تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846536727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آدم هاي زميني ، آدم هاي دريايي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: شب: زائر مجرم: پس از 3 گانه معروف صدرعاملي که به ثبت هويت حرفه اي او در سينما منجر شد، اينک وي با ساختن «شب» سه گانه دوم خويش را آغاز مي کند و از سينماي اجتماعي با محوريت نوجوانانه به سينماي انساني و بزرگسالانه پل مي زند. البته صدرعاملي امسال صاحب 2فيلم يعني «شب» و «هر شب تنهايي» بوده که تنها اولي موفق شده است تا در جشنواره حضور يابد و بايد منتظر بود تا با ساخت فيلم بعدي ، احتمالا شبانه و سه گانه وي تکميل شود. قصه شب درباره سربازي است که وظيفه دارد يک خلافکار قديمي را از مشهد به تهران برساند، اما به دليل برف سنگين و راه بندان جاده مجبور مي شود آن شب را در مشهد اقامت کند. گروهبان که در پايان هفته قرار است مراسم ازدواج اش برگزار شود و کارت عروسي را نيز توزيع کرده ، مدام نگران اين است که مجرم فرار کند و برنامه هاي او به هم بخورد. آنان به دنبال هتلي براي اقامت مي گردند که به دليل شرايط خاصشان و همراه داشتن مجرم ، کسي حاضر به اسکان آنها نيست تا پيرمردي که يک مسافرخانه قديمي دارد، حاضر مي شود به او کمک کند. با ورود حاج اسماعيل 3 بازيگر اين فيلم تکميل مي شود و درام قصه شکل مي گيرد. صدرعاملي با کنار هم چيدن 3بازيگر از سه نسل متفاوت يعني انتظامي ، شکيبايي و حيايي اداي ديني به تاريخ بازيگري در سينما مي کند و همچون نخ تسبيح ميان دوره هاي مختلف تاريخ سينما پيوند ايجاد مي نمايد. اين پيوند البته به زيبايي اثر به واسطه توانايي هاي بازيگرانش از هر 3نسل منجر مي شود و فرصت خوبي است تا به تفاوت نسلي در شيوه و سبک بازيگري پرداخته شود و الگوهاي هر دوره را به طور فشرده دريافت کند. گروهبان (امين حيايي ) به دليل خوردن ساندويچ ، دچار مسموميت مي شود و کارش به بيمارستان و بستري شدن مي کشد. او که سخت مراقب مجرم (عزت الله انتظامي) است ، مجبور مي شود براي وصل کردن سرم ، دستبند دکتر (همان مجرم ) را باز کند و به دست حاج اسماعيل ببندد. از سوي ديگر، پيرزني که همسرش در آنجا بستري است ، مشتاق زيارت حرم امام رضا(ع ) است که حاج اسماعيل اين کار را به مجرم محول مي کند. در نهايت پس از رساندن آن پيرزن به حرم وي فرصت را براي فرار غنيمت مي شمارد اما با تلفني که به منزلشان مي زند، متوجه مي شود مادرش مرده است و خلعتي که آن پيرزن به وي داده بود، اينک براي خودش باقي مي ماند. اين نقطه تحول خلافکار مي شود و او با بازگشت به حرم و قانون (گروهبان) گويي راه درست را پيدا مي کند. بازگشت او به حرم و تسليم شدنش به قانون به اندازه فاصله نقطه جرم و حرم وي را به رستگاري مي رساند و زيارتش قبول مي شود. «شب » داستان ساده و رواني دارد و تعليق هاي دروني قهرمان هاي قصه بيش از وقايع و اتفاقات بيروني است و از پيچيدگي و هيجانات سه گانه قبلي صدرعاملي فاصله مي گيرد و در واقع بيش از آن که مسائل اجتماعي آدمي را به تصوير بکشد، به دنياي دروني وي وارد مي شود و درگيري هاي انساني قهرمان هايش را دنبال مي کند. امين حيايي که در اين سال ها بيشتر در قالب نقش هاي طنز بازي کرده است ، اين بار نقش جدي تر و متفاوت تري را بازي کرده و لهجه و زبان مازندراني اش خيلي خوب از آب درآمده و البته مزد اين نقش را نيز با انتخاب بهترين بازيگر مرد دريافت کرده است . خسرو شکيبايي نيز با ميميک هاي خوبي که در بيان حالات دروني اش دارد، کمي از نقش هاي تکراري گذشته اش دور مي شود و به طور کلي بار اصلي فيلم شب بر دوش بازيگرانش قرار مي گيرد. شايد براي درک بهتر فيلم بايد منتظر تکامل اين سه گانه باشيم تا از برآيند اين مجموعه به نتايج بيشتري برسيم. ديوار: استوانه زندگي محمدعلي طالبي 6سال پيش در يکي از پارک هاي تهران به طور اتفاقي با پدر و دختري مواجه مي شود که با موتورسيکلت کسب معاش مي کردند. همين مساله انگيزه اي مي شود تا به بسط دراماتيک اين تجربه بپردازد و ديوار را براساس آن بسازد. اين خود گواه بر آن است که ميان سينما و