واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كنسرت گروه همنوازان مهر 26 و 27 مردادماه جاري در تالار وحدت اجرا خواهد شد. به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشست خبري كه صبح امروز با حضور بهراد توكلي - سرپرست گروه - و محمد معتمدي - خواننده - در محل انجمن موسيقي برگزار شد، معتمدي دربارهي نحوهي تشكيل گروه و برنامههاي كنسرت توضيح داد كه ايده تشكيل گروه همنوازان مهر در سال 1385 توسط او و توكلي شكل گرفته. و آنها در سال 86 موفق به تشكيل گروهي مبني بر اصول كلاسيك موسيقي ايراني و فرمهايي كه امروزه بهدست خود موزيسينها هم به دست فراموشي سپرده ميشود، شدهاند. وي گفت: از اصليترين اهداف گروه جمعمحوري بود؛ به اين صورت كه هركسي كه كاري را آهنگسازي ميكرد پس از اينكه به تصويب آرا اكثريت گروه ميرسيد، خودش كار را سرپرستي ميكرد. خواننده گروه در ادامه اعلام كرد: قطعاتي كه در اين كنسرت اجرا ميشود، براي عرضه بهصورت سيدي و كاست ضبط شدهاند، اما بهدليل اينكه پروسهي ضبط و ميكس كامل نشده بود، نتوانستيم همزمان با اجراي كنسرت اثر را رونمايي و منتشر كنيم. وي افزود: در اجراي برنامههاي اين كنسرت هيچ شخص يا نهادي كوچكترين حمايت مالي و معنوي از گروه همنوازان نكردهاند. معتمدي دربارهي اجراي قطعات اين كنسرت در شهرستانها هم توضيح داد: با اصفهان و شيراز رايزنيهايي شده كه پس از نهايي شدن تصميمها خبر آن را اعلام ميكنيم. اين هنرمند خواننده مدعي شد: گروه "همنوازان مهر" در آيندهاي كه زياد هم دور نيست، تأثير بسيار خوبي را در موسيقي ايراني خواهد داشت؛ البته الآن هيچ ادعايي نداريم، ولي اميدواريم راهي كه نسل اول موسيقي ايران بعد از انقلاب پيمودند و اهدافي كه به دست آوردند را طي كنيم و همان تأثيرات را در جامعه داشته باشيم و اين قول را از طرف من و بهراد توكلي به مخاطبان بدهيد. بهراد توكلي نيز در اين نشست عنوان كرد: ما بايد برنامههايمان را بر اين مبنا قرار دهيم كه به يك بيان جديد از فرم دستگاهي برسيم؛ مثلا اگر در كنسرتهايي كه بهتازگي اجرا شدهاند، همچون كنسرت شهرام ناظري دقت كنيد، خواهيد ديد كه نه چيزي بهعنوان پيشدرآمد هست و نه ساز و آوازي بهصورت مستقل و نه عنوان چهار مضراب مستقل، بلكه فقط يكسري تصنيف و قطعات ضربي است كه در حال حاضر متأسفانه اين فرايند در موسيقي ما اتفاق افتاده است. او ابراز عقيده كرد: در واقع ما اين را از اجراي بسياري از گروههاي موسيقي ايراني ميبينيم كه يك قطعه ضربي اجرا ميشود و بعد دو خط آواز و تكنوازي كوتاه و دوباره وصل ميشود به يك قطعه ضربي؛ البته شايد يك دليل آن اين باشد كه خوانندهها ديگر قدرت اجراي آواز كلاسيك خوب را ندارند، يعني غير از كنسرت شجريان كه مبتني بر همان ساز و آواز است در بقيهي كنسرتها هيچكدام اينطور نيست و وقتي ما فرم را از دست بدهيم در واقع ارتباط شنونده با اثر از ابتدا تا انتها را از دست دادهايم. توكلي چنين استدلال كرد: يك دليل ديگر هم اجراهاي متعدد گروههاي موسيقي ايراني در خارج از كشور براي كساني است كه زيباييشناسي موسيقي را از زاويهاي غير از زوايه ديد مردم ايران نگاه ميكنند؛ ازسويي ديگر حضور در فستيوالها و جشنوارهها و نيز وسوسهي بهدست آوردن جوايز و لوحها براي برخي از اهالي موسيقي، باعث ميشود همان مسيري در موسيقي امروز ايران طي شود كه سينماي ما پيشتر رفته است. البته به دستآوردن هر جايزه و تحسيني براي خود ما هم افتخار است به شرط آنكه فرم اصلي موسيقي ايراني را فراموش نكنيم. در ادامه توكلي برنامه كنسرت را در دو بخش اعلام كرد در بخش اول كه كلا ساختهي "پاشا هنجني" است در قسمت همايون پيشدرآمد نگاه و بعد از آن تصنيف رسوايي با شعري از رهي معيري و بعد تصنيف چشمهنواز از رهي معيري خواهد بود. در بخش دوم كه ساختهي "پويا سرايي" است و بهطور كامل در دستگاه سهگاه است، ابتدا پيشدرآمد سهگاه، چهار مضراب سهگاه و سپس تصنيف سلطان درويش كه شعرش از رهي معيري و تنظيمش از معتمدي است، اجرا ميشود. در ادامه، پنج ضربي سهگاه بههمراه آواز و در پي آن تصنيف "راحت روان" با شعري از عراقي، اجرا ميشود. وي دربارهي شيوهي عرضهي بليطها گفت: فروش بليطهاي اين كنسرت از شنبه آغاز شده و ميتوان بليط را از گيشه تالار وحدت، سايت انجمن موسيقي، مركز ققنوس و مركز دارينوش تهيه كرد. قيمت بليطها همانند همهي بليطهاي كنسرت در تالار وحدت 12 هزار تومان است و اين چيزي نيست كه ما تعيين كنيم، بلكه قبلا ازسوي تالار مشخص شده است. توكلي در بخش ديگري از گفتههايش اظهار داشت: ما واحدي به اسم دفتر شعر و موسيقي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داريم كه اين پرسش را مطرح ميكنيم كه اگر اين مركز مربوط به موسيقي است، واحد پژوهش آن كجاست؟ واحد استانداردسازي تعاريف و تئوريهاي موسيقياش كجاست؟ يا واحد تحقيقات اكوستيكي سازههايش كجاست؟ در واقع گويا دفتر موسيقي تنها كاري كه انجام ميدهد كنترل اجراهاي موسيقي است. ما همين كنسرت را قبلا در جشنواره فجر اجرا كرديم ولي براي گرفتن مجوز مجدد به ما اعلام كردند كه اشعار و موسيقيها بايد تصويب شود. در واقع يك شعر از حافظ، سعدي و يا مولانا چندبار بايد تأييد و تصويب شود! او ابراز عقيده كرد: رويهها در دفتر موسيقي به گونهاي است كه به موسيقي آسيب ميزند؛ يعني تكليف موسيقي در كشور ما مشخص نيست. من خود بهعنوان يك موزيسين هنوز نميدانم كه فعاليتم آزاد است يا نه و اگر آزاد است اين وضعيت بوروكراسي كه در هيچ اداره يا نهاد ديگري وجود ندارد، چيست و اگر آزاد نيست پس چرا از ما براي اجراي برنامه دعوت ميكنند. طبق اعلام، همنوازان مهر را بهراد توكلي نوازنده سهتار، پويا سرايي - نوازنده سنتور، پديده احرارنژاد - نوازنده تار، سعيد دولت زارعي - نوازنده ني، نيوشا بريماني - نوازنده كمانچه، علي مسعودي - نوازنده تنبك، ترگل خليقي - نوازنده رباب، آوا ايوبي - نوازنده بم تار، شهريار نظري - نوازنده دف و بهناز بهنامنيا - نوازنده عود همراهي ميكنند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]