واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: يك پژوهشگر هلندي، در كارگاه خود اپراي عروسكي «رستم و سهراب» به كارگرداني بهروز غريبپور را يك اتفاق جذاب و نادر در تئاتر عروسكي معرفي كرد. به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا، نيل واندرليندن كه صبح امروز ـ 20 مرداد ماه ـ در اولين روز از كارگاههاي آموزشي دوازدهمين جشنوارهي تئاترعروسكي تهران _ مبارك سخنراني ميكرد با معرفي برخي از گونههاي تئاتر عروسكي درخاورميانه و آسياي شرقي، گفت: اپراي عروسكي «رستم و سهراب» به قدري حق مطلب را ادا كرده است. كه اگر قرار بود بازيگران تئاتر بهصورت زنده اين اپرا را اجرا كنند، نميتوانستند چنين تاثيرگذاري برروي مخاطب داشته باشند. او اضافه كرد: در نمايش عروسكي «رستم و سهراب» يك اتفاق دراماتيك افتاد و اگر اين نمايش در اروپا اجرا شود، قطعا اتفاق بزرگي براي تئاتر سنتي ايران محسوب ميشود. درحالي كه اين اپرا با كمترين امكانات و صحنهي كوچك اتفاق افتاده است، اما جادوي تئاتر كار خود را به خوبي انجام داد. اين پژوهشگر درادامهي كارگاه خود با پخش بخشهايي از نمايش عروسكي سنتي چين تصريح كرد: دراين كشور دو نوع نمايش عروسكي ديده ميشود كه حتا در كلاسهاي درس نيز به كودكان آموزش داده ميشود، اما متاسفانه درناحيهي مركزي كشور چين ميزان علاقه و جذب مخاطب روبه كاهش است. درحالي كه وقتي كودكان درگير اين عروسكها ميشوند بهخوبي با آن ارتباط برقرار ميكنند. او درادامه بخشي از نمايش عروسكي سنتي ويتنام را نشان داد و افزود: هنرمندان ويتنامي بهدليل قرار گرفتن در يك موقعيت جغرافيايي مرطوب و پرباران نمايش سنتي خود را در مسير شاليزارهاي برنج توسعه دادهاند و از اين فضا به خوبي براي نمايش عروسكي و انتقال ايدههاي آن بهره گرفتند، چه بسا كه يكي از معروفترين نمايشهاي عروسكي آنها برروي آب اتفاق ميافتد. وندرليندن سپس به معرفي نمايش عروسكي دركشور اندونزي پرداخت و گفت: اندونزي يكي از كشورهاي مسلماني كه با تدبير رابطهي مناسبي ميان دين و تئاتر عروسكي پيدا كرده است. نمايش سايهي اندونزي قبل از مسلمان شدن اين كشور تحت تاثير فرهنگ هند بوده و به مرور اين نمايش شكل فعلي خود را پيدا ميكند. بهطوري كه اجراي تئاتر سايهاي اندونزي از 6 عصر شروع ميشود و تا صبح ادامه پيدا ميكند. اين پژوهشگر توضيح داد: يك نفر به عنوان استاد مسووليت ساخت عروسكها، تقليد صدا و هدايت آنها را برعهده دارند و در پشت صحنه نيز يك گروه 20 نفرهي موسيقي با عنوان «دامالان» گروه را هدايت ميكند و خوشبختانه همچنان تئاتر عروسكي در كشور اندونزي مخاطب دارد و مورد توجه است. او سپس نمونههايي از تئاتر عروسكي در كشور هلند را نشان داد و گفت: دولت هلند يكي از حاميان اصلي تئاتر عروسكي است و زيرساختهاي مناسبي براي هنرمندان اين گرايش در كشور ما وجود دارد، بهطوري كه هنرمندان با سابقهي تئاتر در كشور هلند يارانههايي دائمي از دولت دريافت ميكنند. ليندن در بخشهايي ديگر از اين كارگاه تعدادي از كارهاي هنرمندان هلندي درعرصهي تئاتر عروسكي را نشان داد. انتهاي پيام كد خبر: 8705-1091
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]