واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وي شنبه شب در نشستي با هنرمندان خوزستان در اتاق بازرگاني استان در اهواز افزود: هويت در درون خودماست و براي نمود آن دراثر هنري بايد هنرمند حتما خود و روحيات خود را کاملا شناخته باشد تا بتواند تصويري از خود به وجود آورد. وزيري مقدم، هنرمند آثار تجسمي که آثار وي اخيرا در موزه هنرهاي معاصر اهواز به نمايش در آمده معتقد است:هويت ديني را نمي شود به نقاشي تزريق کرد نمي شود با به تصوير کشيدن يک سرباز زخمي، پيرمرد يا پيرزن، مسجد و گلدسته، مجلس عروسي يا مهماني شکل ايراني به اثر داد وبودن اين تصاوير دليل برهويت ايراني اثر نمي شود. وي گفت: بايد عصاره دروني ايراني بودن را پيدا کرد و اين درهيچ فرمولي بدست نمي آيد نبايد انتظار داشت بزرگان قوم يا سياستمداران خط مشي را براي هنر تعيين کنند هويت، هويت شخصي خود ما هنرمندان است که بايد در کارمان اينقدر ايمان وشناخت داشته باشيم که اگر چيزي خلق مي کنيم نمايانگر داشته هاي دروني خودمان واثري از هويت واقعي هنرمند باشد. وزيري مقدم اظهار داشت: شاگرد اگر با ايمان و اعتقاد به هنر کار را ياد بگيرد واستاد خوب ومتعهدي هم راهنماي کارش باشد مي توان اميدوار بود اثري اصيل خلق کند،از طرفي هنر در چارديواري بسته به وجود نمي آيد هنرمندان بايد ارتباطات خود را توسعه دهندودانش خود را درهمه حوزه هاي مرتبط با هنر وادب افزايش دهند. وي گفت:نقاشي،مينياتور،اپرا ،تئاتر،ادبيات، ،موسيقي و...همه مرتبط هستند و يک هنرمند بايد درهمه اين زمينه ها دانش واطلاع کافي داشته باشد. وزيري مقدم اضافه کرد: يادگيري دقيق بسيار مهم است و دراين فرآيند نقش استاد، محوري است، متاسفانه اکنون در کشورما ضعف زيادي ازاين لحاظ مشهود است،بعضي استادان دانشگاههاي تهران خودشان هم نمي دانند چه مي کنندچون آلوده به پول درآوردن شده اند، گاه مشاهده مي شود که برخي شاگردان با مطالعه و ارتباطات خاص خود با خارج و عالم هنر دانش بهتري نسبت به استاد دارند. وي اظهار داشت: وضعيت کنوني نقاشي درکشور هنوز مانند سالهاي دهه 30 شمسي است و رنگ و ترکيب بندي فضا و ريتم درهيچ يک از آثار مطرح نيست،کارهاي نصفه کاره اي انجام مي شود که نه مورد پسند داخل و نه مورد تاييد خارج است. اين هنرمند مدرنيست گفت:جوانان هنرمند بايد با سبکهاي مختلف نقاشي و هنر،سير تحولات اين سبکها ،المان هاي ارزشمند سبکها، فضاي فرهنگي هنري اجتماعي وچرايي و چگونگي پيدايش آنها و...کاملا آشنا باشند،ورود انديشه به کار هنر وقرار گرفتن احساس در مرحله بعد از انديشه و... همه اينها بايد براي هنرمندان جوان تبيين شود. وي افزود:نقاشي ديگر دنباله روي از واقعيت هاي عيني نيست اين گونه نگرش درکشورهايي که هنر جنبه فرمايشي دارد و آثار هنري براساس دستور توليد مي شدند رسم بوده و اينها آثار هنري را که درخدمت غير از آرمانهاي اين مکاتب بوده را هنر منحط اعلام مي کردند. اين استاد نقاشي با اشاره به اينکه نقاشي بيان واقعيت ها نيست بلکه بيان برداشت ها و انديشه هاست،اظهارداشت:هنر اصولا بيان آزادي است و هنرمند بايد آن چيزي راخلق کند که وجود ندارد،شاگردان بايد بدانند که هنر در آزادي به وجود مي آيد. وي با انتقاد از وضعيت موجود هنر در کشورمان گفت: اخيرا هنر حالت انحرافي پيدا کرده اساتيد آن کاري را که بايد انجام دهند نمي دهند فقط به فکر اين هستند که چهره ماندگار و استاد نمونه شوند،به مسافرت خارج بروند ...،با اين شيوه تدريس هنرجويان و دانشجويان را به سمت کلاژ وکپي کردن از اينترنت سوق مي دهند. وزيري اضافه کرد:برخي اساتيد ما الان مدتهاست کار جديدي ارايه نمي دهند، درحالي که هنرمند بايد همواره پويا ودرحال رشد ونوآوري باشد، نوآوري يعني کپي نکردن از خود و جستجو تا پيدا کردن و کشف و ارايه چيزهاي تازه ،هنرمند نبايد به وضعيت موجود خود مغرور شده ودر جابزند. وي به جوانان علاقمند به نقاشي توصيه کرد:آموزش طراحي در وهله اول اهميت است زيرا طراحي سنگ بناي نقاشي وگرافيک است و به هيچ بهانه اي نمي شود آنرا کنار گذاشت،چيرگي هنرمند در طراحي براي پيشرفت درکار هنرعنصري اساسي است. وزيري مقدم پنجشنبه شب براي گشايش نمايشگاه آثارش در موزه هنرهاي معاصر اهواز به اين شهر آمد و شنبه شب در نشستي با هنرمندان خوزستان حضور يافت و به پرسش هاي آنان پاسخ گفت. محسن وزريري مقدم درسال 1338 موفق به گرفتن دانشنامه آکادمي هنرهاي زيباي رم شد،و درطول عمر خود علاوه برخلق آثارهنري بسيار (نقاشي، طراحي، حجم)، موفق به کسب جوايز و عنوانهاي بين المللي مختلفي شده که از جمله آن مي توان به کسب عنوان شخصيت هنري اروپايي سال 2005 اشاره کرد. کتابهاي تاليف شده توسط وي سال هاست از جمله منابع و کتب مرجع معتبر درزمينه طراحي به شمار مي آيد. 643/641/ 640
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]