واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
فريده فرخينژاد متولد 1339 آبادان، فارغالتحصيل مديريت امور فرهنگي، با30 سال سابقه كار گوينده اخبار و برنامههاي سياسي، اجتماعي در تلويزيون و راديو است. علاوه بر اجراي خبر در شبكه 1 سيما برنامههاي روزنه، موج روز و جهان سياست از جمله برنامههايي است كه با صداي او در راديو در حال پخش است. او ميگويد: اجراي برنامه جهان سياست را به لحاظ ارتباطي كه به مسائل روز ايران و جهان دارد بيشتر ميپسندم. از جهان سياست كه برنامه مورد علاقه شماست بگوييد؟ جهان سياست برنامهاي از گروه سياست راديو ايران است كه شنبه تا پنجشنبه هر هفته با هدف بررسي مهمترين رويدادهاي سياسي ايران و جهان مهمان خانههاي مردم است. با وجود اينكه بازنشسته شدهام، اما به دليل علاقه به مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي و نيز علاقه به اجرا و گويندگي كه بهترين راه ارتباط با مخاطب است به اجراي اين برنامه و ساير برنامهها ميپردازم. فكر ميكنيد چه چيزي برنامه جهان سياست را ماندگار ميكند؟ به روز بودن مسائل مطرح شده، تنوع در اجرا، خلاقيت و نوآوري در تهيه از عوامل ماندگاري اين برنامه است. كما اين كه سالهاست اين برنامه توليد ميشود و ارتباط خوبي هم با مخاطب برقرار كرده است. از ديگر برنامههايتان بگوييد. در حال حاضر در راديو ايران به عنوان گوينده پخش زنده و همچنين برخي اوقات گوينده برنامه موج روز هستم. اين برنامه هم به مسائل سياسي ميپردازد و منافع ملي را از زواياي مختلف مورد نقد و بررسي قرار ميدهد. از ديگر برنامههايم برنامه روزنه است. اين برنامه هر هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15/10 به تهيهكنندگي آقاي فياضي و سردبيري و نويسندگي آقاي محمودزاده از راديو ايران توليد و پخش ميشود. در راديو تجارت چه برنامهاي داريد؟ در راديو تجارت رويدادهاي تجاري ـ اقتصادي را روزهاي يكشنبه، سهشنبه و پنجشنبه از ساعت 7 تا 12 به طور زنده اجرا ميكنم. گويندگي را چطور انتخاب كرديد؟ خب اين قصه سر دراز دارد. منكر علاقه به اين كار (گويندگي) نيستم، از دوران نوجواني به ديدن برنامههاي تلويزيون و شنيدن راديو علاقهمند بودم. قصههاي شب راديو را خانوادگي گوش ميكرديم و اخبار را هم با علاقه و كنجكاوي دنبال ميكردم. اما خيلي اتفاقي و به وسيله يكي از آشنايان وارد عرصه گويندگي شدم و بعد از دادن تست صدا و قبولي و آموزشهاي لازم كارم را شروع كردم. آن موقع در صدا و سيماي مركز خليجفارس كار ميكردم. اولينباري كه پشت ميكروفن نشستيد چه احساسي داشتيد؟ سوال سختي است چون از آن زمان حدود 30 سال ميگذرد. من در بندرعباس بودم و اصلا فكرش را هم نميكردم كه چنين كاري بتوانم بكنم، اما احساس مسووليت و جدي بودن كار، به من كمك كرد تا بتوانم بدون ترس، پشت ميكروفن بنشينم و برنامه اجرا كنم. البته دركنار گويندگان پيشكسوتي مانند آقايان اكبرپور و عظيما و مرحوم سركار خانم پروانه سليماني. شما از جمله افرادي هستيد كه گويندگي در راديو و تلويزيون را تجربه كردهايد. به نظر شما گويندگي در راديو با گويندگي در تلويزيون چه تفاوتهايي دارند؟ گويندهاي كه در راديو كار كرده، راحتتر و آسانتر ميتواند در تلويزيون اجرا داشته باشد. كما اين كه بهترين مجريان تلويزيون، كارشان را از راديو آغاز كردهاند. بنابراين ميتوان گفت عامل تصوير، نور، دكور و افكتهاي مختلف ميتواند يك گوينده تلويزيون را ياري دهد، اما در راديو فقط حس گويندگي ميتواند موثر و مفيد باشد. از آنجا كه گوينده در راديو، فقط از طريق صدا با مخاطب ارتباط برقرار ميكند، بايد بتواند تمام حس مطلب را از طريق صدا به مخاطب منتقل كند، براي همين است كه گويندگي در راديو سختتر از تلويزيون است. شادي، غم، هيجان، خنده، گريه و... همه اينها مواردي است كه گوينده راديو بايد بتواند بخوبي به مخاطب منتقل كند. تفاوت گويندگي و مجريگري را در چه چيزهايي ميبينيد؟ يك گوينده شايد فقط موظف باشد از روي متن بخواند، اما به هر حال بايد توانايي برقراري ارتباط بدون متن را هم داشته باشد. چه بسا از گويندهاي در حال پخش زنده خواسته شود جملهاي بگويد، بايد اين توانايي را داشته باشد. اما يك مجري، با توجه به اين كه «متوني هم ممكن است در اختيارش باشد»، در اجرا و بيان آزادتر است و چندان متكي به متن نيست، اين را هم بگويم گويندهاي موفق است كه هم با متن و هم بدون متن بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند. به نظر شما در راديو داشتن صداي شاخص مهم است يا قابليت گويندگي؟ به نظر من هر دوي اين موارد مكمل يكديگر هستند. بدون صداي شاخص شايد بتوان گويندگي كرد، اما جذابيت و گيرايي لازم را نخواهد داشت. كسي هم كه تنها داراي صداي شاخص باشد و از قابليتهاي اجرا و ويژگيها و مهارت يك گوينده و مجري برخوردار نباشد، احتمال موفقيتش كم ميشود. بهترين خاطره راديويي فريده فرخينژاد... بهترين خاطره راديوييام مربوط ميشود به آشنايي با همسرم عليرضا چخماقي. ايشان در آن زمان چون شرايط جنگي بود و آمادهباش كامل، باوجود آن كه تهيهكننده تلويزيوني بودند، در پخش راديو هم به عنوان صدابردار و نويسنده هم همكاري ميكردند و من هم كه گوينده پخش راديو بودم، قسمت شد ما با هم ازدواج كنيم. و بدترين خاطره... يادم ميآيد يك زماني براي خبر ساعت 7 صبح راديو ايران، در محل كارم خوابم برد. زماني كه بيدار شدم دو سه دقيقه مانده به ساعت 7 با عجله وارد استوديو شدم،اما چون دويده بودم تنها توانستم ساعت و مكان را اعلام كنم، بعد بيهوش افتادم كف استوديو و ديگر هيچي نفهميدم. مهمترين توفيق خودتان را در چه ميبينيد؟ الحمدالله در طول سالهاي خدمتم، همواره سعي كردهام كارم را با وجدان كامل انجام بدهم. هيچ گاه از آموزش و يادگيري حتي از جوانترها، نهراسيدهام. هر بار كه جلوي دوربين و پشت ميكروفن قرار گرفتهام، درصدد ياد گرفتن مطلب يا نكته جديدي بودهام. هميشه به كار دستهجمعي و گروهي ايمان داشتهام، به عقايد و نظرات ديگران احترام گذاشتهام و هميشه به همكاران جوان و تازهكار اميدواري دادهام. و سخن پاياني و كلام آخر. از كساني كه مايل هستند وارد عرصه گويندگي شوند، تقاضا ميكنم همه جوانب اين كار را در نظر بگيرند. گويندگي مسووليتآور است. تنها به جنبههاي ظاهري و شهرت آن فكر نكنند. خود را از همه نظر مجهز كنند و بعد وارد اين عرصه شوند. در گويندگي كسي كه ظرفيت نداشته باشد خيلي زود شكست ميخورد. معصومه پارسا مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]