تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835037115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگوبا كارگردان انيميشن «قلب سيمرغ»


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: وحيد نصيريان كارگردان انيميشن سينمايي «قلب سيمرغ» در آستانه‌ي به پايان رسيدن اين اثر درباره‌ي اين انيميشن و وضعيت سينماي انيميشن نقطه‌نظراتش را مطرح كرد. «قلب سيمرغ» عظيم‌تر از چيزي شد كه فكر مي‌كردم اين انيميشن‌ساز در گفت‌وگويي با (ايسنا)، درباره‌ي روند ساخت اين فيلم تصريح كرد: نزديك به سه‌سال پيش تصميم به ساخت انيميشن سينمايي «قلب سيمرغ» گرفتيم و طي اين مدت تيم نگارنده فيلمنامه آن كه متشكل از بنده، مهدي ابوهاشم، مهدي نادري و محمدرضا نوروزي بود. چندين بار به بازنويسي فيلمنامه پرداختيم و 9‌بار فيلمنامه اوليه را بازنويسي كرديم، چرا كه به شخصه معتقدم كه اگر فيلمنامه‌اي خوب باشد، حتي اگر از نظر تكنيكي هم معمولي يا ضعيف عمل شود، مخاطب را جذب اثر خواهد كرد. او همچنين به انجام تحقيقات در مسير نگارش فيلمنامه اشاره كرد و افزود: شايد فيلمنامه اوليه‌ي اين فيلم از نظر داستاني جذابيت بيشتري براي مخاطب داشت، اما از آنجا كه اصرار داشتيم برخي موارد تاريخي هم دراين فيلم مطرح شود، تغييراتي حماسي در آن ايجاد كرديم و مي‌دانم كه اكنون نوجوانان ايراني به مراتب حظ بصري بيشتري خواهند برد، چرا كه آنها تشنه آن هستند كه كمي درباره‌ي داستان‌هاي حماسي خود کشورشان صحبت كنيم، اما در ميان فيلم‌هايي كه در حال حاضر ساخته مي‌شوند اين موضوع به نوعي فراموش‌شده محسوب مي‌شود و ارزش‌گذاري بالايي براي آن صورت نگرفته است. اين انيميشن‌ساز خاطرنشان كرد: بايد اعتراف كنم كه اكنون اين فيلم عظيم‌تر از چيزي شده كه فكر مي‌كردم. در ابتداي ساخت اين اثر فكر مي‌كرديم اثري مطرح در سطح آسيا توليد مي‌كنيم اما اكنون كه فيلم تقريبا به پايان رسيده احساس مي‌كنيم كه سطح اين كار بسيار بالاتراز آن‌چه که گروه انتظارش را داشته شده است. البته از نظر امكانات مالي و تكنيكي و مساله كارگروهي، كشورهاي اروپايي به مراتب قوي‌تر از ما هستند، اما فكر مي‌كنم خيلي اغراق نيست، اگر بگوييم كه اين فيلم از نظر تكنيكي و سينمايي قابليت‌هايي براي رقابت با آثار اروپايي را دارا است. جوانان در انتظار يك «سوپر‌من» يا « اسپايدرمن» ايراني نصيريان همچنين بيان كرد: ما در اين فيلم دست به قهرمان‌پردازي زده‌ايم و به نوعي مي‌توان گفت كه در «قلب سيمرغ» اتفاق تاز‌ه‌اي افتاده است. مدت‌هاست كه جوانان و نوجوانان ايراني انتظار مي‌كشند تا يك «سوپر‌من» يا يك« اسپايدرمن» ايراني را با ويژگي‌هاي برتر ايراني داشته باشند و اين مساله در اين فيلم به‌خوبي مورد توجه قرار گرفته است. او در ادامه با بيان اين‌كه براي اين فيلم تحقيقات مختلفي صورت گرفته و فيلمنامه اين فيلم هم در ابتدا به‌صورت نمايشي براي كودكان اجرا شده، گفت: پس از اجراي سناريوي اين فيلم براي كودكان آنها اشتياق بسياري به «قلب سيمرغ» نشان دادند، اما با اين وجود جالب است كه علي‌رغم اين علاقه‌مندي، هيچ‌گاه شاهنامه كه از زيباترين نمونه‌هاي حماسي دنيا محسوب مي‌شود، به شكلي ارزشمند و والا مورد استفاده قرار نگرفته است. در واقع كودكان ايراني به نوعي عادت كرده‌اند كه به سراغ نمونه‌هاي خارجي حماسه‌ها بروند و به نمونه‌هاي ايراني حماسه عادت نكرده‌اند كه البته اين امر هم ريشه در سلايق سازندگان دارد. به‌هر حال ما در اين اثر تمام سعي خود را به‌كار گرفته‌ايم تا اين شخصيت‌ها علاوه بر بهره‌مندي از ويژگي‌هاي انساني، از نظر جنگي و رزمي ياد‌آور اسپايدر من و ... باشند. هنوز بسياري از ما انيميشن را كارتون مي‌دانيم نصيريان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو هم به مساله‌ي ذهنيتي كه از انيميشن وجود دارد، اشاره كرد و گفت: هنوز بسياري از ما انيميشن را كارتون و مخصوص گروه سني خاصي مي‌دانيم، اما بايد توجه داشته باشيم كه نوع ديگري از انيميشن هم وجود دارد كه براي قشر جوان، روشنفكر و تحصيلكرده ساخته مي‌شود. ميان جنبه‌هاي ايراني طنز با جنبه‌هاي بين‌المللي آن تفاوت بسيار زيادي وجود دارد نصيريان در پاسخ به سوالي مبني‌بر به كارگيري طنز در اكثر انيميشن‌هاي موفق دنيا مطرح شده، درباره‌ي كاربرد طنز در «قلب سيمرغ» گفت: در فيلمنامه‌ي اوليه توجه به طنز به خوبي مورد توجه قرار گرفته بود، بنده هم قبول دارم كه جنبه‌هاي طنز در انيميشن تاثير بسزايي دارد، اما به هرحال اين‌گونه نيست كه صرفا طنز يك فيلم را موفق كند يا به ضعف بكشد، اما متاسفانه اكنون اين ضعف را در سينماي ملي خود نيز مي‌بينيم. سينماي بي‌هويت يا داراي هويتي كه برخي مسائل اقتصادي را پشت طنز پنهان كرده است. او ادامه داد: مردمي كه از كار بسيار زياد روزانه خسته‌ شده‌اند، ديگر انديشه برايشان اهميت چنداني ندارد و هنگامي كه پا به سالن سينما مي‌گذارند، دوست ندارند انديشه‌ي آنها درگير مساله‌اي شود. دراين ميان محور‌هاي اقتصادي هم روي مردم عام تاثير بسزايي دارد و آنها ترجيح مي‌دهند هنگامي كه به سينما مي‌روند كمي بخندند، البته اين مساله هم تنها منحصر به ايران نمي‌شود و در ساير كشورها هم وجود دارد اما ميان جنبه‌هاي ايراني طنز با جنبه‌هاي بين‌المللي آن تفاوت بسيار زيادي وجود دارد. طنز ايراني گاه مربوط به برخي حركات و اداهاي هنرمندان مي‌شود، و گاه براي خنداندن مخاطب حتي هنرپيشه‌ها دست به لودگي هم مي‌زنند. حال آنكه طنز مي‌تواند بيانگر مفاهيمي بسيار بالا باشد و طنز واقعي در تمام دنيا بهترين سلاح براي بيان انتقادات جدي است. هنگام اكران مساله كيفيت نقش تعيين‌كننده‌اي ندارد نصيريان با اشاره به عدم موفقيت تنها انيميشن سينمايي اكران شده، از «جمشيد و خورشيد» به‌عنوان انيميشن ديگري كه مدت‌هاست در انتظار اكران به‌سر مي‌برد،ياد كرد و سينماي ايران را فاقد مبنا براي قضاوت درباره‌ي چگونگي استقبال از انيميشن سينمايي دانست. او درباره‌ي احتمال موفقيت «قلب سيمرغ» در اكران افزود: تاكنون افرادي كه به تماشاي اين فيلم نشسته‌اند از آن لذت برده‌اند. به‌همين دليل احتمال مي‌دهم كه اين فيلم اكران موفقي داشته باشد، البته اگر كارگرداني از اين شانس برخوردار باشد كه مسوولان مختلف به حمايت از او بپردازند و حتي در زمان‌هاي مرده هم دانش‌آموزان را به سالن‌هاي سينما ببرند، قطعا بي‌تاثير نخواهد بود و طبيعتا اين نوع حمايت‌ها راهي به‌سوي فروش ميليارد‌ي باز خواهد كرد. البته اين‌گونه كمك‌ها مانند وامي است كه ممكن است به يك فيلم تعلق گيرد و به فيلم ديگر نه و اصولا اين مساله به خود فيلمساز و تهيه‌كننده بستگي دارد. او ادامه داد: طبيعتا فيلم من به نسبت معيارهاي كيفي پيش مي‌رود، اما در هنگام اكران مساله كيفيت تعيين‌كننده نيست و ممكن است كه اين فيلم‌ هم مانند بسياري آثار ديگر در همان وهله‌ي اول وارد يك بازي از پيش تعيين شود بشود. من نيز اين احتمال را مي‌دهم كه به هنگام اكران برايم مشكلاتي ايجاد شود. به همين دليل سعي مي‌كنم با آينده‌نگري بسيار كار كنم و دقت داشته باشم تا پس از پايان ساخت فيلم مسائل مالي ما را دچار مشكل نكند. اما بايد توجه داشته باشيم كه اگر جلوي چنين مسائلي گرفته شود، قطعا سينماي ما رونق خواهد گرفت و با توليد فيلم‌هاي بهتر مردم از خانه‌ها بيرون آمده و راهي سينماها مي‌شوند. در دنيا مرسوم نيست، كارگردان به دنبال اكران برود نصيريان درادامه در ارتباط با مساله‌ي اكران «قلب سيمرغ» گفت: جهان هنر جهاني بسيار خاص است و در معيارهاي تمام دنيا با ايران متفاوت است. هيچ كجاي دنيا مرسوم نيست كه كارگردان به‌دنبال اكران فيلم برود، بلكه او كار خود را انجام مي‌دهد و مانند نقاشي كه تنها وظيفه‌اش نقاشي است، تنها به وظيفه خود مي‌انديشد. در نهايت هم قرار است كه صاحبان گالري فروش او را تضمين كنند و يك نقاش هيچ‌گاه قرار نيست كه از اقتصاد پوياي نقاشي مطلع باشد. من هم به‌عنوان يك كارگردان وظيفه ندارم كه به تشويق مردم بپردازم تا به تماشاي فيلم انيميشن بروند. در واقع تبليغات يك اثر در شان سازنده‌ي آن نيست. شان سازنده در ساخت اثر است و شان بيننده هم در ديدن و هريك از اين مسائل هم به ميزان فرهيختگي افراد بر مي‌گردد. او در ادامه درباره‌ي مخاطبان «قلب سيمرغ» اذعان داشت: ممكن است عده‌اي انسان معمولي به تماشاي اين فيلم بنشينند و از آن لذت بسيار ببرند. به هرحال من به هيچ عنوان انتظار ندارم كه عده‌اي بيننده‌ي فرهيخته را توانمند كنم بلكه اين مساله را وظيفه تهيه‌كننده مي‌دانم در نهايت هم اگر مشكلاتي كه پيشتر به آنها اشاره كردم پيش نيايد و وارد پروسه‌هاي دامن‌گير پس از توليد نشويم، اميدوارم كه به واسطه‌ي نوع كاري كه انجام شده، مخاطب نيز جذب شود. انيميشن سينمايي تاكنون در سينماي ما محك نخورده است اين انيميشن‌ساز در بخش ديگري از گفت‌وگويش با ايسنا به مساله‌ي اكران انيميشن پرداخت و عنوان كرد: علي‌رغم آنچه گاه گفته مي‌شود، جامعه ظرفيت‌ پذيرش سينماي انيميشن را ندارد، من فكر مي‌كنم كه جامعه‌ي ما به‌شدت پذيراي انيميشن است و واقعيت آن است كه انيميشن سينمايي تاكنون در سينماي ما محك جدي نخورده است. اگر اين فيلم‌ها در سينما اكران شوند و فروش موفقي هم داشته باشند، بي‌شك تهيه‌كنندگان هم تشويق مي‌شوند تا دراين سينما سرمايه‌گذاري كنند. به هيچ عنوان تهيه‌كننده‌ي سينمايي، انيميشن نداريم كارگردان انيميشن سينمايي «قلب سيمرغ» ضمن اشاره به مشكل تهيه‌كننده در انيميشن‌هاي سينمايي، عنوان كرد: بحث تهيه‌كننده‌ي انيميشن سينمايي در ايران دچار يك نقصان اساسي است و من مي‌توانم با قاطعيت اعلام كنم كه به‌هيچ عنوان تهيه‌كننده‌ي سينمايي انيميشن نداريم. البته دراين سينما كارگردان‌هاي زيادي وجود دارند كه برخي از آنها قابليت ساخت انيميشن سينمايي را دارند و در ميان آنها هنرمنداني وجود دارند كه تا سال‌هاي سال مي‌توانند موجبات رشد اساسي سينماي انيميشن را فراهم كنند. اگر حمايتي از اين افراد صورت گيرد و ما چند فيلم قوي انيميشن سينمايي با اكران موفق داشته باشيم نه تنها سينماي انيميشن بلكه كل سينماي ما رشد مي‌كند، اما امروزه به‌دليل عدم حضور تهيه‌كنندگان دراين سينما، اين اتفاق صورت نمي‌گيرد. تهيه‌كننده انيميشن بايد صبوري و متانت بسيار داشته باشد نصيريان درادامه يكي از علت‌هايي كه مانع گرايش تهيه‌كنندگان به انيميشن سينمايي مي‌شود را هزينه‌بر بودن انيميشن خواند و گفت: هزينه يك فيلم انيميشن در مقايسه با يك فيلم سينمايي به مراتب بالاتر است. البته ممكن است عده‌اي به حضور بازيگران در فيلم‌هاي سينمايي اشاره كنند و آن را علتي براي گران تمام شدن اين فيلم‌ها بدانند، اما بايد توجه داشته باشيم كه انيميشن هم ‌مدت‌ها زمان مي‌برد. او ادامه داد: در سخت‌ترين شرايط يك فيلم سينمايي طي دوماه فيلمبرداري مي‌شود و ظرف 6 ماه آماده‌ي اكران مي‌شود، اما انيميشن شبيه رج‌هاي كوچك فرش ابريشمي است و بافت آن حتي از ابريشم هم ريزتر است. ساخت چنين اثري نيز نيازمند حوصله، آرامش و متانت فراوان است و لازم است كه اين آرامش و متانت علاوه بر كارگردان در تهيه‌كننده‌ي آن هم وجود داشته باشد. اين انيماتور درادامه با تاكيد مجدد بر زمان‌بر بودن ساخت انيميشن افزود: با توجه به هزينه‌هاي بالاي اين سينما، ممكن است كه تهيه‌كننده‌ي بخش خصوصي نتواند نسبت به بازگشت سرمايه‌اش اعتماد كند، لذا ترجيح مي‌دهد كه اين مبلغ را در سينماي زنده هزينه كند كه به بازگشت آن اطمينان بيشتري دارد، اما بايد توجه داشته باشيم كه فيلمي مانند «شرك 1» نزديك به 5 سال زمان‌ برد تا به عرصه‌ي اكران برسد و علاوه برآن براي اين فيلم 250 ميليون دلار هزينه شد، اما درنهايت رقم فروش اين فيلم درجهان به بالاي دوميليارد دلار رسيد ودر اين ميان براي اين فيلم 300 ميليون دلارهم صرف تبليغات شد. نكته‌ي جالب هم آنكه در نهايت علاوه برسود حاصل از اكران اين فيلم، تهيه‌كننده توانست مبلغ قابل توجهي را از طريق فروش جنبي اخذ كند و من فكر مي‌كنم كه اين همان چيزي است كه آن را صنعت سينما مي‌نامند. بالاترين سود فروش سينماي آمريكا از اكران انيميشن است نصيريان درادامه‌ي اين گفت‌وگو به سود بسياري كه از راه انيميشن توليد مي‌شود اشاره كرد و گفت: بالاترين سود فروش سينماي آمريكا از اكران انيميشن‌هاي آن حاصل مي‌شود و نه از فيلم‌هاي سينمايي، از سويي هم برنامه‌ريزي‌اي كه در دنيا براي اكران انيميشن وجود دارد با اكران فيلم زنده بسيار متفاوت است و اگر دقت كنيم متوجه مي‌شويم كه ما درايران به دليل عدم توانمندي مديريتي متداوم در جريان‌سازي سينماي انيميشن ،از اين مساله بي‌بهره‌ مانده‌ايم. بيش از ده شركت انيميشن به واسطه‌ي حضور صبا ورشكسته شدند او معتقد است: در حال حاضر مركزي به‌نام« صبا» وجود دارد كه اين مركز نه تنها كمكي به انيميشن نكرده بلكه مشكلات و مسائل بسياري را هم براي اين سينما به ارمغان آورده است. مديريت قبلي اين سازمان صدمات و لطمات متعددي بر پيكره‌ي سينماي انيميشن وارد آورد. البته دوره‌هاي قبلي اين مركز هم اقدام چنداني انجام نداده بودند، اما همين‌كه در اين راستا تلاش مي‌كردند امري مثبت و قابل احترام بود اما در دوره‌ي اخير نه تنها صبا فيلم موجب كمك به اين سينما نشد، بلكه تلاش‌هاي افرادي كه صادقانه سعي در كمك داشتند را نيز زيرسوال برد و نابود كرد. اين مركز در عمل زيرپاي عده‌ي بسياري را خالي كرد و شايد بيش از ده شركت انيميشن، به‌واسطه‌ي مديريت قبلي اين مركز ورشكسته شد كه ناگفته پيداست كه اين رقم آمار بسيار وحشتناكي است. تاكنون تلويزيون به نمايش انيميشن نپرداخته است! اين انيماتور در ادامه با تاكيد بر تاثيرگذاري رسانه ملي خاطرنشان كرد: اساسا تاكنون تلويزيون ايران به نمايش انيميشن نپرداخته است، بلكه همواره كارتون‌هايي كه توسط سازمان صبا توليد‌شده را به نمايش گذاشته است، كه اين فيلم‌ها هم براساس ضوابطي خاص ساخته شده‌اند. من اين ضوابط را رد يا تاييد نمي‌كنم، اما آنجا كه صدا‌وسيما تاثير بسياري برروي مردم دارد، اين اقدامات موجب شده است كه تعريف نادرستي از انيميشن ارائه شود. او در ادامه به روند حركت سينماي انيميشن اشاره كرد وافزود: در گذشته بيشتر روي برخي فيلم‌هاي انيميشن كه براي قشر روشنفكر و خاص بود و به اصطلاح فيلم‌هاي جشنواره‌اي نام داشت كار مي‌كرديم. اين مساله باعث شد كه تا حدي از ميل و سليقه‌ي مخاطبان واقعي فاصله بگيريم و نتوانيم به آنها كمك كنيم و آنها هم نتوانستند با ما ارتباط برقرار كنند،حال آنكه بايد در اين ميان جرياني وجود داشته باشد كه به فرهنگ‌سازي بپردازد واگر تاكنون چنين جرياني ايجاد شده بود، من اكنون براي اكران فيلم خود آرامش داشتم و با آسودگي عمل مي‌كردم، اما اكنون براي فيلم من و هرفيلم انيميشن ديگري و هر تهيه‌كننده‌ي انيميشني نگراني‌هاي متعددي وجود دارد. اين كارگردان ادامه داد: در دوره‌اي ديگر هم به واسطه‌ي مسائل تجاري و مالي فيلم‌هايي پرفروش شدند كه از نظر سينمايي فاقد ارزش بودند و اشكالات متعددي داشتند. حتي در يكي از فيلم‌هاي اخير كه درباره‌ي دفاع مقدس و زمان جنگ ساخته شده، ديالوگ‌هاي مختص زمان حاضر به‌كار مي‌رود و از نظر فيزيكي اشتباهات متعدد و غيرقابل بخششي وجود دارد. او گفت: در دوره‌اي فيلم‌هاي سينماي هاليوود فيلم‌هايي كوچك و ضعيف بودند كه آخر آنها از ابتدا مشخص بود، اما اكنون اصلا اين‌گونه نيست و سينماي تهيه شده از طرف هاليوود هم به سينمايي درجه يك تبديل شده است، حتي جشنواره‌هايي مانند اسكار كه تا 20 سال پيش تنها به فيلم‌هاي تجاري جايزه مي‌داد، اكنون به جايگاهي رسيده كه آثاري با فيلمنامه‌هاي بسيار قوي و درون‌مايه‌هاي غير كليشه‌اي و با طنز و دورن‌مايه بسيار قوي و غير كليشه‌اي جايزه مي‌دهد و مسائلي از اين دست درنهايت موجب شده است كه معيارهاي جهاني با معيارهاي ما تفاوت اساسي داشته باشد. نيازمند تدوين چشم‌اندازهايي براي اكران انيميشن سينمايي هستيم اين انيميشن‌ساز همچنين با بيان اين‌كه مطالب بسياري را از سينماي انيميشن ژاپن آموخته عنوان كرد: در ژاپن سال‌ها پيش بسياري موارد مورد امتحان قرار گرفته و اكنون درآمد انيميشن آنها به مراتب بالاتر از سود نفتي آنهاست. اين مساله بيانگر آن است كه وضعيت انيميشن سينمايي دنيا با آنچه كه ما در ايران انجام مي‌دهيم بسيار متفاوت است، لذا احساس مي‌كنم كه در ايران نيازمند برخي چشم‌انداز‌ها هستيم تا به تداوم اكران اين فيلم‌ها بينديشيم. دراين راه هم ممكن است چندين‌بار با شكست مواجه شويم اما اگر به هنگام همين شكست‌ها حمايت شويم، ارزش‌هاي واقعي خود را باز خواهيم يافت. به هرحال اگر اين حمايت‌ها صورت بگيرد من مي‌توانم قول دهم كه تا پنج سال آينده سينماي انيميشني بسيار توانمند و باارزش خواهيم داشت، چرا كه ما استعداد زيادي دراين مملكت داريم كه اگر صاحبان اين استعداد‌ها كارگروهي را بياموزند، بسياري از مشكلات حل خواهد شد. مسوولاني كه حرف ما را درك مي‌كنند تعداد زيادي ندارند او در ادامه‌ي اين گفت‌وگو به شباهت ميان فوتبال و سينما اشاره كرد و افزود: همان‌طور كه در فوتبال با معضلات متعدد مواجهيم در سينما هم مشكل داريم و براي همين است كه دائم گل مي‌خوريم . جالب هم آنجاست كه هم در دقيقه‌ 90 و هم در دقايق ابتدايي گل مي‌خوريم، اما اگر توانايي‌هاي كشور مديريت بهتري شود، اوضاع به مراتب بهتر خواهد شد. درحال حاضر در سينماي انيميشن ايران عرصه‌ي بسيار تنگي حاكم است، البته منظور بنده از تنگ‌بودن عرصه‌ به تعداد نيروها بر نمي‌گردد، بلكه به بحث مديران اشاره دارد، متاسفانه مسوولاني كه حرف ما را درك مي‌كنند تعداد زيادي ندارند و ما دائم بايد توان و انرژي خود را صرف آن كنيم كه به خود و توانايي‌هايمان را به مديران اثبات نماييم و در بسياري بخش‌ها كنكور بدهيم. اگر امكانات مناسبي فراهم شود،موفقيت «قلب سيمرغ» حتمي است نصيريان در مورد موفقيت فيلم‌هاي انيميشن در اكران هم گفت: بسياري از فيلم‌هاي خوب انيميشن در سطح جهان با اكراني ناموفق مواجه شده‌اند. به‌عنوان مثال انيميشن «سند‌باد» سينمايي علي‌رغم بهره‌بردن از صداي چند تن از بهترين هنرمندان غرب، در اكران توفيف چنداني به‌دست نياوردند. من نيز از اكنون نمي‌توانم به‌طور قطعي در مورد فروش اين فيلم نظر بدهم، اما اگر زمان مناسب، سالن مناسب، تعداد مناسب سالن‌ها و ساير امكانات اين‌گونه فراهم باشد موفقيت «قلب سيمرغ» قطعي است چرا كه ما براي اين فيلم كم نگذاشته‌ايم و مي‌توانم با اطمينان بگويم كه دراين اثر هيچ نوع كم‌فروشي صورت نگرفته است، اما به هرحال موفقيت اين اثر در اكران فعلا فقط در حد اميد و آرزوست. هر فيلم پرخرجي ملي نيست نصيريان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو هم در پاسخ به سوالي كه درباره‌ي مولفه‌هاي ملي «قلب سيمرغ» مطرح شده بود، گفت: به شخصه كمي با القابي مانند سينماي ملي يا سينماي فاخر مشكل دارم و فكر مي‌كنم كه بايد معناي درست اين كلمات مشخص شود، آيا واقعا هر فيلم پرخرج و پرهزينه‌اي را مي‌توانيم اثري ملي بدانيم و آن را فاخر بناميم؟ من فكر مي‌كنم كه سينماي ملي ما بايد در حد كلمه ايران بزرگ، عزيز و زيبا باشد. اين عنوان نام بسيار مباركي است كه بايد در برخورد با آن درست عمل كنيم. او ادامه داد: فاخر‌بودن، عظيم‌بودن و جلوه‌دار‌بودن سينماي ايران تنها بر اثر شناخت دقيق ايران به‌دست مي‌آيد. حال اين سوال مطرح مي‌شود كه ما تاكنون چقدر دارايي‌ها و ادبيات خود را شناخته و مورد استفاده‌ درست قرار داده‌ايم؟ حمايت مركز گسترش جاي تشكر دارد نصيريان درباره‌ي همكاري مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در ساخت اين فيلم هم گفت: همين‌كه اين مركز دست به حمايت از اين فيلم زد، جاي تشكر دارد، چرا كه به هرحال مركز گسترش داراي بودجه‌اي ناچيز است، البته اين فيلم هم با بودجه‌ي نسبتا كمي ساخته شده است. نيروي متخصص كم داريم نصيريان در بخش پاياني اين گفت‌وگو هم در پاسخ به سوالي كه مبني‌بر كمبود امكانات در سينماي انيميشن ايران مطرح شده بود، اظهار كرد: ما از نظر تكنولوژي مشكل چنداني نداريم، چرا كه به‌دليل نبود قانون كپي‌رايت در ايران به راحتي مي‌توانيم اين تجهيزات را وارد كنيم، اما نيرويي كه تخصص كافي در استفاده از اين امكانات را داشته باشد درايران وجود ندارد. او ادامه داد: متاسفانه در بخش‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري كافي صورت نمي‌گيرد و برخي شركت‌ها هم كه به‌طور مستقل وارد اين حيطه مي‌شوند به‌دليل مسائل مالي در حدي بسيار ضعيف و محدود كار مي‌كنند. اگر امروز فيلمي مانند «پانداي كونگ فوكار» ظرف دوسال ساخته مي‌شود، علت آن بهره‌مندي از برخي امكانات ساده‌ي تكنولوژيك است، اما در ايران اگر فردي بخواهد خود اين امكانات را فراهم كند به هيچ عنوان براي او مقرون به صرفه نخواهد بود. حال آنكه در كشور ما پول‌هاي زيادي هم خرج مي‌شود كه اگر مديريت درستي بر آن حاكم شود نتايج قابل توجهي حاصل مي‌شود. انتهاي پيام




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن