واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: هر ايراني به صورت ميانگين هر 5 سال يك بار به سينما ميرود! اين خبري بود كه چندي پيش روي خروجي يكي از خبرگزاريها قرار گرفت و باعث تعجب بسياري از دستاندركاران سينما و عموم مردم شد و كارشناسان را با اين پرسش مواجه كرد؛ در شرايطي كه در همه دنيا حتي در كشورهايي كه فناوري و ارتباطات رسانهاي حرف اول را ميزنند سينما يكي از فرحبخشترين و جذابترين تفريحها به شمار ميآيد، چگونه ميشود در كشور ما كه سرگرميها، تنوع گستردهاي ندارند، مردم تمايلي به رفتن به سينما ندارند؟ يكي از مشكلات اساسي كه سينماي ايران را سالهاست تهديد به نابودي ميكند، نبود سالن كافي و عدم پراكندگي صحيح جغرافيايي سالنهاي موجود براساس توسعه شهرهاست. سالنهاي سينما كه سالها پيش ساخته شدهاند، معمولا در مراكز شهر قرار دارند و مردمي كه اكنون از اين مراكز فاصله گرفتهاند، وقت و انرژي ندارند كه براي تماشاي يك فيلم مسافت زيادي را طي كنند و در ترافيك سنگين معطل بمانند. سيروس تسليمي، يكي از تهيهكنندگان و توزيعكنندگان فيلم در اين باره به خبرنگار جامجم گفت: محل جغرافيايي، يكي از پارامترهاي مهم در جذب مخاطب به سينماست كه متاسفانه در كشور ما كمتر به آن توجه ميشود. مردم زماني به سينما ميروند كه سالن مناسب در نزديكي محل زندگي آنها وجود داشته باشد. تسليمي در ادامه افزود: امكانات رفاهي و سرگرمي كه در سالنهاي سينما براي مردم در نظر گرفته ميشود نيز مشوق مردم در رفتن به سينماست كه آن هم در كشور ما و در سالنسازي معمولا لحاظ نميشود. بازيگران سينما هميشه در بين مردم طرفداران پروپاقرصي دارند. هرچه اين طرفداران بيشتر باشند، اشتياق مردم به رفتن به سينما بيشتر ميشود؛ اما زماني اين اشتياق تداوم پيدا ميكند كه بازيگران سينما تبديل به ستاره شوند؛ در حالي كه سالهاست ستارهسازي در كشور ما منسوخ شده است. تسليمي در اين باره گفت: 50 درصد فروش يك فيلم را ستارگان سينما تضمين ميكنند. مردم به ديدن فيلمهاي آنها ميروند و به دلايل مختلف با آنها همذاتپنداري ميكنند؛ اما در كشور ما ستارهسازي انجام نميشود؛ چون زندگي يك ستاره زير ذرهبين قرار ميگيرد و هيچ بازيگري دوست ندارد مردم از زندگي خصوصي او باخبر شوند. البته اين را هم نبايد ناديده گرفت كه همين زير ذرهبين قرار گرفتن باعث ميشود تا او ممنوعالتصوير شود. زندگي در سينما جاري نيست فيلمنامه و داستان، يكي ديگر از پارامترهاي مهمي است كه باعث ميشود مردم براي ديدن يك فيلم سينمايي ترغيب شوند؛ اما داستانهايي كه در سينماي ايران مطرح ميشوند، اكنون ديگر براي مردم جذابيت لازم را ندارند. عليرضا داوودنژاد چندي پيش در گفتگو با خبرنگار جامجم گفت: زماني مردم به ديدن فيلمهاي ايراني گرايش پيدا ميكنند كه زندگي و آرزوهاي خود را در فيلمها ببينند؛ اما اكنون در سينماي ايران، زندگي مردم جاري نيست. سيروس تسليمي هم ضعف فيلمنامه را در سينماي ايران جدي ميداند. وي در اين باره گفت: حيطه داستان و قصهگويي در سينماي ما محدود است. كارگردانان و فيلمنامهنويسان بنابر دلايلي به سراغ ژانر سياسي نميروند، به دليل نداشتن ابزار لازم، سينماگران به سراغ ژانر پليسي هم نميروند. فيلمهاي رمانتيك به معناي جهانياش در كشور ما امكان ساخت و پخش ندارند، بنابراين روزبهروز تنوع داستانپردازي در سينماي ما محدودتر ميشود و به همين دليل است كه مردم تمايلي به رفتن به سينما و ديدن داستانهاي تكراري ندارند. داوودنژاد هم متنوع نبودن موضوع در سينماي ايران را دليلي بر گرايش مردم به ديدن فيلمهاي خارجي كه به صورت قاچاق و از طريق ماهواره به ايران ميرسد، دانسته و معتقد است كه دولت نتوانسته با برنامهريزي مناسب توليدات سينماي داخلي را آنقدر متنوع كند تا هر مخاطب با هر سليقه بتواند از اين محصولات استفاده كند. تمام كشور، تهران نيست. شهرستانيها هم حق دارند به سينما بروند و فيلم خوب ببينند؛ اما توزيع نامناسب فيلم تاكنون باعث شده است تا بسياري از سينماها در شهرستانها تعطيل شوند. تسليمي با بيان اين نكته كه اتحاديه توزيعكنندگان فيلم در حال شكلگيري است، گفت: تاكنون توليد و توزيع فيلم صاحب يك اتحاديه مشترك بودند كه با قانون جديد خانه سينما كه هر صنف بايد يك اتحاديه داشته باشد، قرار شد اتحاديه مستقل توزيعكنندگان فيلم هم تشكيل شود كه با شكل گرفتن اين اتحاديه، توزيع فيلم سروسامان ميگيرد و چون اتحاديه به روند توزيع فيلم در شهرستانها هم نظارت خواهد داشت، سالنهاي سينما در شهرستانها بدون فيلم نخواهند ماند و با فيلمهاي روز تغذيه خواهند شد. تسليمي توزيع مناسب فيلم را هم يكي ديگر از دلايل موثر در جذب مردم به سينماها دانست. ميگويند سينماي ايران پيش از پيروزي انقلاب و در سال 56 ورشكسته شده بود؛ چون مردم علاقهاي به رفتن به سينما نداشتند، اكنون آمار ميگويد كه هر ايراني هر 5 سال يك بار به سينما ميرود! اين آمار شايد زنگ خطري براي متوليان سينماي ايران باشد كه با تمهيداتي، جلوي ورشكستگي سينماي ايران را بگيرند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]