واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: عقبنشيني معاونت سينمايي در طرح اكران جام جم آنلاين: تشكيل شوراي ويژهاي براي بررسي فيلمهاي كوتاه و مستند ارسالي به جشنوارههاي جهاني ، بخشنامه ممنوعيت استفاده از نامهاي خارجي براي فيلمهاي سينمايي ، پرداخت نكردن بخشي از بودجه خانه سينما ، صدور پروانه ساختهاي متعدد براي تهيهكنندگان ناآشنا ، بيتوجهي به صنوف سينمايي ، جابهجاييهاي مديريتي در عرصه سينماي كشور ، عدم امكان نمايش برخي فيلمهاي سينمايي و احتمالا چند فعاليت ديگر، برخي از رويدادهايي است كه تيم مديريت جديد سينمايي با عمل به آن، واكنشهاي مختلفي را در بين هنرمندان بر انگيخته است. درست در مقطعي كه تصور ميشد، معاونت سينمايي قصد دارد تا وارد حوزه اكران شود . جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد نامهاي نوشت كه گمانهزنيهاي قبلي را نقش بر آب كرد. اين نامه كه ديروز در ساختمان بهارستان از اتاقي به اتاق ديگر رفت حاوي دستور معاون سينمايي براي عليرضا سجادپور مدير كل نظارت و ارزشيابي بود؛ «لغو طرح ورود معاونت سينمايي به حوزه اكران» طرحي كه چندي پيش سجادپور آن را اعلام كرد. 2 روز قبل نيز «شوراي مركزي كانون كارگردانان سينماي ايران» به عنوان يكي از صنوف سينمايي به اتفاقات اخير سينمايي واكنش نشان داد و در خصوص طرح اكران بيانيهاي صادر كرد تا چگونگي شكلگيري شوراي صنفي نمايش را يادآوري كند: «اين شورا حاصل و ثمره سالها تلاش و كار كارشناسي است و جزو امور تصديگري دولت بود كه طي دو مرحله كميسيون اكران و سرانجام شوراي صنفي نمايش مطابق اصل 44 قانون اساسي و برنامه چهارم توسعه به صنف سپرده شد.» براي طرفداران معاونت سينمايي نيز، عدم توفيق تيم جديد سينمايي در شكستن انحصار در عرصه اكران، خبري نااميدكننده است، زيرا بسياري از آنها، در روزهاي گذشته از اين اقدام حمايت كرده بودند.در نامه شمقدري خطاب به مديركل نظارت و ارزشيابي با بيان اين مطلب كه «نجات سينماي ايران كه سالهاست در كمند صاحبان زر و زور و تزوير گرفتار آمده و رو به اضمحلال است وظيفه اصلي ماست»، آمده است: «تا زماني كه در امر اصلاح و ساماندهي حوزه اكران و نمايش نشانههاي مثبتي مبني بر مشاركت جدي و عزم صادقانه مشاهده نكرديد اين اقدامات به تعويق بيفتد». در بخشي از اين نامه نيز آمده است: «بخوبي مطلع هستم با چه دغدغه و مشكلات و رايزنيهاي متعدد در تلاش هستيد نسبت به امر ساماندهي اكران گامهاي مثبتي برداريد، ولي گويا بعضي به جاي قدرشناسي و پاسداشت اين تلاشها هيچ ماموريتي بجز متهم كردن و تقابل با مديران جديد سينمايي براي خود نميشناسند. شاهنشينهايي كه از كنج عافيت و فضاي امن شغلي خود تنها درصدد هستند، زخمهاي ناشي از شكستهاي سياسي خود را با مرهمي از جنس نقدهاي آتشين و كوركورانه درمان كنند». البته از اين اقدام ميتوان تعبير و تفسيرهاي فراواني كرد. به اين نكته هم بايد توجه كرد كه هيچ چيز نميتواند بهتر از «تعامل» به سينماي ايران كمك كند. رضا استادي گروه فرهنگ و هنر تحليل خبر اكران نياز به حمايت دارد وضعيت اكران در سينماي ما سامان درستي ندارد. اين مساله دلايل مختلفي دارد. از كمبود سالن گرفته تا اين مساله كه در چرخه سياستهاي حمايتي معاونت سينمايي، صاحبان سينماها و نيز بحث اكران جايي ندارد. به همين دليل معتقدم دولت بايد در اين عرصه ورود پيدا كند. در اينكه دولت بايد عرصه اكران را ساماندهي كند، بحثي نيست. «تنظيم امور سينما» وظيفه دولت است و اين وظيفه در دو بخش توزيع و توليد تسري پيدا ميكند، اما مكانيزم اجراي اين كار نيز مهم است. مثلا در شرايط جنگي، همه كشورها و حتي ليبراليترين آنها نيز به سمت اقتصاد كوپني پيش ميروند. اين مساله ممكن است مورد رضايت مردم يك كشور نباشد، اما در شرايط جنگي چارهاي جز اين نيست.وقتي جايي ساماندهي درستي ندارد، طبيعي است دولت و حاكميت وارد عمل شود، اما بايد به نحوه ورود توجه كرد. در حال حاضر بسياري از فيلمهاي خوب و مناسب در مرحله اكران از بين ميروند. اين يك واقعيت است كه نميتوان آن را ناديده گرفت و بايد براي آن فكري كرد. به نظرم بايد به سمتي برويم كه سيستم فيلمسازي در زمينه عرضه و تقاضا سالم عمل كند وگرنه دولت كه تا ابد نميتواند با جدول، اكران را اداره كند و آن را سامان دهد. چنين طرحي - كه فعلا به حالت تعليق در آمده - اگر هم اجرا مي شد در كوتاه مدت موثر بود، اما در بلندمدت قطعاجواب نميداد. با اين همه به نظر مي رسد بايد برخي از حمايتهاي معاونت سينمايي از مرحله توليد به اكران منتقل شود. متاسفانه اغلب فيلمها در مرحله اكران كاملا رها ميشوند و توجهي به آنها صورت نميگيرد. پژمان لشكري پور تهيهكننده و مدير اسبق سينمايي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]