واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تعدادي از تهيهكنندگان سينماي ايران از افزايش قيمت تمام شدهي توليد يك فيلم اظهار نگراني و دغدغههايشان را مطرح كردند. غلامرضا موسوي معتقد است: امسال نسبت به سال 86 در بعضي اقلام بين 20 و در بعضي اقلام تا 50 درصد افزايش قيمت داشتهايم كه اين دستمزد برخي از بازيگران و همكاران را نيز شامل ميشود. اين تهيهكننده در گفتوگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه متأسفانه هزينههاي توليد افزايش غيرمعقولي داشته است، خاطرنشان كرد: ما به صورت چندوجهي افزايش قيمت تمامشده داريم و اين افزايش قيمتها شامل چند اتفاق مختلف از جمله دستمزدها ميشود كه درحد نرخ تورم طبيعي است. وي ادامه داد: ولي معمولا سينماي ايران با يك مشكل روبهروست كه افزايش دستمزدها بر مبناي تورم اضافه نميشود و بر مبناي شنيدهها است! بعضي اوقات در جلساتي در تعارفهايي كه به هم ميكنند و حتي بعضي اوقات شوخيها باعث افزايش دستمزد ميشود كه اين روند بر قيمت افزوده شدهي يك فيلم هم اثر ميگذارد. رييس شوراي عالي تهيه كنندگان با هشدار اين كه افزايش بيرويه قيمتها اين احتمال را بوجود ميآورد كه توليد فيلمهاي كيفي متوقف شوند، ادامه داد: به هر حال خواه، ناخواه اين تورم هست، اما اضافهشدن سالنهاي سينما از مواردي است كه بخشي از اين افزايشها را ميپوشاند و اين موضوع هم شامل 20 تا 30 درصد فيلمهاي سودآور در سال ميشود. *** منوچهر محمدي هم با بيان اينكه آنچه كه ما به عنوان گراني و تورم از 6 ماهه دوم پارسال تا به الآن شاهدش بوديم اثرات خودش را به طور طبيعي بر سينما هم گذاشته است به ايسنا توضيح داد: در بخشهايي مثل پذيرايي، اقامت، حملونقل، پارهاي از وسايل صحنه كه مجبور به خريد آنها هستيم، مواد مصرفي و مايحتاجي كه در ارتباط با فيلمها هست شاهد بوديم بنابراين تورمي كه در اين بخشها بوده است به طور طبيعي روي هزينه تمامشده يك فيلم هم تأثير گذاشته است. وي ادامه داد: در بخش دستمزدها هم اين اتفاق افتاده است كه البته فقط به تورم ارتباطي ندارد و بخشي به ناهماهنگيهاي موجود بين بخش سينما و تلويزيون مربوط مي شود كه موجب گرانشدن دستمزدها در اين حوزه شده است. چندينبار اين موضوع را در تلويزيون، وزارت ارشاد و خانه سينما مطرح كرديم كه با مشاركت جمعي به راهحلي برسيم تا بتوانيم در اين بخش حداقل قدري جلوي افزايش قيمتها را بگيريم. اين تهيهكننده از تاثير اين تورم در بازگشت سرمايه فيلمها ياد كرد و گفت: اندكي از اين ماجرا توسط افزايش قيمت بليت كه در اوايل سال اتفاق افتاد پوشش داده ميشود؛ اما هنوز نسبت افزايش بليت سينما با شاخصهايي كه الآن به صورت جدي اتفاق ميافتد، همخواني ندارد. وي ادامه داد: اگر قيمت بليت هم متناسب با افزايش تورم تغيير كند، اثرات منفي تورم و گراني در بخش سينما تا حدودي كنترل ميشود و اين درحالي است كه ما نميتوانيم بهاء بليت سينما را تا حدي افزايش بدهيم كه باعث حذف سينما از سبد هزينهي خانوادهها بشود. محمدي بر ضرورت پيگيري راهحلهاي براي كنترل تورم در سينما تاكيد كرد و ادامه داد: اگر فكر جدي صورت نگيرد، از دامنه سرمايهگذاري در اين عرصه كاسته خواهد شد و تمام تلاش و زحماتي كه در اين سالها كشيده شده تا سينما به مرحله رشدي برسد، از منحني سپري شده خارج ميشود. تهيهكننده «ميممثل مادر» مطرح كرد: اگر اتفاق خاصي در اين زمينه نيافتد شاهد افزايش تنوع توليد نخواهيم بود و طبيعتا بخش خصوصي مدام احساس ميكند، دامنه ريسك و خطر سرمايهگذاري بالا ميرود كه اين روند براي كار فرهنگي يك آفت به حساب ميآيد. *** سعيد سعدي نيز معتقد است: با توجه به بالارفتن هزينههايي كه الآن گريبانگير توليد شده است، كار تهيه فيلم بسيار مشكل شده است و اين در حالي است كه بعضي از دستمزدها هم بسيار بالارفته و هيچ كنترل و نظارتي بر روي آن وجود ندارد. *** سعيد حاجيميري هم به تورم در مخارج ديگر اشاره كرد و به ايسنا گفت: الآن با توجه به وضعيت بنزين، حمل و نقل و مواد خوراكي يقينا وقتي هر كسي را براي فيلم صدا بكني بهانه افزايش دستمزد را دارد. وي ادامه داد: عواملي كه در سينما توسط تهيهكننده دعوت به كار ميشوند كارگزار به حساب ميآيند و از لحاظ منافع اقتصادي خود را نقطه مقابل تهيهكننده ميدانند و دوست دارند بيشتر بگيرند و كارفرما هم دوست دارد كمتر خرج كند بنابراين اين روند طبيعي است. اين تهيهكننده تورم را در سال جاري در قيمت فيلمنامه قابل مشاهده دانست و به ايسنا گفت: چون هنوز توليد نداشتم، اما با فيلمنامه سروكار داشتم و ديدم چگونه قيمت اين بخش افزايش داشته است و به راحتي ميگويند اموراتمان نميگذرد و حق هم دارند. وي افزود: زماني با 8،7 ميليون تومان فيلمنامه نوشته يا خريداري ميشد اما الآن صحبت بالاتر از 10 و 12 تومان است و حتي چندي پيش قيمت فيلمنامهاي را از كسي كه تازهكار بود شنيدم كه بسياربالا بود و بسيار تعجب كردم واين روند به شدت نگرانكننده است. حاجي ميري در عين حال معتقد است: تورم براي كساني كه با پول دولت كار ميكنند مهم نيست و خوشحال هم ميشوند و بهانههاي دندانگيرتري براي بالابردن برآورد دارند بنابراين ميتوان اين وضعيت را به نفع تهيهكنندگاني دانست كه با پول دولت كار ميكنند، اما تهيهكننده بخش خصوصي بايد بسيار محتاط عمل كند و اگر اين شرايط درست مديريت نشود به كيفيت كار لطمه ميزند و فيلم هاي نازلتر و ارزانتر در دستور كار توليد قرار ميگيرد. وي خاطر نشان كرد: فيلمي كه پارسال 270 ميليون تومان توليد كردم، امسال كمتر از 400 ميليون نميتوان آن فيلم را كار كرد. حاجي ميري به ايسنا گفت: همواره گرانشدن همهچيز در كوتاه مدت اثرات نامطلوب دارد و اگر درست مديريت شود در درازمدت ميتواند اثرات مطلوب داشته باشد. گرانشدن باعث ميشود تخصص و تجربه قيمت پيدا كند و هرشخصي وارد كارگرداني نشود و كساني كه با تجربهتر هستند كار كنند تا برگشت سرمايه تضمين بيشتري پيدا كند. وي گفت:اين معقوله ميتواند حرفهييتر و جديتر و عرصه مقداري تنگتر ميشود و حداقل باعث ميشود نخبگان سينمايي ارزش و امنيت بيشتري پيدا كنند. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]