واقعيت ، ديوار ضخيمي حائل نيست و سينما عين زندگي است. تلاش براي زنده ماندن و زندگي را به اراده خويش ساختن و مبارزه آدمي به دشواري هاي زيستن ، همواره حاوي عناصر قدرتمندي از داستان پردازي است که موجب مي شود ملودرام قابل قبولي در ديوار شکل بگيرد. دختري که پدرش را به خاطر حادثه اي در فضاي استوانه اي ديوار مرگ از دست مي دهد، تصميم مي گيرد به همراه برادرش راه پدر را ادامه دهد تا زندگي را بچرخاند. او با جديت تمام سعي مي کند بر مشکلات و موانع فردي و اجتماعي اش فائق آيد و هر طور که شده به دور استوانه بچرخد تا به واسطه آن چرخ زندگيش نيز بچرخد، اما در ادامه راه با موانعي مواجه مي شود که در مشکلات و موانع فعاليت اجتماعي براي زنان و دختران و فقر و تاثيرات مخرب آن بر سرنوشت افراد مورد توجه قرار مي گيرد. بخش زيادي از فيلم به صحنه هاي موتورسواري اين دختر (گلشيفته فراهاني ) اختصاص دارد که اگرچه ممکن است موتورسواري يک دختر به خصوص اين که در برخي صحنه ها واقعا خود گلشيفته دست به اين کار مي زند براي مخاطب جذاب باشد، اما حجم زيادي از کل فيلم را به خود اختصاص مي دهد و گره چنداني از قصه باز نمي کند در پايان فيلم نيز ما با همين دختر قهرمان مواجه مي شويم که پس از فراز و نشيب هاي متعدد اجتماعي و فرهنگي که به واسطه زن بودن او رقم خورده است ، در نهايت تسليم شرايط نمي شود و با تبديل موتورسيکلت به ماشين به راه خويش ادامه مي دهد. در واقع او اگرچه با چرخش روي همين ديوارهاست که نان درمي آورد، اما ديوارهاي ضخيم تري در بيرون از اين استوانه هستند که عبور از آنها سخت تر از اين ديوار چوبي است. اما او اگر چه نمي تواند برخي از اين ديوارها را عوض کند،ابزار کارش را تغيير مي دهد تا ديوار مشکلات بر او فرو نريزد. طالبي مي گويد اين فيلم را با هدف توليد يک فيلم سالم و خوب ساخته است نه صرفا براي پرفروشي و جذب مخاطب بيشتر، مساله اي که ثابت مي کند ساخت فيلم استاندارد مشتريان خود را نيز دارد. در انتهاي زمين: پيرمرد و دريا «در انتهاي زمين » بيشتر شبيه يک فيلم مستند بلند است که از منظر مردم شناسي به زندگي پيرمردي تنها که در ساحل دريا در کلبه اي کوچک اقامت دارد، مي پردازد. فيلم از چنين خصوصيتي برخوردار است ، منتها به واسطه کنش و واکنش هايي که ميان پيرمرد و مسائل اطرافش پيش مي آيد، وجوه دراماتيک قصه پررنگ تر مي شود و تک متهمان داستان ، مخاطب را به انتهاي تنهايي و رنج هاي اين پيرمرد مي کشاند. به عبارت ديگر ساحت هاي گوناگون آدمي از غم و شادي و تنهايي و عشق و دوستي گرفته تا خشم و حسادت و تظاهر و رياکاري از طريق تعامل اين پيرمرد با واقعيات متضاد زندگي به تصوير کشيده مي شود. البته در انتهاي زمين در برخي سکانس ها بسيار کشدار شده و با برخي صحنه هاي زائد و نخ نما شده از خط اصلي داستان خارج مي شود. مثلا ورود آن روحاني که براي تبليغات انتخاباتي به سراغ حجت مي آيد و وعده هاي دروغ براي جلب افکار عمومي مي دهد يا صحنه اي که حجت با ديدن وي به نماز خواندن مي ايستد نمونه اي از اين زائدگي است. تنها دوبار زندگي مي کنيم :حقيقت زندگي در ميان خستگي و ملال ناشي از تماشاي فيلم هاي تکراري و معمولي به ناگهان اولين فيلم يک کارگردان به نام بهزادي ، مخاطبان را سر شوق مي آورد و به پديده سينمايي جشنواره امسال بدل مي شود. فيلم شباهت زيادي به دو فيلم نفس عميق و شب هاي روشن دارد و تنهايي و ياس و ملال يک انسان روشنفکر و بريده از آرمان هاي اجتماع را که در خلسه اي آگاهانه فرو رفته است به تصوير مي کشد و در دو لايه ذهنيت و واقعيت موجود به طرح دنيايي دروني قهرمان افسرده خويش مي پردازد. بازيگر نقش اصلي مرد فيلم ، اگرچه نابازيگري است که اولين حضورش را در سينما تجربه مي کند، بخوبي از عهده کار برمي آيد. مسير تحول او از ياس به اميد چه در حالات فردي و روانشناختي و چه روايت سينمايي آن بخوبي تصوير مي شود و البته نگار جواهريان نيز به عنوان تنها بازيگر حرفه اي آن با بازي خوبش بر زيبايي اثر مي افزايد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 722]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن