تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805433353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«اصغر فرهادي» مسائلي را تصوير مي‌كند ...


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: بهزاد صديقي در جلسه نقد فيلم «چهارشنبه سوري» گفت: فرهادي تلاش مي‌كند مسائلي را كه آدم‌هاي اجتماع به راحتي از كنار آن عبور مي‌كنند يا مسائلي را كه جامعه امروز نسبت به آن غافل است، به تصوير درآورد. به گزارش خبرگزاري فارس، دومين نشست كانون نمايش فيلم خانه فرهنگ شهيد اندرزگو عصر سه‌شنبه 30 تيرماه با نمايش فيلم «چهارشنبه‌سوري» ساخته «اصغر فرهادي»، با حضور وي، بهزاد صديقي و مسعود توكلي در آمفي‌تئاتر فرهنگسراي اخلاق برگزار شد. پس از نمايش فيلم چهارشنبه سوري، «بهزاد صديقي» كارشناس و منتقد اين كانون نمايش فيلم، در ابتدا با اشاره به اينكه كارنامه و روند فعاليت‌هاي سينمايي آقاي فرهادي نشان مي‌دهد كه به سينماي اجتماعي دلبستگي و دغدغه دارد، گفت: مناسبات و رفتارهاي آدم‌هاي طبقه متوسط يا زيرمتوسط در فيلم‌هاي اين فيلمساز مورد توجه قرار گرفته است و او به عنوان كارگردان مثل هر هنرمند ديگري متأثر از مسائل پيراموني زندگي و مسائلي است كه زندگي آدم‌هاي جامعه را در شرايط كنوني تحت تأثير قرار مي‌دهد. وي بيان داشت: فرهادي تلاش مي‌كند معمولا مسائلي را كه آدم‌هاي اجتماع به راحتي از كنار آن عبور مي‌كنند يا مسائلي را كه جامعه امروز نسبت به ديگري بي‌تفاوت است يا از آن غافل است، به تصوير دربياورد. ***«چهارشنبه‌سوري» قضاوت را به عهده تماشاگران مي‌گذارد اين منتقد و نويسنده سينما در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: ‌در فيلم «چهارشنبه سوري» با آنكه تم و سوژه تكراري است اما با پرداخت و نگاهي كه فيلمنامه‌نويسان (اصغر فرهادي و ماني حقيقي) و كارگردان به موضوع دارند و با فضاسازي واقع‌گرايانه و به شيوه مدرن فيلمنامه‌نويسي نگاه و توجه مخاطبان رابه خود معطوف مي‌كنند، در واقع مبحث يا تم مطرح شده در فيلمنامه (خيانت همسر به همسر يا ناامني خانواده و جامعه شهري) پديده‌اي نيست كه ما تاكنون در آثار هنري از جمله فيلم، تئاتر، داستان يا رمان با آن برخورد نكرده باشيم اما نوع زاويه نگاه اين دو فيلمنامه‌نويس در ساختار، شخصيت پردازي و فضاسازي داستان آن به گونه‌اي است كه قضاوت را به عهده تماشاگران مي‌گذارد، مي‌توان گفت كه اساسا فيلم قضاوت صريح و روشني نسبت به آدم‌هاي آن و مجموعه حوادثي كه براي آنان اتفاق مي‌افتد نمي‌كند بلكه اين قضاوت با آن پايان باز قصه بر عهده مخاطب گذاشته مي‌شود. ***«چهارشنبه‌سوري» حكايت نبود مفاهمه در فرهنگ آپارتمان‌نشيني است در ادامه اين نشست «مسعود توكلي» منتقد مهمان اين نشست در ابتداي سخنان خود ضمن برشمردن انواع ناهنجاريها و كج رفتاري‌هاي اجتماعي، خاستگاه و علل و عوامل آنها گفت: معمولا ناهنجاري‌هاي اجتماعي ريشه در نهاد خانواده دارد و عوامل زيست شناختي، روان شناختي و جامعه شناختي در به وجود آمدن كج رفتاري‌هاي آدمها بسيار تأثيرگذار هستند و جامعه شناسان اين عوامل را در پديدآمدن ناهنجاري هاي اجتماعي مؤثر مي‌دانند. توكلي كه با رويكرد جامعه شناختي فيلم «چهارشنبه سوري» را مورد بررسي قرار داد همچنين يادآور شد: داستان فيلم چهارشنبه سوري در يك شهر مدرن و در زمان محدودي از صبح تا شب روايت و تعريف مي‌شود و فيلمنامه‌نويسان برشي از زندگي آدم‌هاي يك خانواده را در يك آپارتمان مجتمع مسكوني نشان مي‌دهند كه از ساختار مدرن فيلمنامه نويسي تبعيت مي‌كند، پرداختن به زندگي سه شخصيت مژده، مرتضي و سيمين و سپس روح‌انگير در يك روز معمولي كه به شب چهارشنبه‌سوري ختم مي‌شود و آنها هيچ گفت‌و‌گوي كاملي با هم ندارند و اصلا كمتر با هم حرف مي‌زنند تصويري از زندگي در دوران مدرن و جامعه آپارتمان‌نشين و شهري است كه در فيلم ارائه مي‌شود. وي افزود: اين تصوير در واقع از نبود مفاهمه و گفتگو ميان زوج‌هاي جوان امروزي در فرهنگ آپارتمان‌نشيني سخن مي‌گويد، مژده و مرتضي دور از يكديگرند و اين تنهايي آنها از پديده‌هاي زندگي مدرن و شهرنشيني محسوب مي شود. توكلي سپس در خصوص خشونت به تصوير درآمده فيلم چهارشنبه سوري گفت: در فيلم چهارشنبه‌سوري خشونت به صورت هنرمندانه در رفتارهاي افراد و شهروندان ديده مي‌شود، همسرآزاري و كودك‌آزاري دو خشونتي هستند كه در فيلم مشهود است و عموما در جامعه پنداشته مي‌شود كه از سوي مردان صورت مي‌گيرد در صورتي كه در اين فيلم هم به زن و هم به مرد معطوف مي‌شود. اصغر فرهادي كارگردان و يكي از فيلمنامه‌نويسان «چهارشنبه‌سوري» در بخش ديگري از اين نشست گفت: در فيلم «چهارشنبه‌سوري» نخواستم مقصر را يك نفر تصوير كنم. ***در «چهارشنبه‌سوري» نخواسته‌ام مقصر را يك نفر تصوير كنم «اصغر فرهادي» كارگردان و يكي از فيلمنامه‌نويسان «چهارشنبه‌سوري» در بخش ديگري از اين نشست در آغاز سخنان خود با اشاره به خاطره‌اي در پيش و بعد از ساخت اين فيلم در خصوص قضاوت كردن و نشان دادن مقصر واقعي داستان فيلم گفت: من در فيلم «چهارشنبه‌سوري» نخواسته‌ام مقصر را يك نفر تصوير كنم به نظرم مقصر در بيرون از زندگي آدم‌هاي اين فيلم (مژده و مرتضي) وجود دارد، گاهي اوقات ارتباط ادم‌ها با يكديگر از روي قصد و نيت و عمد قبلي صورت نمي‌گيرد، بلكه آنها در شرايطي قرار مي‌گيرند كه ناخواسته با بازيگران رابطه برقرار مي‌كنند و به نظرم شيوه زندگي شهري چنين تبعاتي دارد و اين مسئله بيش از اينكه يك نكته منفي باشد يك ويژگي در جوامع شهري و محسوب مي‌شود. فرهادي در بخش ديگري از گفته‌هاي خود با اشاره به اينكه تراژدي زندگي امروز ديگر فقط دعواي خير با شر نيست بلكه دعواي نيكي با نيكي است يادآور شد: امروزه ما براي ايجاد آرامش نسبي و امنيت، حقيقت را پنهان مي‌كنيم، همچنان كه در فيلم مرتضي در گفت‌وگو با همسرش، همه حقيقت را براي طرف شدن شك و ترديد او نسبت به رابطه خود با زن ديگري (سيمين) نمي‌گويد. اين كارگردان سينما تصريح كرد: من براي به وجود آوردن فضاي ناامني در زندگي زوج «چهارشنبه سوري» (مژده و مرتضي) روز چهارشنبه سوري را به عنوان يكي از نا‌امن‌ترين روزهاي سال انتخاب كردم و به نظرم رسيد مكان و معماري زندگي اين آدم‌ها در مجتمع آپارتماني به خوبي پاسخگوي داستان فيلم در ايجاد اين فضاي ناامن مي‌تواند مؤثر باشد. كارگردان فيلم چهارشنبه سوري گفت: همچنان كه اشاره شد در طول فيلم ضمن احساس عدم امنيت در زندگي آدم‌ها، حتي اين عدم امنيت در چهار‌ديواري محل زندگي آدم‌هاي فيلم هم به چشم مي‌آيد، چهار‌ديواري كه بايد مامن و پناهگاه آدم‌ها باشد. فرهادي همچنين در پايان اين نشست در پاسخ به سوال يكي از تماشاگران فيلم خود گفت: مسئله ناامني آدم‌ها در جامعه شهري و اعتماد نكردن آنها نسبت به يكديگر مسئله‌اي است كه از فرهنگ و زندگي شهري و تنوع و تكثر ارتباطات فردي و اجتماعي نشأت مي‌گيرد. انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن