تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845289661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تله فيلم‌ها روي پرده نقره اي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: حضور تله فيلم‌هاي تلويزيوني فيلم‌هايي با پروانه ساخت ويدئويي در بخش ويدئو سينما كه يكي از بخش‌هاي تازه تاسيس بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر است از ابتدا با اما و اگرهاي برخي از فيلمسازان سينماي ايران و سينماگران مواجه شده است كه اين اما و اگرها بيش از آن‌كه رنگ و بوي اعتراض و شكايت از وجود پديده‌اي به نام تله فيلم در يك جشنواره سينمايي را داشته باشد. شبيه گلوله برفي يخ زده است كه در گرماي داغ دوران جشنواره به سينماگران سينماي ايران زده شده و اين گلوله يخي نوعي واخوردگي و شوك از چرايي ورود اين دسته از فيلم‌ها به بدنه سينماي ملي را وارد كرده است. از همين رو بر آن شديم تا در گفتگو با كارشناسان و برخي فيلمسازان حاضر در اين بخش چرايي و چگونگي كيفيت حضور در اين بخش تازه تاسيس را جويا شويم. حضور تله فيلم‌هاي تلويزيوني و همچنين فيلم‌هايي با پروانه ساخت ويدئويي در جشنواره فيلم فجر به‌طور جدي تجربه جديدي است كه سينماگران و فيلمسازان تلويزيوني با آن مواجه شده‌اند. سعيد ابراهيم‌فر كه با راز مهتاب دومين تجربه‌اش در حوزه ساخت تله فيلم را در جشنواره فيلم فجر پس از ساخت فيلم تلويزيوني ماه قرمز در كارنامه كاري خود دارد، معتقد است ضرورت وجود اين بخش به علت تمايل ساخت تله فيلم توسط فيلمسازان حرفه‌‌اي سينما در تلويزيون است. اين كارگردان درتوضيح اين مطلب چنين عنوان كرد: موج ساخته شدن تله فيلم به عنوان يك نياز اساسي براي بالا بردن سطح كيفي آثار تلويزيوني و جذب مخاطب موضوعي است كه مديران تلويزيون را سال‌ها درگير كرده است. برهمين اساس در آغاز فيلم‌هاي نه‌چندان خوب به عنوان فيلم تلويزيوني در اين رسانه توليد شد و رفته رفته بنا بر جذابيت‌هاي كشف مخاطب در تلويزيون ساير فيلمسازان برآن شدند تا فيلم‌هايي درخور براي رسانه ملي توليد كنند و خوشبختانه اين اتفاق افتاد. البته ناگفته نماند كه بحران موجود درسينما به اين اشتياق دامن زد و خيلي طبيعي بود كه به دنبال چنين آشفتگي در بدنه سينما بخش رقابتي فيلم‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هايي با پروانه ساخت ويدئو اجتناب ناپذير باشد ؛ ضمن اين‌كه سينماي ايران الگو سازي‌هاي خاص خودش را دارد و حضور فيلم‌هاي تلويزيوني در اين جشنواره جايي از سينماي ملي تنگ نمي‌كند و حتي تنوع تله فيلم‌ها به لحاظ موضوعي بيشتراست. سيامك شايقي، كارگردان فيلم تلويزيوني كه در اين بخش با ساير فيلمسازان رقابت مي‌كند به مقايسه تله فيلم‌هاي حاضر در جشنواره و فيلم‌هاي تلويزيوني اشاره كرد و گفت: يكي از معضلات تله فيلم‌ها پايين بودن كيفيت آثار با وجود داشتن بودجه‌هاي كافي براي ساخت يك فيلم است كه خوشبختانه مديران سينما بدرستي متوجه اين مساله شدند و به عقيده من وجود چنين بخشي علاوه بر رقابت بين فيلمسازان حاضر در اين بخش مقايسه‌اي است بين كيفيت آثار به لحاظ محتوا و ساختار فيلم‌هاي تلويزيوني پذيرفته شده در اين بخش با آن دسته از فيلم‌هايي كه به لحاظ كيفي در سطح نازل تري هستند و متاسفانه براي پركردن آنتن از تلويزيون پخش مي‌شود ؛ در نتيجه به عقيده من حركت جشنواره فيلم فجر براي اختصاص بخش ويژه ويدئو سينما به منظور رقابت فيلم‌هاي تلويزيوني موجود در اين بخش با فيلم‌هاي تلويزيوني نمايش داده شده در تلويزيون و همچنين فيلم‌هاي سينمايي حاضر در سينما اقدامي نيكو است. اما اين فيلمساز، تعريف فيلمسازي در مديوم سينما و تلويزيون را جدا از يكديگر دانست و گفت: من شخصا عقيده دارم فيلم‌هايي كه در تلويزيون ساخته مي‌شود، بايد فاقد رمز و راز فيلم‌هاي سينمايي باشند كه تماشاگر عادي هم بتواند آن را تماشا كند البته ناگفته نماند كه در اين صورت آثار ماندگاري هم از آب در نمي‌آيند و نوعي نگاه مصرفي بر اين‌گونه فيلم‌ها حاكم است و پس از يك‌بار ديده‌شدن به لحاظ محتوايي غيرقابل نمايش مي‌شوند و قطعا جذابيت‌هاي اوليه را از دست مي‌دهد ؛ خود من در فيلم‌هاي تلويزيوني كه ساختم، سعي كردم ساختار تلويزيوني و محتوايي را رعايت كنم؛ يعني فيلم‌هايي ساده و تكرار كليشه‌هاي رايج و فاقد هرگونه رمزآلودگي را ساخته‌ام. نمايش تله‌فيلم درجشنواره فرصت خوبي براي ارزيابي اما شايقي در ادامه مساله گيشه را مطرح مي‌كند و معتقد است ايجاد حس مزاحمت و عناد با حضور فيلم‌هاي تلويزيوني در جشنواره فيلم فجر به تفاوت در توليد اين نوع فيلم‌هاي تلويزيوني با فيلم‌هاي سينمايي برمي گردد، اين فيلمساز در توضيح تكميلي خود چنين عنوان مي‌كند: حسن بزرگ تلويزيون نسبت به سينما اين است كه اين رسانه مشكل گيشه ندارد و با نگاه به گيشه ساخته نمي‌شود. در نتيجه فيلمساز امكان هرگونه تجربه را دارد و همين مساله ممكن است اين احساس را به وجود آورد كه با وجود امكانات كافي در تلويزيون ديگر نيازي به حضور اين دسته از فيلم‌ها در جشنواره فيلم فجر نيست؛ البته نبايد فراموش كرد كه به سبب گستردگي مخاطب در تلويزيون مميزي بر فيلم‌ها نيز بيشتر مي‌شود، اما با اين اوصاف هر امكاني كه فيلمساز بتواند تجارب مختلف را كسب كند به عقيده من ارزشمند است. از همين رو حضور فيلم‌هاي تلويزيوني در جشنواره فيلم فجر و ديده شدن فيلم‌هايي از اين دست روي پرده سينما، امكان مناسبي است كه در اختيار فيلمساز قرار مي‌گيرد و به عقيده من اين اقدام مفيد و موثر است. رسول صدرعاملي كه سال گذشته فيلم تلويزيوني شب را در جشنواره فيلم فجر داشت، ضمن دفاع از حضور فيلم‌هاي تلويزيوني درجشنواره بين‌المللي فيلم فجر گفت: تله فيلم نوعي فيلم تلويزيوني سينمايي كاملا شناخته شده در همه جاي دنياست و اغلب شبكه‌هاي معتبر دنيا در طول سال تعداد زيادي از اين تله فيلم‌ها را مي‌سازند و به مناسبت‌هاي مختلف مانند روز جهاني كودك، روز زن، روز حقوق بشر و غيره آنها را از شبكه‌هاي خود پخش مي‌كنند؛ البته در لابه‌لاي اين فيلم‌هاي تلويزيوني، برخي فيلم‌هايي با موضوعات خاص‌تر را نيز مي‌سازند و به جشنواره‌هاي مختلف مي‌فرستند. بعد به اكران عمومي درمي‌آيد و بعد هم از همان شبكه در مديوم تلويزيون پخش مي‌شود؛ در واقع فيلم‌هايي كه ارزش‌هاي سينمايي هم دارند را براي اكران در سينما و نمايش در تلويزيون توليد مي‌كنند و اين روند فيلمسازي در ايران بتازگي ايجاد شده و طبيعي است كه عوارضي را هم به دنبال دارد. حضور ويدئو سينما في‌نفسه بد نيست فرزاد موتمن، عضو هيات انتخاب فيلم‌هاي بخش ويدئو سينما در تكميل صحبت‌هاي صدرعاملي به تجربه شخصي خود در انتخاب فيلم‌هاي اين بخش اشاره كرد و گفت: از ميان 80 فيلم ارسال شده به اين بخش 17 فيلم پذيرفته شد و در اين بين عقيده مسوولان جشنواره بر اين بود كه به آن دسته از فيلم‌هايي كه ارزش‌هاي سينمايي دارد و با ويدئو تصويربرداري شده اهميت داده شود؛ ولي اين ايده در عمل آن‌گونه كه مدنظر بود ميسر نشد. البته فيلم‌هاي تلويزيوني پديده بدي نيست و حتي آثار شاخص هم در آنها ديده مي‌شود، اما هنوز اهميت لازم به لحاظ ساختار به آنها داده نشده است و من ترجيح مي‌دادم همان تعداد اندك از فيلم‌هاي تلويزيوني كه ارزش سينمايي داشتند در جشنواره نمايش داده مي‌شدند و در بخش مسابقه ايران شركت مي‌كردند ولو اين‌كه با دوربين ديجيتال كار شده بود؛ چراكه بسياري از فيلم‌هايي كه در دنيا با فرمت ديجيتال كار مي‌شوند، سينمايي هستند. درواقع آنچه فيلم‌هاي تلويزيوني را از فيلم‌هاي سينمايي جدا مي‌كند، نوع دوربين نيست؛ بلكه ساختمان بصري و حرف‌هاي كار است. البته وجود اين بخش در جشنواره فيلم فجر في نفسه بد نيست و شروعي است براي آينده ولي من معتقدم اگر فيلم‌هايي با ارزش‌هاي سينمايي در اين بخش نمايش داده شود، وجود اين بخش به مراتب بهتر و كارآمدترخواهد بود. پوريا آذربايجاني، فيلمساز جواني است كه فيلم آب و آيينه به كارگرداني او در اين بخش از جشنواره به نمايش درمي‌آيد. او معتقد است وجود چنين بخشي در جشنواره براي آن دسته از فيلم‌هايي است كه پروانه ساخت ويدئويي دارند نه فيلم‌هايي كه تهيه‌كننده آن لزوما تلويزيون است. اين فيلمساز در توضيح دلايل خود گفت: تا سال گذشته برخي از فيلم‌هايي كه پروانه ساخت ويدئويي داشتند و فيلم‌هاي خوبي با ارزش‌هاي سينمايي نيز بودند به بخش مسابقه سينماي ايران مي‌رفتند و بعد هم در اكران عمومي به نمايش گذاشته مي‌شد، اما چون بعضا برخي از اين فيلم‌ها پروانه ساخت سينمايي براي آنها درنظر گرفته نمي‌شد، ظرفيت اكراني هم براي آنها قائل نمي‌شدند و اين مساله براي فيلمسازان مشكل‌ساز بود و حالا سياست جديد جشنواره و اضافه كردن يك بخش به نام ويدئو سينما بيشتر به‌سبب حضور آن دست از فيلم‌هايي است كه با پروانه ساخت ويدئو ساخته شده نه فيلم‌هايي كه تهيه‌كننده‌هاي آن تلويزيوني بودند و نكته ديگر اين است كه بزرگ‌ترين جشنواره‌هاي دنيا هم بخش ويژه نمايش فيلم‌هايي با فرمت ويدئو دارند. بنابراين حضور اين بخش مزاحمتي براي ساير بخش‌ها ايجاد نمي‌كند. موتمن: آنچه فيلم‌هاي تلويزيوني را از فيلم‌هاي سينمايي جدا مي‌كند نوع دوربين نيست بلكه ساختمان بصري و حرف‌هاي كار استوي در پايان صحبت‌هاي خود ارزيابي فيلم‌هاي تلويزيوني دربخش رقابتي جشنواره را براي بالا بردن سطح كيفي اين دسته از فيلم‌ها مفيد دانست و گفت: متاسفانه از زماني كه ساخت تله فيلم‌ها رايج شد، يعني تلويزيون به جاي اين‌كه هزينه كند و فيلم از خارج از كشور تهيه كند، سرمايه‌ها را در اختيار جوانان فيلمساز براي ساخت تله‌فيلم گذاشت، تعداد انبوهي از فيلم‌ها با كيفيت نازل به لحاظ محتوا نيز ساخته شد. بنابراين گمان مي‌كنم وجود چنين بخشي در جشنواره فيلم فجر براي ارزيابي ظرفيت و توانايي‌هاي يك فيلمساز بسيار مفيد و كارآمد است و اين بخش موجب ايجاد انگيزه و تاثيرگذاري در روند توليد تله فيلم‌ها مي‌شود. حضور فيلم‌هاي تلويزيوني بايد زودتر اتفاق مي‌افتاد رسول صدرعاملي همچنين ايجاد بخش ويدئو سينما را مثبت ارزيابي كرد و گفت: وجود تلويزيون و يا فيلم‌هايي با پروانه ساخت ويدئو حركت درستي است و آن را مثبت ارزيابي مي‌كنم هرچند دير انجام شده، ولي حضور خوبي است.البته نبايد فراموش كرد كه سينما دچار شوك شده و دليل آن هم اين است كه سينما بازيگر، فيلمبردار، صدابردار و ساير عوامل درجه يك سينما را مي‌خواهد، اما ندارد و هريك سر فيلم‌هاي تلويزيوني هستند. اين كمبود و يا ضعف هم به عملكرد افراد بر مسوولان طي سال‌هاي متمادي برمي‌گردد. به اين معنا كه در همه جاي دنيا نيروي انساني در تلويزيون آموزش مي‌بينند، تخصص پيدا مي‌كنند و بعد راهي سينما مي‌شوند اما اينجا برعكس است؛ دست‌اندركاران سينما اول در مديوم سينما فيلم مي‌سازند و صاحب تجربه مي‌شوند و بعد وارد تلويزيون مي‌شوند و اين يك دورباطل است كه لطمه آن مستقيم به بدنه سينما وارد مي‌شود. بنابراين فراهم آوردن امكان تجربه در تلويزيون براي سينماگران جوان امري بديهي است و بايد زودتر از اين اتفاق مي‌افتاد. حضور مخاطب و ميزان استقبال او از فيلم‌هاي تلويزيوني در جشنواره‌اي بين‌المللي كه خاص سينماي ايران و جهان است، فيلمسازان را با چالش‌هاي بسياري مواجه كرده، به اين معنا كه آيا مخاطبي كه در طول سال انتظار برپايي جشنواره فيلم فجر براي ديدن فيلم‌هاي خاص‌تر را مي‌كشد، آيا حاضر است وقت خود را در ايام جشنواره براي ديدن فيلم‌هاي تلويزيوني بگذارد ؟ پرند زاهدي، سينماگر جوان كه در اين دوره ازجشنواره با فيلم «آبي گاهي آسمان» در بخش سينما ويدئو حضور دارد، در پاسخ به اين نكته گفت: بزرگ‌ترين مشكل تله‌فيلم‌ها ديده نشدن آنهاست. به اين معنا كه فيلم‌هاي دسته چندم درسينما دست كم يك ماه نوبت اكران مي‌گيرند اما تلويزيون چنين نيست و اين فيلم‌ها تنها يك بار پخش و يك بار هم تكرار مي‌شوند. يعني با وجود اين همه سرمايه و انرژي كه گذاشته مي‌شود، كار ديده نمي‌شود. البته ناگفته نماند كه كم بيننده‌ترين تله‌فيلم از پربيننده‌ترين فيلم سينمايي بيشتر بيننده دارد. وي در ادامه خاطرنشان كرد: هراتفاقي كه در راستاي تشويق اهالي اين حرفه بيفتد طبيعتا من خوشحال مي‌شوم زيرا در گذشته اين نگاه وجود داشت كه تله فيلم آثاري دست دوم و فيلم‌هاي سينمايي از آثار دست اولي هستند و اين نگاه مرا بشدت اذيت مي‌كرد و اتفاقي كه امسال افتاد اين نويد را داد كه همه آثار در يك نگاه هنري و كارشناسي ارزيابي شود نه براساس فرمت و نوع دوربيني كه به كار گرفته مي‌شود؛ چراكه معتقدم فيلمسازي مي‌تواند به دو بخش ويدئو و سينما تقسيم شود. در واقع فيلمسازي كه در عرصه تلويزيون فيلم مي‌سازد، همان كاري را مي‌كند كه يك فيلمساز در عرصه سينما انجام مي‌دهد منتها ابزار كارها با يكديگر متفاوت است و اين دليل بر برتري يكي بر ديگري به لحاظ كيفي و محتوايي نيست و مهم نفس عمل و ديده شدن تفكرات يك انسان است؛ اصولا با اين نگاه كه عده‌اي گمان مي‌كنند سينما بخشي از ارث پدري است بشدت مخالفم زيرا من به عنوان فيلمساز نسل جوان دلم مي‌خواهد تجربيات و دانسته‌هاي خود را ابتدا با فرمت ويدئو با كمترين هزينه ممكن به اثبات برسانم و تمام آزمون و خطاهاي خود را در اين عرصه تجربه كنم و بعد با آمادگي بيشتر در سينما ظاهر شوم. با تمام اين اوصاف رسول صدرعاملي در پايان با طرح اين موضوع كه تلويزيون نبايد رسالت رسانه‌اي خود را فراموش كند، گفت: در حال حاضر اولويت‌هاي رسانه تلويزيون فقط ساخت سريال‌ها و تله فيلم‌هاي مناسبتي شده است؛ درحالي كه ماموريت رسانه‌اي تلويزيون بازگو كردن شرايط خوب وبد روز جامعه است، با اين اوصاف سينما در 2 سال اخير دچار گيجي و سردرگمي شده و زمان لازم است تا خودش را پيدا كند و سينمايي شود كه مثل روزهاي اوج خودش مردم را درصف‌هاي طولاني به انتظار بنشاند از سوي ديگر اگر صنعت ساخت تله فيلم‌ها گسترش يابد و مخاطب آموزش ببيند كه از مجموع فيلم‌هاي تلويزيوني و يا سينمايي بهترين را انتخاب كند، باعث رونق در هر دو حوزه از فيلمسازي مي‌شود. اما اگر اين گيجي و سرخوردگي در سينما باقي بماند سينما به طور كلي نابود مي‌شود. آن هم سينمايي كه هنوز به اوج خود كه همان سينماي ملي است علي‌رغم تلاش دست‌اندركاران و مديران سينمايي نرسيده است ؛ به همين سبب به وجود تله‌فيلم‌ها و ايجاد بخش ويدئو سينما براي ايجاد رقابت و مقايسه بين اين دو حوزه از فيلمسازي لازم داريم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن