برای شیخ كاظم شوشتری سالی بس پر بركت و با میمنت بود. ... بر سر زبانها افتاد و گذشته درخشان خود را كه روزی به «دار المؤمنین» شهرت داشت دوباره بازیافت چنان كه هر دانشمندی ... شرح وجیزه شیخ بهایی (نخستین نوشته ایشان) ... چنین بود كه نابغهای به خواست خویش رسید و پرواز تا برِ دوست را آغاز كرد و این بار نیز همگان در سوگ ...
آن سال برای شیخ كاظم شوشتری سالی بس پر بركت و با میمنت بود. ... بر سر زبانها افتاد و گذشته درخشان خود را كه روزی به «دار المؤمنین» شهرت داشت دوباره بازیافت چنان كه هر دانشمندی ... شرح وجیزه شیخ بهایی (نخستین نوشته ایشان) ... چنین بود كه نابغهای به خواست خویش رسید و پرواز تا برِ دوست را آغاز كرد و این بار نیز همگان در سوگ ...
زندگی نامه ی علامه شوشتري رحمت الله علیه
شرح وجيزة شيخ بهايي (نخستين نوشتة ايشان) 2. ... چنين بود كه نابغهاي به خواست خويش رسيد و پرواز تا برِ دوست را آغاز كرد و اين بار نيز همگان در سوگ نشستند و ...
شرح وجيزة شيخ بهايي (نخستين نوشتة ايشان) 2. ... چنين بود كه نابغهاي به خواست خويش رسيد و پرواز تا برِ دوست را آغاز كرد و اين بار نيز همگان در سوگ نشستند و ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها