تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820084457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسول صدرعاملي، نيكخواه‌آزاد و كيانوش عياري از سينماي كودك گفتند معاون سينمايي هم نهاد مسوول سينماي كودك را نيازمند تعريف جديدي دانست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رسول صدرعاملي، نيكخواه‌آزاد و كيانوش عياري از سينماي كودك گفتند معاون سينمايي هم نهاد مسوول سينماي كودك را نيازمند تعريف جديدي دانست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

تعدادي از سينماگران نظراتشان را درباره‌ي وضعيت سينماي كودك مطرح كردند و معاون سينمايي وزارت ارشاد هم تاكيد كرد بر اينكه؛ نهاد مسوول سينماي كودك نيازمند تعريف جديدي است.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وضعيت سينماي كودك و نوجوان يك‌روز پس از پايان جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان با حضور رسول‌ صدرعاملي، كيانوش عياري، وحيد نيكخواه آزاد به عنوان كارگردان و محمدرضا جعفري‌جلوه معاون سينمايي وزارت ارشاد؛ بحث و بررسي شد.

در ابتدا وحيد نيكخواه‌آزاد به فيلم‌هاي جشنواره‌ي اخير كودكان و نوجوانان اشاره داشت و گفت: سال گذشته حداقل دو فيلم درجشنواره حضور داشت كه بعدا اكران موفقي داشتند، اما هيچكدام از فيلم‌هاي جشنواره امسال از اين ويژگي برخوردار نيستند و در واقع فيلم‌ها به‌نوعي به بخش دولتي تعلق دارند و اين روند كم‌شدن فرصت اكران براي اين نوع فيلم‌ها را بوجود مي‌آورد.

كارگردان «علي و دني» به تعريف سينماي كودك پرداخت و افزود: فيلم كودك و نوجوان، فيلمي است كه اكثريت كودكان و نوجوانان در يك گروه سني آنرا بدون اجبار و با لذت تا انتها تماشا مي‌كنند، اما ما درجشنواره‌ي امسال فيلم‌هاي زيادي را شاهد بوديم كه با اين‌كه قهرمانشان كودك و نوجوان بودند، اما رويكرد قصه براي بچه‌ها آزارد‌هنده بود.

رسول صدرعاملي نيز به عنوان كارگردان؛ در قبال سينماي كودك وظيفه‌اي را هم برعهده‌ي سينماگران دانست و ادامه داد: در عين حال كه وظايفي دولت دارد كه بسيار اندك به آن عمل كرده است و وظايفي هم برعهده‌ي ماست.

هيچ‌كس از ما براي فيلمسازي دعوت نكرده و خودمان با پافشاري وارد اين فضا شديم. من از خود وحيد نيكخواه مي‌پرسم تو كه سال قبل فيلم خوب «نصف مال من نصف ما تو» را در جشنواره‌ي داشتي كه گل سرسبد آن بود و در اكران هم موفق بود چرا امسال كاري نكردي؟

او با تاكيد بر اينكه، فيلم خوب بايد مخاطب و گيشه داشته باشد، ادامه داد: بنابراين نبايد به سوبسيد و حمايت دولتي وابسته بود. پس بايد از خودمان شروع كنيم و منتظر كسي نباشيم.

كارگردان «ديشب باباتو ديدم آيدا» بحث كودكان و نوجوانان را از يكديگر جدا دانست و گفت: درهيچ جاي دنيا اين دو گروه را به هم نمي‌چسبانند. تشديد قوه‌ تخيل كودكان وظيفه‌ي سينماست كه الان اين نياز كودكان در ايران از فيلم‌هاي خارجي تامين مي‌شود. براي نوجوانان هم داستان فرق مي‌كند و بايد به مشكلات آنها بپردازيم و حتي از آن جلوتر باشيم. همچون فيلم

«دختري با كفش‌هاي كتاني» موقعيتي كه قرار است سال ديگر براي نوجوان به‌وجود بياد را امسال در سينما به تصوير بكشيم.

«باشو غريبه كوچك» نياز نداريم و الگوها و مسائل متفاوت است.

وي تاكيد كرد: از ابتدا هم خودمان كار كرديم و اگر سينماي كودك و نوجوان را دوست داريم بايد خودمان به آن بپردازيم و فيلمي بسازيم كه خوب باشد و تماشاگر به آن احترام بگذارد.

رسول صدرعاملي اعتبار جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان را در سال‌هاي گذشته زياد دانست و گفت: حتي تا 5 سال پيش كمپاني‌هاي بزرگ دنيا براي حضور دراين جشنواره فيلم مي‌ساختند، حتي بسياري از كارگردانان ما ازجمله جعفر پناهي با

«بادكنك سفيد» و عباس كيارستمي با «خانه‌ي دوست كجاست» حضور بين‌الملل‌شان را با اين جشنواره آغاز كردند.

جعفري‌جلوه معاون امور سينمايي هم به‌صورت تلفني با اين برنامه ارتباط برقرار كرد و در كم‌كاري‌ها در زمينه‌ي سينماي كودك، همه را سهيم دانست و گفت: معترف هستم به عنوان مسئول كاستي‌هايي هم به ما برمي‌گردد. جشنواره‌ي فيلم كودك و نوجوان به ما گوشزد مي‌كرد كه بايد بيشتر از اين‌ نهادها مرتبط ، فعال باشند و بايد كاري ‌كرد مخاطب اين سينما بيايد و آن را ببيند و بخواهد.

او ادامه داد: ما نقش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را برجسته‌ترمي‌خواهيم و دست مدد را دراز مي‌كنيم تا براي سينماي كودك و نوجوان تلاش كنند. مكمل آن حمايت صد‌اوسيما ، سيما فيلم، آموزش و پرورش و بقيه‌ جاها مي‌توانند نقش ويژه‌اي داشته باشند و خود سينماگران هم بايد فعال باشند تا سينمايي قابل قبول داشته باشيم.

و رسول صدرعاملي در ادامه‌ي اين سخنان نقش، آموزش و پرورش را اين‌روزها خنثي دانست و گفت: از بخش خصوصي و فضاي بعد از توليد حمايت نمي‌كند.

جعفري‌ جلوه هم نقش آموزش و پرورش را براي آوردن مخاطب به سينما جدي دانست و در عين حال گفت: به شرط آنكه توليدات سينما هم آنها را اغنا كند و در عين حال اين ارتباط بايد دوسويه باشد و همديگر را درك كند. در اينجا كانون مي‌تواند حلقه‌ي واسط خوبي باشد تا آموزش و پرورش را به صحنه بكشاند و هم سينماگر كودك و نوجوان را نسبت به نيازهاي مخاطب ياري كند.

معاون سينمايي وزارت ارشاد، نهاد مسوول سينماي كودك را نيازمند تعريفي جديد دانست و گفت: درگذشته هسته‌اي در فارابي متولي سينماي كودك بود كه دستاورد چنداني نداشت و نشان داد، مسائل كودك به همين سادگي قابل حل نيست. حتي پخش آبي هم شكل گرفت كه آن هم ثمري نداشت، اما الان با آسيب‌شناسي دو دهه‌ي گذشته مي‌توانيم واقع بينانه‌تر مسائل را ببينيم و به نحوي به شرايط مطلوب برسيم.

درادامه نيكخواه آزاد پيشنهاد داد: هياتي از سينماگران بخش خصوصي و نمايندگاني از صدا‌وسيما ، فارابي، كانون و معاونت سينمايي تشكيل شود و در آن بحث و تبادل‌نظر شود تا با تعيين كارگروهي برنامه‌ريزي براي بعد مشخص شود.

صدرعاملي هم گفت: ارزش سينماي كودك و نوجوان كمتر از سينماي دفاع مقدس نيست و اين ژاثر متعلق به همه‌ي مردم است و بايد توسط نهادهاي زيرربط درك شود.

جلوه در پايان سخنانش اظهار داشت: بحث كار گروهي را به جا مي‌دانم و الان هم كارگروهي را براي طرح جامع توليد شكل داديم كه يكي از معقوله‌ها، سينماي كودك و نوجوان است و درواقع هسته‌ي اصلي سينماي نوين ايران را بايد سينماي كودك و نوجوان بدانيم چون بهترين آثار ما هم درخارج از ايران متعلق به سينماي كودك بوده است.

به گزارش ايسنا، رسول صدرعاملي دربخش ديگري از سينماگران با سابقه‌ي حوزه‌ي سينماي كودك و نوجوان ياد كرد و گفت: الان شوق توليد دراين سينماگران كمرنگ شده است و بايد با اعتماد به نفس دريچه‌هايي كه سال‌ها كار كرده‌اند، دوباره ايجاد شود و وظيفه‌ي اصلي اين كارگروه بايد برگرداندن انگيزه‌ به قديمي‌هاي اين حوزه باشد.

نيكخواه هم اظهار داشت: ما در سينماي كودك آنجا مي‌بازيم كه قصه نمي‌گويم و اين براي سينماي كودك آفت است و مي‌توان گفت، فيلمي كه براي كودك است قصه مي‌گويد و فيلمي كه درباره‌ي كودك است قصه‌ نمي‌گويد.

كيانوش عياري هم كه در پايان اين نشست را همراهي كرد، گفت: اكثريت فيلم‌هاي معتبر و اعتبارآفرين سينما درخارج از ايران متعلق به سينماي كودك است و خود من هميشه علاقه‌مند ساخت فيلم براي كودكان بوده‌ام؛ اما سال‌هاست كه از سينما دور هستم و زمينه‌اي پيش نيامده اما فكرهايي براي ساخت يك فيلم كودك دارم.

وي ادامه داد: به‌خاطر كودكان فيلم ساختن يك‌جور عقب‌نشيني از خواسته‌هاي شخصي است.

گفتني است: برنامه‌ي سينما صدا شامگاه جمعه از شبكه‌ي راديويي گفت‌وگو پخش شد.

انتهاي پيام
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن