تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819598672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گنبد آهنين؛ سقف پوشالي براي پادگان شيشه‌اي اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گنبد آهنين؛ سقف پوشالي براي پادگان شيشه‌اي اسرائيل
براي صنعت دفاعي صهيونيست­ ها كه سابقه رفع ايرادات سامانه پاتريوت در اوائل دهه 1990 ميلادي حتي پيش از خود آمريكايي­ ها كه سازنده آن هستند را دارند نتايج به دست آمده در استفاده رزمي از گنبد آهنين به واقع يك شكست فناورانه محسوب مي­ شود.
از ابتداي ايجاد رژيم صهيونيستي با اشغال سرزمين­هاي فلسطين و سپس اجراي برنامه ­هاي توسعه مناطق اشغالي و انتقال يهوديان از كشورهاي مختلف به اين سرزمين­ هاي با وعده­ هاي گوناگون، همواره فراهم كردن امنيت براي اين افراد از دغدغه­ هاي سران اين رژيم بوده است. بخصوص با بروز جنگ­ هاي متعدد در 6 دهه گذشته حساسيت ساكنان اشغالگر نسبت به وجود آرامش بسيار بيشتر شده است.

اما جدي­ ترين تهديدات و اثبات ناامني در اين مناطق با شروع حملات راكتي ممكن شد. اوج اين پديده در جنگ سال 2006 صهيونيست­ها با لبنان و در واقع جنبش حزب­ الله اتفاق افتاد. در اين نبرد كه به «جنگ 33 روزه» معروف شد نيروهاي حزب الله بيش از 4000 فروند راكت به مناطق داخلي رژيم صهيونيستي شليك كردند كه بردهاي مختلفي را پوشش داد.

بنا به اعلام منابع، حداقل 44 صهيونيست در اين حملات كشته شدند و شهر بسيار مهم و بندري حيفا نيز بارها به حالت تعطيل در آمد. در شهرها و شهرك­ هاي مختلف، صدها هزار نفر از ساكنان اشغالگر مجبور شدند به پناه­گاه­ ها رفته و خانه­ ها را رها كنند. حتي تأثير اقتصادي همين احساس ترس و تعطيلي ها واكنش مقامات صهيونيست را به دنبال داشت. اما شايد نتيجه مهمتر اين اتفاقات، تحميل موضع تدافعي به رژيم صهيونيستي پس از سالها استقرار در موضع تهاجمي بوده است.

در چنين شرايطي پروژه «گنبد آهنين(Iron Dome)» شكل گرفت كه هدف آن ايجاد سامانه موشكي براي انهدام راكت­ هاي كوتاه برد و تسليحات توپخانه­ اي بود. اين برنامه در شرايطي اعلام شد كه سامانه­ اي با مأموريت مشابه به نام «ناتيلوس» بطور مشترك توسط آمريكا و رژيم صهيونيستي ساخته شده و تا مراحل قابل توجهي از طرح توسعه و آماده­ سازي پيش رفته بود.

با بهره­ گيري از فناوري­ هاي توسعه داده شده در سامانه پدافند هوايي «اسپايدر»، كار بر روي گنبد آهنين با اختصاص 210 ميليون دلار آغاز شد و در سال 2008 اولين آزمايش­ هاي موشك اين سامانه با نام «تمير(Tamir)» كه وزن 90 كيلوگرم و طول حدود 3 متر دارد انجام شد. پس از آن ساير اجزاي سامانه آزمايش شده و سرانجام با انتشار تصاويري كه جزئيات آن قابل تأييد نبود اعلام شد كه اين سامانه موفق به رهگيري و انهدام پرتابه­ هايي مشابه راكت­ هاي قسام و كاتيوشا شده است.

اين سامانه از سه بخش تشكيل شده: رادار كشف و تعقيب هدف، واحد مديريت نبرد و كنترل موشك و بخش سوم، پرتابگرهاي موشك كه در هر سامانه، سه پرتابگر هر يك مجهز به 20 موشك در نظر گرفته شده است. گفته شده اين سامانه توان مقابله با پرتابه­ هايي با برد 4 تا 70 كيلومتر را داشته ولي بنا بر اذعان مقامات صهيونيست تنها مي­ تواند 80 درصد از آنها را شناسايي نمايد.

رادار كشف و تعقيب هدف

تا پيش از وقوع جنگ 22 روزه كه در اواخر سال 2008 ميلادي با تهاجم اسرائيل به نوار غزه رخ داد مسئولان رژيم صهيونيستي عموماً با تعريف از اين سامانه آن را راه حلي براي خنثي سازي تهديدات سايه افكنده بر مردم خود معرفي مي­ نمودند اما طي اين جنگ موج گسترده حملات راكتي موفق نيروهاي مقاومت به عمق­ هاي مختلف سرزمين­ هاي اشغالي، صهيونيست­ ها را در برابر اين سؤال جدي قرار داد كه گنبد آهنين كي وارد خدمت خواهد شد؟

حدود 4 ماه بعد بود كه اعلام شد اين سامانه موفق به رهگيري راكت­ هاي قسام و كاتيوشا شده است. با ادامه مراحل توسعه و جذب بودجه بيش از 200 ميليون دلاري از آمريكا كار بر روي اين سامانه ادامه داشت و اعلام شد در وهله اول در نزديكي نواز غزه و مرز لبنان بكارگيري خواهد شد و حتي گفته شد چند مشتري خارجي به دريافت اين سامانه تمايل دارند.

سران صهيونيست در مورد گنبد آهنين چه گفتند؟

اما با افزايش تنش­ ها با دولت قانوني حاكم در غزه و به تبع آن افزايش احتمال درگيري مجدد نظامي با نيروهاي مقاومت صحبت­ هاي مقامات صهيونيست پيرامون وارد خدمت شدن اين سامانه رنگ و بوي جدي­ تري به خود گرفت ولي با رويه كاهش اتكاي مردم به آن در حالي كه در سال­ هاي پيش از آن وزير دفاع وقت اسرائيل گفته بود اين سامانه تهديدات را رفع خواهد كرد.

راديو رژيم اسرائيل در اين باره آورده است: با نگاهي به نظرات مسئولين و كارشناساني كه با رسانه­ هاي مختلف اسرائيل گفتگو كردند مي توان به اين نتيجه رسيد كه برخلاف هياهوي صورت گرفته در ابتداي ساخت اين سامانه هم­ اكنون تقريباً تمامي طرف­ هاي مرتبط با اين مسئله، باور دارند كه اين سامانه قادر به سرنگوني موشك­ هاي مبارزان فلسطيني و حزب الله نيست.

به گزارش مشرق، ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي در زماني كه مشغول اعلام دستور راه­ اندازي اولين سايت پدافندي گنبد آهنين در جنوب فلسطين اشغالي بود، خطاب به صهيونيست­ هاي ساكن منطقه بئرالسبع گفت: توقع زيادي از اين سامانه نداشته باشيد، زيرا نمي­ تواند به طور 100 درصد پاسخگوي نيازهاي امنيتي شما باشد.

يائير گولان فرمانده جبهه داخلي رژيم صهيونيستي هم در اين­باره گفت: گنبد آهنين نمي­ تواند مشكل موشك­ هاي غزه را حل كند، بلكه بهتر است شهرونداني كه در معرض چنين حملاتي قرار دارند به توصيه­ هاي فرماندهي جبهه داخلي و بخصوص در زمان به صدا در آمدن آژير خطر توجه كنند. اين سامانه به معناي صدور بيمه­ نامه براي آنها نيست و هرگز نمي­ تواند جايگزين آمادگي هميشگي شهروندان براي مقابله با خطر موشك­ ها باشد.

تسفيكا فوگل رئيس سابق هيئت فرماندهي جنوب فلسطين اشغالي نيز با تأييد سخنان گولان گفته بود: دلبستگي به كارايي گنبد آهنين بسيار اغراق آميز است و بخصوص شهروندان نبايد به آن اميد زيادي داشته باشند زيرا شايد در بهترين شرايط اين سامانه قدرت دفاع از يك شهر را داشته باشد.

بنيامين نتانياهو نخست وزير فعلي رژيم اشغالگر قدس نيز همچون فرماندهان ارشد ارتش صهيونيستي تلاش كرد تا سطح توقعات را نسبت به اين سامانه كاهش داده و تأكيد كند كه اين سامانه نمي­ تواند پاسخگوي موشك­ هايي باشد كه از نوار غزه به سوي جنوب فلسطين اشغالي شليك مي­ شوند.

به گفته نتانياهو شهرك­ هاي صهيونيست­ نشين مدت­ ها است كه در معرض حملات موشكي قرار مي­ گيرند و سامانه­ اي كه دوره آزمايش خود را پشت سر مي­ گذارد نمي­ تواند پاسخگوي حجم بالاي موشك­ ها باشد بخصوص كه نمي­ توان براي هر منزل مسكوني يا محله صهيونيست­ نشين و يا مركز و پايگاه نظامي يكي از سامانه­ ها را به طور اختصاصي مستقر كرد. نتانياهو در عين حال ادعا كرد، بهترين راهبرد براي مقابله با موشك­ هاي مبارزان فلسطيني حمله به پايگاه­ هاي آنها و اتخاذ موضع هجومي عليه فلسطينيان است.

اظهارات درون گابيش فرمانده پدافند هوايي ارتش صهيونيستي هم در اين رابطه جالب است كه گفته بود: با پايان مرحله آزمايش نظامي اين سامانه كه هم­ اكنون آغاز شده، سامانه گنبد آهنين خواهد توانست پدافند خوبي را فراهم كند اما هرگز نبايد تصور كرد كه اين سامانه پدافندي كامل است.

به اعتراف گابيش، نصب و راه اندازي اين سامانه به معني اين نيست كه خواهد توانست موشك­ ها را رهگيري و سرنگون كند، بلكه هم­ اكنون ما در آخرين مرحله­ اي قرار داريم كه بعد از آن پديد آمدن يك سامانه دفاعي اعلام مي­ شود. به گفته اين فرمانده صهيونيستي، گنبد آهنين هم­ اكنون در مرحله ارزيابي دقيق عملكرد است و از اينرو در جنوب فلسطين اشغالي مستقر شده است.

گابيش همچنين به صهيونيست­ ها توصيه كرد با ناديده گرفتن راه­ اندازي اين سامانه همچنان همان اقدامات سابق را براي مقابله با موشك هاي مبارزان فلسطيني به كار برند.

دانيل هرشكوويچ از وزراي كابينه رژيم صهيونيستي نيز اعتراف كرد: اين سامانه با وجود هزينه­ هاي بالايي كه براي آن صرف شده، هرگز براي رهگيري و سرنگوني موشك­ هاي مبارزان فلسطيني كارايي نخواهد داشت.

در لابه لاي حرف هاي سران صهيونيست­ ها چند نكته برجسته به چشم مي خورد؛ يكي صرف هزينه­ هاي گزاف براي ايجاد اين سامانه است كه هر چند بخشي از مبالغ آن از سوي آمريكا تأمين شده ولي باز هم نسبت به اقتصاد داخلي رژيم صهيونيستي آنقدر بوده كه خود به اين نكته اعتراف نموده­ اند.

ديگر اينكه به صراحت از عدم كارايي مناسب اين سامانه در برابر حملات راكتي نيروهاي مقاومت صحبت به ميان آمده و پوشش­ دهي كامل اين سامانه براي ساكنان سرزمين­ هاي اشغالي امري محال تلقي شده­ است.

حتي اميدواركننده ترين ادعاها كه متعلق به فرمانده پدافند صهيونيست­ ها است، با دعوت مردم به رعايت اقدامات لازم، بر ناكارآمدي گنبد آهنين صحه مي­ گذارد.

تناقض ميان اين اظهارات با تبليغات گاه و بي گاه پيرامون كارايي گنبد آهنين در درگيري هاي كوچك و بزرگ پس از جنگ 22 روزه با حماس نيز مي تواند مورد توجه قرار گيرد.

آنگاه كه گنبد آهنين برافراشته شد

در ابتدا دو سامانه ضد موشكي گنبد آهنين در اطراف نوار غزه مستقر شد. به گزارش روزنامه عبري يديعوت آحارونوت، استقرار اين سامانه به منظور رويارويي با احتمال بحراني شدن اوضاع جبهه غزه در پرتو درخواست‌هاي مربوط به لزوم حمله نظامي گسترده به آن صورت گرفت.

به گزارش مشرق، در همين زمان نيز رؤساي شوراهاي محلي شهرك‌هاي صهيونيستي اطراف غزه نسبت به كارآمدي اين سامانه به ديده ترديد مي‌نگريستند. از سوي ديگر، ارتش اسرائيل اعلام كرد كه قادر به حمايت از تمامي شهرهاي صهيونيستي در مقابل حملات موشكي مقاومت اسلامي نخواهد بود و استقرار اين سامانه در پرتو حملات موشكي روزمره نيروهاي مقاومت به مناطق صهيونيستي بيهوده است.

در سوي ديگر ميدان، شهروندان فلسطيني اعلام كردند كه سامانه ضد موشكي گنبد آهنين رژيم صهيونيستي كه براي مقابله با موشك­ هاي گروه­ هاي مقاومت فلسطين در باريكه غزه نصب شده است، در مقابله با تعدادي از موشك­ هاي شليك شده از شمال باريكه غزه ناموفق بود.

به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين در آن زمان، شهروندان فلسطيني در شمال باريكه غزه گزارش دادند كه پس از شليك يك فروند موشك از سوي گروه هاي مقاومت فلسطين، چند موشك ضد موشك از سامانه گنبد آهنين شليك شد و موشك­ هاي صهيونيستي موفق به مقابله با آن نشدند. اين صحنه باعث تمسخر سامانه موشكي مذكور توسط شهروندان شد.

منابع عبري نيز به اصابت موشك مذكور به شهر عسقلان اعتراف كرده و ابراز نمودند اصابت اين موشك باعث بلند شدن شلعه هاي آتش به آسمان شد.

گفتني است خود منابع صهيونيستي اعلام كرده بودند كه گنبد آهنين تنها با يكي از 20 موشك شليك شده از باريكه غزه به سمت النقب غربي و عسقلان مقابله و آنرا منهدم كرده بود و اين از ديد ناظران شكست بزرگي براي سامانه مذكور در نخستين امتحان واقعي بوده است.

در يكي از گزارش­ هاي ارتش رژيم صهيونيستي آمده است كه ديروز تا ساعت­ هاي عصر 30 فروند موشك و گلوله خمپاره فلسطيني شليك شد كه گنبد آهنين توانست تنها 5 فروند از آنها را منهدم كند.

پرتابگر موشك در سامانه گنبد آهنين

بدين­ ترتيب سامانه ضد موشكي گنبد آهنين كه رژيم صهيونيستي ابتدائاً در اطراف غزه و مشخصاً در دو شهرك عسقلان و بئرالسبع مستقر كرد، در تهاجم اين رژيم عليه غزه و مقابله گروه‌هاي مقاومت با آن ناكارآمدي خود را ثابت كرد به طوري كه بنا به اذعان صهيونيست‌ها مقاومت فلسطين در روزهاي اول بيش از 60 راكت و خمپاره به سمت اهداف اسرائيلي شليك كرد و باعث شد كه بيش از يك ميليون صهيونيست از بيم راكت‌هاي مقاومت يك شب را در پناهگاه‌ها سپري كرده و تا هفته ها با اين ترس مأنوس باشند.

منابع خبري صهيونيستي اعلام داشته­ اند كه طي اين درگيري­ ها در مجموع بيش از 120 موشك به سوي شهرك­ هاي اسرائيلي پرتاب شده كه سامانه گنبد آهنين تنها برابر 8 موشك توانسته واكنش موفقيت آميز نشان دهد.

گردان‌هاي مقاومت در اين دور از درگيري ها اين تعداد راكت و گلوله خمپاره و همچنين 3 فروند راكت گراد به شهرك‌هاي صهيونيست­ نشين شليك كردند كه سامانه دفاع موشكي گنبد آهنين در مقابله با آنها عملكرد ضعيفي نشان داد و راكت­هاي فلسطيني به شهرهاي اواكيم، بئرالسبع و كريات­گاد واقع در 52 كيلومتري غزه اصابت كردند كه كمي بيشتر از بردهاي معمول راكت هاي نيروهاي مقاومت است. راكت­ هاي شليك شده به ساختمان‌هاي صهيونيست ها اصابت كردند و اين پس از حمله راكتي دو روز پيش فلسطيني‌ها صورت گرفت كه حداقل 9 زخمي اسرائيلي بر جا گذاشت.

با جمع­ بندي اخبار منتشره از اين سري درگيري­ ها نتايج بكارگيري گنبد آهنين قابل بحث خواهد بود. براي سامانه­ اي كه با صرف بودجه بالايي توسط رژيمي كه محدوديت چنداني در دسترسي به فناوري­ هاي روز نداشته و حتي «رافائل»، شركت سازنده اين سامانه، خود را دارنده بالاترين فناوري­ هاي دفاعي در جهان معرفي مي­ نمايد، كسب درصد اصابت به هدف 6.66 درصد(بر اساس گزارش­ هاي مورد بررسي) بر خلاف موضع­گيري سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي نه تنها يك دستاورد نبوده بلكه شكست فني قابل توجهي نيز هست.

چند نمونه از راكت ها و نمونه اي از خمپاره هاي مورد استفاده مقاومت اسلامي فلسطين

به گزارش مشرق، اين نتايج در حالي ثبت شده كه طبق اعلام خود صهيونيست­ ها در سال­ هاي گذشته، اين سامانه با موفقيت راكت­ هاي مشابه را منهدم كرده بود. نكته اينجاست براي صنعت دفاعي صهيونيست­ ها كه سابقه رفع ايرادات سامانه پاتريوت در اوائل دهه 1990 ميلادي حتي پيش از خود آمريكايي­ ها كه سازنده آن هستند را دارند و با سال­ ها كار بر روي سامانه ضدموشكي ارو(پيكان) كه داراي قابليتهاي ادعايي بسيار بالايي است، ساخت سامانه­ اي با مأموريت مشابه(ضد موشك) كه آن هم بر اساس نمونه­ هاي در حال خدمت ساخته شده و در نخستين استفاده رزمي خود به چنين درصد اصابت پاييني دست مي­ يابد به واقع يك شكست فناورانه محسوب مي­ شود.

گفتني اينكه اين درصد اصابت در بين سامانه­ هاي پدافند هوايي بر ضد موشك­ ها قابل مقايسه با توپ­ هاي ضد هوايي با هدفگيري چشمي در برابر هواپيماها است!

بنا به اعلام منابع، ورود به خدمت اين سامانه كه معادل بيش از يك ميليارد يورو براي طراحي و آماده سازي آن هزينه شده است توسط ارتش رژيم صهيونيستي به تعويق افتاده بود. برخي از كارشناسان بر اين باور هستند كه نظاميان اسرائيلي تنها اخبار نادرست از اين سامانه منتشر مي‌كنند تا به اين وسيله راهي براي سركيسه كردن بيشتر آمريكا كه هزينه‌هاي ساخت اين سامانه را پرداخت مي‌كند، پيدا كنند و اين به معني زير سؤال رفتن همين آمار عملكرد ضعيف سامانه كه از سوي صهيونيست­ ها منتشر شده نيز است.

«يوسي ميلمان» كارشناس مسائل نظامي روزنامه صهيونيستي هاآرتص اظهار كرده است: به جرأت مي توان گفت اين سامانه براي رونق بخشيدن به صادرات تسليحات نظامي اسراييل طراحي شده است نه حمايت از ساكنان آن.

حتي استقرار سامانه گنبد آهنين در عسقلان در حالي صورت گرفت كه پيش از آن نيز استقرار اين سامانه در نزديكي بئرالسبع در جنوب فلسطين اشغالي با اما و اگرهاي زيادي به انجام رسيد، به نحوي كه مجله نظامي «بمحانيه» و سايت رسمي ارتش رژيم صهيونيستي تأكيد كردند، هزينه­ هاي بسيار زياد راه اندازي و استفاده از اين سامانه از چالش­ هايي است كه مي­ تواند حتي منجر به عدم استقرار اين سامانه در مناطق ديگر فلسطين اشغالي شود.

صهيونيست‌ها كه پيش از اين ادعا كرده بودند سامانه دفاع موشكي گنبد آهنين را براي محافظت از شهروندان خود توسعه مي‌دهند اكنون احتمال استفاده از آن براي محافظت از پايگاه‌هاي نظامي را رد نمي‌كنند. به گزارش روزنامه صهيونيستي فوروارد در حالي كه سامانه دفاع موشكي گنبد آهنين مراحل پاياني تكميل شدن را سپري مي‌كند، اسرائيلي‌ها كارايي آن را زير سوال برده و نمايندگان كنگره آمريكا نيز به دنبال ضمانت‌هايي هستند كه اين سامانه كه آمريكا بخش عمده تأمين مالي آن را بر عهده دارد به جاي آنكه از شهروندان اسرائيلي محافظت كند، براي دفاع از پايگاه‌هاي نظامي مورد استفاده قرار نگيرد.

اين نگراني در ميان شهروندان رژيم‌ صهيونيستي نيز وجود دارد كه سامانه دفاع موشكي گنبد آهنين كه در اصل قرار بود سپر دفاعي براي شهروندان باشد،‌ براي حفاظت از تأسيسات نظامي استراتژيك به كار برده شود. اين موضوع باعث شده تا سؤالاتي در ميان نمايندگان كنگره آمريكا به وجود آيد كه به دنبال تأمين مالي اين پروژه بوده‌اند.

يكي از اعضاي مجلس نمايندگان آمريكا نيز گفته بود كه تغيير رويكرد تل‌آويو در استفاده از اين سامانه در محافظت از غيرنظاميان،‌ به اين موضوع منتهي مي‌شود كه كنگره درباره كمك 205 ميليون دلاري خود به اين پروژه تجديد نظر كند.

اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي ادعا مي­كند براي رفع ايرادات اين سامانه طي فرآيندي 20 ماهه برنامه ريزي كرده و بودجه­ اي يك ميليارد دلاري نيز براي اين منظور در نظر گرفته است و به همين دليل به كمك مالي آمريكايي­ ها نياز دارد. صهيونيست­ ها مي­ خواهند حداقل 6 سامانه ديگر از اين نوع را به خدمت درآوردند. در همين راستا كمك هاي بيشتري نيز به برنامه توسعه اين سامانه در دستور كار آمريكايي ها قرار گرفته است بطوريكه در ارديبهشت ماه 1391 اعلام شد 70 ميليون دلار در اين زمينه به صهيونيست ها پرداخت خواهد شد. همچنين مي خواهند تا سال 2015 نيز بالغ بر 680 ميليون دلار به ترميم نواقص گنبد آهنين كمك كنند.

مشكلات گنبد آهنين

بررسي عملكرد گنبد آهنين در چند درگيري دو سال اخير بين رژيم صهيونيستي و مقاومت اسلامي در غزه خالي از لطف نيست. در سال فروردين 1390(آوريل 2011) نيروهاي مقاومت در پاسخ به تجاوزات اين رژيم بيش از 120 فروند راكت و خمپاره به سرزمين هاي اشغالي شليك كردند كه بنا بر گزارش هاي موجود تنها 8 مورد از آنها توسط گنبد آهنين منهدم شده است. اين نشان دهنده درصد موفقيت 6.67 درصد است.

در آبان 1390(اكتبر 2011) دست كم 30 شليك از نواز غزه به سمت دشمن گزارش شده كه تنها يك مورد آن توسط سامانه گنبد آهنين منهدم شده. بنابراين تنها 3.33 درصد موفقيت حاصل شده است كه نصف موفقيت آن در درگيري قبلي بوده است. سخنگوي گردانهاي قدس وابسته به جهاد اسلامي فلسطين اعلام كرده بود در سال 2011 اين گردان ها در مجموع 226 شليك به سمت شهرك هاي صهيونيستي داشته اند كه شامل 59 موشك گراد، 39 موشك قدس، 98 گلوله خمپاره و 30 موشك 107 بوده است.

كمي بعد و در اسفند 1390(مارس 2012) نيروهاي مقاومت اسلامي در پاسخ به ترور زهير القيسي بيش از 300 فروند راكت و خمپاره شليك كردند كه رسانه هاي غربي اعلام كردند 56 مورد از آنها توسط سامانه گنبد آهنين رهگيري(intercept) شده است. هر چند مي دانيم كه واژه "رهگيري" معناي متفاوتي با "انهدام" داشته و تنها به معني شناسايي و قفل كردن سامانه روي هدف است اما حتي اگر فرض كنيم هر 56 مورد منهدم شده باشد درصد موفقيتي برابر 18.67 درصد را نشان مي دهد كه نسبت به قبل بهبود داشته است. برخي منابع تعداد اهداف منهدم شده در اين درگيري را 27 مورد عنوان كرده اند كه 9 درصد موفقيت را بيان مي كند.

در آخرين درگيري بين رژيم اشغالگر قدس و نيروهاي مقاوت كه در اواخر خرداد و اوائل تيرماه 1391 به وقوع پيوست از 150 پرتابه شليك شده به سمت دشمن، تنها 5 مورد منهدم شده كه بيانگر حاصل شدن تنها 3.33 درصد موقفيت است. اين در حالي بود كه پوشش دهي اين سامانه در ناحيه درگيري با توجه به تجربيات قبلي اصلاح شده بود.

يكي از راكت هاي شليك شده به پايگاه مرزي رژيم صهيونيستي اصابت كرده و موجب زخمي شدن 5 نظامي شد. اين امر نشانه هدفگيري دقيق تر راكت ها و يا دست كم بيانگر تلاش نيروهاي مقاومت براي مورد اصابت قرار دادن اماكن نظامي كه مساحت محدود تري نسبت به شهرك هاي صهيونيست نشين دارند است. در اينصورت بايد ذخيره موشك هاي مقاومت به حد بالايي رسيده باشد.

به گزارش مشرق، يكي از مهمترين مشكلات اعلام شده براي اين سامانه در حال حاضر، تعداد بسيار كم آن بوده كه تا حد زيادي متأثر از بار مالي بالاي بكارگيري آن است. با توجه به وجود سه پرتابگر 20 تايي از اين موشك در هر سامانه و با در نظر داشتن اينكه قيمت موشك­ هاي آن كه در منابع مختلف رقم­ هايي از 35 تا 100 هزار دلار براي هر فروند آن اعلام شده، تجهيز هر سامانه تنها از بابت اين موشك­ ها بين دو ميليون و صدهزار تا 6 ميليون دلار هزينه در بر خواهد داشت. در حالي كه اين سامانه توان قطعي انهدام هر پرتابه مهاجم با يك موشك را نداشته و ممكن است در برخي موارد به شليك بيش از دو موشك براي انهدام يك هدف نياز داشته باشد. از طرفي هر راكت­ دست­ساز فلسطيني ها تنها حدود 500 تا 800 دلار هزينه در بر دارد! از اين­رو مخالفان گنبد آهنين در درون رژيم صهيونيستي استدلال بسيار محكمي براي از دور خارج كردن اين سامانه دارند.

هر چند مشكل بار مالي غير قابل صرف نظر كردن است اما در واقعيت مشكلات فني هم در سامانه پر زرق و برق گنبد آهنين وجود دارد مانند زمان واكنش اين سامانه به اهداف. به گفته منابع، اين سامانه براي شليك به سمت راكت­ هاي فلسطيني به 20 ثانيه زمان نياز دارد در حالي كه راكت­ هاي گراد در زماني اغلب نزديك به 14 تا 20 ثانيه از محل پرتاب خود به شهرك­ هاي صهيونيستي مي­ رسد.

رئوفين بدتسور يك تحليلگر مسائل امنيتي رژيم صهيونيستي در خصوص معايب سامانه ضد موشكي گنبد آهنين در گفت و گو با كانال 10 تلويزيون اين رژيم گفته است: در صورتي كه موشك قسام از بيت حانون به سمت سديروت شليك شود در راه اصابت به هدف تنها مدت زمان 14 ثانيه را در آسمان سير مي­ كند و در صورتي كه سامانه گنبد آهنين تنها چند ثانيه در شليك موشك تأخير داشته باشد، موشك قسام به هدف اصابت خواهد كرد.

البته با احتساب زمان 20 ثانيه براي واكنش گنبد آهنين و زمان پرواز 14 ثانيه اي راكت ها، بايد نظر اين كارشناس را به ايk نكته جلب كرد كه با اين شرايط راكت مد نظر حتما به هدف اصابت كرده و عملاً سامانه از انهدام آن جا مي ماند.

تصوير خيالي از كارايي گنبد آهنين در برابر راكت هاي شليك شده از يك شهر آباد و زيبا!

بدين­ ترتيب اين سامانه فرصت كافي براي شليك كردن ندارد هرچند كه به ادعاي صهيونيست­ ها 80 درصد اهداف را كشف مي­ كند. البته خود اين نكته كه تمام اهداف توسط اين سامانه رديابي نمي­ شوند، نقطه ضعف بزرگي است زيرا به اين معني است كه مثلاً در صورت شليك 60 موشك، 12 فروند از آنها اصلاً شناسايي نمي­ شوند چه برسد به رهگيري و انهدام. اين احتمال نيز وجود دارد كه با افزايش تعداد راكت هاي شليك شده، درصد بيشتري از آنها نيز توسط سامانه رديابي نشوند.

خمپاره­ ها يكي ديگر از مشكلات اساسي سامانه ضد موشكي گنبد آهنين هستند، شليك خمپاره­ ها از سال 2001 تاكنون 40 درصد از حملات بر ضد صهيونيست ها را تشكيل مي­ دهد و اين در حالي است كه سامانه گنبد آهنين قادر به ناكار ساختن خمپاره­ ها نيست.

تمام اين نتايج در حالي رقم خورده كه سامانه مديريت نبرد در گنبد آهنين پس از ردگيري هدف و تعيين خط سير آن و پيش­ بيني محل اصابت، از اهدافي كه خطرناك تلقي نمي­ شوند صرف نظر مي­ نمايد و ظرفيت آن براي ردگيري اهداف ديگر باز مي ماند اما با اين وجود باز هم موفق به رديابي تمام اهداف نمي گردد.

آنچه تعيين كننده نهايي در كارايي اين سامانه است، داده­ هاي ديگري نظير تعداد دقيق اهداف قابل كشف و قابل قفل كردن توسط سامانه و تعداد هدف قابل درگيري در هر لحظه، ميزان احتمال اصابت به هدف در صورت شليك يك موشك، تعداد سامانه­ هايي كه وارد خدمت خواهند شد(از 13 يا 14 سامانه مورد نياز) و چند مورد ديگر است كه به بحث هاي جزئي تري احتياج دارد.

البته ناگفته نماند كه خود سامانه گنبد آهنين نيز مي­ تواند توسط سلاح­ هاي مختلفي مورد تهديد واقع شود و اين نكته بخصوص در مواجه با نيرويي چون حزب الله لبنان كه از قدرت بسيار و فناوري­ هاي نسبتاً خوبي برخوردار است نمود بيشتري خواهد داشت. به عنوان مثال در صورتي كه محل استقرار اين سامانه به مرزهاي نيروهاي مقاومت نزديك تر شود، هر چند تا عمق بالاتري از خاك طرف مقابل تحت پوشش قرار مي گيرد اما امكان انهدام آن توسط موشك هاي سبك دوش پرتاب ضد زره تا خمپاره اندازهاي كماندويي نيز بيشتر خواهد شد.

درگيري­ هاي اخير بين نيروي­ هاي مقاومت و رژيم اشغالگر قدس نشان داد كه اين سامانه با وضعيت فعلي به هيچ وجه كارآمد نبوده و در آينده نيز حتي اگر ادعاي صهيونيست­ ها در مورد تمايل چند كشور به خريد آن محقق شده و با تأمين بودجه تعداد بيشتري از اين سامانه وارد خدمت شود، تا آن زمان، تعداد پرتابگرها و موشك­ هاي نيروهاي مقاوت در لبنان و فلسطين نيز بيشتر خواهد شد.

تمامي آثار موشك باران دشمن غاصب توسط نيروهاي مقاومت در حالي است كه از راكت­ هاي يعني تسليحات هدايت ناپذير استفاده مي­ شود و منابع تحليلي اعلام داشته­ اند كه دقت و برد راكت­ هاي دست­ساز فلسطيني­ ها رو به افزايش است. بنابراين در صورت حفظ اين روند، نيروهاي اسرائيلي با چالش­ هاي بسيار بيشتري روبرو خواهند شد زيرا با افزايش دقت، تعداد كمتري پرتابه هم تأثير بالايي خواهد داشت چه رسد به حمله پر تعداد.

حتي با همين وضعيت فني راكت­ هاي نيروهاي مقاومت اسلامي، فشار رواني موجود در بين ساكنان سرزمين­ هاي اشغالي، مقامات رژيم صهيونيستي را پس از هر درگيري دچار مشكلات فراوان و فدا كردن اهداف نظامي كه در آغاز درگيري در نظر بوده مي­ نمايد تا آرامش نسبي به سرزمين­هاي اشغالي بازگردد. البته متوقف كردن درگيري، توازن عملي قدرت را به دنبال دارد؛ در فضايي كه يك طرف نبرد به قول خودش از آخرين فناوري­ ها برخوردار بوده و طرف ديگر مدتها براي تأمين برق و غذا و دارو و بسياري امكانات ضروري و اوليه با مشكل روبرو بوده است.

بنابراين گنبد آهنين در حال حاضر حتي نقش يك داروي آرامش بخش را نيز ندارد و به تنهايي اهرمي در جهت كمك به صهيونيست­ ها در برپايي نبرد بزرگ ديگري با نيروهاي مقاومت نخواهد بود.

چهارشنبه|ا|4|ا|مرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن