تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833653447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر به فضای نقد رسید


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: امسال حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر تنها محدود به سینماگران نبود و فضای مطبوعات و رسانه‌ها تحت تاثیر نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها در سینما فلسطین حال و هوایی تازه گرفته است. به گزارش خبرنگار مهر، امسال پس از مدت‌ها نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها با شور و حرارتی خاص برگزار می‌شود و صراحت منتقدان در برخورد با فیلمسازانی که در این نشست‌ها حضور یافته‌اند و اغلب انتظار ستایش و تحسین دارند صف‌آرایی تازه‌ای میان منتقدان و کارگردان‌ها به وجود آورده است. البته در سال‌های قبل هم گاهی نشست‌های پرسش و پاسخ به محل درگیری لفظی منتقدان و سینماگران تبدیل می‌شد. اما این جریان مستمر نبود. آنچه امسال برای اولین بار در سینمای رسانه و فضای مطبوعات تجربه می‌شود بی‌سابقه است. می‌توان این اتفاق را به فال نیک گرفت و از اینکه منتقدان بتوانند مقابل سینماگر بایستند و از او درباره عملکردش بازخواست کنند خوشحال بود. در سال‌های اخیر با رشد تعداد نشریات دارای صفحه سینمایی، سینمای رسانه تبدیل به پاتوق زمستانی افرادی شده که رابطه‌شان با سینما به گرفتن اخبار درباره زندگی خصوصی بازیگران و غذای مورد علاقه آنها خلاصه می‌شود. در این فضا سئوال‌هایی که در نشست‌های خبری مطرح می‌شود معمولا فراتر از ستایش بازیگر و کارگردان یا توضیح درباره نقش بازیگر نبوده است. در این شرایط آنها که به سالن سینمای رسانه می‌آمدند انتظار داشتند فیلمشان هر کیفیتی که دارد با اقبال مواجه شود و نشست را به سلامت پشت سر بگذارند. سیامک شایقی جلسه نقد و بررسی "باغ فردوس پنج بعد از ظهر" را ترک کرد، چون از فضای جلسه ناراضی بود. فیلمسازان در این فضای گلخانه‌ای طاقت شنیدن کمترین انتقادها را نداشتند و جلسه‌ها تغییر ماهیت داده بود. با استقبال منتقدان از جلسه‌های نقد و بررسی، فضای این نشست‌ها تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر شده و فضای تعامل و گفتگو بین منتقد و فیلمساز به وجود آمده است. منتقدان امسال به شکلی عجیب سعی کرده‌اند قاطعانه با فیلم‌ها برخورد کنند و نام فیلمساز و سوابق حرفه‌ای او تاثیری در برخورد آنها با فیلم و سازنده‌اش ندارد. برخورد منتقدان با بهرام بیضایی در سالن رسانه‌ها در تاریخ جشنواره فجر بی‌سابقه بود؛ برخوردی که وی انتظار آن را از آنها که در این سال‌ها همواره ستایشگرش بوده‌اند نداشت. بیضایی نتوانست در برابر جو منفی مقاومت کند و پاسخ‌هایی داد که دلگیری او را از منتقدان آشکار کرد. او مثل همه سینماگران وقتی بی‌مهری منتقدان را دید این جماعت را به بیسوادی متهم کرد. بحث منتقدان درباره بیضایی به مطبوعات کشیده شد و موافقان و مخالفان در صفحه روزنامه‌ها جدال قلمی را ادامه دادند. گروهی منتقدان جوان را به حفظ حرمت فیلمسازانی مانند بیضایی دعوت و گروهی از به وجود آمدن چنین شرایطی استقبال کردند. انتقاد کردن از فیلمسازی با اعتبار و تشخص بیضایی و اشاره به نقاط ضعف "وقتی همه خوابیم" و تناقض‌هایی که در آن وجود دارد نادیده گرفتن شان و منزلت بیضایی نیست. مگر اینکه فیلمساز و دوستدارانش برای منتقد وظیفه‌ای جز ستایش در نظر نگرفته باشند. در فضای پر سوء تفاهم فعلی گروهی در این جدال‌های لفظی ادبیاتی خاص را وارد مطبوعات کرده‌اند. اما آنها که از بیضایی و فیلمش انتقاد می‌کنند این نکته را فراموش کرده‌اند که مشکلاتی که همیشه بر سر راه فیلمسازی این کارگردان بوده او را عصبی کرده است. پیش از این استاد را این اندازه خشمگین ندیده بودیم. بیضایی هرگز در شرایط یکسان با فیلمسازان دیگر فیلم نساخته و حاشیه‌هایی که برای "لبه پرتگاه" و نمونه‌های دیگر سال‌های اخیر پیش آمده او را کم‌طاقت کرده است. منتقدانی که با صراحت لهجه تواضع بیضایی را زیر سئوال بردند و البته اشاره‌هایی درست و منطقی به مشکلات فیلم داشتند، این وجه از ماجرا را در نظر گرفتند. حاشیه‌های نشست نقد و بررسی فیلم "می‌زاک" و برخورد منتقدان با مجری و فیلمساز با شدت کمتر در جلسه نقد و بررسی فیلم "عروس برفی" تکرار شد، اما انعکاس رسانه‌ای آن به اندازه جنجال‌های قبلی نبود. سیروس الوند ابتدای جلسه با برخوردی که با مجری داشت نشان داد نسبت به فضای جلسه موضع دارد. به همین دلیل دلجویی و ستایش مجری، کارنامه و سوابق سینمایی و حتی خانواده فرهیخته‌اش مانع از تکه‌پرانی او به منتقدان نشد. الوند با اشاره به برخوردی که با بیضایی شده گفت فضای سینمای رسانه مثل سینماهای پائین شهر است. اما در هیاهوی جدال منتقدان بر سر فیلم‌های بیضایی، موتمن، شهبازی و حاشیه‌های نشست این فیلم‌ها کسی درباره بداخلاقی الوند حرفی نزد. در این فضای شفاف انتظار می‌رود به همه فیلمسازان به یک اندازه توجه شود و منتقدان نسبت به بی‌اخلاقی هر کارگردانی واکنش نشان دهند. اگر در سال‌های قبل چنین صحبت‌هایی نادیده گرفته می‌شد، اما در فضای امسال که منتقدان دنبال تعریف جایگاهی تازه برای خود هستند، از آنها انتظار می‌رفت به صحبت‌های الوند واکنش نشان دهند. نشست‌‌های سینما فلسطین می‌تواند کارکردی تاثیرگذار داشته باشد و رابطه فیلمساز و رسانه‌ها را دوباره از نو تعریف کند. البته گروهی با استفاده از ادبیاتی که مناسب فضای نقد و تحلیل نیست گاهی این فضا را آلوده می‌کنند و جوی منفی علیه منتقدان به وجود می‌آورند. اما واقعیت این است که نشست‌های خبری در همه جشنواره‌های معتبر محلی برای نقد بی‌پروا و صریح است و این نقدها شامل همه کارگردان‌ها می‌شود. بهتر است در آستانه 30 ساله شدن جشنواره فیلم فجر این فضا را فراهم کنیم که جلسه‌های نقد و بررسی بدون تعارف و تخصصی برگزار شود.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن