تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807510281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چادر ، انتخابی نه از روی احساس


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ما خانم های چادری ، چادر را برای پوشش و حجابمان انتخاب می کنیم، نه اینکه حجاب با مانتو و شلوار یا حجاب با چادرهای ملی یا عربی و یا حتی همان بلوز و دامن بلند و روسری بزرگ حجاب نباشد، نه. چادر را انتخاب می کنیم، تنها به یک دلیل و آن‌هم اینکه چادر بهتر و خوب تر از هر چیز دیگری برجستگی‌ها و زیبایی‌های بدن یک زن را پوشش می‌دهد و از تیررس نگاه نامحرم به دور می‌دارد. كلمه ى چادر واژه اى است پهلوى كه به دو صورت «چادُر و چادَر» به كار رفته و مترادف آن در زبان عربى، «جلباب» و در زبان انگلیسى« WRAPPER »است. چادر باوقارترین و بارزترین نمود عینى پوشش زن مسلمان است كه سراسر بدن او را مى پوشاند. این حجاب برتر ریشه در قرآن هم دارد. خداوند متعال خطاب به پیامبرش فرموده است: اى پیغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خویشتن را با چادر خود بپوشانند، كه این كار براى آنها بهتر است، تا به عفت و حریت شناخته شوند و از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نكشند؛ و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است. 1 حجاب «جلابیب» جمع «جلباب» است و جلباب در كتاب هاى لغت معتبر، مثل لسان العرب، صحاح اللغة و معجم الوسیط، به «ملحفه» معنا شده است و ملحفه پوششى گسترده است كه زن خود را در آن مى پیچد. علامه طباطبایى در كتاب المیزان در ذیل همین آیه ى شریفه، جلباب را لباسى مى داند كه زن با آن تمام بدن خود را مى پوشاند.[2] قبل از بررسى معنا و مفهوم جلباب، باید دید چادر رایج در بین زنان مسلمان و ایرانى چه نوع پوششى است و عناصر و مؤلفه هاى اصلى تشكیل دهنده ى آن چیست؟ با اندك تأملى مى توان گفت: چادر داراى دو مؤلفه ى اصلى ذیل است: * اندازه ى چادر: پوششى وسیع است كه از بالاى سر تا پایین پاى زن را مى پوشاند. * كاركرد چادر: پوششى جلوباز كه از بالاى سر، روى لباس هاى دیگر پوشیده مى شود و به نحو خاصى كنترل و جمع و جور مى گردد. حال باید بررسى نمود آیا جلباب قرآنى كه در بعضى تفاسیر از آن به ملحفه تعبیر شده است،[3] دو عنصر مذكور را دارد یا نه؟ اگر دو عنصر یاد شده را بتوان براى جلباب اثبات نمود، مى توان ادعا كرد كه جلباب قرآنى همانند چادرهاى رایج فعلى است و گرنه نمى توان چنین ادعایى كرد؛ از این رو، به بررسى دو مؤلفه ى اندازه و كاركرد جلباب مى پردازیم: الف) اندازه ى جلباب: تقریباً همه ى كتاب هاى لغت در این كه جلباب پوششى وسیع است اتفاق نظر دارند، ولى دیدگاه هاى كتاب هاى لغت و تفسیر درباره ى اندازه ى دقیق جلباب متفاوت است. از مجموع كلمات لغویان و مفسران در مورد اندازه ى جلباب، به سه دیدگاه مى توان اشاره كرد: دیدگاه اول: از كتاب هاى لغوى و تفسیرى استفاده مى گردد كه جلباب پوششى فراگیر بوده كه از بالاى سر تا پایین پا را مى پوشانده است. دیدگاه دوم: جلباب پوششى بزرگ تر از خمار (مقنعه) بوده كه كم تر از مقدار ردا، یعنى تقریباً تا زانوها را مى پوشانده است. این دیدگاه از بعضى از كتاب هاى لغت، مثل مصباح المنیر فیومى استفاده مى شود. حجاب،چادر دیدگاه سوم: جلباب همان خمار (مقنعه) است؛ پوششى كه فقط سر و سینه ها را مى پوشاند. این دیدگاه از مفردات راغب اصفهانى به دست مى آید. شواهد مختلفى وجود دارد كه صحت دیدگاه اول و مخدوش بودن دیدگاه دوم و سوم را ثابت مى كند كه بعضى از آنها عبارت اند از: شاهد اول: درباره ى پوشش حضرت فاطمه ى زهرا(علیها السلام) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براى دفاع از فدك این گونه نقل شده است: لاثت خمارها على رأسها و اشتملت بجلبابها[4] .یعنى فاطمه ى زهرا(علیها السلام) خمار و مقنعه ى خویش را بر سر و جلباب، یعنى پوششى كه شامل و دربر گیرنده ى تمام آن وجود مبارك بود، بر تن كردند. از نحوه ى پوشش حضرت در قضیه ى مذكور دو نكته استفاده مى شود: نكته ى اول: پوشش حضرت در بیرون منزل، همان دو پوشش قرآنى مستقل از یكدیگر به نام «خمار» و «جلباب» بوده است؛ بر این اساس، نظر طرف داران دیدگاه سوم، مثل راغب اصفهانى در مفردات كه جلباب را به خمار معنا كرده است، مخدوش مى گردد. نكته ى دوم: از عبارت «و اشتملت بجلبابها»، به روشنى استفاده مى شود كه جلباب، پوششى سرتاسرى بوده كه تمام آن وجود مبارك، از سر تا قدم ها را فرا مى گرفته است؛ بنابراین، نظر طرف داران دیدگاه دوم؛ كه قایل بودند جلباب تقریباً تا زانوها را مى پوشانده است، مخدوش مى گردد. شاهد دوم: از كتاب هاى لغوى، مثل مصباح المنیر فیومى كه گفته اند: «الجلباب ثوب اوسع من الخمار؛ جلباب پوششى گسترده تر از خمار است»، تباین و مستقل بودن خمار و جلباب به خوبى استفاده مى شود. شاهد سوم: احادیثى هم چون حدیث نبوى «و لغیر ذى محرم اربعة اثواب: درع و خمار و جلباب و ازار»[5] كه از جلباب و خمار به عنوان دو پوشش مستقل نام برده است نیز، شاهد بطلان دیدگاه سوم است. شاهد چهارم: زمخشرى و آلوسى از ابن عباس، صحابى پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) و شاگرد امام على(علیه السلام) نقل كرده اند كه جلباب پوششى بوده كه از بالا تا پایین بدن را مى پوشانده است؛[6] كه با این شاهد بطلان دیدگاه دوم اثبات مى شود. حاصل این كه جلباب قرآنى از نظر اندازه همانند چادرهاى زمان حاضر از بالاى سر تا پایین پا را مى پوشانده است. اگر چه ممكن است كه از نظر شكلى غیر از چادر فعلى بوده است. چادر باوقارترین و بارزترین نمود عینى پوشش زن مسلمان است كه سراسر بدن او را مى پوشاند. این حجاب برتر ریشه در قرآن هم دارد ب) كاركرد جلباب: براى فهمیدن كاركرد جلباب و كیفیت پوششى آن، لازم است معناى «ادناء» در آیه ى (یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ) معلوم شود. آلوسى از ابن عباس و قتاده و زمخشرى از ابن سیرین نقل كرده اند كه مراد از «یدنین» قرار دادن جلباب در بالاى ابرو و گردن و جمع و جور كردن و قرار دادن گوشه هاى جمع شده ى آن در بالاى بینى است،[7] كه معمولا بانوان متدین و حساس نسبت به رعایت حجاب در مواجهه با نامحرم چنین مى كنند. از عبارت ابن عباس، قتاده و ابن سیرین معلوم مى شود كه جلباب همانند چادرهاى فعلى، پوششى جلوباز بوده است كه واژه ى «یدنین» در آیه ى شریفه نیز مؤید این مدعاست؛ بنابراین، از نظر كاركرد و كیفیت پوشش نیز جلباب قرآنى، شبیه چادرهاى امروزى بوده است. به رغم این كه بحث بر سر الفاظ و نام گذارى نیست و مهم این است كه حقیقت و مصداقى از پوشش، شبیه چادرهاى فعلى، در صدر اسلام موجود بوده است، خوش بختانه در كتاب هاى واژه هاى قرآنى و كتاب هایى كه درباره ى جلباب بحث نموده اند، جلباب به چادر معنا شده است و این مؤید بسیار خوبى است بر این كه آنها نیز به دلیل اشتراك مؤلفه ها و عناصر جلباب و چادر، همانند ما، از جلباب قرآنى معناى چادر را فهمیده اند[8]. حاصل این كه، با توجه به مشابهت بسیار نزدیك جلباب قرآنى با چادر، از نظر اندازه و كاركرد، مى توان ادعا كرد كه چادر ارتباط وثیقى با دین اسلام و قرآن دارد. حالا تو شاید مانتو و شلوار را انتخاب کرده باشی یا چادر عربی یا ملی یا ... . من فکر می‌کنم در انتخاب نوع پوشش آزادیم، فقط یک چیز را باید رعایت کنیم و آن‌هم اینکه با نوع پوششی که انتخاب می‌کنیم باید همان چیزی را رعایت کرده باشیم که خدا توی قرآنش گفته است: حجاب .[9] فکر می‌کنی آن حجابی که خدا از من و تو خواسته که رعایتش کنیم و سودش هم برای من و توست و هم جامعه‌مان، با چه چیزی می‌شود که رعایتش کرد؟ ... یقین دارم چیزی را انتخاب نخواهی کرد که زیبایی‌هایت را بیشتر و بیشتر به معرض نمایش بگذارد ... . پی نوشت ها: [1]. سوره ى احزاب، آیه ى 59. [2]. محمدحسین طباطبایى، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 16، ص 346. [3]. به طور مثال ر.ك: شیخ طوسى، التبیان فى تفسیر القرآن، ج 8، ص 361؛ میرزا محمد مشهدى، كنزالدقائق، ج 8، ص 226 و فیض كاشانى، تفسیر صافى، ج 4، ص 203، ذیل آیه ى 59 سوره ى احزاب، (آیه ى جلابیب). [4] . طبرسى، الاحتجاج، ج 1، ص 98. [5]. طبرسى، مجمع البیان، ج7، ص155. [6]. عن ابن عباس: الرداء الذى یستر من فوق الى اسفل. زمخشرى، تفسیر كشاف، و آلوسى، تفسیر روح المعانى، ذیل آیه ى جلباب (آیه ى 59 سوره ى احزاب). [7]. عن ابن سیرین سألت عبیدة السلمانى عن ذلك (یدنین). [8]. ر.ك: لسان التنزیل، تألیف قرن 4 و 5، ص 103، به اهتمام مهدى محقق؛ تفسیر ابوالفتوح رازى، ج 8، ص 191. [9]نور: 31. بخش خانواده ایرانی سایت تبیان




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 421]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن