تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819291792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس مركز ارتباط مردمي نهاد رياست جمهوري:ايراني ها در ۹۹ سفر 23 ميليون نامه به احمدي‌نژاد نوشتند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رييس مركز ارتباط مردمي نهاد رياست جمهوري:ايراني ها در ۹۹ سفر 23 ميليون نامه به احمدي‌نژاد نوشتند
خبرگزاري فارس: رييس مركز ارتباطات رياست جمهوري از نوشته شدن ۲۳ ميليون نامه به رييس جمهور در جريان ۹۹ سفر استاني احمدي نژاد و پردازش ۸۰ درصد آن ها خبر داد.


به گزارش حوزه دولت خبرگزاري فارس، مرتضي غرقي رييس مركز ارتباطات نهاد رياست جمهوري در گفتگويي با نشريه نهاد داخلي نهاد رياست جمهوري به بررسي جنبه هاي مختلف سفرهاي استاني رياست جمهوري و همچنين نحوه رسيدگي به اين نامه ها پرداخته است.

**************

به طور كلي وظايف مركز ارتباط مردمي در هر سفر استاني چيست؟

اولا درباره كليت سفرهاي استاني بايد بگويم اين سفرها در واقع كمك به شناخت و راهنمايي در اتخاذ تصميمات كلان كشوري و ملي است. اطلاعات سفرهاي استاني در تلفيق با گزارش نهاد هاي رسمي مي تواند الگوي مقبولي براي تصميم سازي در سطح هيات وزيران ياشد و اين اطلاعات براي ترسيم آينده و بهبود وضع جاري كارگشا خواهد بود؛ چرا كه سفرهاي استاني هيات دولت نهم و دهم، حضور كابينه و تصميم سازي در استان ها بود.

سفرهاي استاني، حضور بي واسطه در ميان مردم و تشكيل جلسات كابينه در تمامي نقاط كشور كه در مواردي پاي هيچ مسؤولي حتي در سطح مدير كل نيز به آن جا نرسيده بود، مصداق روشني از مردم سالاري ديني است.

وظايف اصلي مركز ارتباط مردمي در سفرهاي استاني عبارتند از: تقويت روحيه خدمت به مردم، تحكيم ارتباط با مردم و تكريم آن ها، حمايت از اقشار محروم و زنان سرپرست خانوار، برداشتن ديوار بي اعتمادي بين مردم و مسؤولان، رفع محروميت ها و تبعيض ها،

در دسترس قرار دادن مقامات اجرايي كشور و انعكاس مشكلات به بالاترين مقامات، تمركز زدايي از نظام اداري، ايجاد تحول در نحوه ارتباط مديران با مردم، رصد كردن نيازها به طور مستقيم از سوي وزيران، معاونان و رؤساي سازمان ها، تقويت نظارت بر ساختارهاي اجرايي و اداري كشور، ايجاد تحرك و پويايي در سيستم هاي اجرايي استاني،

رسيدگي به امور مردم در مبداء، دريافت اطلاعات راجع به عملكرد سازمان اداري به طور مستقيم از طرف مردم، فعال سازي سيستم اداري، آشنايي با تمامي ظرفيت هاي كشور، آسيب شناسي ميداني عميق و عيني از تحولات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور، دريافت مشكلات و اوضاع محيطي به طور مستقيم از محل و مردم،

ارزيابي ميزان تأثير گذاري تصميمات دولت در زندگي مردم مناطق و نقاط مختلف كشور، توجه به زير ساخت هاي اقتصادي و توليدي در سراسر كشور، امكان فرصت سازي براي رشد و توسعه متناسب و پيشگيري از عوامل خطر ساز و بحران زا.

تمامي موارد و اهداف ذكر شده در سخنان رييس جمهور نيز بارها مورد تأكيد قرار گرفته است.

تاكنون در 99سفر قبلي چند نامه مردمي خطاب به رييس جمهور دريافت كرده ايد؟ آيا آماري از موضوعات و درخواست هاي مطرح شده در آن ها داريد؟ روند پاسخگويي به اين نامه چگونه بوده است؟

تعداد نامه هاي دريافت شده به تفكيك در دور اول سفرهاي استاني 7229286 نامه و در دور دوم تعداد 8351034 فقره و در دور سوم 6708602 فقره نامه و در دور چهارم تعداد 1348914 نامه بوده و به طور كلي در اين دوره ها 23637836 فقره نامه توسط 3720 نفر از نيروهاي اعزامي از سوي مركز ارتباطات مردمي جمع آوري، پردازش و رسيدگي شده است.

بايد گفت كه بيش از 80 درصد نامه حول محور درخواست هاي مسكن، اشتغال، دارو و درمان، تسهيلات بانكي و مساعدت هاي مالي بوده است.

با توجه به گستردگي در خواست هاي مردمي از رييس جمهور و اعضاي كابينه، طراحي سامد چه كمكي به اين امور نموده است؟

استقرار سيستم سامد در دستگاه ها و استان ها باعث تجميع موارد درخواستي شده و اين موضوع باعث بررسي ميداني مشكلات و دسترسي به سوابق ارتباط برقرار كنندگان، هماهنگي و ارتبط موثر و مستمر با معاونان تام الاختيار، رؤساي ادارات، بازرسان و ساير عوامل اجرايي را فراهم آورده است.

با استقرار سامد در مركز ارتباط مردمي، استان ها و دستگاه هاي كشور دريافت، ثبت، ارجاع و پيگيري تقاضاهاي مردمي از كانال هاي مختلف نظارت و پيگيري، اطلاع رساني، تحليل و ارايه گزارش از اطلاعات و عملكرد دستگاه ها با استفاده از بستر يكپارچه نرم افزاري امكان پذير شد.

فعاليت اين سيستم در چهار سطح ملي، دستگاه، استان و شهرستان باعث شد مردم بتوانند در هر نقطه اي از كشور يا خارج از كشور با اين سيستم ارتباط برقرار كنند و مسايل، مشكلات و نظرات خود را اعلام كنند.

به نظر شما مهم ترين دستاورد سفرهاي استاني چه بوده است؟

به طور كلي مهم ترين دستاورد سفر استاني، حل مشكلات مردم، باز كردن حلقه مديريتي كشور، شكستن عادات و شالوده هاي كهنه در عرصه مديريتي و ارتياط بي واسطه مردم با عالي ترين مقام اجرايي كشور است.

به صورت تفكيك شده در حوزه هاي مختلف بايد گفت كه در زمينه بهداشت، دارو و درمان دستاوردهاي چون طرح بيمه ايرانيان و بيمه هاي همگاني درماني، بيمه هاي مكمل و هزينه هاي جانبي و بيماران پرهزينه و طرح پزشك خانواده مطرح است.

در زمينه تامين مسكن، طرح عظيم مسكن مهر موفقيت آميز بوده و هم چنين طرح ارايه تسهيلات به بنگاه هاي كوچك زودبازده، صندوق مهر امام رضا(ع) و تبديل وضعيت شغلي كاركنان دولت و طرح اشتغال از كلان شهرها به بار نشسته و در زمينه مسايل اقتصادي طرح هدفمند كردن يارانه ها، سهميه بندي بنزين و صدور كارت هوشمند سوخت و تسهيلات قرض الحسنه ازدواج دستاوردهايي بوده كه آثار مثبت اجراي آن ها در جامعه مشخص است.

نكته شايان ذكر در اين رابطه اين است كه با توجه به اين موضوع كه بيش از 80 درصد نامه ها حول محور درخواست هاي مسكن، اشتغال، دارو و درمان، تسهيلات بانكي و مساعدت هاي مالي بوده است.

اين دستاوردها باعث تحقق شعار هاي چهارگانه دولت يعني عدالت محوري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت و تعالي مادي و معنوي دولت شده است.

آن گونه كه در گردهمايي مديران كل بازرسي، ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات استانداري هاي سراسر در فروردين ماه اعلام شد، قرار است امسال تمام اداراتي كه در حوزه رسيدگي به درخواست ها و شكايات همكاري مي كنند، تحت ليسانس 111 فعاليت كنند. منظور از ليسانس 111 چيست؟ كمي در اين باره توضيح دهيد؟

با راه اندازي تلفن 111، دريافت و توزيع تقاضاهاي مردم در اقصي نقاط كشور از كانال هاي مختلف امكان پذير شد و پياده سازي طرح جامع نظارت و ارزيابي عملكرد كه يكي از اهداف مهم مركز ارتباط مردمي بود ميسر شد.

در بحث نظارت و ارزيابي عملكرد با تهيه انواع گزارش ها و ارزيابي عملكرد دستگاه ها و استان ها در زمينه ارتباطات مردمي، تلاش مي شود تا علاوه بر بهبود اشكالات سيستم، دستگاه ها و استان ها را ملزم به ارايه خدمات بهينه به مردم و پاسخگويي هرچه بهتر به آنان كند.

اين تلفن به دنبال تقويت و تسريع پاسخگويي استان ها و شهرستان ها، رسيدگي به مشكلات در مبداء، پيشگيري از هزينه هاي زايد، تفويض اختيارات محوله به استانداران و الزام استانداران سراسر كور به پاسخگويي به مراجعات مردمي است.

در سطح دستگاه نيز وزارتخانه بايد با توجه به اهداف و ماموريت هاي سازمان نسبت به مطالبات مردم در چارچوب قانون پاسخگو باشند.

يكي ديگر از مواردي كه در گردهمايي فوق مورد تاكيد قرار گرفته بود، موضوع «سند راهبردي» است. آيا اين موضوع صرفا مربوط به برنامه هاي مركز است؟

هدف اصلي اين سند نهادينه كردن ارتباطات مردمي نظام مند، فراگير، يكپارچه الكترونيكي و موثر در سطح كشور در راستاي تمركز زدايي در رسيدگي به مطالبات با رويكرد حل مسئله، شناسايي و پيشگيري از مشكلات به منظور اخذ تصميم و ايفاي نقش مشاركتي مردم در اداره و نظارت در امور كشور بر اساس الگوي اسلامي و ايراني است.

اين مركز با مهندسي مجدد ساختار ارتباطات مردمي، بهره مندي از نيروي انساني كارآمد، ترويج فرهنگ خدمتگزاري بي منت و ارتقاء پاسخگويي كه تجلي آن در سفرهاي استاني آشكار و با استقرار سامانه الكترونيكي ارتباط مردم و دولت(سامد) تكميل گرديد، سعي در برقراري ارتبط موثر، دو سويه، سريع و روان بين مردم و دولت دارد تا با ريشه يابي و تصميم سازي موجبات جلب مشاركت آحاد مردم در نظام اجرايي كلان كشور با رويكرد حل مشكل و كسب رضايت را فراهم نموده و زمينه نظارت همگاني مردم و كابينه 70 ميليوني را محقق سازد.

رويه مركز ارتباط مردمي در دور چهارم سفرهاي استاني به چه شكل است؟

مهم ترين رويكرد و رويه دور چهارم سفرهاي استاني گسترش نظام ارتباطي الكترونيكي مردمي تا سطح شهرستاني(ميز رسيدگي به شكايات) است كه اين امر علاوه بر حل مشكلات در مبداء، تسريع در روند رسيدگي و هم چنين افزايش رضايت مندي مردم را در پي دارد.

در سفرهاي دور چهارم علاوه بر تشكيل ستادهاي 27 گانه ارتباطات مردمي در مركز استان، ستادهاي مركزي ارتباطات مردمي در شهرستان تشكيل و راه اندازي مي شود تا مردم شهرستان ها نيز بتوانند بدون انتقال به مركز استان، مسائل و مشكلات مربوطه را در ميان بگذارند. در اين دور از سفرها مسائل و مشكلات مردم در همان سطح شهرستان بررسي و حل مي شود.

هم چنين با گسترش و فرهنگ سازي در زمينه نظام پيشنهادهاي مردمي، مشاركت مردم در سطح مديريت كشور به منصه ظهور مي رسد.

بنابراين مردم در سياستگذاري، برنامه ريزي مبتني بر اطلاعات دولت به صورت مستقيم حضور خواهند داشت و طرح ها و پيشنهادهاي خود را نيز به راحتي مي توانند ارائه دهند و عملياتي كنند.

اين مركز با تاكيد بر موارد فوق و بهره مندي از سرمايه فكري مردمي و بهبود مستمر در فرآيند عملياتي و اطلاعاتي، سعي بر آن دارد تا ضمن جلب اعتماد، موثرترين و مطلوب ترين خدمت را ارايه نمايد.

در روند رسيدگي به نامه هاي مردمي، چه موانعي وجود داشته و چه راهكارهايي انديشيده شده است؟

در سفرهاي دور قبل ستاد پردازش نامه در تهران متمركز بود و نامه ها از آن جا به وزارتخانه ها ارسال مي شد و هم چنين تنها مركز ارتباطات مردمي رياست جمهوري در هر سه دوره سفرهاي استاني اقدام به اعزام نماينده به شهرستان هاي سراسر كشور مي كرد كه اين امر باعث كند شدن روند رسيدگي مي شد اما در سفرهاي دور چهارم مركز ارتباطات مردمي الگوي جديد طراحي و اجرا كرده است.

اين مركز براي هر دور از سفرها دستورالعمل جامعه تدوين و ابلاغ كرده است كه در اين دوره از سفرها ملاقات هاي مردمي مسؤولان در سطح رياست محترم جمهوري، وزرا، معاونين وزرا و مديران كل استان  ها در مركز استان و شهرستان ها انجام مي شود و اين امر باعث شناسايي عميق و ريشه اي مشكلات شده ا ست.در اين دور از سفرها علاوه بر تشكيل ستادهاي 27 گانه ارتباطات مردمي در مركز استان، ستادهاي مركزي ارتياطات در شهرستان تشكيل و راه اندازي شد تا مردم شهرستان ها نيز بتوانند بدون انتقال به مركز استان، مسايل و مشكلات خود را با مسؤولان در ميان بگذارند.

در اين دور از سفرها مسايل و مشكلات مردم در همان سطح شهرستان بررسي و حل شد. همچنين با گسترش و فرهنگ سازي در زمينه نظام پيشنهاد هاي مردمي، مشاركت مردم در مديريت كشور به منصه ظهور مي رسيد.بنابراين مردم در سياستگذاري، برنامه ريزي مبتني بر اطلاعات دولت به صورت مستقيم حضور خواهند داشت و طرح ها و پيشنهاد هاي خود را نيز به راحتي مي توانند ارايه دهند و عملياتي كنند.

در حين برگزاري يكصدمين سفر استاني دولت، شاهد برگزاري نمايشگاهي نيز به همين مناسبت بوديم. هدف از برگزاري اين نمايشگاه چه بوده؟ كمي درباره كليت اين نمايشگاه توضيح مي دهيد؟

نمايشگاه در دو محور «تأثير مصوبات سفرهاي استاني بر رشد و تعالي و پيشرفت استان ها» و «تأثير دستاوردهاي سفرهاي استاني بر كاهش فاصله مردم با دولت» فعاليت مي كند.نمايشگاه بر 6 اصل جذابيت، جامعيت، تأثيرگذاري، ماندگاري، سادگي و اختصار استوار است. از طرفي رويكردهاي نمايشگاه را مي توان در دو بخش دستگاهي و استاني به اين شكل بيان كرد كه در بخش دستگاهي «مشاوره و راهنمايي توسط كارگروه  هاي تخصصي در غرفه هاي دستگاه هاي اجرايي» و «ارائه دستاوردهاي دستگاه هاي اجرايي در صد سفر استاني» مدنظر بوده و در بخش استاني نيز ارائه نمونه اي از دستاوردهاي استان ها در يكصد سفر در حوزه ارتباطات مردمي، اطلاع رساني گسترده به ساكنان شريف استان ها با برپايي نمايشگاه هم زمان با نمايشگاه يكصدمين سفر استاني در استان خراسان رضوي، برگزاري ملاقات هاي مردمي به تعداد يكصد ملاقات در سطح استانداران، معاونان، فرمانداران و مديران كل دستگاه ها، معرفي جلوه هاي ويژه ارتباطات مردمي در سفرهاي استاني، انتشار و معرفي دل نوشته ها، اشعار و سروده هاي مردمي در سفرهاي استاني، برگزاري نشست هاي علمي، ادبي و هنري با موضوع سفرهاي استاني و برگزاري مسابقات ويژه سفرهاي استاني مدنظر بوده است.

اهداف برگزاري نمايشگاه را هم به طور كلي مي توان در مواردي چون، نهادينه سازي فرهنگ مداري در دستگاه هاي اجرايي، آشنايي مردم با دستاوردهاي سفرهاي استاني، تبيين نقش مردم در اداره امور كشور، مستندسازي دستاوردهاي سفر در حوزه ارتباطات مردمي در يكصدمين سفر استاني، توسعه و ترويج ارتباطات الكترونيكي، ترغيب و تشويق مردم به برقراري ارتباط با دولت از طريق الكترونيكي، معرفي پتانسيل ها، توانمندي هاي استاني در بخش خدمت رساني به مردم، معرفي مزيت هاي برقراري ارتباطات الكترونيكي، ايجاد رقابت سالم در ميان دستگاه ها و استان ها به منظور ارتقاي كمي و كيفي خدمات، معرفي توانمندي ها و نوآوري هاي دستگاه ها و استان ها در حوزه ارتباطات مردمي، معرفي فرآيندهاي رسيدگي به مسائل و مشكلات مردم، و اشاعه فرهنگ مردم مداري و مواردي از اين دست جستجو كرد.

نقش مركز ارتباط مردمي در اين نمايشگاه تا چه حدي است؟

به طور كلي فعاليت هاي مركز در برپايي نمايشگاه در صدمين سفر استاني را مي توان به صورت برپايي غرفه مركز ارتباطات مردمي در سه بخش معرفي مركز و دستاوردهاي آن در صد سفر، نمايش خدمت در سامد و نظارت بر خدمت، هماهنگي با دستگاه ها و استان ها به منظور انسجام و وحدت رويه در برپايي نمايشگاه از طريق هماهنگي با دستگاه هاي اجرايي و استان ها جهت برپايي نمايشگاه، تبيين و تشريح اهداف، سياست ها و ترغيب استان ها و دستگاه ها براي مشاركت حداكثري، تببين دستورالعمل هاي لازم به منظور ايجاد انسجام و يكپارچگي و هماهنگي، اعزام گروه هاي تخصصي، فني، پشتيباني جهت امكان سنجي و مكان يابي متناسب با فعاليت هاي ارائه شده، اعزام گروه هاي كارشناسي به استان ها و شركت در كارگروه هاي تخصصي و مشاهده از نزديك عملكرد استان در خصوص جشنواره يكصدمين سفر، اخذ رئوس برنامه هاي استان ها و دستگاه ها قبل از برگزاري نمايشگاه و انتخاب بهترين برنامه و اطلاع رساني، نظارت بر عملكرد نمايشگاه برمبناي رعايت اصول شش گانه حاكم در نمايشگاه و مشاركت مردم در ارزيابي كيفي نمايشگاه و انتخاب غرفه نمونه استاني و دستگاهي بيان كرد.

انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|22|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن