تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802670470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكامل‌ انسان هدف بعثت انبیاء


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ‌تكامل‌ انسان
حرم
‌هدف‌ بعثت‌ انبيأ(1)‌ اشاره ‌يك‌ سؤ‌ال‌ اساسی‌ پرسش‌ از هدف‌ اصلی‌ پیامبران است. آيا پيامبران‌ براي‌ آبادی‌ دنيای‌ مردم‌ آمدند يا سعادت‌ اخروی‌ ايشان؟! اینگونه مطرح‌ می شود كه‌ هدف‌ بعثت‌ انبيأ، جز دعوت‌ به‌ خدا و آخرت‌ نبوده‌ است‌ و پيامبران‌ آمدند تا بشر را تنها با توحيد و حيات‌ اخروی‌ آشنا سازند. پيامبران‌ در فكر اداره‌ جامعه‌ بشری نبوده‌اند، برای‌ اصلاح‌ بشر نيامدند و از فرامين‌ آنها نبايد انتظار اصلاح‌ دنيا را داشت. پيامبران‌ آمدند تا ما انسانها را از خودمحوری‌ نجات‌ بخشيده‌ و حيات‌ جاويد را به‌ اطلاع‌ ما برسانند و اين‌ دو محور فكری انبيأ، از جمله‌ اموری‌ است‌ كه‌ بشر نمی‌تواند با عقل‌ خويش‌ به‌ دست‌ آورد. اما اموری‌ نظير اصلاح‌ جامعه‌ كه‌ بشر، خود از عهده‌ آن‌ برمی‌آيد، جزء تعاليم‌ پيامبران‌ نمي‌باشد.در این سلسله مباحث به دنبال پاسخ این سوال می گردیم‌. براي‌ تبيين‌ مسئله‌ بايد به‌ چند اصل‌ توجه‌ كرد: اصل‌ اول‌ - هدف‌ دين، كمال‌ انسان‌ است. پيامبران‌ آمده‌اند تا انسانها را به‌ كمال‌ وجودی‌ خود برسانند.اين‌ اصل، خود مبتنی‌ بر مقدمات‌ زير است: الف:جهان‌ آفرينش‌ دارای هدف‌ است‌ و بيهوده‌ خلق‌ نشده‌ است. موجودات‌ برای نيل‌ به‌ مقصد خاصی در حركتند و آفرينش‌ آنها، از سر تدبير و حكمت‌ بوده‌ است.«وَ‌ ما خَلَقنا السَّمأَ‌ وَ‌ ا‌لاَرضَ‌ وَ‌ مابَينَهُما باطلاً»«ما آسمان‌ و زمين‌ و آنچه‌ را در آن‌ دو است، بيهوده‌ و باطل‌ نيافريديم». (ص‌ 27) ب‌:هدف‌ از آفرينش‌ موجودات، ميل‌ به‌ كمالات‌ است. هر موجودی، خلق‌ شده‌ تا به‌ كمال‌ وجودی‌ خود برسد. موجودات‌ جهان، در اثر برخوداری‌ از يك‌ نيروی‌ درونی‌ به‌ سوی‌ مقصد خاصی درحركتند. به‌ بيان‌ ديگر، اگر هر يك‌ از موجودات‌ در شرايط‌ مشابه‌ قرار گيرند و موانعی بر سر راه‌ نباشد، می‌توانند قوّه‌ها و استعدادهای وجودی‌ خود را به‌ فعليت‌ برسانند. به‌ طور مثال، دانه‌ گندم‌ يا هسته ميوه‌ای‌ كه‌ در دل‌ خاك‌ نهفته‌اند، مراحلی‌ طی‌ می‌كنند تا به‌ كمال‌ خود كه‌ بوته‌ گندم‌ يا ميوه‌ای‌ مطلوب‌ است، دست‌ يابند.همچنين‌ نطفه‌ای‌ كه‌ در رحم‌ مادر بسته‌ می‌شود از آغاز پيدايش، به‌ سوی‌ هدف‌ غايی‌ خود كه‌ نوزاد انسانی‌ است، رهسپار است. موجودات‌ با هدايت‌ تكميلی به‌ سوی كمال‌ نوعی‌ خود در حركت‌ می باشند و خداوند متعال‌ كه‌ رب‌العالمين‌ است‌ به‌ هر يك‌ از موجودات، جهاز وجودی‌ لازم‌ را داده‌ و آنها را به‌ سوی‌ هدف‌ نهايی‌ خويش‌ سوق‌ می‌دهد.«قالَ‌ رَبُّناالَّذي‌ اَ‌عطی كُلَّ‌ شَيءٍ‌ خَلقَهُ‌ ثُمَّ‌ هَدی»«گفت: پروردگار من‌ كسی‌ است‌ كه‌ به‌ هر موجودی، خلقت‌ لازمه‌اش‌ را داد و سپس‌ هدايت‌ كرد.» (طه‌ 50) ج‌:انسان‌ به‌ عنوان‌ موجودی‌ دارای اختيار، بايد با اراده‌ خود، مسير كمال‌ را طی‌ كند. او در هر دو بعد مادی‌ و معنوی، می تواند كمال‌ يابد و كمال‌ وی، اختياری است.«وَلَو شِئنا َ‌لاَّتينا كُلَّ‌ نَفسٍ‌ هُديها»«اگر می‌خواستيم‌ به‌ هر انسانی‌ (از روي‌ اجبار) هدايتش‌ را مي‌داديم.» (سجده13) د:انسان‌ به‌ خاطر محدوديت‌ و خطای عقل، نمی‌تواند كمال‌ نهايی‌ خود و راه‌ و روشهای آن‌ را دريابد. و اگر خداوند، آگاهی‌ از هدف‌ خلقت‌ و راه‌ نيل‌ به‌ كمال‌ را در اختيار انسان‌ نمی‌گذاشت، آفرينش‌ لغو و بيهوده‌ می‌شد. خداوند، پيامبران‌ را مبعوث‌ نمود تا راه‌ رشد و كمال‌ را به‌ انسانها نشان‌ دهد. با اين‌ بيان‌ می‌توان‌ گفت‌ كه‌ خداوند پيامبران‌ را برای كمال‌ انسان‌ مبعوث‌ كرده‌ است.                                                                                                                                                                                                                                      ادامه دارد ...منبع : نصری، عبدالله، فصلنامه کتاب نقد، شماره 2و3 .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 446]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن