واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسکانیوز : جایزه بین المللی «ایبسن» که دولت نروژ اعطای این جایزه را از سال دو هزار و هفت آغاز کرده به « پیتر بروک » رسید . هیات داوران که ریاست آن را لیو اولمان کارگردان نروژی به عهده دارد در این خصوص اعلام کرد اعطای این جایزه که اخیرا مبلغ آن به دو میلیون و پانصد کرون ( معادل چهارصد و شصت هزار دلار )رسیده است بابت ارج نهادن به موفقیت پیتر بروک در نشان دادن این موضوع است که تئاتر دارای توانایی های بی نظیری در جمع کردن مردم کنار یکدیگر است . بروک هشتاد و سه سال سن دارد و تا کنون کارهای موفقی را با همکاری شرکت سلطنتی شکسپیر و خانه سلطلنتی اپرا روی صحنه برده است. وی سابقه تولید فیلم و کارهای تلویزیونی را نیز در کارنامه خود دارد . ** درباره پیتر بروک : پیتر استفان پل بروک در 21 مارس 1925 در لندن متولد شد و تحصیلات خود را در آکسفورد به اتمام رساند. شهرت جهانی او برای نوآوری در تئاتر که بیش از نیمی از قرن بیستم را در بر می گیرد ،است ، بروک همچنین تعدادی فیلم مهم را در انگلستان و فرانسه کارگردانی کرده است.بروک کار خود را درسینمای انگلستان با یک اقتباس از کار هزلی جان گی به نام Beggars Opera (1953 ) با شرکت لورنس الیویه در نقش مک هیت راهزن شروع کرد . فیلم انگلیسی بعدی بروک ، Lord of the Flies ( 1963 ) ، یک اقتباس از کار کلاسیک و ادبی ویلیام گلدینگ درباره سقوط اجتماع بود . فیلم به دلیل این که نه تنها بازیگران آماتور در آن ایفای نقش کرده بودند بلکه با دست اندرکاران آماتور سینما نیز کار شده بود و داستان گروهی از بچه ها بود که در یک مدرسه عمومی، در یک جزیره گرمسیری محصور بودند ، بسیار غیر طبیعی بود . تقلای اولیه آنها برای رهایی به زودی تبدیل به یاس می شود و کشمکش کشنده قدرت بین دو گروه ، یکی متمدن و پایبند به فضائل انسانی و دیگری وحشی و زورگو در می گیرد . هر چند فیلم در نمایش اولیه توجه چندانی را جلب نکرد ، اما برای نا تورالیسم موثر ، تدوین ماهرانه و اقتباس سینمایی موثر از رمان گلدینگ، به تدریج تبدیل به یک فیلم کالت شده است .دو کار تئاتری مشهور تر بروک برای کمپانی Royal Shakespeare در دهه 60 ، The Marat-Sade نوشته مدرنیست آلمانی Peter Weiss و شاه لیر شکسپیر است که فیلم آن نیز تقریبا با همان بازیگران روی صحنه ساخته شده است . از همه اینها شاه لیر ( 1970 ) به طور قابل بحثی عالی ترن کار بروک در سینمای انگلستان است . کار های تئاتری بروک تحت تاثیر تئاتر حماسی برتولد برشت و نگاه تیره اجتماعی محقق لهستانی آثار شکسپیر ، جان کت(Jon Kott ) بوده است. تکنیک های French nouvelle vangue ( سبک غالب سینمای فرانسه در دهه 50 و 60 یعنی تدوین گسسته ، زوایای دوربین غیر عادی ، تصویر های سیاه و سفید دانه دار و چشم انداز لم یزرع یوتلند شمالی (North Jutland ) در دانمارک ،جایی که فیلم در آنجا ساخته شد ، این کار را تکمیل می کند . بسیار ی از منتقدان برخورد سردی با فیلم داشتند ولی هم اکنون فیلم می تواند به عنوان یک دست آورد بزرگ دیده شود : یک بررسی زیرکانه فرا سینمایی که محدودیت های بین سینما و تئاتر را بررسی می کند ، به عنوان مثال وقتی که پل اسکوفیلد( Poul Scofield ) در نقش شاه لیر در حال مرگ به طور واقعی از قاب بیرون می افتد ./120
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]