تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833888069
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا»
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: رضا كيانيان از تجربهي همكاري دوباره با فرمانآرا در «خاكآشنا» سخن گفت و گلايه كرد از اينكه؛ بخشي از فيلم در اكران عمومي حذف شده است. اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران فيلمهايي چون «خاكآشنا» و «صد سال به اين سالها» را از جمله آرزوهاي خود برشمرده بود، در گفتوگويي همزمان با اكران «خاكآشنا» به خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گفت: در شرايطي كه ما داريم اكران فيلمي كه پروانه ساخت دارد، جزو آرزوهاست! او ادامه داد: هميشه ميگويم آرزوهاي بزرگ باعث افسرده شدن ميشود، اما آرزوهاي كوچك چون به دست آوردني است، آدم را خوشحال ميكند، اكران شدن فيلم ديگر در آرزو نميگنجد اما در اين شرايطي كه ما داريم، جزء آرزوهاست! فيلمي كه شوراي پروانه ساخت اجازه ساختنش را داده آرزو ميكنيم تا شوراي پروانه نمايش هم اجازه اكرانش را بدهد! اما سال گذشته پروانه نمايش دو فيلم «خاك آشنا» و «صد سال به اين سالها» را نداده بودند و حالا «خاك آشنا» با 9 دقيقه حذفي اكران شده است. او با اظهار تاسف از حذف برخي از قسمتهاي اين فيلم افزود: وقتي براي اولينبار اين فيلم را روي پرده ديدم خيلي حالم بد شد. اين هم براي خودش نسخه جديدي است، اما ديگر فيلم قبلي نيست و نميدانيم تماشاگر چگونه بايد صحنههاي حذفشده را در ذهنش تصور كند، اما از آنجا كه ما انسانهايي هستيم كه تخيلمان خيلي رشد كرده به تماشاگر هم ميگوييم، تو هم تخيلت را به كار بينداز! نميخواهند تماشاگر تنبل باشد! البته يكي از روزنامهها چند روز قبل تمام حذفيات فيلم را توضيح داده بود، در برخي از سايتها هم اين حذفيات وجود دارد اما همگان امكان دسترسي به اين رسانهها را ندارند. رضا كيانيان با اشاره به نسخهي فعلي به نمايش درآمده از «خاكآشنا» گفت: در نسخه اكران شده فعلي ديگر دوست نويسندهاي وجود ندارد! گفتند كسي كه ميخواهد بميرد چرا بايد باشد؟! در اين نسخه، تماشاگر ميبيند كه مام نامدار گريه ميكند و فضا سنگين ميشود و دليل اين گريستن را نميداند. سال گذشته اكران اين فيلم پنجاه درصد آرزوي من بود كه 9 دقيقه آن حذف شده و 50 درصد ديگرش كه به نمايش«صد سال به اين سالها» برميگردد همچنان باقي است و اصولا مدتها است كسي درباره اين فيلم چيزي نميگويد. او كه اخيرا «خاكآشنا» را همراه با تماشاگران ديده است، درباره واكنش تماشاگران درباره اين فيلم گفت: سعي كردم زود از سينما فرار كنم! قبل از اكران نسخه كامل فيلم را در قالب ديويدي ديده بودم، اما روي پرده همين نسخه كوتاه شده را ديدم، چون اولينبار بود كه فيلم را ميديدم و كوتاه هم شده بود، زود فرار كردم. كيانيان درباره جذابيتهاي نقش خود در «خاكآشنا» جداي از اكيپ گروه فيلم توضيح داد: نميتوان اينها را از هم جدا كرد، چون همه اينها يك مجموعه است. حضور عوامل ثابت در اين آثار، ادامه خطي است كه از سالها پيش آغاز شده و اصل جذابيتش در اين است. چون در سينماي ما كار گروهي به ندرت اتفاق ميافتد و كمتر پيش ميآيد كه يك گروه بتوانند فعاليت خود را ادامه بدهند، البته به جز اين، ارزشهاي ديگري هم وجود دارد. در اين فيلم با استثناهايي روبهرو ميشويم كه در جامعه فعلي ما به قاعده تبديل شدهاند، مسايلي مانند افسردگي نسل جوان، خالي شدن روستاها از سكنه و ... اين مسايل نبايد قاعده باشد، اما بگونهاي شده است. به اعتقاد كيانيان كه به اسطوره و قصه بسيار علاقهمند است؛ قيامت و داستان اصحاب كهف از ديگر جذابيتهاي «خاكآشنا» است و گفت: در اين فيلم، چوپان به طور مرتب ميگويد؛ ««مام نامدار» قيامت است.» به هرحال بايد قيامت شود كه جاي همه چيز عوض شود. به هرحال اين مفهوم جذابي است كه در جاي جاي فيلم جريان دارد. قيامت و داستان اصحاب كهف جزء مفاهيم زيرين فيلم است كه مدام به آنها اشاره ميشود. رضا كيانيان كه پيش از اين در دو فيلم ديگر فرمانآرا «خانهاي روي آب» و «يك بوس كوچولو» دو نقش اصلي را بازي كرده است، در پاسخ به پرسشي درباره آساني نقش نامدار در قياس با نقشهاي قبلياش،پاسخ داد: وقتي قرار باشد شخصيت بازي كنيم، هيچ نقشي آسان نيست. شخصيت در روانشناسي به معناي يك فرد در ميان ميليونها نفر است. چراكه همه آدمها با يكديگر تفاوت دارند. ضمن اينكه بازي تيپيكال در قياس با بازي شخصيتپرداز قواعد خاص خود را دارد. هريك از اين نقشها پيچيدگيهاي خاص خود را دارد. اما چون براي فيلم «خانهاي روي آب» حدود 20 كيلو وزن اضافه كردم يا در فيلم «يك بوس كوچولو» گريم بسيار متفاوتي دارم و نقشي بسيار پيرتر از خودم را بازي ميكنم، بازي در اين نقشها خيلي سخت بهنظر ميآيد، اما اينها سخت نيست، چون هركسي ميتواند چنين كارهايي انجام بدهد. مهم اين است كه از اينجا بعد چگونه بازي كني. در بسياري از فيلمهاي تلويزيوني هم بازيگران و هم كارگردانها به اشتباه تصور ميكنند با يك گريم خيلي خوب نقش از آب و گل در ميآيد، اما آن گريم و لباس كه دروازه ورود به نقش است، براي 5 دقيقه اول تماشاگر را جذب ميكند و براي 85 دقيقه بعد بازيگر بايد به گونهاي بازي كند كه باور تماشاگر را نشكد. اگر نتواند چنين كند، آن نقش فراموش ميشود. اما در فيلم «خاكآشنا» گريم عجيب و غريبي ندارم و سن نقش به سن خودم نزديكتر است. البته ريزه كارهايي وجود دارد، آدمي كه از شهر فرار كرده و در زيرزميني در يكي از روستاها خودش را زنداني كرده، ريزه كاريهاي خاص خود را دارد. مثلا دستهاي اين آدم هميشه آويزان است، يا اينكه به جز يكي دو جا هرگز در چشم كسي خيره نميشود، معمولا زمزمه ميكند و بلند صحبت نميكند. شانههايش خم است همه اينها نشانگر منزويبودن اين مرد است. نوع لباس پوشيدن نامدار از ديگر ريزهكاريهاي اين نقش است. كيانيان كه سابقه حضور در گروههاي تئاتري را دارد، درباره همكارياش با بهمن فرمانآرا كه معمولا با گروهي ثابت كار ميكند، به ايسنا گفت: بودن در يك گروه ثابت موجب ميشود كه اعضاي آن به زبان مشترك دست پيدا كنند و بعد از مدتي خيلي زود حرف يكديگر را درك كنند، بنابراين وقت گروه كمتر گرفته و ايدههاي بهتري ردوبدل ميشود. به دليل همين آشنايي اعضاي گروه،در پشت صحنه تنشي به وجود نميآيد. اينها سادهترين محاسن گروه است، اما مهمترين فايده گروه ثابت اين است كه كار از يك تغيير كمي به تغييري كيفي برسد و بعد از آن چيزي به وجود ميآيد كه خود اعضاي گروه هم نميدانند، چيست. مانند آدمي كه به مرور رشد ميكند و بزرگ ميشود.آدم زنده هميشه براي خود و اطرافيانش جذاب است. چون مدام درحال تغيير و انجام تجربههاي جديد است. وقتي گروهي هم شكل ميگيرد در ادامه كار خود به نتايج و تغييراتي ميرسد كه اين تغييرات براي خودشان هم جذاب است. كيانيان در توضيح ديگر فوايد بودن در گروه، ادامه داد: با حضور در گروه است كه نگاه و سبك پيدا ميشود. در تئاتر تا اوايل انقلاب كه گروههاي تئاتر فعال بودند كار هريك از بازيگراني كه در اين گروهها فعاليت ميكردند، امضا دارد. چون هريك از اين افراد ساليان سال در يك گروه كار كردهاند و در اين گروه به تدريج صاحب سبك و نگاه شدهاند، حتي با فروپاشي گروهها، اين سبك و نگاه همچنان وجود دارد در مقابل تعداد بسيار اندكي ازبازيگران ديگري كه كارشان را با سينما آغاز كردهاند، ماندگار شدهاند. در فاصله ميان دو دوره تشكيل گروههاي تئاتري با يك دوره انقطاع روبهرو بوديم كه در اين دوره بازيگر و اصولا هنرمندي پرورش پيدا نكرد. چراكه با استقرار گروههاست كه همه رشتههاي هنري رشد پيدا ميكنند. در كار گروهي همهچيز در دل گروه شكل ميگيرد و اين چنين است كه لباس و صحنه هم به اندازه بازيگران موجوديت زنده بودن را دارند، همه اين اجزا در كنار يكديگر هويت پيدا ميكنند، بنابراين كساني كه قواعد كار گروهي را ندانند، نميتوانند در تئاتر باقي بمانند. اما در دولت آقاي خاتمي كه بار ديگر گروههاي تئاتري شكل گرفتند، نسل جديدي از بازيگراني كه صاحب امضاء و ماندگار هستند، وارد فضاي هنري شدند. كيانيان ادامه داد: ويژگي ديگر بازيگراني كه از تئاتر به سينما ميآيند، اين است كه بازيگران يك نقش نيستند كه بعد از مدتي و با تغيير فيزيكشان ديگر نتوانند آن نقش را بازي كنند، اينها چون بازيگر هستند چه پير باشند و چه جوان هميشه ميتوانند بازي كنند. او در ادامه با تشريح تفاوتهاي شيوه خلق اثر هنري در تئاتر و سينما،تصريح كرد: در تئاتر با انجام تمرينات چند ماهه، كار شكل ميگيرد، اما قاعده سينماي حرفهاي اين است كه پيش از كليد زدن، كارگردان، فيلم را در ذهن خودش ساخته است. در حاليكه در تئاتر كارگردان كليات كار را ميداند و جزييات در دل تمرينات گروه پيدا ميشود. با اين حال در هيچ كجاي دنيا گروههاي ثابت سينمايي وجود ندارد، اما كارگردانهاي بزرگ هنگام انجام كارشان، عوامل را فرا ميخوانند كه اين شكل از كار گروهي با گروه تئاتر كه اعضاي آن صبح تا شب با هم هستند، متفاوت است. رضا كيانيان در بخش ديگري از اين گفتوگو دربارهي موضوع مطرح شده در «خاكآشنا»، گفت: دغدغه ميراث ملي و شناسنامهدار بودن نسل جوان در فيلم «يك بوس كوچولو» هم مطرح ميشود، چون اين شناسنامه سالهاست كه لگدكوب ميشود. عدهاي تلاش ميكنند نشان دهند ايرانيت و وطن مهم نيست. به همين دليل جوانان نميدانند بايد به چه چيز ايراني بودن افتخار كنند.همين خط در «خاك آشنا» هم ادامه و نمود پيدا ميكند.دغدغهاي كه در اين فيلمها وجود دارد، اين است كه شناسنامه خود را بشناسيم و به آن افتخار كنيم. او با ابراز تاسف از بيتوجهي نسبت به ميراث ملي تصريح كرد: اگر ساختمانهايي مانند «بيستون» يا «پاسارگاد» يا «تپههاي سيلك» در كشورهاي ديگري بود، چه تشكيلاتي براي اين مكانها كه سابقه تاريخي دارند، فراهم ميكردند؟! اما ما همچنان نسبت به اين ميراث ارزشمند بيتوجه هستيم و تاريخچه اين ميراث را نميدانيم، درحالي كه اگر نسبت به تمدن كشورمان و تاريخچه آن آگاهي پيدا كنيم، بيشتر احساس رضايت و افتخار داريم، چون شناسنامه داريم. بدون شناخت اين ميراث احساس سر راهي بودن ميكنيم. نه تنها نسبت به مكانهاي تاريخي، نسبت به شخصيتهاي بزرگ فرهنگي، هنري و علمي خود هم همچنان بيتوجه هستيم. درحاليكه اين افراد هم جزء شناسنامه ما هستند. چه آنها را دوست داشته باشيم و چه دوست نداشته باشيم، ما با اينها معني پيدا ميكنيم. همچنانكه در اين دوره، با اين روزهاي تاريخي معني پيدا ميكنيم، چراكه ما با تمام تاريخمان معني پيدا ميكنيم. كيانيان درباره آسيبهايي كه بر اثر اعمال مميزي بركار بازيگري وارد ميشود، نيز گفت: مميزي به تمام آثار هنري ما و حتي به معماري ما لطمه ميزند. در هر شهري، شهرداري معيارهاي ساختمانسازي را مشخص ميكند كه همين معيارها دست و پاي معماران را ميبندد. اتفاقي كه در شهرهاي ما افتاده اين است كه ديگر ساختمانهاي زيباي قبلي ساخته نميشوند. اگر مدعي پيشرفت تكنولوژي هستيم، چرا ديگر نميتوانيم آن ساختمانها و بناهاي زيباي قديمي را بسازيم؟ اينچنين است كه معماري، فيلم، كتاب و حتي بازيگري بساز بفروشي پيدا ميشود، چون فرهنگي وارد شده كه باعث بروز اين اتفاقات ميشود. مميزي حتي بر بقال سر محله هم تأثير ميگذارد، چون يك زنجيره فرهنگي است. او ادامه داد: اما بازيگر در مقابل مميزي دو واكنش ميتواند داشته باشد، يا اينكه بر اثر دلگيري ديگر بازي نكند، يا اينكه بازي بكند و اميدوار باشد كه اين معضل روزي برطرف شود. اين بازيگر سينما سپس درباره پيامدهاي مميزي و پديده خودسانسوري به ايسنا توضيح داد: بساز و بفروشي نوعي خودسانسوري به همراه دارد، خود سانسوري هم تنها يك بيماري نيست، بلكه سودي هم به همراه دارد. فرد خودش را سانسور ميكند تا سود كند. وقتي اين روند ادامه پيدا كند آن فرد ديگر رشد نميكند، در هر دوره تاريخي بدون در نظر گرفتن شرايط اجتماعي، تنها چيزي كه از آن دوره ميماند، هنر است. حتي علم هم نميماند چون علم هم مدام خود را نقض ميكند. اما يك اثر هنري هرگز كهنه نميشود و از بين نميرود و اين چنين است كه هنرمند بايد در هر شرايطي كار خود را به شكلي عميق انجام دهد و آن را در ذهن خود تئوريزه كند. اين باعث رشد و بقاي آثار هنري ميشود، اما كسي كه خودسانسوري ميكند، در انديشه گذران امور امروز است و فراموش نكنيم بسياري از خلاقيتها زاده سانسور هستند. رضا كيانيان در بخش ديگري از اين گفتگو درباره تبليغات فيلم «خاكآشنا» مطرح كرد: تيزري كه گاهي از تلويزيون پخش شده ، صاحبي ندارد و نوعي معرفي نادرست از فيلم است كه نبود آن بهتر از بودنش است. به هرحال هميشه جنسي كه در ويترين است بهتر فروش ميكند، بنابراين تبليغ صددرصد موثر است و هر شيوه جديدي كه منجر به اطلاعرساني بشود، خوب است. او در پايان دربارهي نيكو خردمند به عنوان يكي از بازيگران فيلم «خاكآشنا» كه اين روزها در بيمارستان بستري است،گفت: هنگام ساخت فيلم ايشان حال خيلي خوشي نداشت و جالب اين بود كه حركت كردن براي خانم خردمند سخت بود، وقتي بازي در فيلم را پذيرفت، با ماشين به كردستان آمد و حتي بخشي از راه را كه ماشينرو نبود، پياده آمد. هنگام بازگشت گفت حالش بهتر است؛ چون كار كرده بود. اما خيلي از هنرمندان به خاطر كار نكردن، پژمرده ميشوند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]
صفحات پیشنهادی
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا»
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا»-رضا كيانيان از تجربهي همكاري دوباره با فرمانآرا در «خاكآشنا» سخن گفت و گلايه كرد از اينكه؛ بخشي از فيلم در اكران عمومي ...
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا»-رضا كيانيان از تجربهي همكاري دوباره با فرمانآرا در «خاكآشنا» سخن گفت و گلايه كرد از اينكه؛ بخشي از فيلم در اكران عمومي ...
رضا كيانيان و «خاكآشنا»
رضا كيانيان و «خاكآشنا»-رضا كیانیان و «خاكآشنا» بازیگری بساز بفروشی هم به ... این بازیگر تئاتر و سینمای ایران كه سال گذشته و در آستانه روز ملی سینما اكران ...
رضا كيانيان و «خاكآشنا»-رضا كیانیان و «خاكآشنا» بازیگری بساز بفروشی هم به ... این بازیگر تئاتر و سینمای ایران كه سال گذشته و در آستانه روز ملی سینما اكران ...
فرمان آرا و همكاری مجدد با كیانیان
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» رضا كيانيان از تجربهي همكاري دوباره با فرمانآرا در «خاكآشنا» سخن گفت و گلايه كرد از اينكه؛ بخشي از فيلم در اكران عمومي ...
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» رضا كيانيان از تجربهي همكاري دوباره با فرمانآرا در «خاكآشنا» سخن گفت و گلايه كرد از اينكه؛ بخشي از فيلم در اكران عمومي ...
نسخه جديد «پاي پياده» در راه اكران عمومي
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران فيلمهايي ... اين هم براي خودش نسخه جديدي ...
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران فيلمهايي ... اين هم براي خودش نسخه جديدي ...
رئيس ميماند، «قاعده بازي» اكران ميشود
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» در اين نسخه، تماشاگر ميبيند كه مام نامدار گريه ميكند و فضا سنگين ميشود و دليل ... در اين فيلم با استثناهايي روبهرو ميشويم ...
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» در اين نسخه، تماشاگر ميبيند كه مام نامدار گريه ميكند و فضا سنگين ميشود و دليل ... در اين فيلم با استثناهايي روبهرو ميشويم ...
«يك اشتباه كوچولو» در سينما هنگام اكران شد
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» سال گذشته اكران اين فيلم پنجاه درصد آرزوي من بود كه 9 دقيقه آن حذف شده و 50 درصد ... چون در سينماي ما كار گروهي به ندرت ...
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» سال گذشته اكران اين فيلم پنجاه درصد آرزوي من بود كه 9 دقيقه آن حذف شده و 50 درصد ... چون در سينماي ما كار گروهي به ندرت ...
روزهای سخت یک بازیگر قدیمی در ... - اضافه به علاقمنديها
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران فيلمهايي ... چون در سينماي ما كار گروهي به ...
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران فيلمهايي ... چون در سينماي ما كار گروهي به ...
روزهای سخت یک بازیگر قدیمی در ... - اضافه به علاقمنديها
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران ... چون در سينماي ما كار گروهي به ندرت اتفاق ...
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران ... چون در سينماي ما كار گروهي به ندرت اتفاق ...
این گریم درشت کردن چشمها
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران ... كوچولو» گريم بسيار متفاوتي دارم و نقشي ...
رضا كيانيان و اكران اين روزهاي «خاكآشنا» اين بازيگر تئاتر و سينماي ايران كه سال گذشته و در آستانه روز ملي سينما اكران ... كوچولو» گريم بسيار متفاوتي دارم و نقشي ...
«خاك آشنا» همچنان بهروز است
«خاك آشنا» همچنان بهروز است-بهمن فرمانآرا از اكران اين روزهاي «خاك آشنا» سخن گفت ... فرمانآرا در پاسخ به سوالي مبني بر حضور پررنگ رضا كيانيان در فيلمهايشان مطرح ...
«خاك آشنا» همچنان بهروز است-بهمن فرمانآرا از اكران اين روزهاي «خاك آشنا» سخن گفت ... فرمانآرا در پاسخ به سوالي مبني بر حضور پررنگ رضا كيانيان در فيلمهايشان مطرح ...
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها